دسته‌بندی نشده

تعویض مفصل زانو : ناگفته های قبل و بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو

در مواقعی که به علت آسیب های زانو این مفصل تخریب شده است، دردهای شدیدی در آن ایجاد میشود که ممکن است فرد را حتی از فعالیت های ساده ای نظیر بالا رفتن از پله و یا راه رفتن دور کند. درد حتی ممکن است در هنگام نشستن و خوابیدن هم وجود داشته باشد. اگر استفاده از دارو، تغییر سطح فعالیت های روزمره زندگی و استفاده از عصا هم نتواند کمکی به کاهش مشکلات بیمار بکند معمولاً آخرین اقدام تعویض مفصل زانو است.

مفصل زانو یکی از پیچیده ترین مفاصل بدن است. این مفصل به دلایل آرتروز استخوان، استئوآتریت، آرتریت روماتوئید، آرتروزهای ناشی از ضایعه، ممکن است تخریب شود و نیاز به تعویض مفصل زانو توسط یک پزشک متخصص باشد.

با عمل جراحی می توان مفصل زانو را به طور کلی با یک مفصل مصنوعی جایگزین کرد. در این مقاله سعی بر این است که روند جراحی شامل بیهوشی، بستری شدن، آمادگی برای انجام عمل، معاینه، آزمایشات و سایر برنامه خود مراقبتی و تمرینات پس از عمل ارائه گردد.

ساختمان زانو

دو برجستگی استخوانی در دو طرف انتهای استخوان ران وجود دارند که به آن ها “کندیل” می گویند. این کندیل ها روی سطح فوقانی استخوان درشت نی قرار می گیرند. این سطح را “کفه درشت نی” می گویند. این کفه به دو قسمت بیرونی و درونی تقسیم می شود. درشت نی در شیار خاصی میان دو کندیل استخوان ران، می لغزد. استخوان کوچک تر ساق پا (نازک نی)، وارد مفصل زانو نمی شود. این استخوان، مفصل کوچکی را تشکیل می دهد که آن را به یک طرف درشت نی وصل می کند. این مفصل چندان حرکتی ندارد.

غضروف مفصلی، ماده ای است که انتهای استخوان ها در هر مفصل را می پوشانند. این ماده در اغلب مفاصل بزرگ تر حدود ۲/۵سانتی متر ضخامت دارد. این ماده، سفید و درخشان است و قوامی لاستیکی دارد. غضروف مفصلی یک ماده لغزنده است که اجازه می دهد سطوح استخوانی بدون آسیب دیدن، روی هم بلغزند. کارکرد غضروف مفصلی این است که ضربات وارده را جذب و یک سطح کاملا صاف ایجاد کند تا حرکت استخوان ها آسان شود. تقریبا در هر نقطه ای از بدن که دو سطح استخوانی در مقابل هم حرکت می کنند، این غضروف مفصلی وجود دارد. در زانو غضروف مفصلی، انتهای استخوان ران، سر استخوان درشت نی و پشت استخوان کشکک را می پوشاند.

  1. رباط ها : رباط ها (لیگمان ها) نوارهای محکم بافتی هستند که انتهاهای استخوان ها را به یکدیگر متصل می کنند. دو رباط مهم در هر طرف زانو قرار دارد: رباط کولترال داخلی (MCL) و رباط کولترال خارجی (LCL). داخل مفصل زانو، دو رباط مهم دیگر قرار دارد که بین استخوان ران و درشت نی قرار دارند: رباط صلیبی قدامی (ACL) در جلو و رباط صلیبی خلفی (PCL) در عقب.
  2. مِنیسک ها (menisci) : دو نوع رباط اختصاصی به نام “منیسک” میان ران و درشت نی قرار دارند. این ساختارها را گاهی “غضروف زانو” هم می گویند، ولی در واقع منیسک ها با غضروف مفصلی که سطح مفصل را می پوشاند، متفاوت هستند.
  3. تاندون ها : تاندون ها (زردپی ها) مانند رباط ها هستند، با این تفاوت که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند. بزرگ ترین تاندون بدن، “تاندون کشککی” است که در اطراف زانو قرار دارد.
  4. عضلات : حرکت زانو و راه رفتن ما به یک ساختار حرکتی وابسته است، که “ساختار راست کننده زانو” نامیده می شود. این ساختار که در جلوی زانو قرار دارد، شامل استخوان کشکک، تاندون کشککی، تاندون چهارسر و عضلات چهارسر است. عضلات چهارسر که در جلوی ران قرار دارند، عضلاتی هستند که به تاندون چهارسر متصل می شوند.

علل و دلایل تعویض مفصل زانو

عمده دلیل تعویض مفصل زانو بیماری آرتروز میباشد. اگر چه بیماری آرتروز انواع مختلفی دارد ولی بیشترین نوع آرتروز از سه نوع زیر میباشد

  1. آرتروز استخوان
  2. رماتیسم
  3. آرتروز ناشی ازضایعه

1. آرتروز استخوان

این نوع آرتروز با زیادشدن سن ودر اثر کار زیاد اتفاق می افتدو در افرادبالای 50 سال و یا پیرتر و ممکن است در سنین جوانی هم رخ دهد.در این نوع آرتروز غضروف های که استخوان ها رانگه داشته از بین میروند و باعث میشوند که استخوان ها به هم ساییده شوند وایجاد درد میکند.

اگر مفصل زانو بوسیله بیماری آرتروزو یا توسط ضربه دچار آسیب شود، فعالیت های بسیار ساده مانند پیاده روی وبالارفتن پله برای شما بسیار مشکل خواهد بود .وحتی ممکن است با نشستن یا دراز کشیدن هم درد به سراغ شما بیاید.

2. آرتروز یا استئوآرتریت

آرتروز مفصل زانو مهمترین عاملی است که باعث ایجاد درد در زانوی افراد بالاتر از چهل سال می شود .

آرتروز مفصل زانو شایعترین بیماری تخریبی میان مفاصل بدن می باشد. در آرتروز مفاصل خشک و دردناک می شوند. همچنین به دلیل درد خیلی شدید بیمار ممکن است از مفصلش استفاده نکند به همین علت عضلات حول مفصل ضعیف شده و حتی – حرکت مفصل برای بیمار بسیار مشکل می شود.

3. آرتریت روماتوئید

در آرتریت روماتویید لایه سینوویال رشد کرده و ملتهب میشود و مایع زیادی ترشح میکند. التهاب لایه سینوویال بتدریج موجب از بین رفتن و صدمه دیدن غضروف مفصلی زانو می شود و در در نتیجه باعث درد و محدودیت حرکتی مفصل زانو می شود.

4. رماتیسم

در این نوع بیماری نوارسینوال اطراف مفاصل ضخیم ومتورم میشوداین تورم باعث ایجاد آسیب در غضروفها و در نهایت ازدست دادن آنها و درد و سفت شدن آنها میشود. رماتیسم یکی از رایجترین نوع ارتروزهای ملتهب میباشد.

5. آرتروزهای ناشی از ضایعه

این نوع آرتروز یکی از بیماری های جدی زانو میباشد. شکستگی استخوان های اطراف زانو و کشیدگی لیگامنت ها با گذشت زمان باعث آسیب غضرو ف های زانو میشود و باعث دردزانومیشود وعملکرد آن را کاهش میدهد.

آرتروز های استخوانی معمولا باعث کشیده شدن استخوان ها و درنهایت تحریک آنها میشود.

تعویض مفصل زانو / جراحی زانو

وقتی درمان های بدون جراحی موثر واقع نشده اند و بیمار علائم زیر را داشته باشد به احتمال زیاد باید عمل جراحی تعویض مفصل زانو انجام گیرد:

  1. دردهای شدید زانو که فعالیت های روزانه شما مثل پیاده روی ،بالا رفتن ازپله –نشستن و برخاستن از روی صندلی را دچار اختلال میکند و برای شما بسیار دردناک است. ویا برای شما بسیار دشوار خواهد بود که بدون هیچ درد مهمی ساعت ها پیاده روی کنید و یا مجبور هستید با کمک عصا راه بروید.
  2. دردهای شدید که هنگام استراحت در شب و روز احساس میکنید.
  3. التهاب وتورم شدید مفاصل که با استراحت ودرمان های پزشکی بهبود پیدا نمیکند.
  4. بدشکل شدن مفصل زانو مثل خم شدن داخلی یا بیرون آن.
  5. زمانیکه درمان هایی چون داروهای ضد التهاب،تزریق کورتیزون،تزریق روغنی ،فیزیو تراپی و جراحی های دیگر بی فایده باشد.
  6. وقتی درمان های دیگر موثر واقع نشده اند و بیمار علائم زیر را داشته باشد به احتمال زیاد باید عمل جراحی تعویض مفصل زانو انجام گیرد:
  7. قوس برداشتن زانو به سمت داخل یا خارج.
  8. خطرات عمل جراحی

خطرات تعویض کامل مفصل زانو عبارتند از :

لخته شدن خون در پاها که می تواند به ریه ها برود ( و باعث آمبولی ریه شود). آمبولی ریه می تواند باعث کوتاه شدن نفس ها، درد قفسه سینه و حتی ایجاد شوک شود. دیگر خطرات تعویض کامل مفصل زانو عبارتند از عفونت مجاری ادرای، حالت تهوع و استفراغ (که معمولا به داروهای ضد درد مربوط می شود)،
سفتی و درد مزمن زانو، خونریزی در درون مفصل زانو، آسیب عصبی، آسیب عروق خونی و عفونت زانو که می تواند به عمل مجدد نیاز داشته باشد. به علاوه، خطرات بیهوشی عبارتند از آسیب بالقوه به قلب، ریه، کلیه و کبد.

عمل جراحی تعویض مفصل زانو

درمان های غیرپزشکی مانند مدیتیشن و یا پیاده روی های مکرر خیلی موثر نخواهند بودو شما را ناچار خواهد کرد که به سراغ عمل جراحی تعویض مفصل زانو بروید .

این جراحی یک جراحی بسیار موثر و قابل اطمینان برای کاهشدرد زانو میباشد و برای اینکه زانو ازحالت دفرمه یا بدشکلی در بیاید بسیا رمناسب است و شما بعد از انجام این عمل قادر خواهید بود که به طور طبیعی به کارهای روزانه خود مشغول شوید.

بیشتر از90 درصد کسانیکه تجربه انجام این جراحی را داشته اند از کاهش درد و بهبود عملکرد مفصل برای انجام کارها صحبت میکنند . بعد از این جراحی شما نمیتوانید مانند قبل یعنی قبل ازمبتلا شدن به آرتروز فعالیت های روزانه خود راانجام دهید. با انجام فعالیت های صحیح و سبک این مفصل جایگزین سالهای زیادی دوام می آورد.

درعمل جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی زانو (Knee arthroplasty ) سطح مفصلی استخوان های ران و ساق در مفصل زانو را با یک سطح مصنوعی جایگزین میکنند. هدف از این عمل از بین بردن درد زانو و بازیابی دامنه حرکتی مطلوب در مفصل زانو و اصلاح کردن تغییر شکل های ایجاد شده در زانو می باشد.

به هر دلیلی که غضروف مفصل زانو تخریب شود باعث درد شدید در حرکت مفصل شده و مفصل خشک کشده و محدودیت حرکتی پیدا می کند.

در این شرایط تعویض مفصل زانو باعث بهتر شدن حرکات مفصل و از بین رفتنن درد می شود. بهبود مواد و تکنیک های این عمل ،آن را بسیار تاثیرگذارتر از قبل کرد. این عمل جراحی یکی از موفق ترین جراحی ها در تاریخ جراحی های پزشکی میباشد. معمولا مفصل مصنوعی زانو بیش از 20 سال عمر میکند.

مهمترین گزینه در تصمیم گیری برای عمل جراحی تعویض مفصل، سن و یا جنسیت بیمار نیست عامل تعیین کننده در این عمل شدت درد و ناتوانی بیمار است که زندگی را برای وی مشکل کرده است.

ویدیو تعویض مفصل زانو

روند عمل جراحی مفصل زانو

بیهوشی

بعد از بستری شما در بیمارستان وضعیت شما توسط تیم متخصصین بیهوشی بررسی میشود. عمومی ترین بیهوشی ، بیهوشی عمومی است (که شما به خواب میروید) یا بیهوشی ستون مهره ها، اپیدورال یا بیهوشی سیستم اعصاب، در این نوع بیهوشی شما بیدار هستید و از قسمت کمر به پایین شما بی حس است.
تیم بیهوشی با ورود شما تشخیص خواهد داد که کدام نوع از بیهوشی مناسبترین نوع بیهوشی برای شما میباشد.

عمل جراحی

عمل جراحی شما تقریبا بین 1 تا 2 ساعت طول میکشد. جراح ارتوپد غضروف ها و استخوان های آسیب دیده شما را برمیدارد و ایمپلنت های پلاستیکی و فلزی را جایگزین آن میکند تا توازن وعملکرد را به زانو های شما برگرداند.

بستری شدن در بیمارستان

بعد از انجام عمل جراحی، بیمار چندین روزدر بیمارستان بستری خواهد شد.

آمادگی برای انجام عمل جراحی

ارزیابی جراحان ارتوپد شامل چندین قسمت میباشد.

معاینه بیمار

اگر شما قصد انجام این عمل جراحی را دارید جراح ارتوپد از شما میخواهد که قبل ازانجام این عمل معالجات کامل توسط پزشک انجام شود.
این معالجات برای این انجام میشود که جراح از سلامتی کامل شما از جمله حالت های فیزیکی مانند حرکت – استحکام – میزان استقامت و در آخر تنظیم بودن این ماهیچه اطلاعات کسب کند و برای کامل کردن روند بهبودی کامل بیمار ضرور است. همچنین بیمارانی که مبتلا به بیماری های خاصی مانند بیماری های قلبی میباشند باید قبل ازعمل

با پزشک خودیعنی متخصص قلب مشورت کنند.

علاوه بر آن پزشک ارتوپد درمورد میزان سلامتی عمومی بدن شما اطلاعاتی راکسب میکند، اطلاعاتی همچون روند پیشرفت دردحاصل ازاین بیماری وچگونگی اختلال در عملکرد ماهیچه ها.

آزمایشات

انجام آزمایشاتی همچون آزمایش خون ، ادرار، و نوار قلب، عکس برداری های پیشرفته همچون ام آر آی و اسکن کردن و تصاویر اشعه ایکس که میتواند تصاویر واضحی از وضعیت استخوان و بافت های آن به ما نشان دهد، قبل از انجام این عمل ضروری میباشد.

پزشک ارتوپد با ارزیابی کردن این تصاویر به شما پیشنهاد میکند که بهترین گزینه برای رهایی از درد وبهبود عملکرد جراحی تعویض مفصل میباشد و ممکن است گزینه های دیگر مثل انواع داروها و تزریقات و فیزیوتراپی و جراحی های دیگر را هم به شما پیشنهاد کند.

همچنین پزشک ارتوپد در مورد خطرات و اشکالاتی که مربوط به خود این جراحی است و ممکن است بعد از جراحی رخ دهد توضیحاتی را ذکر میکند.

مصرف دارو

شما باید جراح ارتوپد را از مصرف دارو های خود مطلع سازید. او به شما خواهدگفت چه دارویی را مصرف کنید و مصرف کدام دارو را ادامه دهید.

ارزیابی دندان ها برای انجام عمل جراحی

اگرچه میزان بروز عفونت بعد از عمل بسیار کم است اما زمانیکه باکتری وارد خون شما بشود ممکن است دندان های شما عفونت کند.
برای کاهش آّسیب های دندانی شما باید قبل از عمل، معالجات روی دندان های خود از جمله ( کشیدن دندان ها درما نهای مربوط به لثه) را انجام دهید.

ارزیابی مجاری ادراری برای انجام عمل جراحی

بیمارانی که دارای سابقه عفونت های ادراری میباشند باید مورد ارزیابی قراربگیرند. در افراد مسن که مبتلا به پروستات هستند معالجات قبل از عمل بسیار ضروری میباشد.

فعالیت های اجتماعی

اگرچه شما بعد از انجام این عمل جراحی قادر خواهید بود به راحتی خم شوید ،پیاده روی کنید اما برای انجام کارهایی چون پختن غذا،خرید کردن ،حمام رفتن، وشستن لباسها احتیاج به کمک دارید.
اگر شما تنها زندگی میکنید کارمندان بیمارستان یا کارگران اجتماعی و گرو ههای اجرائی میتوانند فردی را به شما معرفی کنند تا برای انجام فعالیت های شما در خانه به شما کمک کنند. آنها همچنین میتوانند در طول درمان و بهبودی کامل در کنار شما باشند و به شما کمک کنند.

برنامه هایی که در منزل باید انجام دهیم

  1. داروهایی برای شما تجویز میشود که میتواند بهبودی شما راتسریع ببخشد . بخش های فوق میتواند همراه با فعالیت های روزانه به شما کمک کند به سرعت بهبود یابید.
  2. استفاده از یک میله یا دستگیره امن وسالم درحمام
  3. استفاده از عصا هنگام استفاده ازپله
  4. استفاده ازیک صندلی محکم با یک بالشت محکم (ارتفاع 18 الی 20 اینچ) و قسمت پشت بایدصندلی محکم باشد و دو دسته داشته باشد. شما برای زیر پای خود جاهایی که ارتفاع دارد نیازمند یک چهارپایه هستید.
  5. یک توالت مانند صندلی که داری دسته باشد وجلوگیری از استفاده ازتوالت های معمولی
  6. استفاده از یک صندلی یا چهارپایه محکم در حمام
  7. برداشتن و یا دور ریختن فرش های مستعمل و فرسوده
  8. استفاده ازطبقه همکف ساختمان در طول بهبودی به دلیل اینکه بالا و پایین رفتن از پله برای بیمار بسیار مضر است.

نکاتی مهم درباره تعویض مفصل زانو

مراقبت های بعد از عمل

رفتار بیمار بعد از عمل جراحی در روند بهبود بسیار موثر است. در ادامه مراقبت های لازم بعد از عمل بیان می شود.

بعد از انجام عمل جراحی باید کارهای زیر را انجام دهید:

  1. شرکت در تمرینات منظم و سبک ورزشی برای حفظ قدرت و حرکت مفصل جدید
  2. انجام احتیاط های لازم برای جلوگیری از آسیب وصدمه، اگر استخوان و یا ساق پای شما بشکند شما مجبور به انجام عمل جراحی مجدد هستید.
  3. اگر به دندان پزشکی مراجعه میکنید ایشان باید بداند که شما عمل تعویض مفصل انجام داده اید تاقبل از هرگونه جراحی بر روی دندان برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند.
  4. شما باید به طور منظم وهر سال یکبار به پزشک ارتوپد مراجعه کنید و با انجام معاینات و عکس برداری توسط اشعه ایکس از سلامت زانو های خود مطلع شوید.

بیشتر از90 درصد از جراحی های تعویض مفصل تا 15 سال بعد از جراحی کارایی دارد. عمل کردن به دستورات جراح ارتوپد و محافظت و نگهداری از مفصل جایگزین و سلامت عمومی بدن راههای مهمی است که میتواند شما را در انجام یک عمل موفق یاری کند.

مراقبت در بیمارستان

اغلب افراد پس از تعویض زانو چند شب را باید در بیمارستان بگذرانند. در این مدت داروهایی به وی داده میشود. در بخش، بیمار ممکن است تا مدتی حالت گیجی داشته باشد که به تدریج بهبود میابد.

اگر با بیهوشی عمومی جراحی تعویض مفصل زانو انجام شده باشد بیمار به مدت چند ساعت نباید چیزی بخورد بعد از چند ساعت و با اجازه از پرستار به او چند قاشق آب داده و اگر بیمار احساس ناراحتی نکرد کم کم به وی مایعات بیشتری دهید.

اگر عمل جراحی تعویض مفصل زانوبا بیحسی موضعی انجام شده سر بیمار باید کاملا پایین نباشد و پشت تخت بیمار تا 24 ساعت نباید بالا بیاید در غیر این صورت بیمار سردرد شدیدی می گیرد که احتمالا به مدت چند روز ادامه پیدا می کند.

برای کاهش درد به بیمار داروهای مسکن داده می شود و وی را تشویق می کنند که پا و قوزک پایش را پس از عمل حرکت دهد راه رفتن باعث کاهش تورم می شود چون جریان خون را به عضلات پا افزایش می دهد و معمولا از همان روز جراحی تعویض مفصل مچ پا حرکت دادن زانو شروع می شود.

مفصل جدید زانو چه تفاوتی دارد

بهبود حرکت زانو یکی از اهداف عمل تعویض کامل مفصل زانو است، ولی موارد بازگرداندن حرکت کامل به زانو نادر هستند. حرکت زانوی تعویض شده بعد از عمل جراحی را می توان از دامنه حرکت زانوی فرد پیش از عمل جراحی پیش بینی کرد.

بیشتر بیماران می توانند انتظار داشته باشند که قادر باشند زانوی تعویض شده خود را تقریبا به طورکامل صاف و برای بالا رفتن از پله ها و سوار شدن و پیاده شدن از اتومبیل به اندازه کافی خم کنند. زانو زدن هم گاهی ایجاد ناراحتی می کند ولی ضرری ندارد.

بیشتر افراد نوعی بی حسی را در پوست اطراف محلی که برای جراحی برش زده شده احساس می کنند؛ همچنین ممکن است بخصوص با انجام فعالیت های که به خم شدن بیش از حد نیاز دارند نوعی سفتی را در زانوی خود احساس کنند.

به علاوه بیشتر افراد در هنگام خم شدن یا راه رفتن نوعی صدای کلیک را از مواد فلزی و پلاستیکی بکار رفته در زانو احساس می کنند یا می شنوند. چنین چیزی طبیعی است. این تفاوت ها اغلب با گذر زمان کاهش می یابند و بیشتر بیماران آن ها را قابل تحمل می دانند بخصوص وقتی آن ها را با درد و محدودیت عملکردی که پیش از عمل تجربه کرده اند مقایسه می کنند.

زانوی جدید می تواند باعث فعال شدن فلزیاب های امنیتی فرودگاه ها و برخی ساختمان ها شود. در صورت فعال شدن زنگ خطر به مامور امنیتی درمورد تعویض مفصل زانوی خود بگویید.

عوارض جراحی تعویض زانو

عوارض آرتروپلاستی کامل زانو (TKA) را می توان به سه دسته زیر تقسیم کرد:

عوارض خاص عمل جراحی

  1. عوارض عمومی بعد از عمل (شامل عوارض ناشی از بیهوشی)
  2. عوارض پزشکی دیگر ( عوارض بعد از عمل)

عوارض بعد از عمل عبارتند

  1. از دست دادن خون
  2. عفونت
  3. خونریزی زودرس
  4. نقص در جریان ترمیم زخم
  5. شکستگی های حین عمل
  6. مشکلات بیهوشی
  7. همینطور مشکلات قلبی عروقی
  8. مشکلات تنفسی
  9. مشکلات کلیوی

بوجود آمدن عوارض عصبی عروقی در بیمارانی که عمل TKA انجام می دهند نادر است.

جراحی مفصل زانو

ممکن است در بیماران دچار تغییر شکل والگوس شدید عصب پوپلیتئال جانبی آسیب ببیند. همچنین ممکن است فلج شریان بند اتفاق بیفتد البته بندرت. ممکن است در بیمارانی که عمل اصلاحی انجام داده اند یا در موارد نادری که آناتومی بدن بیمار غیر طبیعی است آسیب عروقی عمده ای بوجود آید.

در مطالعه ای که به مقایسه میزان مرگ و میر بیمارانی که بوسیله TKA درمان شده اند با میزان مرگ و میر بیمارانی می پردازد که منتظر درمان جراحی هستند دیده شده که بیماران گروه اول نسبت به گروه دوم در 30 تا 90 روز بعد از عمل جراحی خیلی بیشتر در معرض خطر مرگ بوده اند. بالا بودن سن یکی از عوامل خطر بعد از جراحی است.

یک تجزیه و تحلیل هم گروهی گذشته نگر که در آن از داده های 150 بیماری که عمل یک طرفه TKA و 150 بیمار دیگری که عمل دوطرفه همزمان TKA انجام داده اند استفاده شده است نشان می دهد که در بیماران گروه دو طرفه میزان عوارض کلی 1/2 برابر بالاتر و میزان تزریق خون بیشتر است.

میزان عوارض در بیماران دارای شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر از 30 همینطور بیماران دچار اختلال تنفسی قبلی بیشتر از بیماران گروه یک طرفه است. به علاوه کسانی که میزان عوارض بیشتری را نشان داده اند بیماران بالای 70 سال بوده اند.

به تمرین کردن ادامه دهید!

حداقل دو تا سه مرتبه در روز و هر بار 10 تا 15 دقیقه را صرف انجام این تمرینات کنید. به خاطر داشته باشید که افزایش دامنه حرکت در مراحل اولیه نوتوانی برای یک بهبودی موفقیت آمیز بسیار مهم است. توانایی قوی سازی عضلات اطراف زانو بعد از عمل جراحی به توانبخشی سریع تر و بهتر شما کمک می کند.

همچنین به حرکت کردن ادامه دهید! هر روز سه تا پنج مرتبه بیرون از خانه پیاده روی کنید و هر چه قوی تر می شوید پیاده روی ها را گسترش دهید.

انجام فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو

برای تضمین نتیجه مطلوب و تسریع فرایند بهبودی درهمه بیماران، بدنبال تعویض مفصل زانو درمان فیزیوتراپی درمانی حیاتی است. این درمان که باید ترجیحا پیش از جراحی شروع شود می تواند شامل موارد زیر باشد:

ماساژ بافت نرم

  • الکتروتراپی
  • استفاده از عصا
  • استفاده از محافظ کشی
  • موبیلیزاسیون مفصل
  • سوزن خشک
  • آب درمانی
  • درمان با یخ یا گرما
  • تمرینات پیشرفته برای بهبود انعطاف پذیری، قدرت (بخصوص در عضلات چهار سر ران) و تعادل
  • توصیه به تعدیل فعالیت ها
  • آموزش
  • اصلاح بیومکانیکی
  • توصیه به استفاده از داروهای ضد التهاب
  • توصیه به کاهش وزن در موارد مقتضی
  • بازگشت تدریجی به برنامه فعالیت ها

پاسخ سوالات رایج درباره جراحی تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو

بیشتر بخوانید:

علت درد ناگهانی زانو

همه چیز درمورد سلول درمانی + کاربردهای این درمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا