دسته‌بندی نشده

تحصیل دکتری در آلمان چه مزایایی دارد ؟

این نکته که درس خواندن مزایای فراوانی دارد مسئله تازه و جدیدی نیست اما برخلاف آنچه این روزها زیاد میشنویم یکی از مزایای مهم آن درآمد بالا است. درآمد دارندگان مدرک دکتری معمولاً بیشتر از درآمد افرادی است که مدرک کارشناسی ارشد یا کارشناسی دارند. براساس پژوهش‌های انجام شده، پیش‌بینی می‌شود که استخدام در سطح دکتری و حرفه‌ای به میزان 13% افزایش پیدا کند که بیشتر از رشد متوسط هفت درصدی استخدام در سطوح دیگر است.

مدرک دکتری (PhD) بزرگ‌ترین دستاورد دانشگاهی است و کسب دانش تخصصی در یک زمینه خاص را ثابت می‌کند. همچنین مدرک دکتری گواه برخورداری از مهارت‌های بالای ارتباطی و تفکر انتقادی و توانایی انجام دادن تحقیقات پژوهشی و ارائه دادن یافته‌ها است.

اگر درصدد گرفتن مدرک دکتری هستید، چرا برای تحصیل به آلمان نروید و از مزیت تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی آلمان که اعتبار بالایی در سطح جهانی دارند، برخوردار نشوید؟ ما در اپلای استار مزایای تحصیل در مقطع دکتری در کشور آلمان را در این مقاله برای شما گردآوری کرده‌ایم.

آلمان به منحصربه فرد بودن نظام آموزشی و کیفیت تحسین‌برانگیز پژوهشی خود می‌بالد؛ زیرساخت‌های پژوهشی و برنامه‌های آموزشی آلمان بالاترین استانداردها را در سطح جهان دارد. دانشجویان دوره دکتری در آلمان نقش علمی، پژوهشی و صنعتی فعالی در این کشور دارند. با تحصیل در آلمان فرصت بی‌نظیری را برای شناخت هر چه بیشتر رشته مورد علاقه‌تان پیدا می‌کنید و رشته انتخابی‌تان را به صورت نظری و تجربی یاد می‌گیرید.

پس از ذکر این مقدمه کوتاه از شما دعوت می‌کنیم که قبل از آن‌که کشوری را برای تحصیل دکتری انتخاب کنید، این مقاله کوتاه را بخوانید تا با مزایای بی‌نظیر تحصیل در آلمان آن هم در مقطع دکتری آشنا شوید.

اعتبار بین‌المللی

آلمان پیشینه‌ای درخشان و اعتباری تحسین‌برانگیز در زمینه فعالیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی دارد، بنابراین وقتی آلمان را برای تحصیل دکتری در نظر می‌گیرید، در واقع یکی از جذاب‌ترین مقصدهای تحصیلی را برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی انتخاب می‌کنید. تقریباً 400 مؤسسه آموزش عالی و 1000 مؤسسه علمی و فعال در زمینه تحقیق و توسعه دولتی و نیمه‌دولتی در آلمان وجود دارد؛ از این میان 140 مؤسسه دوره دکتری برگزار می‌کنند و 240000 دانشجو را ثبت‌نام می‌کنند؛ از این تعداد 18000 دانشجو در دوره‌های دکتری و 26000 محقق در فعالیت‌های پژوهشی شرکت می‌کنند. لازم است بدانید که بیش از 500 گروه و شبکه پژوهشی برای بخش عملی تحصیلاتتان وجود دارد. به‌علاوه آلمان تمرکز ویژه‌ای بر دانشجویان بین‌المللی دارد؛ تحصیل بالغ بر 38000 دانشجوی بین‌المللی در مؤسسه‌های تحصیلات تکمیلی آلمان گواه این توجه است.

تنوع بالای رشته‌های تحصیلی و پژوهشی

دانشگاه‌های آلمان طیف گسترده‌ای از رشته‌های مختلف را در دوره دکتری برگزار می‌کنند که از آن جمله می‌توان به فناوری خودروسازی و ترافیک، فناوری‌های هوانوردی، زیست‌فناوری، فناوری‌های انرژی، فناوری محیطی، علوم انسانی، تحقیقات سلامت، فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، علوم دریایی، فناوری مواد، پزشکی، علوم طبیعی، نانوفناوری، فناوری‌های اپتیک، فوتونیک، گیاهان، فناوری‌های تولیدی، پژوهش‌های امنیتی، خدمات، علوم اجتماعی و هوا و فضا اشاره کرد.

مؤسسه‌های آموزشی و پژوهشی گوناگون

اگر می‌خواهید در محیطی با تنوع آموزشی بالا و مؤسسه‌های گوناگون برگزار کننده دوره دکتری تحصیل کنید، آلمان می‌تواند مکان ایده‌آلی برای شما باشد. برای تحصیل دکتری در آلمان از میان مؤسسه‌های دانشگاهی، غیردانشگاهی، پژوهشی یا دولتی حق انتخاب دارید. هر یک از مؤسسه‌های فوق بر جنبه متفاوتی از تحصیل تمرکز می‌کنند. درهرحال دوره‌های دکتری در آلمان در فصل مشترک دانش، آموزش و پژوهش قرار دارند.

رایگان بودن تحصیل در مقطع دکتری

مزیت دیگر تحصیل دکتری در آلمان این است که برای تحصیل در مقطع دکتری، مانند دیگر مقاطع تحصیلات تکمیلی، لازم نیست شهریه‌ای پرداخت کنید. هر ترم فقط باید هزینه‌ای اندک را که بیشتر از 250 یورو نمی‌شود، برای هزینه‌های اداری و دیگر رویدادهای اجتماعی و فرهنگی که در آنها شرکت می‌کنید، پرداخت کنید.

فرصت‌های فراگیر دریافت وام دانشجویی

دانشجویان خارجی مقطع دکتری در آلمان باید بدانند که هرچند برای تحصیل شهریه پرداخت نمی‌کنند، اما لازم است مبلغی حدود 10 هزار یورو را به عنوان وثیقه برای دریافت ویزا کنار بگذارند. همچنین طبق برآوردها متوسط هزینه زندگی، سفر، غذا و هزینه‌های دیگر برای یک دانشجوی خارجی در آلمان ماهانه 865 یورو می‌شود.

وقتی در چنین موقعیتی قرار می‌گیرید، احتمالاً درصدد آن برمی‌آیید که وام‌ها و کمک‌هزینه‌های بسیاری را بررسی کنید که برای حمایت از هزینه‌های متقاضیان دوره دکتری در آلمان در نظر گرفته شده است. برنامه‌ها و سازمان‌های مختلفی به حمایت از افراد و گروه‌های در حال تحصیل در مقطع دکتری و شرکت در فعالیت‌های پژوهشی اختصاص داده شده است که از آن جمله می‌توان به بنیاد پژوهش آلمان (DFG) و برنامه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) اشاره کرد.

گزینه‌های مختلف تحصیلی

یکی دیگر از ویژگی‌های متمایزکننده تحصیل دکتری در آلمان این است که هنگام ثبت‌نام از میان دو گزینه فردی یا ساختارمند حق انتخاب دارید. دوره دکتری فردی مستقل‌تر است و در این روش می‌توانید استاد راهنما را خودتان انتخاب کنید و فعالیت‌های تحصیلی‌تان را آزادانه سازمان‌دهی کنید، اما در دوره دکتری ساختارمند، گروهی از استادان به شما و جمعی از دانشجویان درس می‌دهند و دوره، طبق یک برنامه تحصیلی دقیق پیش می‌رود. شایان ذکر است که در هر دو حالت از فرصت ویژه‌ای برای کسب مهارت‌های بیشتر برخوردار می‌شوید، چرا که از شما خواسته می‌شود در سمینارها و دیگر فعالیت‌های فوق‌برنامه شرکت کنید.

زیرساخت پژوهشی توسعه‌یافته و بسیار پیشرفته

آلمان کشوری پیشرو در عرصه علم و پژوهش است و شما به لطف تحصیل در دوره دکتری از شانس بی‌نظیری برای کار و پژوهش در زیرساخت پژوهشی بسیار پیشرفته برخوردار می‌شوید. در مؤسسه‌های تحصیلی آلمان با ابزار، منابع و دیگر امکانات پژوهشی با ارزش پانزده میلیون یورو کار می‌کنید. چنین زیرساخت پژوهشی متنوع و گسترده‌ای محیط مناسبی را برای آموزش و انتقال دانش و فناوری در اختیار می‌گذارد و به همین دلیل به خانه بسیاری از پژوهشگران، دانشمندان و دانشجویان دکتری تبدیل می‌شود.

تحصیل دکتری در آلمان چه مزایایی دارد ؟

کشور آلمان زیرساخت‌های پژوهشی نوظهوری را برای رشته‌های تخصصی طراحی کرده است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

BERLinPro (پروژه بازیابی انرژی لیناک); CESSDA (آرشیو اطلاعات اجتماعی اروپا); CLARIN (سامانه و پایگاه داده اطلاعات علوم اجتماعی اروپا); DARIAH (سامانه تحقیقات دیجیتال هنر و انسان شناسی); ECRIN (شبکه تحقیقات پزشکی اروپا); E-ELT (ابر تلسکوپ‌های اروپا);

همچنین زیرساخت‌های پژوهشی جدید زیر نیز در مرحله آزمایشی قرار دارد:

CTA (آرایه تلسکوپ چرنکوف)؛ EU-OPENSCREEN (پلتفرم‌های غربالگری باز برای زیست‌شیمی) و IAGOS (هواپیماهای در خدمت برای سیستم نظارت جهانی).

فرصت‌های استخدامی خوب برای تأمین هزینه‌های تحصیل

روش دیگر برای تأمین هزینه‌ها در دوران تحصیل دکتری در آلمان این است که کاری قراردادی پیدا کنید. فرصت‌های شغلی فوق‌العاده‌، به ویژه برای متقاضیان دوره دکتری وجود دارد که معمولاً به عنوان دستیار پژوهش در دانشگاه استخدام می‌شوند. همچنین برنامه‌های متفاوت و سازمان‌های سرمایه‌گذار مختلفی وجود دارد که فرصت استخدام قرارداد معین را در اختیار متقاضیان و دانش‌آموختگان دوره دکتری می‌گذارند.

همچنین دانشجویان دکتری این فرصت را دارند که خارج از دانشگاه یا مؤسسه تحصیلی و پژوهشی نیز در آلمان کار پیدا کنند.

تحصیل دکتری در آلمان چه مزایایی دارد ؟

استانداردهای بالای زندگی

یکی دیگر از واقعیت‌های جذاب تحصیل در آلمان که دانشجویان را ترغیب می‌کند این کشور را برای تحصیل دکتری انتخاب کنند، کیفیت و استانداردهای بالای زندگی در آلمان است. آلمان به دلیل سبک زندگی بی‌نظیر و محصولات باکیفیت یکی از جذاب‌ترین کشورها برای مسافران بین‌المللی است. اقتصاد آلمان یکی از بزرگ‌ترین اقتصادها در جهان است و آلمان یکی از صنعتی‌ترین کشورها محسوب می‌شود.

جو اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خوب بسیاری را برای برخورداری از زندگی و شغل ایده‌آل روانه آلمان می‌کند. بازار شغلی در آلمان بسیار توسعه‌یافته است و فرصت‌های بی‌نظیری را برای کار در صنایع مرتبط گوناگون در اختیار نیروی کار مجرب و شایسته، از جمله دانش‌آموختگان دوره دکتری می‌گذارد. به عنوان دانش‌آموخته‌ای که اهل کشورهای اتحادیه اروپا نیست، می‌توانید مجوز اقامتتان را یک سال تمدید کنید تا در این مدت کار مناسبی پیدا کنید.

ورود مهاجران یکی از ویژگی‌های بارز آلمان است که منبع مضاعفی را برای قدرتمندتر ساختن اقتصاد این کشور فراهم کرده است. همچنین تعداد بالای مهاجران آلمان را به کشوری با تنوع اجتماعی و فرهنگی تبدیل کرده است.

زندگی و تحصیل در آلمان به معنای صرف‌نظر از کردن از تفریحات و خوشی‌های زندگی نیست، کاملاً برعکس است. آلمان فرهنگی بسیار غنی دارد و در مدت اقامتتان در این کشور می‌توانید از جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، اپراها و نمایش فیلم‌ها و تئاترهای برجسته لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا