دسته‌بندی نشده

بیوپسی کلیه چیست و چگونه انجام میشود؟

بیوپسی کلیه چیست؟

بیوپسی یا نمونه‌برداری کلیه renal biopsy یkidny biopsy به منظور تعیین دقیقی پاتولوژی ( آسیب شناسی ) با برداشتن یک تکه ی کوچک از بافت کلیه تجویز می شود که در زیر میکروسکوپ از نظر وجود آسیب یا سلول سرطانی در بافت مورد بررسی قرار گرفته شود.

این روش برای انجام مطالعات میکروسکوپی الکترونی یا ایمونوفلورسانس بویژه برای بیماریهای گلومرولی مفید است.در بیشتر مواقع با کمک یک سوزن بلند و باریک این کار انجام می گیرد. با کمک تصویر برداری، این سوزن از طریق پوست وارد بدن شده و به سمت بافت مورد نظر هدایت می شود.

دلایل تجویز بیوپسی کلیه


انواع بیوپسی کلیه

نمونه بیوپسی ممکن است از دو روش انجام شود:

نوشته های مشابه

۱) بیوپسی از طریق پوست (بیوپسی سوزنی)

یک سوزن از طریق پوست به محل مناسب در کلیه هدایت می­شود. برای این کار از ابزارهایی مثل التراسوند کمک گرفته می­شود تا محل مناسب برای گرفتن نمونه پیدا شود.

۲) بیوپسی عمل باز

نمونه کلیه به طور مستقیم از کلیه با یک عمل جراحی برداشته می شود. سپس نمونه کلیه به پزشک (پاتولوژیست) فرستاده می شود. پاتولوژیست با میکروسکوپ آن را برای هر گونه علائم بیماری مورد بررسی قرار می­ دهد.

بیوپسی از طریق پوست

محل کلیه با سونوگرافی، اشعه ایکس یا هر دو مشخص می شود. برخی موارد به رگ های شما ممکن است یک نوع خاص رنگ تزریق کنند تا به پزشک در پیدا کردن کلیه و رگ های خونی کمک کند. هنگامی که مکان بیوپسی پیدا شد، آن را بر روی پوست شما مشخص می کنند و جایی که سوزن بیوپسی وارد می شود را ضد عفونی می کنند.

محل مورد نظر بی حس می شود تا درد را کمتر حس کنید. از شما خواسته خواهد شد تا یک نفس عمیق بکشید و آن را نگه دارید تا دکتر سوزن را وارد پوست شما کند. هنگامی که سوزن از طریق پوست به کلیه منتقل شد، ممکن است یک فشار احساس کنید.

در جریان کار مهم است که نفس خود را نگه دارید و تکان نخورید (حدود ۴۵ ثانیه یا کمتر). گاهی لازم است چند نمونه از کلیه شما برداشته شود. تمام مراحل، از ابتدا تا انتها، حدود یک ساعت طول می کشد. گاهی اوقات ممکن است بیوپسی کلیه بیش از یک ساعت طول بکشد.

بیوپسی عمل باز

بعضی از بیماران نباید بیوپسی از طریق پوست داشته باشند چرا که ممکن است سابقه مشکلات خونریزی داشته باشند. برای این بیماران یک عمل باز ممکن است انجام شود جایی که جراح بتواند کلیه را ببیند تا یک نمونه خوب برای بررسی بگیرد.


جواب بیوپسی کلیه

پس از نمونه برداری کلیه، آن را به پاتولوژیست می فرستند تا آن را بررسی و تفسیر کند. معمولا نتایج کامل بیوپسی بین سه تا پنج روز طول می کشد. در بعضی موارد، ممکن است یک گزارش جزئی یا کامل را ظرف ۲۴ ساعت یا کمتر آماده شود.


بیوپسی کلیه چطور انجام می شود؟

بیوپسی کلیه معمولا در یک بیمارستان و یا مراکز درمانی مجهز انجام می شود. برای این کار احتمالا بستری خواهید شد. ممکن است فقط به شما آرام بخش داده شود و دیگر نیازی به بیهوشی نداشته باشید. برخی اوقات هم تحت بیهوشی عمومی قرار خواهید گرفت.

ممکن است که یک بالش زیر قفسه سینه شما قرار داده شود و از شما بخواهند که به روی سینه خود دراز بکشید. اگر بیوپسی بر روی کلیه پیوند شده انجام شود، بسته به نظر پزشک ممکن است از پشت بخوابید.

بیوپسی کلیه برای چه تشخیصی انجام می شود؟

نفرولوژیست بیشتر بیماری­ های کلیوی را با آزمایش خون و ادرار، سونوگرافی، اشعه X و معاینه فیزیکی تشخیص می دهد. اما در برخی از بیماری های خاص کلیوی و یا هنگامی که پیوند کلیه به خوبی کار نمی کنند، تشخیص صحیح تنها با بیوپسی کلیه انجام می شود.

برخی دلایل برای انجام بیوپسی کلیه می توانند شامل موارد زیر باشد.

  • خون در ادرار (هماچوری) یا پروتئین در ادرار (پروتئینوری)
  • نتایج غیر طبیعی آزمایش خون
  • بیماری مزمن کلیوی (CKD) و یا بیماری حاد کلیوی (AKD) که بدون هیچ علت مشخصی رخ داده باشد.
  • سندرم نفروتیک و بیماری گلومرول (زمانی که واحد های فیلتر کردن کلیه آسیب دیده باشند اتفاق می افتد)
  • بیوپسی کلیه ممکن است برای پیدا کردن موارد زیر نیز کمک کننده باشد.
  • چقدر از آسیبی که برای کلیه اتفاق افتاده دائمی است.
  • چرا کلیه پیوند شده به خوبی کار نمی کند و به نفرولوژیست شما کمک می کند تا در مورد درمان بیشتر تصمیم گیری کند.

قبل از بیوپسی کلیه چه کارهایی انجام دهیم؟

سعی کنید دو هفته قبل از بیوپسی، داروهای ضد درد مانند آسپرین مصرف نکنید. آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، Advil، Nuprin می توانند در لخته شدن خون تغییر ایجاد کنند و خطر خونریزی را افزایش دهند. البته این کار بسته به نظر نفرولوژیست شما است.

نمونه های خون و ادرار معمولا قبل از بیوپسی کلیه برای اطمینان از اینکه شما یک عفونت یا سایر مسائل را ندارید، گرفته می شود. نفرولوژیست شما همچنین ممکن است از شما بخواهد که قبل از بیوپسی برخی از داروهای دیگر را تغییر دهید. ممکن است به شما گفته شود که هشت ساعت قبل از انجام این کار غذا یا نوشیدنی میل نکنید.

عوارض بیوپسی کلیه چیست؟

خطرات بیوپسی کلیه بسیار کم است همانطور که در سایر روش های پزشکی و جراحی، برخی از عوارض ممکن است اتفاق بیفتد. حتی اگر همه تلاش ها برای جلوگیری از آن صورت بگیرد این اتفاق ممکن است رخ دهد. با وجود خطرات کم بیوپسی کلیه برخی موارد لازم است تا برای جبران خون از دست رفته به بیمار خون ترزیق شود.

همچنین بخوانید:

علت و علائم کیست کلیه چیست؟

علت درد کلیه و راهکارهایی برای درمان آن

۲۰ درمان خانگی بی نظیر التهاب کلیه

همه چیز در مورد عفونت کلیه

مهمترین علت دفع پروتئین از کلیه ها چیست؟

سنگ کلیه و درمان آن + فیلم

راه های مناسب برای داشتن کلیه های سالم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا