دسته‌بندی نشده

بیوگرافی سلیمه مزاری: زندگینامه و عکس های فرمانده زن افغان

سلیمه مزاری کیست ؟

سلیمه مزاری فرماندار شهرستان چهارکنت افغانستان است که تا لحظه آخر در مقابل طالبان ایستادگی کرد اما نهایتا اسیر شد.

در ادامه با بیوگرافی و عکس های سلیمه مزاری با ما در دلگرم همراه باشید.

سلیمه مزاری کیست، بیوگرافی سلیمه مزاری، زندگینامه سلیمه مزاری

بیوگرافی سلیمه مزاری

نام و نام خانوادگی سلیمه مزاری
تاریخ تولد 1359
محل تولد تهران
عنوان و سمت فعال سیاسی
وضعیت تاهل متاهل

زندگینامه سلیمه مزاری

بیوگرافی سلیمه مزاری ، زندگینامه سلیمه مزاری ،

سلیمه مزاری زنی ۴۰ ساله است که به عنوان یک فرمانده زن افغانستانی تبدیل به یک چهره برجسته شده است .

سلیمه در سال 60 در محله کن تهران متولد شد . او که اصالتا افغانی است ده سال پیش و در سن 30 سالگی به کشورش بازگشت و به فعالیت های سیاسی و مبارزه با طالبان پرداخت .

خانم مزاری تنها بانویی نیست که در یکی از پستهای اجرایی در ولایت بلخ به کار گماشته می‌شود، بلکه در کمتر از شش ماه گذشته دو بانوی دیگر نیز در شهر مزارشریف به وظایف بلندی دست یافته‌اند خانم سعدیه اکرامی به‌عنوان مسول کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی و خانم فرییا احمدی به عنوان مسئول ناحیه پنجم شهرداری مزارشریف از طریق رقابت آزاد انتخاب شده‌اند و این امر سبب شده تا مسئولان حکومت محلی بلخ از تلاش و اشتیاقشان برای گزینش و گماردن بانوان در بدنه اجرایی این حکومت سخن بگویند.


تحصیلات

سلیمه مزاری فارغ التحصیل جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی است.

بیوگرافی سلیمه مزاری ، زندگینامه سلیمه مزاری ،

سوابق اجرایی

سلیمه مزاری در سن 37 سالگی به عنوان فرماندار شهرستان چهارکنت در ولایت بلخ افغانستان منصوب شود.

سلیمه مزاری به عنوان فرماندار شهرستان چارکنت، از معدود فرمانداران زن افغانستان است که اکنون به دلیل شرایط جنگی این کشور ناچار شده نیروهای تحت امر خود را برای مبارزه با طالبان بسیج کند.

اوج گیری فعالیت های نظامی طالبان در افغانستان هم زمان با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، همسایه شرقی ایران را مجددا در شرایط بحرانی قرار داده و اکنون که طالبان کاملا افغانستان را اشغال و به تسخیر خود درآورده است .

حتماً بخوانید:

علت مهاجرت از ایران

سلیمه مزاری ( به گفته ی خودش) چون احساس کرد که هیچ گاه افغانستانی ها نمی توانند در ایران هویت شهروندی پیدا کنند، تصمیم به بازگشت گرفت. او در توضیح بیشتر گفت: از یک روز به بعد احساس کردم که ما هیچ گاه نمی توانیم در ایران یک شخصیت حقوقی پیدا کنیم، چون نه تنها نمی توانیم برای خودمان یک خانه بخریم، بلکه حتی نمی توانیم یک ماشین یا سیم کارت داشته باشیم.

بیوگرافی سلیمه مزاری ، زندگینامه سلیمه مزاری ،

زندگی در کن تهران

سلیمه مزاری البته از این که بیشتر دوران تحصیلش در مدرسه، در ایام جنگ و سال های نخست پس از پایان جنگ تحمیلی سپری شده بود، ابراز خوشحالی کرده و تاکید داشته است که در آن ایام هنوز تبعیض میان ایرانیان و مهاجران افغانستانی ایجاد نشده بود و به همین دلیل او توانست در آن فضای نسبتا مناسب تحصیل کند.

این زن فرماندار از رفتار مردم ایران با مهاجران افغانستانی نیز ابراز رضایت کرد و گفت: مردم ایران در کل مردم خوبی هستند و در تمام سال هایی که در مکتب درس خواندم، نه معلم ها و نه شاگردها هیچ تفاوتی بین ایرانی ها و افغانستانی ها قائل نبودند و هیچ وقت من حرف تبعیض آمیز یا توهینی نشنیدم، البته منطقه ای هم که ما ساکن آن بودیم، یعنی منطقه کن، مردم با فرهنگ و اصیلی داشت و ساکنان آن انسان هایی بسیار غنی بودند.

وی زندگی در محله کن را یکی از بزرگترین موهبت های الهی توصیف کرد و اظهار داشت: کن یکی از قدیمی ترین مناطق تهران است که مردم بسیار با فرهنگی دارد. من هم در همین محله درس خواندم و بزرگ شدم و مردم روابط بسیار خوبی با ما داشتند و استادان و دبیران ما بسیار خوب بودند و این باعث شد که یک دوران تحصیل بسیار آرام و بدون فشار روحی را پشت سربگذارم و شاید بهترین دوران زندگی من همان دوران بود.

خط مقدم مبارزه با طالبان

سلیمه که این روزها در خط مقدم مبارزه با طالبان بوده است گفته بود : ” تا زنده باشم میجنگم. اگر دیدید بدست طالبان افتادم تیربارانم کنید”

سلیمه مزاری در حالی به عنوان یک زن مدیریت جنگ در ولسوالی چارکنت را به عهده گرفته است که بسیاری از نیروهای تحت مدیریت او، مرد هستند و سوال مهم اینجاست که مردان زیردست او چطور در نبرد میان دولت افغانستان و طالبان، از فرامین فرماندار زن خود اطاعت می کنند؟

فرماندار چارکنت در پاسخ به این سوال گفت: نیروهای مرد به این دلیل به صحبت های من گوش می کنند که به من باور دارند. این باور هم در یک فرآیند طولانی و در طی سه سال شکل گرفته است. البته به این مساله هم باید توجه داشت که بخش های مختلف افغانستان دچار فساد اداری است و مبارزه من با فساد اداری باعث شد که مردم از حضور من در فرمانداری استقبال کنند و چون حمایت مردم پشتوانه کاری من بود، دیگران هم مجبور شدند که به این موضوع تن بدهند

بیوگرافی سلیمه مزاری: زندگینامه و عکس های فرمانده زن افغان

اسارت توسط طالبان

در جریان درگیری های طالبان در افغانستان، شهر مزارشریف سقوط کرد و نیروهای امنیتی به سمت ازبکستان فرار کردند. امروز نیز ولسوالی چهارکنت آخرین ولسوالی این ولایت نیز به تصرف طالبان درآمد.

سلیمه مزاری پس از سقوط بلخ اسیر طالبان شد.

سلیمه مزاری کیست، بیوگرافی سلیمه مزاری، زندگینامه سلیمه مزاری

بیشتر بخوانید

بیوگرافی صحرا کریمی فیلمنامه نویس افغان + عکس ها و آثار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا