دسته‌بندی نشده

بیوگرافی جنل مونی

جنل مونی کیست ؟

جنل مونی در کانزاس سیتی در سال 1985 به دنیا آمد. وی ، در کودکی آغاز به کار کرد و در سال2005 ، وقتی که از طرف بیگ بیو برای اجرای آهنگ OutKast دعوت شد، به شهرت رسید. او بعدا با آهنگ پسر بد تهیه کننده اش شان پوفر برجسته شد. در سال 2010 اولین آلبوم کامل او، The ArchAndroid، به رتبه 17 آلبوم های ایالت متحده در بیلبورد رسید و به جایزه گرمی دست یافت. او با آلبوم عیدانه خود به نام The Electric Lady در سال 2013 با خوانندگان مشهور پرنس و اریکا بادرو کار خود را دنبال کرد. جنل مونی قبل از انتشار آلبوم سوم خوددر سال 2018 به نام کامپوتر کثیف، در سال 2016 در فیلم Moonlight و Hidden Figures بازی کرد.

زندگی نامه جنل مونی

Janelle Monáe

اوایل زندگی

جنل مونی رابینسون ، در 1 دسامبر 1985 در کانزاس سیتی ایالت کانزاس متولد شد. مادرش یک خدمتکار و پدرش راننده کامیون زباله بود که در سال های کودکی مونی، به مواد مخدر اعتیاد داشت. جنل مونی می گوید: من از طبقه ضعیف کارگری می آیم. پیشینه ی سخت و درک اولیه از خطرات اعتیاد الهام بخش جنل مونی برای موفقیت بود.
او می گوید: “من هرگز فراموش نمی کنم که از کجا آمده ام. این دیوانگی است، اما من واقعا می خواهم کسی باشم که نشان می دهد هر کسی با هر گذشته ای با تلاش می تواند کاری که می خواهد را انجام دهد.” او با یک لباس خاص سیاه و سفید در هر اجرا به پدر و مادر خود احترام می گذارد و بیان می کند “. مادر من که خدمتکار و پدرم یک زباله جمع کن بود. بنابراین من این یونیفورم را میپوشم”.
از سن بسیار جوانی، جنل مونی خود را به عنوان یک بچه ی هنرمند و هوشمند متمایز کرد. او در کلیسای محلی باپتیست خواننده شد و در در تولید محلی موسیقی های همچون The Wiz و Cinderella ظاهر شد. مونی علاوه بر خوانندگی و نوازندگی ، یک نویسنده جوتن بود. او به نویسندگان جوان تئاتر کوئتری کانزاس سیتی پیوست و چندین نمایشنامه و ترانه کامل نوشت. در 12 سالگی یک نمایشنامه را کامل کرد که داستان یک پسر و دختر را برای عشق ورزیدن به یک گیاه بیان می کند. ، که ایده آن از آلبوم سال 1979 استیو واندر در رابطه با زندگی مخفی گیاهان الهام گرفته شده بود، او به این روش توضیح داد : من شیفته فتوسنتز آنها شدم.
پس از فراغت از تحصیل از دبیرستان F.L. Schlagle در کانزاس سیتی، جنل مونی بورسیه تحصیل تئاتر موسیقیایی را در آکادمی موسیقی و نمایش امریکا در شهر نیویورک کسب کرد، جایی که او تنها زن سیاه پوست کلاس بود. با این حال جنل مونی خیلی زود آکادمی را ترک کرد زیرا او حس می کرد از خلاقیتش نمی تواند در آنجا استفاده کند. او در مورد آن روزها بیان می کند : من می خواستم موسیقی خودم را بنویسم. نمی خواستم همچون کاراکتری که هزاران نفر بازیش کرده بودند، زندگی کنم، در یک مسیر، با تمام کسانی که می خواستند آن شخص را بازی کنند.

جنل مونی
جنل مونی

دوران حرفه ای

پس از ترک دانشگاه، جنل مونی به شهر آتلانتای ایالت جورجیا نقل مکان کرد. جایی که او در یک خانه پانسیون با 5 زن دیگر زندگی می کرد و یک کار در دفتر اداری به دست آورد. او خودش یک سی دی از نسخه آزمایشی تحت عنوان جنل مونی تهیه کرد. وی برای تمرین هنر بی وقفه به کالج های محلی برای اجرا و ارتقای موسیقیش سفر می کرد. در یک سفر اینچنینی جنل مونی با دو جوان ترانه نویس همفکر به نام های چاک لایتنر و نایت واندر ملاقات کرد. سه نفر آنها سریعا انجمن هنر واندالند را که یک مجموعه ضبط و دورهمی هنرمندان برای ترویج وسیقی و هنر نوآورانه بود را تاسیس کردند.
تغییر بزرگ برای مونا در سال 2005 در 20 سالگی اتفاق افتاد، وقتی او آهنگ (مرا به آرامی با آهنگ خود بکش) رابرت فالک را در یک “میک نایت” آزاد اجرا کرد.
بیگ بیو یکی از اعضا گروه هیپ هاپ معروف اوت کست مخاطب اجرای او بود و با عملکرد جنل مونی بسیار تحت تاثیر قرار گرفت. او مونی را برای دو آهنگ “زمان همه چر را فاش می کند” و “Lettin” در نسخه دوم آلبوم آل استار به گروه هیپ هاپ پارپل روبن که یک سال بعد منتشر شد معرفی کرد. در سال 2006 اوت کست جنل مونی را با دو آهنگ دیگر. “قانون را بخوان” و “در ذهن تو” از آلبوم محبوب و تحسین برانگیز Idlewild برجسته کرد.
جنل مونی پس از کارش در Idlewild با کمک دو همکارش در انجمن هنری واندلند، آهنگ خود را ساخت. قظعه آهنگ ای پی The Chase) 2017 توجه دیدی(شان پافی کامز) تهیه کننده معروف را جلب کرد که مونا را با بد بویز به پای قرارداد برد و ای پی را منتشر و تبلیغ کرد. رتبه 115 در نمودار آلبوم های بیلبورد قرار گرفت و جایزه گرمی را بدست آورد.

موفقیت های موسیقیایی

در سال 2010 جنل مونی اولین آلبوم کامل خود را تحت عنوان The ArchAndroid منتشر کرد که تا رتبه ی 17 آلبوم های بیلبورد اوج گرفت.و تک آهنگ های “جنگ سرد” و “Tightrope.” را به نمایش گذاشت. Archandroid یک آلبوم مفهومی در مورد یک ربات به نام Cindi Mayweather در سال2719 که در سال 1927 منتشر شده است. این آلبوم یک داستان علمی تخیلی و یک تمثیل تاریخ آفریقایی امریکایی است.
او میگوید ربات یک فرم جدید دیگر است و من معتقدم که در سال 2029 در دنیای ربات ها زندگی خواهیم کرد. چگونه همه با هم متحد خواهیم شد؟ آیا با ربات انسان گونه رفتار می کنیم؟ من در بعضی نقاط زندگی احساسی شبیه به دیگران دارم. احساس کردم این یک زبان جهانی است که همه ما می توانیم درک کنیم. The ArchAndroid نقد های مثبت جالب توجه ای را به دست آورد و مونی یک جایزه ی گرمی دیگر برای بهترین آلبوم آر اند بی معاصر کسب کرد.
با صدای زیبا و قدرتمند و خلاقیت بی اندازه، جنل مونی به ستاره ی در حال رشد در سبک آر اند بی تبدیل شد. پس از انتشار اولین آلبومش او دو جایزه گرمی بدست آورد و مورد تحسین دیدی، بیگ بیو، برنو مارس، پرنسس و رئیس جمهور باراک اوباما قرار گرفت. او در باره رئیس جمهور می گوید: اطرافیان او به من گفته اند که او طرفدار من است.
در سال 2013 جنل مونی دومن آلبوم خود را با نام زن برقی منتشر کرد که با نقدهای تحسین برانگیزی مواجه شد. آلبوم که همراه با تمام هنرمندان مشهور آر اند بی مانند میگل، سولانج، پرنس و اریکا بوردو بود، موفقیت های زیادی را کسب کرد. در بیلبورد 200 آلبوم رتبه 5 را کسب کرد. مونی همچنین به عنوان بهترین زن رویداد موسیقی بیلبورد با اخذ جایزه ستاره در حال رشد بیلبورد شناخته شد. او همچنین در اکتبر 2013 در برنامه زنده شنبه شب به عنوان مهمان موسیقی حضور یافت.
شاید وجه تمایز جنل مونی از سایر ستارگان جوان، تعهدش به ساخت موسیقی چالش برانگیز باشد. مونی گفت: من نسبت به جامعه احساس مسئولیت دارم ، موسیقی که ما می سازیم به آزاد کردن ذهن ها کمک می کند و هر زمان که احساسات سرکوب شود نتیجه بدی خواهد داشت.
در اواخر فوریه 2018، جنل مونی دو آهنگ جدید تحسین برانگیز منتشر کرد، “برای من احساس بساز” و “جانگا جین” . آهنگ بعد او Pynk با همکاری گریمس در ماه آوریل چند هفته قبل از انتشار آلبوم سومش به نام کامپیوتر کثیف منتشر شد.

جنل مونی
جنل مونی

سخنرانی های جنل مونی

به دلیل حس مسئولیت، جنل مونی سخنرانی قدرتمندی در سال 2018 ایراد کرد. وی گفت: “ما صلح آمیز هستیم اما با کسب و کارمان معنی می شویم. و به کسانی که می خواهند سکوت کنیم دو کلمه را می گوییم. زمان شما به پایان رسیده.” با اشاره به جنبش برای برابری که پس از اتهامات مربوط به تجاوز جنسی در هالیوود بالا گرفت.
ما می گوییم زمان نابرابری به پایان رسیده است، زمان تبعیض به پایان رسیده است، زمان سوء استفاده از قدرت به پایان رسیده است. می بنید این فقط مربوط به هالیوود نیست، این فقط مربوط به واشنگتن نیست، این مربوط به صنعتمان است، و همانطور که توانایی شکل دادن فرهنگمان را داریم. همچنین قدرت خنثی کردن فرهنگی که درست نیست را نیز داریم. باید باهم کار کنیم.
چند هفته بعد، جنل مونی به شایعات طولانی درباره جنسیت او در مصاحبه با Rolling Stone اشاره کرد. او گفت که خود را به عنوان یک فرد پانزده ساله در نظر می گیرد، بدون توجه به هویت جنسی، به مردم جذب می شود.

وی به صراحت به این مجله گفته است: “به عنوان یک زن سیاه پوست آمریکایی ، کسی که در رابطه با هم مرد و هم زن بوده است، خودم را به عنوان یک انسان آزاد آزاد معرفی می کنم.”


امیدوارم از این مطلب راضی بوده و با زندگی جنل مونی آشنا شده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا