دسته‌بندی نشده

تعریف غرور از دیدگاه روانشناسی و بررسی مزایا و معایب مغرور بودن !

مغرور بودن خوب است یا بد؟!

اغلب زمانی که صحبت از غرور می‌‎شود، همگی ادعا می‌کنیم که ما شخصی متواضع، بخشنده، مهربان، خلاق و انسان دوست هستیم و این ویژگی زشت به هیچ عنوان در ذات پاک و مقدس ما وجود ندارد. غافل از این که همین رفتار ما از غرور سرچشمه می‌گیرد که خودمان را نسبت به دیگران فرد بهتری تصور می‌کنیم و تمام بدی ها را به دیگران نسبت می‌دهیم. ما در این مقاله می خواهیم دقیقاً به همین موضوع یعنی غرور بپردازیم.

غرور یک ویژگی انسانی است که افراد دارنده آن دارای حالت و احساسی هستند که نشان می‌دهد آن‌ها برای خود ارزش بسیار زیادی قائل هستند. از طرفی افراد مغرور کاملا با ویژگی تواضع و تسلیم شدن در اکثر موارد مخالف بوده و هرگز تواضعی در آن‌ها نمی‌بینید. همچنین ممکن است یک نفر مغرور نباشد، اما نسبت به یک قومیتی، گروهی یا چیزی خاص احساس غرور داشته باشد.

از نظر روانشناسی این ویژگی به حالتی گفته می‌شود که فرد خودش را نسبت به دیگران برتر و بزرگ‌تر می‌بیند و فکر می‌کند همه کارهایش در همه امور کاملا درست است و هیچ نقدی بر عملکردش یا اخلاق‌هایی که دارد وارد نیست. منشا این نوع غرور هوای نفس، جهالت، وسوسه شیطان و شهوت است.

غرور در روانشناسی به معنی اعتماد فوق‌العاده زیاد فرد به توانایی‌های خود و اینکه فرد خود را شایسته بزرگ‌ترین موفقیت‌ها می‌داند، نیز هست. بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشید که غرور کاملا با داشتن عزت نفس متفاوت است. زیرا غرور با توجه به تعریفش می‌تواند انسان را از رسیدن به اهدافش باز داشته و به او ضرر برساند. اما عزت نفس همیشه مایه بزرگی و افتخار انسان‌ها می‌باشد.
معمولا زمانی که صحبت از غرور و تعصب می کنیم همگی ادعا تواضع و فروتنی می کنیم . و به هیچ عنوان ما مغرور و متکبر نیستیم.

مغرور بودن خوب است یا بد

معایب غرور

از دست دادن فرصت ها و ارتباط با افراد بسیار موفق
اختلال های درونی و شدت گرفتن کمال گرایی
از دست دادن دوستان و آشنایان و تنها شدن
و…

مزایا غرور

افزایش قابلیت ها و توانایی ها
قدرت رهبری و حمایت دیگران
توانایی حل مسائل به تنهایی
و….

مغرور کیست؟

به کسی که بیش از حد به خودش ارزش قائل می‌شود مغرور می‌گویند. افراد مغرور فکر می‌کنند ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را برتر کرده است. البته غرور را با احترام گذاشتن و خوبی کردن در حق خود اشتباه نگیرید. غرور با عزت نفس کاملاً فرق می‌کند. افراد مغرور با پرز دادن و بد رفتاری، دوستانشان را از دست می‌دهند و هر روز تنها و تنهاتر می‌شوند.
اما کسانی که به خودشان احترام می‌گذارند با کارهایی مثل غذاهای خوب خوردن، آهنگ‌های مناسب گوش دادن و توجه به سلامت خود نه تنها از حس و حال خوش زندگی لذت می‌برند، بلکه مورد توجه دیگران قرار می‌گیرند و به اشخاصی تو دل برو در جمع‌های دوستان تبدیل می‌شوند.

بررسی دقیق‌تر غرور مثبت : به طور کلی، کنترل روان و رفتارها و البته تلاش برای توسعه فردی به شما کمک می‌کند تا درجات بلوغ و پختگی را یکی پس از دیگری طی کنید و به آرامش و شادمانی بیشتری در زندگی برسید. غرور هم مانند هر ویژگی دیگری دارای ابعاد پیچیده و متنوعی است.

نشانه های غرور

در وجود افراد مغرور نشانه هایی وجود دارد که با توجه به آنها می توانید تشخیص دهید که این شخص دچار غرور است یا خیر. برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

نشانه و معایب غرور داشتن

  • عدم سازش و انعطاف پذیری
  • از دیگران طلبکار هستند
  • در برابر قوی تر از خود ساکت هستند
  • خودشان را قبول ندارند!

انواع غرور

غرور کاذب و منفی: بالاتر و برتر دیدن خود از دیگران، از مهم ترین ویژگی های افرادی است که دارای غرور کاذب یا منفی می باشند.این افراد دارای احساس ارزشمندی بیش از اندازه هستند و بر این باورند که “من” از دیگران بهترم و هیچ شخصی نمی تواند خودش را با “من” مقایسه نماید. هیچ شخصی در حد و اندازه “من” نیست و همواره به افراد دیگر، به دیده تحقیر می­نگرند. این دسته از افراد، صحبت کردن از موفقیت ها و کارهایی که انجام داده است را لحظه ای رها نمی کنند و اگر در جمعی حضور داشته باشند، با غرور و تکبر، همواره سعی در جلب توجه دیگران دارند.

غرور مثبت یا همان عزت نفس: دقت داشته باشید که نباید به هیچ عنوان، عزت نفس و احساس ارزشمندی را با غرور کاذب اشتباه بگیرید. فردی ک دارای غرور مثبت باشد، بر تمامی رفتار و صحبت هایش، نهایت کنترل را دارد. این افراد با عزت نفس بالا و سالم، خود را از دیگران بالاتر و برتر نمی دانند و فقط به توانمندی های خود ایمان دارد و سعی دارند به با این ویژگی ها به دیگران کمک نمایند.

چگونه غرور منفی را از بین ببریم؟

غرور می‌تواند عامل بسیاری از درگیری‌ها در روابط، از دست دادن فرصت‌ها و بسیاری از اشتباهات ما باشد که در زندگی، به علت امتناع از دریافت مشورت به آن‌ها دچار می‌شویم. غرور، در معنای منفی خود، می‌تواند بسیار مخرب و خطرناک باشد و می‌تواند مانع پیشرفت ما گردد.
انسان‌های مغرور هرگز با خود واقعی‌شان روبرو نمی‌شوند چرا که غرور آن‌ها باعث می‌شود خود را به اشتباه کامل ببینند و در نتیجه هرگز متوجه کاستی‌ها نشوند. در نتیجه چنین فردی احتمالا هیچوقت موفق نخواهد شد که به فرد بهتری نسبت به گذشته‌ی خود تبدیل شود. در ادامه راهکارهایی برای مدیریت غرور منفی بیان شده است.

1. غرور خود را بپذیرید

اولین قدم جهت تغییر یک ویژگی، همواره آگاهی و پذیرش است. بالاخره شما از ویژگی‌های یک فرد مغرور آگاه شدید و حالا وقت آن است که بپذیرید خود شما هم ممکن است گاهی از غرور رنج ببرید. شما تا زمانی که این ویژگی‌تان را با آغوش باز نپذیرید و تا زمانی که آن را انکار می‌کنید، هرگز نخواهید توانست از شر آن رهایی یابید.

غرور چیست و آیا خوب است؟

2. با خودتان مهربان باشید

حالا که متوجه غرور منفی خود شده‌اید و آن را پذیرفته‌اید، باید با مهربانی با خودتان روبرو شوید نه آنکه خودتان را سرزنش کنید. ذهن انسان علاقه‌ی خاصی به خودسرزنشگری دارد و شما باید نسبت به آن هشیار باشید. خودتان را قضاوت نکنید، چرا که شما قطعا به صورت خودآگاه رفتار‌های غرورآمیز را از خود نشان نمی‌دادید. به این فکر کنید که از حالا به بعد تغییر رخ خواهد داد، پس انرژی خود را صرف سرزنش و سرکوب خود نکنید.

3. از غرور چه آسیب‌هایی دیده‌اید؟

احتمالا مغرور بودن در شما به یک عادت تبدیل شده است؛ بنابراین به این آسانی‌ها نمی‌توانید آن را کنار بگذارید. یکی از کار‌هایی که در این رابطه می‌توانید انجام دهید تهیه‌ی یک لیست از ضرر‌هایی است که به خاطر غرور متحمل شده‌اید. توصیه‌ی ما این است که این لیست را مکتوب کنید و در مقابل چشم خود بگذارید تا تاثیر بیشتری داشته باشد. تمام آنچه غرور با شما کرده را بنویسید، مثبت یا منفی. چه کسانی را در زندگی خود تا به حال از دست داده‌اید؟ چه چیزی به دست آورده‌اید؟ آیا ارزشش را داشته است؟

حتماً بخوانید:

سخن نهایی

در پایان، اگر می‌خواهید غرور منفی را از شخصیت خود محو کنید، لازم است دیدگاهتان را تغییر دهید. برای مثال این تصور که اگر در یک رابطه عذرخواهی کنید، غرورتان صدمه می‌بیند را کنار بگذارید. شما باید مراقب عزت نفس خود باشید و این کار به عزت نفس شما لطمه‌ای نخواهد زد؛ و همینطور به ترتیب، در هر اقدامی و تصمیمی بررسی کنید که آیا آن تصمیم نشات گرفته از غرور شماست یا خیر. سعی کنید مرحله به مرحله، و براساس لیستی که تهیه کرده‌اید، رفتارهایتان و دیدگاه‌هایتان را تغییر دهید تا بتوانید زین پس، با رهایی بیشتری از زندگی خود لذت ببرید.

منبع : ساعد نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا