دسته‌بندی نشده

تغذیه مناسب سرطان پانکراس(لوزالمعده)

سرطان پانکراس دارم چه مواد غذایی بخورم و چه موادی نخورم؟

لوزالمعده یا همان پانکراس یکی از اعضای مهم و البته کمتر شناخته شده است. خیلی از مردم از مشکلات پانکراس مانند پانکراتیت یا التهاب پانکراس یا سرطان لوزالمعده اطلاعات زیادی ندارند. به همین دلیل در خصوص نقش مهم و اساسی این عضو کوچک در گوارش غذا و بخصوص در تجزیه و تبدیل مواد غذایی به مواد مغذی سلول های بدن و تأمین انرژی آن ها اطلاعات کافی وجود ندارد.با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با تغذیه مناسب در زمان سرطان پانکراس آشنا شوید.

 سرطان پانکراس دارم چه مواد غذایی بخورم و چه موادی نخورم؟

سرطان پانکراس

پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه ایلی‌نوی در کشور آمریکا می گویند نتایج یک مطالعه جدید خاطر نشان داده است که مصرف کرفس، کنگر و مرزنگوش ( Origanum Vulgare ) به دلیل دارا بودن ترکیب‌های خاص ضدسرطانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی پانکراس مفید است.استفاده از مواد خوراکی حاوی فلاونوئیدها به عنوان روش درمانی اولیه قبل از استفاده از داروهای شیمی درمانی می‌تواند روند نابودی سلول‌های سرطانی پانکراس را تسهیل کند.

همچنین ترکیب‌های «آپیگنین» با حمله به سلول‌های سرطانی آن‌ها را از بین می‌برند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر ترکیب‌های آپیگنین پیش از استفاده از داروهای شیمی درمانی به کار برده شوند، نتایج درمانی بهتری خواهند داشت. کنگر و کرفس و مرزنگوش از منابع گیاهی غنی از فلاونوئید و آپیگنین هستند.

مصرف قابل توجه میوه‌ها و سبزی‌ها موجب تولید مقادیر کافی فلاونوئید و سایر ترکیبات ضدسرطانی در بدن می‌شود و به کاهش خطر ابتلا به سرطان‌ها کمک می‌کند.پیش از این معلوم گشته بود که کنگر در سلامت بدن مفید است . سرگل های این گیاه به عنوان سبزی مصرف می شود که برای دستگاه گوارش مقوی بوده و به هضم مواد غذایی کمک می کند. عصاره ی برگ و ریشه ی کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ ها مفید بوده و در درمان یرقان ، سوء هاضمه ، احساس ناراحتی در معده ، نفخ ، بی اشتهایی ، تهوع ، اسهال خفیف یا یبوست ، نارسایی کبد ، دفع مزمن آلبومین و کم خونی بعد از جراحی موثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می کند. در بعضی از کشورها به عنوان محرک تمایلات جنسی مصرف می شود.

همچنین مرزنگوش‌ وحشی‌ در موارد سوء هاضمه‌، عفونت های‌ مجاری‌ تنفسی‌، کورک‌ و آبسه،‌ سرفه‌، نزله‌های‌ مزمن‌، آسم‌ مرطوب‌، زردی‌، درد گلو، دردهای‌ عصبی‌، آب‌آوردن‌ انساج‌، تأخیر حالت‌ قاعدگی‌، دردهای‌ ماهانه‌ زنان‌، ضدعفونی‌ کننده‌، خلط‌آور، ضد تشنج‌، استسقاء به‌کار می‌رود.

دم‌ کرده‌ 2 قاشق‌ غذاخوری‌ سر شاخه‌های‌ خرد شده‌ گیاه‌ در نیم‌ لیتر آب‌ جوش‌در درمان‌ سیاه‌ سرفه‌ و سایر سرفه‌ها و اسهال‌ به‌کار می‌برند.از دم‌کرده‌ فوق‌الذکر به‌ شکل‌ غرغره‌ برای‌ رفع‌ التهاب‌ دهان‌ و گلو و به‌ شکل‌مالیدنی‌ برای‌ زخم‌ها به‌کار می‌رود.برای‌ رفع‌ سنگینی‌ معده‌، نفخ‌ و ناراحتی‌های‌ کبدی‌ توصیه‌ می‌شود.

لوزالمعده غده ی پهن و لوله ای شکل اسفنجی بوده و طول آن 15 سانتی متر است. این عضو در قسمت فوقانی شکم و پشت معده واقع شده است و با ترشح آنزیم ها به هضم پروتئین، چربی و کربوهیدرات ها کمک مهمی می کند. در این مطلب قصد داریم 8 ماده ی غذایی مفید را معرفی کنیم که باعث تغذیه و حفظ عملکرد پانکراس شده و از این عضو مهم مراقبت می کنند.

سرطان پانکراس

سرطان پانکراس

بیمارانی که سرطان پانکراس دارند نباید سیگار بکشند

در این نوع بیماری توده‌های سرطانی بعد از مدتی تمام قسمت‌های بدن را می‌گیرد و سمی که در بدن ایجاد می‌شود موجب بی‌اشتهایی فرد می‌شود و تغذیه خوراکی تاثیری ندارد ولی این بیماران نباید سیگار بکشند چون مصرف سیگار طول عمر این بیماران را کمتر می‌کند. به طور کلی در بیماران سرطانی چون افراد تمایلی به خوردن غذا ندارند، مواد مغذی از راه خون به این افراد منتقل می‌شود.

سرطان پانکراس

پیشگیری از سرطان پانکراس

برای جلوگیری از دچار شدن به سرطان پانکراس نباید از مواد اکسیده شده، ترشیجات و گوشت‌های فاسد استفاده کرد و تغذیه مناسب و درست تنها راه پیشگیری موثر و مفید محسوب می‌شود. این بیماران عمر بسیار کوتاهی دارند و میزان مرگ و میر در این بیماران بسیار بالا است اغلب این بیماران متاسفانه تنها 6 ماه تا یک سال عمر می‌کنند.

تومورهای سرطانی از طریق راههای مجاورتی، لنفاوی و خون در بدن پخش می‌شود

سرطان پانکراس

این تومورها به سه طریق مجاورتی یعنی در اطراف حوزه لوزالمعده، لنفاوی یعنی انتقال تومور به قسمت های مختلف بدن از طریق جریان لنف و یا از طریق خون صورت می گیرد. افرادی که به سرطان پانکراس مبتلا می شوند دچار حالت تهوع، استفراغ، زردی و تب شدید می‌شوند. سرطان پانکراس غیرقابل جراحی است چرا که تومورهای سرطانی به سرعت در تمام بدن پخش می شوند.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب سرطان پانکراس

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:سلامت نیوز

سرطان پانکراس

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا