علمی و آموزشیگل و گیاهان

بهترین زمان کود دهی درخت بادام کی است؟

به طور کلی درخت بادام یکی از محصولات مهمی است که در کشور ما ایران به راحت کشت می شود و می توانید آن را به صورت آبی یا دیم پرورش دهید. فرآیند کود دهی درخت بادام معمولا از فصل پاییز و پس از چیدن میوه شروع می شود و تا سال بعد بسته به شرایط باغ و درخت ادامه دارد و اگر به درستی انجام شود سرعت رشد درخت بادام دو چندان خواهد شد.

کود دهی درخت بادام

همانطور که می دانید خاکی که درختان بادام در آن پرورش می یابد نیاز به تقویت و مواد غذایی دارد. هر نوع ماده ای که دارای عناصر غذایی باشد و موجب بالا بردن حاصلخیزی خاک درخت بادام شود برای تغذیه و کوددهی درخت بادام مفید خواهد بود. کود مناسب درخت بادام می تواند حیوانی یا شیمیایی باشد.

چگونگی کود دهی درخت بادام

کوددهی این درخت معمولا با هدف تولید شاخه های بیشتر، رشد بیشتر و افزایش کیفیت محصول بادام و افزایش عمر اقتصادی درخت انجام خواهد شد. به طور کلی اینکه بدانید از چه نوع مکمل هایی برای افزایش کیفیت عملکرد نهال های بادام خود استفاده نمایید یا طبق چه جدولی کوددهی درخت بادام را انجام دهید نیاز به آگاهی خواهد داشت.

بهترین زمان کود دهی درخت بادام کی است؟

از آنجایی که برخی از خاک ها دارای عناصر کمیاب هستند از این رو برای تقویت به کود کمتری احتیاج خواهند داشت. برخی خاک ها فقیر هستند و بنابراین بایستی کود های آلی و شیمیایی بیشتری جهت تقویت به آن ها اضافه نمود. میزان کوددهی درختان بادام با توجه به سن و حجم درخت بادام و فصل کوددهی کاملا متفاوت خواهد بود.
همچنین از آنجایی که درخت بادام عادت به رشد گسترده دارد، کوددهی درخت بادام برای کل دوره رشد درخت بادام از قبل از کاشت و در طول کشت تا بلوغ و سپس میانسالی و پیری مورد نیاز است.
در ادامه سعی کرده ایم تا انواع کود های مناسب برای درخت بادام و نحوه استفاده از آن ها را به صورت کامل شرح دهیم:

دستورالعمل تغذیه درختان بادام + بهترین کود ها برای استفاده در زمان های مختلف

استفاده از کود پتاسیم در کود دهی درخت بادام:

کمبی فست ۴۰-۵-۵، کمی فست ۳۰-۵-۱۵، کمبی فست ۳۶-۱۲-۱۲، هورتی گرو ۴۰-۵-۵، هورتی گردو ۳۰-۵-۱۵ از بهترین کود های حاوی پتاسیم برای درخت بادام محسوب می شوند. اگر میزان پتاسیم خاک برای کاشت درخت بادام کم باشد موجب محو شدن و کوچکتر شدن برگ ها می شود.
همچنین رشد شاخه های درخت بادام نیز کم شده و نوک و حاشیه برگ ها به سمت بالا خم شده و اندازه محصول بادام نیز کوچکتر خواهد شد. در این مواقع پتاسیم در افزایش کیفیت بادام و همچنین افزایش عملکرد درختان بادام موثر است.

استفاده از کود فسفر:

توجه داشته باشید تمامی خاک ها به کود فسفر نیاز دارند چون فسفر درون خاک حرکت می کند. کمبود فسفر در کاهش اندازه برگ و طول شاخه درخت بادام بسیار موثر خواهد بود.

استفاده از کود بور و روی:

بهترین زمان کوددهی درخت بادام با بور و روی پیش از فصل پاییز یعنی هنگام پایان فصل و پس از برداشت خواهد بود. همچنین پیش از جوانه زنی یعنی هنگام شروع فصل رشد هم زمان مناسبی برای زمان کوددهی درخت بادام با این عناصر است.
روی و بور در شکل گیری میوه بادام موثر خواهند بود به گونه ای که روی به اندازه و به بهبود کیفیت میوه کمک می کند و در مقابل بور برای تنظیم متابولیسم گیاه و جوانه زنی بادام مفید است. اگر خاک بادام کمبود بور و روی داشته باشد و فرآیند کوددهی به درستی انجام نشود شکوفه ها ریزش می کنند و میوه های محصول نیز به مرور کوچک تر خواهند شد.

دستورالعمل تغذیه درختان بادام + بهترین کود ها برای استفاده در زمان های مختلف

استفاده از کود نیتروژن:

توصیه می شود که نیتروژن را در سه مرحله یعنی ماه های بهمن، اسفند و اوایل فروردین اضافه نمایید کمبود نیتروژن در خاک موجب می شود برگ درختان بادام رنگ پریده و کوچک شود و شاخه ها کوچک خشک شوند. کود نیتروژن به رشد بهتر درخت بادام یاری می رساند. به کمک کود نیتروژن گرده افشانی درخت بادام زیاد می شود و کیفیت تولید محصول بادام رشد قابل توجهی خواهد کرد.

استفاده از کود نیترات کلسیم:

به طور کلی استفاده از نیترات اعم از کود نیترات پتاسیم و نیترات کلسیم در اوایل فصل رشد مفید خواهند بود. کود های حاوی اوره و آمونیوم بایستی توسط باکتری های موجود در خاک به نیترات تبدیل شوند. منابع نیترات به ویژه در زمین های مرطوب و خنک به راحتی برای درختان در دسترس هستند.

با افزایش درجه حرارت خاک، بازگشت به کود های مبتنی بر اوره و آمونیوم میسر خواهد بو.د اولین کاربرد نیتروژن در درختان جوان بادام در زمانی است که ۱۲-۸ اینچ رشد داشته باشد. بارور شدن خیلی زود ممکن است با جذب و افزایش غلظت نمک در ریشه منجر به آسیب درختان بادام می شود.
هنگامی که اولین برنامه کوددهی درخت بادام به درستی به پایان رسید این برنامه می تواند هر سه تا چهار هفته یکبار ادامه پیدا کند تا جایی که آخرین برنامه در اواخر تابستان باشد.

کود برای رشد سریع درخت بادام

استفاده از کود گوگرد:

گوگرد یکی از عناصر ضروری برای رشد درختان بادام می باشد زیرا اغلب زمین های کشت بادام، PH بالا دارند و آهکی هستند جذب عناصر غذایی در چنین خاک هایی بسیار سخت خواهد بود. در این حالت مصرف گوگرد همراه با کود حیوانی می تواند انجام فعل و انفعالات شیمیایی در خاک را تسهیل کرده و PH آن را به صورت موضعی کاهش دهد. همزمان با مصرف گوگرد، باکتری های اکسید کننده گوگرد نیز جهت اثربخشی بیشتر استفاده خواهند شد.

استفاده از کود گوگرد مایع:

گوگرد مایع ارگانیک یا آلی دارای خواص و ویژگی های متفاوتی نسبت به گوگرد های مایع پتروشیمی و شیمیایی دارد. بسته به نوع گوگرد مایعی که مصرف می شود می توان تاثیرات متفاوتی را انتظار داشت. با مصرف گوگرد مایع ارگانیک شما تاثیراتی مانند افزایش باردهی، دفع آفات و کنترل بیماری های قارچی و نیز اصلاح خاک های شور و قلیایی و آهکی را به همراه خواهد داشت.
در واقع گوگرد مایع ارگانیک نیز مواد غذایی مفید و اسید آمینه های لازم برای رشد و مقاومت درخت بادام را فراهم می کند و همچنین برای تولید پروتئین درخت نیز بسیار مفید خواهد بود.

استفاده از کود آهن برای کود دهی درخت بادام:

استفاده از کود آهن برای کود دهی درخت بادام:

با وجود اینکه درختان بادام نسبت به کمبود آهن بسیار مقاوم هستند اما با این حال اگر دچار کمبود آهن شوند که این اتفاق اغلب در صورت آبیاری بیش از حد یا استفاده بی رویه از کودهای فسفاته ممکن است رخ دهد، این کمبود خود را بدین صورت نشان خواهد داد که برگ های جوان شروع به زرد شدن می کنند و تنها چند رگه سبز در آن ها باقی می ماند.
دقت داشته باشید که اگر مشکل کمبود اهن در باغ شدید باشد بایستی مطابق با روش چالکود عمل نمایید یعنی در قسمت سایه اندازه چاله هایی حفر کرده و حدود ۲۵ تا ۵۰ میلی لیتر اسید سولفوریک غلیظ را کم کم با حدود ۲۰ لیتر آب ترکیب نمایید و در نهایت آن ها را درون چاله بریزید.

منبع: delgarm.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا