دسته‌بندی نشده

تاول دیابتی چیست؟

همه چیز در مورد تاول دیابتی و درمان آن

تاول دیابتی یکی از عوارض پوستی دیابت است. با کاهش رطوبت پوست، کاهش احساس سطحی و گردش خون ضعیف دیابتی ها به طور مداوم در حال مبارزه با مشکلات پوستی هستند. این برجستگی های بزرگ، از لحاظ شکلی نامنظم و شفاف بر روی دست ها و پاها توسعه می یابند.

اگرچه که این تاول ها از لحاظ ظاهری ناخوشایند هستند، معمولا دردناک نیستند یا باعث تحریک نمی شوند. بعضی از افراد احساس سوزن سوزن ضعیفی را در ناحیه آسیب دیده تجربه می کنند، اما از آنجایی که این بیماری اغلب همراه با نوروپاتی (بی حسی پایدار) وجود دارد، ممکن است بیماران تنها پس از دیدن منطقه متوجه تاول های دیابتی شوند.

تاول های دیابتی معمولا در افرادی با سابقه ی طولانی دیابت یا در کنار عوارض مختلف ایجاد می شوند. تاول دیابتی تنها در حدود نیم درصد از افراد دیابتی بروز می دهد و تا زمانی که فعالانه درمان می شوند خطرناک نیست. مردها دو برابر بیشتر از زنان احتمال ابتلا به تاول دیابتی را دارند.

تاول دیابتی در صورتی که درمان نشود می تواند عفونی شده و به زخم های جدی تبدیل شود. درمان تاول های دیابتی نیاز به تمیز کردن دقیق منطقه آسیب دیده در طی روند بهبود دارد.

در حالی که این ضایعات به طور خود به خودی در طول ۲-۶ هفته بهبود می یابند، تاول های دیابتی مجددا در همان مکان یا مکان دیگر رخ می دهند. همچنین ممکن است عفونت های ثانویه گسترش یابد؛ این عفونت ها با غیرشفاف بودن مایع درونی تاول مشخص می شوند و نیاز به کشت بافت دارند.

درمان خاصی بجز در مواردی که عفونت ثانویه (به عنوان مثال استافیلوکوک) ایجاد شده باشد نیاز نیست. در صورت عفونی شدن تاول احتمالا نیاز به درمان آنتی بیوتیکی وجود دارد.

هر چند تخلیه مایع درونی تاول با سوزنی باریک توسط پزشک ممکن است از ترکیدن و آسیب رساندن تصادفی به تاول جلوگیری نماید. همچنین برای درمان و کمک به بهبود تاول دیابتی نیاز است که سطح گلوکز خون را تحت کنترل حفظ نمایید.

همچنین بخوانید: مضرات آنتی بیوتیک ها

تفاوت زخم های پای دیابتی و تاول دیابتی

تاول ها و زخم های پا عواقب مشترک ناشی از نوروپاتی دیابتی هستند. آسیب عصبی ناشی از نوروپاتی، احساس موجود در اندام های بدن را از بین می برد و کمبود احساس به ویژه کمبود احساس درد، گاهی می تواند آسیب را پنهان کند.

و مشکل این است که وقتی به موقع متوجه آسیب ها نشوید، آنها می توانند زخم یا تاول را ایجاد نمایند. برای جلوگیری از قطع عضو (آمپوتاسیون)، شما باید بدانید که چگونه می توانید زخم ها و تاول ها را شناسایی کرده و از ایجاد آنها جلوگیری نمایید.

همچنین بخوانید: نوروپاتی دیابتی (بیماری اعصاب محیطی)چیست؟

چگونه می توان زخم ها و تاول ها را تشخیص داد؟

تعریف تاول یک برآمدگی کوچک از مایعی شفاف (سرم یا پلاسما) در لایه ی بالایی پوست است. تاول ها می توانند پس از سوختگی یا انجماد روی پوست شما ظاهر شوند. آنها همچنین می توانند از اصطکاک های پوستی یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی باشند. انواع اصلی تاول ها عبارتند از تاول های اصطکاکی، تاول های خونی و تاول های حرارتی.

افرادی که مبتلا به دیابت هستند، می توانند تاول هایی مشابه با تاول سوختگی ایجاد کنند. علت دقیق ایجاد تاول دیابتی ناشناخته است. تاول دیابتی ممکن است نتیجه ای از پوشیدن اندازه اشتباه کفش یا سطح بالای گلوکز خون باشد.

شایع ترین علت تاول دیابتی عفونت های قارچی است. این تاول ها ممکن است بر روی انگشتان دست، انگشتان پا، پا یا دست رخ دهد. تاول های دیابتی معمولا بدون درد هستند و خود به خود شفا می یابند.

همچنین بخوانید: علت و درمان خانگی عفونت قارچی پوست به شکل حلقوی

زخم پای دیابتی

زخم پا می تواند یک سوراخ قرمز عمیق بر روی سطح پوست باشد و همچنین می تواند بسیار عمیق باشد. زخم پای عمیق ممکن است دهانه ای باشد که از طریق لایه کامل پوست گسترش یافته است. زخم پا ممکن است شامل تاندون ها، استخوان ها و دیگر ساختارهای عمیق باشد.

خطرات تاول دیابتی چیست؟

در صورت ترکیدن تاول، میکروب ها می توانند به پای شما برسند. این میکروب ها می توانند نه تنها بر روی پوست، بلکه همچنین در استخوان ها عفونت ایجاد کنند. درمان عفونت های استخوانی بسیار پیچیده است و اگر وخیم شوند، می توانند منجر به قطع عضو شوند.

افراد مبتلا به دیابت و افرادی که دارای گردش خون ضعیف هستند با احتمال بیشتری دچار زخم های پا می شوند. بهبود زخم پا می تواند دشوار باشد. حتی یک زخم پاب کوچک در صورتی که درمان نشود می تواند عفونی شود. در صورتی که در زخم عفونت ایجاد شود، باید آن را سریعا درمان کنید.

در غیر این صورت، شما در خطر توسعه موارد زیر خواهید بود:

  • آبسه
  • عفونت گسترده پوست و چربی زیرین (سلولیت)
  • عفونت استخوانی (استئومیلیت)
  • گانگرن. گانگرن ناحیه ای از بافت مرده و تیره بدن ناشی از کاهش جریان خون است.

چگونه می توان از زخم های پا و تاول ها پیشگیری نمود؟

راه پیشگیری از زخم های پا و تاول ها یکسان است. در ادامه چند مورد که می توان برای پیشگیری انجام داد را مطرح می کنیم:

پاهای خود را به دقت با آب و صابون ملایم بشویید و کاملا خشک کنید. سپس مقدار کمی از پماد آنتی بیوتیک را روی یک پانسمان قرار داده و زخم را پوشش دهید.

اگر حتی دلیل کوچکی برای نگرانی وجود دارد، با متخصص خود تماس بگیرید. احتمالا پای شما معاینه شده و برای جلوگیری از ایجاد عفونت آنتی بیوتیک دریافت خواهید کرد.آهن بیشتر مصرف کنید. گردش خون باعث بهبود می شود.

در آخر کفش هایی که باعث ایجاد تاول می شوند را نپوشید. یک جفت کفش راحت یکی از بهترین سرمایه گذاری هایی است که می توانید انجام دهید.

درمان تاول دیابتی

با توجه به خطر ابتلا به عفونت و زخم، ممکن است بخواهید برای رفع شرایط جدی پوست به یک متخصص پوست مراجعه کنید. بر اساس یک مقاله در دیابت بالینی، تاول های دیابتی معمولا در دو تا پنج هفته بدون مداخله بهبود می یابند.

برای جلوگیری از عفونت، نباید خودتان اقدام کنید، هرچند اگر ضایعه بزرگ باشد متخصص زخم ممکن است بخواهد مایع را تخلیه کند. این امر پوست را به عنوان یک پوشش برای زخم حفظ می کند. به ندرت اتفاق می افتد که تاول تصادفی باشد.

استفاده از کرم آنتی بیوتیک یا پماد به درمان زخم کمک می کند و زخم را از آسیب بیشتر دور می کند. اگر خارش شدید باشد، پزشک ممکن است یک کرم استروئید تجویز کند.

در نهایت، نگه داشتن سطح قند خون در حد نرمال مهم ترین گام برای جلوگیری از تاول های دیابتی است، در نتیجه بهبودی زخم سریع تر صورت می گیرد.


چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر بدن شما پلاکت زیادی تولید می کنید با متخصص زخم خود مشورت کنید. اکثر تاول ها خودشان خوب می شوند، اما خطر عفونت ثانویه وجود دارد. در صورت مشاهده علائم زیر سریع به پزشک مراجعه کنید:

  • قرمزی در اطراف تاول
  • ورم
  • گرمای تابشی از ضایعه
  • درد
  • تب بالا

همچنین بخوانید:

دیابت چیست؟راهکار های درمان دیابت کدامند؟

چگونه از دیابت پیشگیری کنیم؟!

ارتباط بین دیابت ، سیروز کبدی و مبتلایان به کبد چرب

درمان دیابت نوع سرد و گرم با گیاهان دارویی در طب سنتی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا