دسته‌بندی نشده

تربیت فرزندان را جدی بگیرید!نکات مهم برای تربیت فرزند

تربیت فرزندان و نکات مهم برای تربیت فرزند

تربیت فرزندان و نکات مهم برای تربیت فرزند برای شما:

بی تردید تربیت فرزندان از مهم ترین و در عین حال دشوارترین وظایف والدین در سراسر طول زندگی است اما متاسفانه بسیاری از والدین و خانواده ها آمادگی چنین تربیتی را ندارند و چنان كه شایسته است به این امر بسیار خطیر بها نمی دهند.

چه بسا پدرانی كه برای دیدن مسابقه فوتبال مورد علاقه خود یا برای حضور در میهمانی های دوستانه و همراه با رفقای قدیمی خود ساعت ها وقت صرف می نمایند و چه بسا مادرانی كه درباره آشپزی، سفره آرایی و آرایشگری هزینه های گزاف و وقت زیادی صرف می كنند و چه بسیار خانواده هایی كه هزینه های سنگینی برای خرید یا در تماس های تلفنی خود ساعات زیادی از روز خود را صرف مكالمات روزمره با بستگان و نزدیكان(به غیر از فرزندان) خود می نمایند و چه بسا خانواده هایی كه هزینه های سنگین برای خرید كالاهای مصرفی بی ارزش یا كم ارزش مانند سی دی و نوارهای موسیقی، پفك، بادكنك و … می پردازند ولی نه حاضر به خرید یك كتاب یا سی دی- نوار در زمینه تربیت و پرورش فرزندان خود بوده و نه حاضر به وقت گذاری برای مطالعه در این امر بسیار خطیر می باشند.

اكثراً گمان می كنند كه تربیت فرزندان كاری سهل و آسان است و هر كس به آسانی و سهولت از عهده آن برمی آید، حال این كه حقیقت غیر از این است. هر كس با سلیقه و برداشت شخصی برای تربیت فرزندان خود بپردازد و خود را از فراگیری مباحث تربیتی و راهنمایی صاحبنظران و متخصصان این رشته بی نیاز بداند، خطایی بزرگ است.

تربیت فرزندان و نکات مهم برای تربیت فرزند

جای بسی تاسف است كه امروز جامعه ما شاهد قربانی شدن آشكار و پنهان كودكان، نوجوانان و جوانان بسیاری است كه نتیجه ناآگاهی و بی مسوولیتی والدین خود می شوند و غنچه های زیبای وجود آنان ناشكفته پژمرده می شود. خانواده، این مكان بسیار مقدس و كانون گرم مهر و محبت و عشق واقعی و مركز آرامش و آسایش به علت ضعف در برقراری ارتباط و عدم وجود ارتباط قوی و توأم با مهر و محبت والدین با فرزندان خود به محل غیرقابل تحمل و محل ناامن روحی و روانی فرزندان و حتی والدین مبدل گشته است. ایجاد و تقویت و ارتقاء حس خودباوری و خود دوستی در فرزندان می تواند بهترین راه پیشگیری از گسستگی والدین و فرزندان و جلوگیری از پژمردگی، كج روشی و انحراف فرزندان است.

پانزده روش زیر برای كمك به فرزندان برای باور كردن و دوست داشتن خود، به تمام والدین و خانواده های گرامی توصیه می شود:

۱- برای فرزندان خود وقت بگذارید و در فعالیت های مورد علاقه آن ها فعالانه سهیم شوید.

۲- از فرزندان خود انتظارات منطقی و معقول داشته باشید.

۳- عقاید، عواطف و احساسات آن ها را جدی بگیرید.

۴- به فرزند خود مسوولیت بدهید.

۵- قوانین و محدودیت های خانواده را به طور صریح برای آنان تعریف كنید و آن ها را مورد تاكید قرار دهید ولی در پاره ای از محدودیت ها به آن ها مهلت دهید.

۶- ارزش را نمایان سازید.

۷- درباره مشكلات صحبت كنید ولی بدون سرزنش یا اظهار نظر درباره منش فرزند.

۸- همیشه قابل دسترس باشید.

تربیت فرزندان و نکات مهم برای تربیت فرزند

۹- به آن ها نشان دهید رفتار آن ها برای شما مهم است.

۱۰- برای هر مسوولیتی كه خوب انجام شود آن ها را تشویق كنید و جایزه بدهید و مسوولیت آن ها را افزایش دهید، روی كارهای خوبی كه انجام می دهند تاكید كنید، نه كارهای بد.

۱۱- الگوی مناسبی برای فرزند خود باشید.

۱۲- به فرزندان خود بیاموزید چگونه با اوقات فراغت و پول كنار بیایند.

۱۳- به فرزندان خود كمك كنید تا مقاومت و تحمل خود را در برابر ارزش ها، هنجارها و الگوهای متفاوت افزایش دهند.

۱۴- توجه و نگرانی خود را نسبت به آن ها نشان دهید و آن ها را در آغوش بگیرید، به آن ها بگویید چقدر آن ها را دوست دارید.

۱۵- از عبارتی استفاده كنید كه به آن ها عزت نفس می بخشد نظیر «از كمكت متشكرم» یا «این عقیده ای عالی است».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا