دسته‌بندی نشده

تحصیل در آلمان و شرایط اپلای دانشگاه رایگان

مهاجرت به کشور دیگر و استفاده از شرایط مساعد برای تحصیل در آن، از رایج ترین اقدامات و تصمیمات محصلین و دانشجویان در اغلب کشورهای کمتر توسعه یافته محسوب می‌شود. حتی می‌توان گفت که موضوع تحصیل در آلمان و مهاجرت و موارد مشابه آن در میان افراد جویای کار نیز به شدت دنبال می‌شود اما بنا به دلایل متعددی، مهاجرت با موضوع تحصیل سادگی بیشتری برای پذیرش از سوی کشور مقصد دارد.

تحصیل در آلمان

آلمان به عنوان یکی از توسعه یافته‌ترین و صنعتی ترین کشور‌های دنیا معروف است. تحصیل در آلمان رایگان یا حتی با پرداخت شهریه ارزش زیادی دارد چون که آلمان حداقل در میان کشورهای حوزه یورو از اعتبار بسیار بالایی برای ارائه خدمات تحصیلی و کاری برخوردار است. همزمان با این موضوع، استانداردهای سطح بالای زندگی در چنین کشوری توانسته علاقمندان برای مهاجرت به آن را به طرز محسوسی افزایش دهد. این علاقه روز افزون با توجه به ایجاد تسهیلات ویژه از سوی دولت آلمان برای پذیرش متقاضیان، ابعاد مناسبی به خود گرفته است.

سفارت این کشور در اغلب نقاط دنیا با روی گشاده نسبت به بررسی دلایل و مدارک علاقه مندان برخورد کرده است و کشور ما نیز از این بحث جدا نبوده و متقاضیان بسیاری برای این منظور اقدام کرده‌اند.

نوشته های مشابه

آیا تحصیل رایگان در آلمان امکان پذیر است؟

با یک بررسی کوتاه در مورد شیوه تحصیل در کشورهای توسعه یافته، به سادگی می‌توان دریافت که آنها از تحصیلات عالی به عنوان یک آیتم رایگان برای افراد علاقه مند یاد می‌کنند. شرایط ویژه‌ای را برای ادامه زندگی علمی افراد فراهم کرده و حتی در موارد متعددی برای شهروندان خود این امکان را رایگان کرده اند.

کشور آلمان از معدود مناطق دنیا است که امکان تحصیل رایگان را برای متقاضیان از سایر قاره‌ها نیز ارائه داده است. آن ها تمامی شرایط لازم برای یک تحصیل موثر و کارآمد را در اختیار هر ملیت و نژاد قرار داده اند تا بتوانند از منافع آن‌ها برای توسعه صنعت و کار استفاده کنند. بنابراین می توان یکی از علل رشد بی وقفه کشورهای توسعه یافته مانند آلمان را در همین استفاده از فرصت دانش ملل مختلف دانست.

شکل و سیستم آموزشی کشور آلمان با توجه به استانداردهای تعیین شده در دنیا، به عنوان یکی از برترین نمونه‌ها شناخته شده است. تنها چالش این موضوع برای افراد مهاجر مربوط به بحث زبان آلمانی است که البته با برخی از ترفندهای لازم برای این کار قابل رفع خواهد بود.

داشتن مدرکی معادل آیلتس سطح ۶، بسیاری از موانع در این زمینه را از بین خواهد برد و همچنین با توجه به اینکه برگزاری کلاس‌های زبان آلمانی در کشور روند رو به رشدی داشته است، شرکت در این دوره‌های آموزشی بسیاری از نگرانی‌ها را رفع خواهد کرد.

تحصیل رایگان در آلمان

شهریه و مراکز آموزشی کشور آلمان

آلمان نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر دنیا، دارای آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های متعددی است که برخی از آنها به شکل دولتی اداره شده و برخی دیگر حالت خصوصی دارند. دانشگاه‌های دولتی در این کشور امکانات خود برای ادامه تحصیل را اغلب به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. می‌توان گفت که این ایده آل ترین حالت برای مهاجرین به این کشور خواهد بود و آن‌ها ترجیح می‌دهند که هزینه‌های مربوط به شهریه دانشگاه را از مجموع هزینه‌های بالای خود برای مهاجرت کم کنند.

اما برخی دیگر از دانشگاه‌های خصوصی، شهریه‌های مشخصی را طبق تعریفی که نظام آموزشی این کشور برای دانشگاه تعیین کرده است، از افراد مختلف دریافت می‌کنند و این موضوع علیرغم بالا یا پایین بودن مقدار شهریه، وجود خواهد داشت.

دوره کارشناسی و تحصیل رایگان در آلمان

در صورتی که سن متقاضی بیشتر از ۲۳ سال نباشد و این شخص مسلط به سطح تعیین شده از سوی دانشگاه نسبت به زبان آلمانی باشد، می‌توان او را یکی از گزینه‌های مهاجرت به دانشگاه‌های دارای تحصیل رایگان دانست.

چنین امکانی از نزدیک به ۱۰ سال قبل در کشور آلمان فراهم شده است و موضوع تسلط بر زبان آلمانی نیز یکی از شروط رایگان بودن تحصیل در این کشور محسوب می ‌شود. اغلب افراد مهاجرت کننده در سالهای پیش اعلام کرده‌اند که استفاده از زبان رایج مانند انگلیسی در کشور آلمان و برای موارد تحصیلی و علمی، سبب دریافت شهریه مشخصی از متقاضیان خواهد شد. دوره کارشناسی را می‌توان از محبوب ترین دوره‌های ارائه شده رایگان در آلمان معرفی کرد به خصوص در کشور ما، افراد زیادی به دنبال آن هستند.

دوره کارشناسی ارشد و تسهیلات آلمان برای آن

کارشناسی ارشد را می‌توان به عنوان یکی از نقاط عطف تحصیلی در زندگی هر فرد مهاجری دانست. این دوره دقیقا ارتباط با بلوغ علمی یک شخص دارد که ادامه آن در یک دانشگاه معتبر و همراه با بستر مناسب برای پژوهش، می‌تواند کاملاً او را مسلط به شاخه مورد نظر تحصیلی مربوطه کند. با این فرض درست، ادامه فرآیند تحصیل در کشور آلمان و به صورت رایگان، یکی از ایده آل ترین گزینه‌های هر فرد علاقه مندی خواهد بود.

کشور آلمان ادامه دوره کارشناسی را مشروط به اخذ مدرک زبان آلمانی در سطح حداقل C1 کرده است. این سطح از زبان آلمانی می‌تواند اغلب نیازهای فرد برای برقراری ارتباط و پیشبرد اهداف علمی او را تامین کند.

همچنین طبق نظام آموزشی آلمان، در صورتی که فرد مدرکی معادل آیلتس با نمره شش و نیم داشته باشد، تنها با اخذ شهریه امکان ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد را خواهد داشت. دوره‌ای که همانند بسیاری از کشورها تقریباً دو ساله است و پس از آن شخص برای تحصیل در دوره دکترا آماده خواهد شد.

حداقل میزان نمره دوره کارشناسی یا همان معدل این مدرک، باید بالاتر از ۷۵ درصد شرایط ممکن باشد. از لحاظ سنی نیز حساسیت‌های بسیار بالایی توسط کارشناسان سفارت برای پایین بودن آن وجود خواهد داشت که طبق آخرین آپدیت ارائه شده، این مقدار باید کمتر از ۳۲ باشد.

مهاجرت تحصیلی به آلمان

دکترای تخصصی و تحصیل رایگان در آلمان

دکترای تخصصی به عنوان مقطعی معرفی شده است که کشور آلمان برای جذب متقاضیان در آن، بیشترین استقبال را از خود نشان می‌دهد. با توجه به نیاز این کشور برای متخصصین و مهندسین صنایع و کسب و کار، موضوع زیاد دور از انتظار نیست. نظام آموزشی کشور آلمان، تمامی مهاجرین دوره دکترا در دانشگاه‌های این کشور را برای ۶ ترم ابتدایی به صورت رایگان پذیرش می‌کند. علاوه بر این، طراحان و ارائه کنندگان این طرح‌های آموزشی، تضمین بالای ۹۵ درصد را برای یافتن کار مرتبط و کسب درآمد به دانشجو پیشنهاد می ‌کنند.

پیشنهاد بسیار ایده آل دیگر، مشارکت دانشجویان مقطع دکترا برای پروژه‌ها و کارهای پژوهشی دانشگاهی است تا علاوه بر پیش برد خواسته‌های تحصیلی خود، امکان دریافت حقوق را نیز داشته باشند. دوره دکترای ارائه شده در دانشگاه‌های آلمان همانند اغلب کشورهای توسعه یافته و استانداردهای جهانی معادل ۸ تا ۱۲ ترم خواهد بود.

در این مقطع الزامی برای استفاده از مدرک زبان آلمانی وجود ندارد اما بهتر است که با توجه به پارامترهای فرهنگی این کشور، حتماً نسبت به زبان آلمانی تسلط نسبی وجود داشته باشد. در صورتی که از مدرک آیلتس بهره می‌برید، نمره شش و نیم برای تحصیل در مقطع دکترای شما کافی خواهد بود.

بورسیه رایگان تحصیلی در آلمان

استفاده از شرایط تحصیلی رایگان، همان قرار گرفتن در قالب مفهومی به نام بورسیه است. بورسیه خصوصاً در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی رواج بسیار زیادی در کشورهای توسعه یافته مانند آلمان دارد.

آنچه برای آلمان در زمینه بورسیه تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است، وجود پژوهش‌های علمی معتبر در کنار عدم وقفه تحصیلی خواهد بود. در واقع آنها وقفه بیش از دو سال بین مقاطع مختلف را به هیچ عنوان قبول ندارند و همچنین تاکید بسیار زیادی به ارائه مدارک معتبر برای رزومه کاری در موسسات شناخته شده و دارای رزومه دارند. رزومه حداقل باید دو سال از زندگی فرد متقاضی را در بر گرفته باشد و به این ترتیب شانس او برای کسب بورسیه تحصیلی رایگان به شدت بالا خواهد رفت.

انواع بورسیه‌های تحصیلی کشور آلمان

انواع بورسیه‌های رایگان تحصیلی برای کشور آلمان را می توان در موارد زیر پیدا کرد. مقادیر پرداختی آنها برای دوره‌های فوق لیسانس و دکترا می‌تواند متفاوت باشد :

  • بورسیه دانشجویان مستعد

این بورسیه که تحت عنوان آراس موس شناخته می‌شود، برای اغلب کشورهای یورو فعال شده است و حتی امکان تحصیل در دو دانشگاه مختلف را نیز فراهم می‌کند.

این یک بورسیه کاملا اختصاصی برای مهاجرین به آلمان است. مقدار پرداخت شده در قالب این بورسیه با توجه به کمک‌های دولت آلمان به دانشگاه‌ها افزایش قابل توجهی داشته است.

دانشگاه‌های ارائه کننده تحصیلات رایگان در آلمان

دانشگاه‌های ارائه کننده شرایط تحصیل رایگان و یا بورسیه‌های تحصیلی، شامل موارد متعدد و مختلفی می شود که هر یک از آنها برای پذیرش، آیتم‌های مختلفی را مد نظر خود قرار داده‌اند. به همین دلیل است که باید فرد متقاضی نسبت به دانشگاه محل تقاضای خود شناخت کافی داشته باشد و مدارک مورد نیاز آنها را تهیه کند.

دانشگاه مونیخ از قدیمی ترین دانشگاه‌های اروپا محسوب می‌شود و از جمله مراکز آموزشی است که امکان ارائه تحصیل رایگان را برای افراد فراهم کرده است. دانشگاه برلین به عنوان پایتخت آلمان از دیگر دانشگاه‌هایی است که بستر لازم برای ارائه بورسیه‌های رایگان تحصیلی برای دانشجویان خارجی و حتی داخلی را نیز فراهم کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا