دسته‌بندی نشده

تزریق بولوس چیست؟

از تزریق بولوس چه می دانید؟

تزریق بولوس یا تزريق وريدي مستقيم باید با دقت صورت گرفته و بايد كنترل دقيقي قبل از تجويز دارو به عمل آيد زيرا دارو با تزريق وارد گردش خون بيمار شده و هرگونه خطاي رخ داده قابل تصحيح نمي باشد.

در تزریق بولوس غلظت و سرعت تزريق دارو و ناحيه تزريق از نظر صحت و علائم نشت دارو بايستي حتماً كنترل شود. تزریق وریدی سریعترین روش مصرف دارو است. این روش می‌تواند برای داروهای خوراکی که در بدن انسان به وسیلهٔ آنزیم تجزیه می‌شوند استفاده شود. می‌شود برای افرادی که بیهوش شده‌اند از این نوع تزریق استفاده کرد. با این روش تنها می‌توان داروهای محلول در آب را تزریق کرد.

عوارض تزریق بلوس

عوارض احتمالی این روش تزریق عبارتند از:

  • احتمال عفونت بالا
  • احتمال بریدگی رگ
  • اثر زود هنگام دارو

نحوه تزریق بولوس یا تزریق وریدی مستقیم

تزریق وریدی مشکل است و نباید بدون راهنمایی یک فرد متبحر صورت گیرد. در هنگام تزریق داخل ورید باید بوسیله نمایان تر کردن آن، دسترسی به ورید را افزایش دهید. وسایل استریل بکار ببرید و دارو را با جریان خون تزریق کنید.

1- به بیمار مقادیر زیادی آب بدهید. فرد دریافت کننده تزریق وریدی باید تقریبا یک ساعت قبل از تزریق ۱ تا ۴ لیوان (۲۵۰ml) آب بنوشد.

  • زمانیکه بدن کاملا هیدراته می شود، خون راحتتر داخل ورید پمپاژ می شود، در نتیجه وریدها بزرگتر شده و رویت آنها آسانتر است.
  • از طرف دیگر، تعیین محل ورید در فردی که شدیدا آب بدن خود را از دست داده است بمراتب سخت خواهد بود.

پیدا کردن محل تزریق وریدی

۲- ورید را با دست لمس کنید. پوست بالای ورید را به آرامی فشار دهید. فشار موجب نزدیک تر شدن ورید به سطح پوست می شود.

  • ورید را پیدا کنید و سپس یکی از انگشتان خود را روی آن قرار دهید. بمدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه با انگشت خود بر روی ورید ضربات آهسته ای وارد کنید. اینکار باعث انبساط ورید شده و رویت آنرا آسانتر می کند.
  • برخلاف باورهای رایج، ضربه زدن با کف دست باعث نزدیکتر شدن ورید به سطح پوست نمی شود. عصب های متصل به ورید با احساس درد منقبض شده، در نتیجه ورید کوچکتر و رویت آن مشکل تر خواهد شد.

گرم کردن محل تزریق وریدی

۳- ناحیه تزریق را گرم کنید. گرم کردن باعث انبساط ورید شده و در نتیجه پیدا کردن آن آسانتر خواهد شد. برای کسب بهترین نتایج، محل تزریق و کل بدن بیمار را قبل از تزریق گرم کنید.

  • در یک روز سرد بلافاصله بعد از اینکه بیمار وارد می شود، تزریق را انجام ندهید. به بیمار فرصت دهید تا خود را گرم کند. پتو یا لباسهای اضافی در اختیار بیمار قرار دهید.
  • روشهای دیگر برای گرم کردن کل بدن عبارتند از: نوشیدن یک آشامیدنی گرم مانند چای یا قهوه یا گرفتن یک دوش آبگرم. زمانیکه بیمار از حمام بیرون می آید بهترین زمان برای تزریق است، البته به بیمار اجازه دهید که بدن خود را کاملا خشک کند.
  • اگر شما نیاز به گرم کردن محل تزریق دارید، یک حوله مرطوب را بمدت ۳۰-۱۵ ثانیه داخل میکروویو قرار دهید و حوله گرم را دور ورید بپیچید. همچنین می توانید محل تزریق را مستقیما با آب گرم خیس کنید و یا چند ثانیه آنرا با سشوار گرم کنید.

۴- از نیروی جاذبه استفاده کنید. از بیمار بخواهید که بر روی تختخواب یا مبل دراز بکشد و دستش را آویزان کند. جاذبه زمین باعث افزیش سرعت خون به طرف دست شده و در نتیجه ورید بزرگتر و تیره تر دیده می شود.

  • همچنین بیمار می تواند دستش را دراز کند و یا حدود ۲۰ الی ۳۰ ثانیه آنرا بچرخاند. نیروی گریز از مرکز باعث افزایش سرعت خون در دست می شود و اگر اینکار چند دقیقه قبل از تزریق انجام شود، ظاهر ورید نمایان تر شده و تزریق راحتتر صورت می گیرد.

۵- یک توپ کششی را فشار دهید. قبل از تزریق از بیمار بخواهید یک توپ کششی (توپ استرس) را محکم بگیرد و تا حد ممکن آنرا فشار دهد.

  • یک روش دیگر باز و بسته کردن سریع به مدت ۳۰ ثانیه است.
  • هر دو روش باعث افزایش سرعت جریان خون وریدی و رویت راحتتر ورید می شوند.

تزریق

آماده سازی دارو برای تزریق بولوس

شیشه دارو را بدقت بررسی کنید تا از سلامتی آن مطمئن شوید. دارو باید عاری از خرده ذرات بوده و بد رنگ نشده باشد. به علاوه شیشه باید فاقد نشتی یا علائم آسیب دیدگی باشد.

  • تنها دوز تجویز شده پزشک را تزریق کنید. دوز دارو را کم یا زیاد نکنید و تنها دستورالعملهای پزشک را دنبال کنید.

کشیدن دارو به داخل سرنگ:

  • مکینه پلاستیکی (پیستون) را به عقب بکشید تا هوای داخل سرنگ کشیده شود. مقدار هوای داخل سرنگ باید با مقدار داروئی که آماده می کنید، مطابقت داشته باشد.
  • سوزن را داخل درپوش لاستیکی شیشه دارو وارد کنید. مکینه لاستیکی را فشار دهید تا هوای داخل شیشه خارج شود.
  • شیشه را وارونه کنید. نوک سوزن باید کاملا پوشیده شود. مکینه لاستیکی را به عقب بکشید تا دارو وارد سرنگ شود، زمانیکه دوز تزریق دارو وارد سرنگ شد، توقف کنید.
  • ضربات آهسته ای به سرنگ بزنید تا حبابهای هوا با هم برخورد پیدا کنند. مکینه لاستیکی را فشار دهید تا هوای سرنگ خارج شود. قبل از تزریق از خروج کامل هوای سرنگ مطمئن شوید.
  • سوزن را از روی شیشه بردارید و آنرا در درپوش استریل قرار دهید. اجازه ندهید که سوزن با سطوح غیر استریل تماس پیدا کند.

تزریق بلوس یا داخل وریدی

۱- ورید را بوضوح شناسایی کنید. تنها زمانی تزریق را انجام دهید که بتوانید بوضوح ورید را ببینید.

  • تزریق وریدی می تواند خطرناک و حتی کشنده باشد.

۲- سوزن را با زاویه ۴۵ درجه وارد کنید. سوزن آماده را از محل نگهداری استریل آن بردارید و با دقت وارد ورید کنید.

  • زاویه ورود سوزن به ورید باید ۴۵ درجه باشد.

شما باید طوری سوزن را وارد کنید که دارو در جهت جریان خون تزریق شود . چون وریدها خون را به طرف قلب می برند، دارو باید طوری تزریق شود که به طرف قلب جریان یابد.

divider

بیشتر بخوانید:

فواید تزریق اوزون برای درمان انواع دردها

فواید تزریق اپیدورال برای تسکین درد کمر

همه چیز در مورد تزریق انوکساپارین

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا