دسته‌بندی نشده

بیوگرافی غلامرضا منصوری و ماجرای خودکشی او

بیوگرافی غلامرضا منصوری

قاضی غلامرضا منصوری کیست ؟

غلامرضا منصوری بازپرس شعبه ۹ دادسرای کارکنان دولت و سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه بود.

او سابقه صدور احکام سنگین برای برخی فعالان رسانه‌ای و سیاسی در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود در کارنامه خود داشت.

منصوری متهم به مشارکت در باند رشوه خواری در قوه قضاییه بود و پس از تشکیل دادگاه اکبر طبری، معاون اجرایی صادق لاریجانی، رئیس پیشین قوه قضائیه، نام وی بر سر زبان‌ها افتاد و مشخص شد که در خارج از کشور به سر می‌برد.

به گفته مقام‌های قضایی او در مرداد سال ۱۳۹۸ از کشور خارج شده بود. پس از آن گزارش‌هایی مبنی بر بازداشت او در رومانی منتشر شد، اما قاضی دادگاهی در شهر بخارست تصمیم گرفت این متهم تا تاریخ ۲۰ تیر ماه تحت شرایط خاصی آزاد باشد.

وی که در اواخر سال ۱۳۹۸ از کشور خارج شده بود، چندی پیش با انتشار ویدئویی در فضای مجازی از تمایل خود به بازگشت به کشور در اولین فرصت ممکن خبر داده بود.

چند روز پس از اعلام آمادگی غلامرضا منصوری از متهمان فراری پرونده اکبر طبری برای بازگشت به ایران پس از بازگشایی مرزها، «غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضائیه از دستگیری منصوری در رومانی و تحویل وی به اینترپل خبر داد.

غلامرضا منصوری، قاضی پیشین اجراییات شهرستان لواسانات متهم به گرفتن رشوه ۵۰۰ هزار یورویی بود.

آقای منصوری حدود یک ماه و نیم پیش، ۱۹ خرداد، و یک روز بعد از اولین جلسه دادگاه اکبر طبری با انتشار ویدئویی در توئیتر به مطرح شدن نامش در شبکه‌های اجتماعی پاسخ داد و گفت: متواری نیست و بنا داشته هر چه سریع‌تر به ایران بازگردد اما به علت محدودیت‌های کرونا موفق به این کار نشده است.

 بیوگرافی غلامرضا منصوری | علت مرگ و خودکشی غلامرضا منصوری| قاضی غلامرضا منصوری کیست ؟ | بیوگرافی غلامرضا منصوری | جزئیات مرگ غلامرضا منصوری

جزئیات مرگ غلامرضا منصوری

در ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ خبر پیدا شدن جسد بی جان وی در بیرون از هتلی خبرساز شده و بسیاری از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران این خبر را پوشش دادند. بر اساس این خبر، جسد غلامرضا منصوری در بیرون هتل محل اقامت وی پیدا شد.

حدود ساعت ۲:۳۰ جمعه ۳۰ آذر از طرف پذیرش هتلی در کشور رومانی با پلیس تماس گرفته‌اند و گزارش داده‌اند که جسد یکی از مسافران در پیاده روی مقابل هتل افتاده است و در گزارش پلیس به عنوان مردی ۵۲ ساله ایرانی که تحت تعقیب پلیس بوده معرفی شده است

قاضی غلامرضا منصوری چرا خودکشی کرد ؟

طبق گزارش پلیس ایران، بر اساس پیام رسمی که از سوی اینترپل بخارست در کشور رومانی دریافت کرده‌اند، قاضی منصوری به قصد خودکشی خود را از پنجره هتل به پایین پرتاب کرده و فوت شده است.

به نقل از خبرگزاری فارس ، هادی شیرزاد رئیس پلیس بین المللی ناجا با اعلام این خبر، اظهارداشت: پیامی از اینترپل بخارست (کشور رومانی) دریافت کردیم مبنی بر اینکه برای فرد تحت تعقیب اعلان قرمز آقای (غلامرضا منصوری) یک حادثه غیرمترقبه رخ داده و وی خود را از پنجره هتل محل اقامتش در بخارست به پائین پرت کرده است.

وی تصریح کرد: پلیس بخارست با تاکید بر خودکشی آقای منصوری، فوت وی را تائید کرده است. و اما انگیزه خودکشی غلامرضا منصوری هنوز مشخص نشده است.

رئیس پلیس بین الملل ناجا خاطرنشان کرد: تحقیقات در این رابطه از سوی پلیس بین الملل جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد و اخبار تکمیلی آن متعاقبا اطلاع رسانی می شود.

 قاضی غلامرضا منصوری کیست ؟ | بیوگرافی غلامرضا منصوری | قاضی غلامرضا منصوری چرا خودکشی کرد ؟ | جزئیات مرگ غلامرضا منصوری

اتهامات غلامرضا منصوری

گروگان‌گیری : شبکه تلویزیونی جم اعلام کرد غلامرضا منصوری، در سال ۱۳۹۱ برای تعطیل کردن این تلویزیون، اعضای خانواده سعید کریمیان، مدیر پیشین این شبکه را «به گروگان گرفته‌است» و «مدتها در امنیتی‌ترین زندان‌های کشور و در بدترین شرایط ممکن، زندانی کرد … و حتی بعد از تعطیلی موقت و ده روزه جم هم حاضر به آزاد کردن آنان نشد.»، سعید کریمیان در سال ۹۶ در استانبول ترکیه به قتل رسید.

به گفته دادستانی تهران، منصوری متهم نهم پرونده اکبر طبری است و به اخذ رشوه ۵۰۰ هزار یورویی متهم شده‌است.

پرونده‌های مطبوعاتی : در مهر ۱۳۹۱ دستور توقیف روزنامه شرق و بازداشت مدیرمسئول آن را صادر کرد. به گفته ریحانه طباطبایی، روزنامه‌نگار در سال ۹۱ نزدیک به ۲۰ روزنامه‌نگار طی یک هفته بازداشت شده‌اند که بازپرس پرونده منصوری بوده‌است.

او سابقه صدور احکام سنگین برای برخی فعالان رسانه‌ای و سیاسی در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود در کارنامه خود داشت.

منصوری متهم به مشارکت در باند رشوه خواری در قوه قضاییه بود و پس از تشکیل دادگاه اکبر طبری، معاون اجرایی صادق لاریجانی، رئیس پیشین قوه قضائیه، نام وی بر سر زبان‌ها افتاد و مشخص شد که در خارج از کشور به سر می‌برد.

 بیوگرافی غلامرضا منصوری | علت مرگ و خودکشی غلامرضا منصوری| قاضی غلامرضا منصوری کیست ؟ | بیوگرافی غلامرضا منصوری | جزئیات مرگ غلامرضا منصوری

فرار قاضی منصوری از ایران

منصوری در سال ۱۳۹۸ از کشور خارج شده بود، اما پس از مدتی در صفحه مجازی‌اش اعلام کرد فقط بخاطر بسته بودن مرزها و همینطور شیوع ویروس کرونا نمی‌تواند به کشور بازگردد.

غلامرضا منصوری قرار بود بعد از چند روز خود را به سفارت ایران در رومانی معرفی کند ولی این اتفاق نیفتاد.

شکایت بین‌المللی از قاضی غلامرضا منصوری

بنا بر گزارش‌های رسانه‌ها در ۱۱ ژوئن ۲۰۲۰ سازمان گزارشگران بدون مرز علیه غلامرضا منصوری شکایت‌نامه‌ای به دادستان فدرال آلمان جهت بازداشت وی به اتهام سرکوب و زندانی کردن روزنامه‌نگاران ایران تسلیم کرده و از دادستان خواسته تا نگذارد وی از دست عدالت بگریزد.

در روز جمعه ۱۲ ژوئن دادستانی فدرال آلمان دریافت شکایت گزارشگران بدون مرز را تأیید کرد.

بعد از آن که مشخص شد او به سفارت رومانی رفته، خبرنگاران بدون مرز با اشاره به شناسایی وی در کشور رومانی، اعلام کرده که این نهاد رسماً علیه این قاضی سابق ایرانی به دادستانی رومانی شکایت کرده‌است.

او در رومانی به صورت مشروط و تحت پلیس آزاد است و اجازه خروج از رومانی را ندارد.

در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۰ وب‌سایت رسمی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار پیگرد قضایی علیه او در رومانی «به دلیل اقدام‌هایش در تهدید آزادی و حقوق روزنامه‌نگاران» شد.

آنتونی بلانگر، دبیرکل این فدراسیون، خواستار این شد که پیگرد قضایی غلامرضا منصوری بدون استرداد او به ایران در کشور رومانی صورت بگیرد. وی ضمن این درخواست از مقام‌های رومانی گفت: «اکنون زمان عدالت است.

 قاضی غلامرضا منصوری کیست ؟ | بیوگرافی غلامرضا منصوری | قاضی غلامرضا منصوری چرا خودکشی کرد ؟ | جزئیات مرگ غلامرضا منصوری

ماجرای حضور غلامرضا منصوری در پرونده اکبر طبری

نخستین جلسه دادگاه بررسی این پرونده در ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ برگزار شده‌است. در این جلسه نماینده دادستان با قرائت کیفرخواست متهمان را به «تشکیل شبکه چند نفری در ارتشا» متهم کرد.

دستکم چهار نفر از متهمان این پرونده حسن نجفی (متهم ردیف دوم)، مصطفی نیاز آذری (متهم ردیف پنجم)، محمد انوشه (متهم ردیف هفتم) و غلامرضا منصوری (متهم ردیف نهم) در خارج از ایران به سر می‌برند و به گفته دادستانی متواری‌اند؛

و دستکم چهارتن از دیگر متهمان این پرونده از جمله رسول دانیال زاده، متهم ردیف چهارم که چند ماه پیش بازگشتش به ایران خبرساز شده بود و بیژن قاسم‌زاده، بازپرس پیشین دادسرای رسانه که قبلاً حکم فیلتر تلگرام و احکامی را علیه امیرحسین مقصودلو معروف به تتلو صادر کرده بود، با قرار وثیقه آزاد هستند.

غلامرضا منصوری متهم ردیف نهم پرونده قضایی اکبر طبری است. منصوری که از کشور متواری شده‌است به دریافت رشوه بالغ بر ۵۰۰ هزار یورو متهم شد. و به هنگام برگزاری دادگاه حضور نداشته و به آلمان گریخته‌است.

طبری در دوران ریاست محمود هاشمی شاهرودی بر قوه قضائیه مدیر کل امور مالی این نهاد بود و در دوره صادق لاریجانی با حفظ این سمت به عنوان معاون اجرایی حوزه ریاست دستگاه قضائی منصوب شد. منصوری نیز یکی از مقام‌های ارشد قضائی در دوره لاریجانی بود.

در جلسه سوم دادگاه، فرهاد مشایخ گفت در سه چهار روز گذشته، غلامرضا منصوری با او تماس گرفته و از خواسته‌است که در جلسه دادگاه بگوید که ۵۰۰ هزار یورو را «قرض» داده ولی او قبول نکرده و به منصوری گفته‌است: «چرا باید این حرف را بزنم».

به گفته فرهاد مشایخ، این پول با درخواست حسن نجفی، یکی از دیگر از متهمان پرونده که او نیز از کشور خارج شده، به منصوری پرداخت شده‌است.

فرهاد مشایخ گفت او منصوری را اولین بار در دفتر اکبر طبری، دیده‌است و در جلسه سوم دادگاه، مشخص شد که غلامرضا منصوری در مرداد سال ۱۳۹۸ از کشور خارج شده.

فرهاد مشایخ همچنین گفت: «نجفی اظهار کرد که منصوری مزاحم وی شده و از من پول و ملک می‌خواهد که در ۵ نوبت ۵ بسته که جمعاً ۵۰۰ هزار یورو بود به او دادیم، اما باز هم قانع نشد».

 بیوگرافی غلامرضا منصوری | علت مرگ و خودکشی غلامرضا منصوری| قاضی غلامرضا منصوری کیست ؟ | بیوگرافی غلامرضا منصوری | جزئیات مرگ غلامرضا منصوری

مرگ غلامرضا منصوری

در ۳۰ خرداد ۱۳۹۹، وبسایت رادیو فردا در گزارش ویژه خود اعلام داشت ؛ غلامرضا منصوری از پنجره محل اقامت خود به پایین پرت شده و جان خود را از دست داده‌است. بر اساس این گزارش، پلیس محلی ساعت چهارده و سی دقیقه روز آدینه ۳۰ خرداد با تماس تلفنی قسمت پذیرش هتل محل اقامت آقای منصوری مطلع شد پیکر بی‌جان فردی که ساکن یکی از طبقات بالایی هتل بوده، به پیاده‌روی مقابل هتل پرتاب شده ، هم‌اکنون پلیس در حال بررسی درباره چگونگی کشته شدن غلامرضا منصوری می‌باشد تا روشن شود وی از پنجره پرتاب شده یا اقدام به خودکشی نموده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا