دسته‌بندی نشده

تاثیر خواندن سوره حضرت یوسف روی زیبا شدن جنین

سوره حضرت یوسف برای زیبا شدن جنین

سوره یوسف برای زیبا شدن جنین در اسلام

به دنبال راههایی برای زیبایی جنین هستم. الان ماه هشتم بارداری هستم. از بزرگترها شنیدم که خواندن سوره یوسف به سیب قرمز و خوردن آن باعث زیبایی جنین میشه؟ آیا سوره یوسف برای زیبا شدن جنین صحت داره ؟؟؟

خواندن سوره یوسف برای زیبا شدن جنین

خواندن سوره یوسف برای زیبا شدن جنین در دستورات مذهبی ما وجود دارد که توصیه شده است در ماه هشتم بارداری، مادران باردار سوره یوسف را بر یک سیب سرخ خوانده و آن را میل نمایند.
به هر حال خواندن آیاتی از قران و خوردن سیب در بارداری خالی از فایده نیست زیرا تلاوت قران باعث آرامش مادر و جنین می شود و سیب نیز خواص فراوانی در بارداری دارد.
در شکل گیری زیبایی جنین مجموعه ای از عوامل به ویژه ارث و ژنتیک، تغذیه سالم و سرشار از ویتامینها و پرهیز از غذاهای چرب و سرخ کرده و فست فودها و آرامش و معنویت مادر موثر است.

آیا خواندن سوره حضرت یوسف بر سیب سرخ باعث زیبایی جنین می شود ؟

در مورد خواص خواندن سوره یوسف در کتاب های روایی و تفسیری شیعه و سنی مطالب مختلفی آمده ولی در مورد این که خواندن سوره حضرت یوسف بر سیب سرخ و خوردن آن از طرف مادر باعث زیبایی جنین بشود هیچ مطلبی نیامده است.

فقط حدیثی درباره زیبایی انسان در روز قیامت در اثر خواندن این سوره آمده که ذکر می شود:

امام صادق ـ علیه السلام می فرمایند:
هر کس سوره یوسف را هم روز و هم شب بخواند، خداوند او را روز رستاخیز بر می انگیزد در حالی که زیبائیش همچون زیبایی یوسف است و هیچگونه ناراحتی در روز قیامت به او نمی رسد و از بندگان صالح خدا خواهد بود .و
و این نشان دهنده این است که در فرهنگ زیباشناسی قرآن علاوه بر زیبایی روحی انسان که خلیفه الهی است، به زیبایی جسمی انسان ها نیز توجه شده است.

خواندن قرآن در هر شرایطی ثواب و تاثیرات فراوان دارد مخصوصا زنی که باردار است برای جنینش مفید واقع می شود چراکه قرآن نور است و باعث نورانیت انسانهاست.

این روایتی که در سوال مطرح شده در برخی از کتاب ها و سایت های اینترنتی(2) آمده ولی منبع آن ذکر نشده است و نمی توان به آنها اعتماد کرد.

آیه 23 سوره مریم اشاره به این دارد که قرآن برای تغذیه زن باردار به درخت خرما اشاره دارد: «وَ هُزِّی إِلَیْک بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَیْک رُطَباً جَنِیًّا» خرما را تکان ده تا رطب تازه بر تو فرو ریزد. از پاره ای از روایات استفاده می شود که بهترین غذای زن باردار و داروی او رطب است.

امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ می فرمایند:
«ما تاکل الحامل من شی ء و لا تتداوی به افضل من الرطب».

زیبایی اشخاص در گرو تقدیر الهی است چنان که آیه 6 سوره آل عمران به آن اشاره دارد.

هُوَ الَّذِی یُصَوِّرُکمْ فِی الْأَرْحامِ کیْفَ یَشاءُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکیمُ.
او کسی است که شما را در رحم (مادران)، آن چنان که می خواهد تصویر می کند. معبودی جز خداوند عزیز و حکیم، نیست».

از قدرت نمائی های خدای توانا این است که بشر را در رحم مادرش به هر شکل و صورتی که مشیتش قرار بگیرد آفریده و می آفریند.

کیفیت و چگونگی که این آیه شریفه می فرماید از لحاظ قیافه و صورت بندی بشر می باشد. مثلاً از قبیل اینکه انسان گاهی شبیه به پدر، یا مادر یا عمو، یا عمه خود می گردد.

ولی در اصل آفرینش مثلا از قبیل اینکه هر یک از عموم افراد بشر دارای دو چشم و دو گوش و دو دست و دو پا می باشند کوچکترین تغییر و تبدیلی در آفریدن خدا نخواهد بود.

زیرا در قوانین و کارهای پروردگار هیچگونه خطا و اشتباهی نیست که بعدا احتیاجی به اصلاح و تبدیل به احسن داشته باشند، بر خلاف قوانین و مصنوعات بشر که تا قیام قیامت هر لحظه پس از دیگری نواقص و اشتباه آنها کشف می شود.

حضرت امام جعفر صادق ـ علیه السّلام ـ می فرماید:
«هرگاه خدای توانا اراده کندخلقی را بیافریند تمام آن شکل و صورت هایی را که بین وی و پدرش تا حضرت آدم بوده است در نظر می گیرد و بعداً او را به شکل یکی از آنان می آفریند پس کسی حق ندارد بگوید: این فرزند من به من و به یکی از پدرانم شباهت ندارد».

حضرت علی بن أبی طالب ـ علیه السلام ـ می فرماید:
«هنگامی که نطفه زن و مرد در رحم زن اجتماع نمایند هر کدام بیشتر باشند (از نظر شباهت) غلبه خواهد یافت. اگر نطفه زن بیشتر باشد فرزند شبیه به دایی های خود می گردد و اگر نطفه مرد بیشتر باشد فرزند، شبیه به عموهای خود خواهد بود».

نشانه های قدرت و عظمت خدا در مراحل جنین امروز عظمت مفهوم این آیه با توجه به پیشرفت های علم جنین شناسی از هر زمانی آشکارتر است چه اینکه «جنین» که در آغاز به صورت یک موجود تک سلولی است.

هیچگونه شکل و اندام و اعضاء و دستگاه مخصوصی در آن دیده نمی شود و با سرعت عجیبی در رحم، هر روز شکل و نقش تازه ای به خود می گیرد، گویا جمعی نقاش ماهر و چیره دست در کنار آن نشسته، و شب و روز روی آن کار می کنند.

و از این ذره ناچیز در مدت بسیار کوتاهی انسانی می سازند که ظاهرش بسیار آراسته و در درون وجودش دستگاه هایی بسیار ظریف و پیچیده و دقیق و حیرت انگیز دیده می شود.

اگر از مراحل جنین عکس برداری شود (همان طور که شده است) و از مقابل چشم انسان این عکسها یکی بعد از دیگری عبور کند انسان به عظمت آفرینش و قدرت آفریدگار، آشنایی تازه ای پیدا می کند و بی اختیار این شعر معروف را زمزمه خواهد کرد:

زیبنده ستایش، آن آفریدگاری است کارد چنین دل آویز نقشی ز ماء و طین و عجیب این است که تمام این نقش ها بر روی آب که معروف است که نقشی به خود نمی گیرد می شود «که کرده است در آب صورتگری

توصیه های اسلامی برای زیباشدن کودک

بعضی چیزها با هم جور درنمی آیند و یک جا جمع نمی شوند. مثل خربزه و عسل می مانند. یکی شان از در بیاید داخل، آن یکی از پنجره بیرون می رود.

زیبایی ظاهری هم از مواردی است که با بعضی از رفتارها و خورد و خوراک ها آبش در یک جوی نمی رود. وقتی مادری دوست دارد فرزند زیبا داشته باشد، باید مراقب رفتار، گفتار و خورد و خوراکش باشد.

نمی شود هرچه دلش خواست بخورد. هرجایی که خواست برود و هر تفریحی داشته باشد، بعد هم دلش بخواهد کودکش زیبا و خوش صورت شود.

البته منکر شباهت های ظاهری که از مسائل ژنتیکی سرچشمه می گیرند نیستیم ولی در اسلام راهکارهایی وجود دارد که اگر از آن استفاده شود بچه ها خوش صورت می شوند. حالا اگر دلتان می خواهد فرزندتان زیبا شود، نکات زیر را با ما مرور کنید.

1. آرامش و خوراک مادر در دوران شیردهی

آرامش و خوراک مادر در دوران شیردهی بر شکل گرفتن شخصیت و حتی چهره نوزاد اثر دارد.

در واقع تمام راهکارهایی که به دوران بارداری مربوطند باید در دوران شیردهی هم رعایت شوند.

در این میان حضور در مکان های مذهبی، طبیعت و سبزه زار از اهمیت بالایی برخوردار است که در زیبایی سیرت و باطن و در نتیجه در زیبا شدن چهره و ظاهر کودک شیرخوار بسیار مؤثر خواهد بود.

در مورد خوردن غذای حلال هم موارد و نکات بسیاری نقل شده که در شکل گیری شخصیت و چهره کودک تأثیر دارد.

درواقع پدر وظیفه دارد همیشه غذای حلال و پاکی برای خانواده تهیه کند و مادر هم باید مراقب باشد که غیر از غذای پاکیزه و حلال نخورد.

2. خوش سیرتی صورت را زیبا می کند

زیبایی به مفهوم جمال و زیبایی صورت و سیرت تعریف می شود. نکته اصلی در پرورش کودک، داشتن زیبایی الهی است که طبیعی است از سوی خداوند به مخلوقات عطا می شود.

انسان یکی از مظاهر بسیار زیبای خداوند است که او را از سایر مخلوقاتش متمایز می کند.

زیبایی انسان قبل از هر چیز امری ذاتی است که از طریق وراثت از والدین به کودک می رسد اما عواملی هم در شکل گیری زیبایی فرد دخیلند که مادر می تواند با انجام آن کارها بر زیبایی کودکش تأثیر بگذارد.

البته آنچه که در روایات اسلامی درباره زیبایی بیشتر مورد بحث قرار گرفته، زیبایی سیرت است که این زیبایی درونی به زیبایی چهره هم منجر می شود.

مثلاً ‌انسان مؤمن با کسی که به خداوند متعال اعتقادی ندارد، از لحاظ ظاهری هم تفاوت دارد. انسان مؤمن چهره نورانی و آرامی دارد که انسان کافر این ویژگی ها را ندارد. بنابراین زیبایی هایی که جنبه آرایشی داشته باشد، چندان موردنظر روایات اسلامی نیست.

اگر چهره ای را با استفاده از لوازمی زیبا کنیم، این زیبایی ناپایدار است اما زیبایی ای که در اثر سیرت زیبا در انسان به وجود می آید، پایدار و همیشگی است و به این سادگی از بین نمی رود.

3. خواندن نماز شب قبل از ازدواج ؟

یکی از عواملی که در زیبایی کودک بسیار مؤثر است، این است که والدین حتی پیش از ازدواج، نماز شب بخوانند.

درواقع نماز شب خواندن دختر و پسر چنان اثر معنوی و محکمی در روح و جسم آنان می گذارد که بعدها که ازدواج کنند و پدر و مادر شوند، بچه های زیبایی خواهند داشت.

حلال و پاک بودن غذایی که فرد می خورد، از دوران کودکی تا وقتی که پدر و مادر شود هم اثر بسیاری بر زیبایی صورت فرزندش دارد.

اصولاً غذاهای حلال و پاک موجب می شوند که فرزند صالح و پاک و زیبا شود. دوری کردن از کارهای زشت و گناه، مخصوصاً گناهان بزرگ هم اثر بسیاری در زیبایی صورت و سیرت فرزند دارد.

4. چه عبادتی انجام دهیم ؟

طبق روایات اسلامی عبادت هایی هست که اگر زنی در دوران بارداری آنها را انجام دهد فرزندش زیبا می شود. نخست بجا آوردن نماز شب است، چون نماز شب در تزکیه روح تأثیر زیادی می گذارد و همین تأثیر باعث زیبایی ظاهری فرد و نوزادش می شود.

بنابراین زنی که در دوران تجرد اهل اقامه نماز شب نبوده، سعی کند در دوران بارداری این نماز را بجا آورد. همچنین تلاوت قرآن در این دوران بسیار مهم است.

در این مورد تأکید شده که خانم های باردار سوره های مبارکه مریم (سلام الله علیها) و محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را به صورت مداوم تلاوت کنند.

این سوره ها در زیبا شدن کودک اثر دارند. البته باید توجه داشت اینکه تلاوت هر دو سوره تأکید شده، مربوط به هر دو جنس دختر و پسر است.

همچنین مادر باید در تلاوت این سوره ها و ختم قرآن کریم تداوم و استمرار داشته باشد. همچنین دائم الوضو بودن مادر باردار و ترک رفتارهای زشت و گناه، باعث نورانی شدن چهره فرزند او می شود. انجام اوامر الهی و دست خیر داشتن هم در این مورد مؤثر خواهد بود.

5. حضور مادر در اماکن مذهبی ؟

مادر باید سعی کند در مدتی که قرار است کودکش به دنیا بیاید از نشاط و شادابی خاصی برخوردار شود تا کودک زیبا و سالم و آرامی را به دنیا آورد.

حضور در محل هایی که ذکر اهل بیت (‌علیهم السلام) مخصوصاً امام حسین (علیه السلام) در آن هست هم بسیار مهم است.

رفتن به زیارتگاه برای مادری که باردار است بسیار توصیه شده چرا که حتی نگاه به ضریح مطهر امامان معصوم (علیهم السلام) و نواده های پاک آنان در زیبایی باطن مادر و جنین اثر بسیاری دارد زیرا آرامش مادر، نه تنها به جنین آرامش می دهد بلکه باعث می شود کودک زیبا شود.

همچنین در روایات آمده که حضور زن باردار در سبزه زار و طبیعت باعث زیبا شدن فرزند او می شود.

البته مادران باید در نظر داشته باشند صرف اینکه یک یا دو بار در طول بارداری در طبیعت قرار بگیرند کفایت نمی کند بلکه توصیه های یاد شده باید تداوم و استمرار داشته باشند.

بیشتر بخوانید :

دعا برای تشکیل شدن قلب : برای تشکیل قلب جنین چه دعاهایی بخوانیم؟

بهترین و موثرترین دعا برای سلامتی جنین در شکم مادر

خواندن چه سوره هایی در بارداری سفارش میشود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا