دسته‌بندی نشده

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

در سفره ابوالفضل آش رشته،عدس پلو،شله زرد،حلوا ،نان پنیر سبزی و آجیل مشکل گشا بسته بندی شده میذاریم.برای شله زرد (برای تعداد زیاد)بیشتر در کاسه های کوچیک یکبار مصرف زده میشه و روش با دارچین تزیین میشه.برای تعداد کمتر میشه از شله زرد قالبی استفاده کرد.

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

برای حلوا میشه در سینی بزنید و با فاصله در سفره بچینید یک نمونه عکس دارم میزارم براتون.برای عدس پلو هم میشه با کوفته ریزه درست کرد و روی دیس ها رو با کشمش پلویی خلال بادام و زعفران تزیین کرد یک نمونه هم در مجله اخیر تزیین عدس پلو اومده.

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

گوشت چرخی رو با پیاز داغ و نمک فلفل و پیاز داغ زیاد سرخ کرد و کمی هل و موقعی که برنج رو در دیس کشیدید گوشت رو روی برنج بدید و با زرشک تزیین کنید.آجیل مشکل گشا رو هم که در زرورق با روبان بسته بندی میشه و یا در ظرف های یکبار مصرف بستنی و بعد داخل زرورق با روبان بسته میشه.

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

برای پنیر و سبزی هم میشه در ظرف های یکبار مصرف مستطیل کوچک تک نفره زده بشه.و یا در بشقاب های بزرگ سبزی بزارید و پیاز چه های مدل گل رو با ساقه کمی بلند تر داخل یک لیوان یکبار مصرف وسط ظرف سبزی بذارید و تربچه های مدل گل رو و پنیر رو دور سبزی ها بذارید.

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

برای سفره نذر چی لازمه؟؟چه غذاهایی و چگونه تزیین می کنند؟

هدف از برگزاری این سفره ها فقط حالت معنوی ، روحانی و درونی بودن آن نسبت به ائمه اطهار است ( و بعد از آن تجملات سفره مطرح است). تمام سفره های مذهبی را روی زمین پهن می کنند تا فضای بهتری تأمین شود.

در سفره حضرت ابوالفضل (ع) از شله زرد، آش رشته و عدس پلو برای تزئین استفاده می شود.

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

عدس پلو را با زرشک ، کشمش ، زعفران و خلال بادام تزئین می کنیم سپس گوشت چرخ کرده را که از قبل آماده کرده ایم را در کناره های ظرف عدس پلو قرار می دهیم.

آش را با کشک مخلوط می کنیم، و آنرا با نعناع داغ تزئین می نمائیم سپس مقدار کمی کشک روی آن می ریزیم و بعد کشکها را با زعفران تزئین می کنیم.

شله زرد را با دارچین و خلال بادام تزئین می نمائیم.

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

هسته های خرما را در آورده و داخل آنها خلال بادام قرار می دهیم. آجیل مشکل گشا را داخل تورهای تزئین شده می ریزیم.

در سفره ابوالفضل حتماً باید آجیل مشکل گشا باشد.

نان و سبزی ، کاچی و حلوا را تزئین می کنیم.

حلوا را داخل بشقاب ریخته ، روی آنرا صاف می کنیم، سپس با ابزار سفره آرایی بصورت (+) به حلوا نقش می دهیم.

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

در سفره آرایی از ابزار آرایشی که است ، استفاده می کنیم و قسمتی از حلوا را که فاقد نقش است ، بوسیله این ابزار نقش می دهیم.

با پودر نارگیل آن را تزئین می کنیم و ما بین پودر نارگیلها خلال بادام قرار می دهیم.

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

کاچی را داخل بشقاب می ریزیم ، دارچین را بصورت اریب روی آن می ریزیم، سپس نقش لوزی را داخل آن در می آوریم ، داخل هر یک از لوزیها مقداری پودر نارگیل می ریزیم و با خلال بادام اطراف آن را تزئین می کنیم.

– نان و سبزی را بصورت قیف پیچانده ، داخل سینی می گذاریم و تزئین می کنیم.

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

آموزش درست کردن شله زرد خوش رنگ و خوشمزه:

اصولا باید از برنج های نیم دانه و خوش عطر خرید . تهیه شله زرد با برنج خارجی لطفی نداره .

برنج را کاملا پاک کرده و دانه های تیره رو هم جدا میکنیم . اون رو یکشب قبل بدون نمک خیس کرد . بدون نمک باعث میشه برنج به قولی دونش زودتر وا بره و له بشه . برخی داخلش نمک میریزند به من نظر من ضروری نیست و مزه رو بلاتکلیف میذاره . یک دسر شیرین باید شیرین باشه . البته به ذائقه شما بستگی داره ولی بهتره بدونید خیلی خوش سلیقه نیستید !

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

بعد با آب زیاد بار میذاریم . برای پختن تقریبا 5 برابر آن ٬ آب در نظر میگیریم . یک قابلمه بزرگ بردارید که وقتی با آب لازم میذارید بپزه حدود یک سوم بالای قابلمه خالی باشه که حسابی برنج توش قل بخوره و بجوشه و سر نره و به اطراف نپاشه و به خاطر پاشش به اطراف مجبور به کم کردن حرارت نشین .

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

مقدار اب بستگی به برنج داره که ری چقدر میکند بعضی برنجها لعاب کم داره و ری کمتری داره ( ری یعنی زیاد شدن حجم برنج پخته ) میتوان تا 5 برابر برنج اب ریخت ولی بعضی برنجها به مقدار اب بیشتری بین 7 تا 9 برابر احتیاج داره.

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

همون ابتدا کمی کره هم داخلش میریزیم تا باعث باز شدن بیشتر برنج بشه . روغن نمیریزیم . شله زرد با کره خیلی خوشمزه تر میشه و با روغن مزه روغن میگیره . قابل مقایسه نیست . البته به ذائقه شما بستگی داره ولی دیگه رمز و راز نمیشه !! ضمنا کره از ترک خوردن شله زرد پس از سرد شدن , جلوگیری میکنه .

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

شعله اجاق باید متوسط باشه که نه از قل بیافته و نه اینکه زود آب برنج تموم بشه . باید در حین جوش ، مراقب آب ظرف باشین که خیلی کم نشه . اگه کم شد باز آب بریزین تا بجوشه . هرچه آب توی قابلمه بیشتر باشه برنج خوب میجوشه و دونه اش باز و شکفته میشه و تا برنج کاملا شکفته نشده نباید شکر رو ریخت .

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

زعفران را در آب جوش حل میکنیم و قبلا دم میکنیم تا رنگ بیشتری بندازه و بعد داخل شله زرد میریزیم و مخلوط میکنیم .هرچقدر نوع زعفران بهتر باشه و هرچه سخاوتمدانه تر استفاده بشه زنگ شله رزد تون خوشرنگ تره .

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

کمی از بادام را برای تزیین کنار میذاریم و بقیه رو داخل شله زرد میریزیم . شله زرد و شیر برنج مدام باید هم زده بشه .

برای اینکه بدونین شکر شله زرد کافیه نباید داغش رو تست کنین . باید کمی بکشین و بذارین که خنک بشه تا بتونین میزان شکرش رو متوجه بشین . در حین داغی متوجه نمیشین . شاید فکر کنین که شکر کافیه ولی وقتی سرد بشه شیرینی کمتر میشه .

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

علاوه بر گلاب ، عرق هل هم شله زرد و شیربرنج رو بسیار خوشمزه میکنه . پودر دانه هل هم میشه ریخت ولی عرقش بهتره . و چون طبیعت برنج سرده ، گلاب و عرق هل و زعفران طبیعتش رو گرم میکنه . گلاب و عرق هل همیشه باید در انتهای کار به شله زرد اضافه بشه که عطرش ماندگار تر باشه .ضمنا ریختن پودر هل توی شله زرد باعث دیده شدن دانه های تیره میشه که قبلا باید جداگانه دم کرد و صاف کرد و بعد عصاره را داخلش ریخت .

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

نکته مهم :

اگر داخل شله زرد دانه های برنج مشخص باشند یعنی هنوز کار تموم نشده و برنج کاملا نپخته . میزان شکر به تمایل شما در مصرف شکر بستگی داره . ولی یک شله زرد مجلسی نباید کم شیرین باشه . البته اگه شکر زده باشید دیگه انتظار وا رفتن برنج رو نداشته باشد . معمولا به ازای يك كيلو برنج : سه كيلو شكر لازمه . یعنی هر چقدر برنج دارین شکر باید 3 برابر بشه .

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

مقدار عرقیات شما بستگی داره که چقدر خالص باشن . هرچه خالص تر و مرغوب تر باشن مقدار کمتری نیاز دارین .

وقتی کاملا برنج وا رفت و شکر و زعفران و گلاب و هل زده شد و نزدیک اتمام کار بودیم , درب ظرف را میبندیم و با شعله کم به اصطلاح دم میذاریم. سپس از روی حرارت برمیداریم .

موقع برداشتن مراقب باشید اب جمع شده زیر در قابلمه را توی شله زرد نریزید . سپس خوب بهم میزنیم و تا هنوز داغه در ظرف های مناسب میکشیم و میذاریم خنک بشه و قبل از خنک شدن دیگه تکان نمیدیم که اب نندازه . مراقب باشید اگر شله زرد حتی کمی ته گرفته باشه نباید موقع همزدن از ته قابلمه هم بزنید .

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

اینطوری اگر ته دیگ بسته باشه ته دیگ کنده میشه و قاطی شله زرد میشه . پس خیلی از ته هم نزنید . هم زدن مداوم در حین پخت و حرارت ملایم برای اینه که ته دیگ نبنده .ب بعد که خنک شد میتونید روی آنرا با دارچین و خلال پسته و بادام تزیین کنید .

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

غلظت شله زرد و شیربرنج رو با خنک شدن میشه فهمید . بهتره قبل از خاموش کردن شعله و اتمام کار ، کمی توی ظرف بکشین و خنک بشه تا بدونین غلظت مناسبه یا نه . البته با تجربه زیاد نیازی به اینکار نیست . این کار برای تازه کارهاست . توجه داشته باشید پس از سرد شدن هم کمی شله زرد و شیر برنج سفت خواهند شد پس خیلی سفت از روی حرارت برندارید .

تزیین ویژه نذری محرم و صفر

شله زرد خنک خوشمزه تر است . پس از خنک شدن و موقع سرو اگر از کنار ظرف بردارید باقی آن اب خواهد انداخت . پس حتما سعی کنید یکنفره تهیه کنید و اگر امکان ندارد باید بقیه را کاملا هم بزنید که دیگر شکل مجلسی ندارد ! برخی روی شله زرد همراه با دارچین روغن میدهند به نظر من نیازی نیست . ولی باز هم به ذائقه شما برمیگرده . دارچین را میتوان همانطور به صورت پودر روی دسر پاشید .

گردآوری توسط:مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا