دسته‌بندی نشده

بهترین راه نجات بیمار سکته مغزی با یک سوزن

بیمار سکته مغزی را با یک سوزن نجات دهید

سکته مغزی استروک ( stroke ) چیست ؟

سکته مغزی یعنی بسته شدن یا پاره شدن یک شریان مغزی که به‌ دنبال آن اختلال در گردش خون آن ناحیه از مغز ایجاد شده و موجب بروز علائمی مثل فلج نیمه بدن، اختلال تکلم و اختلال در راه رفتن می‌شود. با مجله دلگرم همراه باشید

سکته مغزی چه موقع رخ میدهد ؟

سکته مغزی هنگامی اتفاق می افتد که خون رسانی قسمتی از مغز دچار اختلال می شود ودر نتیجه اکسیژن ومواد غذایی به سلول های مغزی نرسد.اگر این پروسه چند دقیقه طول بکشد سلول های مغزی (نورون ها) دچار اختلال شدید برگشت ناپذیر عملکرد شده و فانکشن خود را از دست می دهد و در عرض چند دقیقه پس از این حادثه سلول‌های مغز شروع به مردن می‌کنند.

سکته مغزی چند نوع است ؟

در بحث سکته مغزی، دو نوع سکته مهم مطرح می شود.یک نوع آن در اثر کاهش خونرسانی به قسمتی از مغز ایجاد می گردد و به سکته ایسکمیک یا سکته ناشی از کمبود اکسیژن در بافت مغزی معروف است و نوع دیگر سکته در اثر وجود مقادیر زیادی خون در یک منطقه از مغز ایجاد شده و بنام سکته ناشی از خونریزی در بافت مغزی خوانده می شود.

  1. سکته ایسکمیک یا سکته در اثر انسداد جریان خون: این نوع سکته مغزی، زمانی اتفاق می افتد که یک لخته خون یا چربی، موجب انسداد رگ و قطع جریان خون در مغز شود. انسداد شریان می تواند داخل یا اطراف مغز رخ دهد، همچنین لخته های خونی می توانند توسط جریان خون از دیگر نقاط بدن به مغز آورده شوند(80% سکته های مغزی از این نوع می باشند).
  2. سکته همورژایک یا خونریزی دهنده : این نوع سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که یکی از رگ‌های خونرسان به مغز پاره شده و سطح بین مغز و جمجمه را پر از خون می‌کند (خونریزی ساب آراکنوئید یا subarachnoid hemorrhage)، یا زمانیکه یک رگ معیوب در مغز پاره شده و تمام بافت‌های اطرافش را پر از خون نماید(خونریزی مغزی یا cerebral hemorrhage).

نجات بیمار سکته مغزی

علائم و نشانه های سکته مغزی چیست ؟

بسته به این که کدام قسمت از مغز دچار اختلال خون رسانی شده باشد علائم و نشانگر متفاوت است.ولی به طور کلی شروع حاد و ناگهانی ( sudden on set) مشخصه اول استروک است که در اثر اختلال ناگهانی خون رسانی مغز ایجاد می شود.

  1. احساس بی حسی یا فلج ناگهانی در یک طرف صورت و دست یا پای یک طرف بدن
  2. به هم خوردن تعادل بدن به طور ناگهانی که احتمالا با حالت تهوع، استفراغ کردن، تب، سکسکه و یا قورت دادن غذاها به سختی همراه است.
  3. سردرد ناگهانی و شدید بدون دلیل که فورا بعد از آن فرد بیهوش می شود (نشان دهنده سکته مغزی به علت خونریزی است).
  4. بیهوش شدن فرد
  5. سرگیجه ی بدون دلیل یا افتادن ناگهانی روی زمین
  6. تاری ناگهانی دید به خصوص در یک چشم
  7. کاهش ناگهانی بینایی، قدرت بدن، تعادل بدن (به سختی راه رفتن)، قوای حسی، صحبت کردن و یا فهم صحبت دیگران

نجات بیمار سکته مغزی با سوزن

و اما راحت ترین و مهم ترین روش نجات بیمارسکته مغزی با یک سوزن

این شاید مقداری غیر معمول بنظر برسد ولی همیشه سعی کنید یک سوزن در خانه تان نگه دارید . این توصیه را بخوانید و با دوستان خود به اشتراک بگذارید چرا که می توانید جان چندین نفر را با این مقاله از مجله دلگرم نجات دهید .

  • آرامش خود را حفظ کرده و به هیچ وجه فرد مبتلا به سکته را جابه‌جا نکنید!
  • سوزن را قبل از استفاده ضدعفونی کنید.
  • سپس در نوک هر کدام از انگشتان دست فرد، در نزدیک‌ترین نقطه به ناخن، به سرعت سوراخی ایجاد کنید. صبر کنید تا خون جاری شود. در صورت مشاهده نشدن خون، انگشتان فرد را محکم فشار دهید. بعد از جاری شدن خون انتظار می‌رود فرد هوشیاری خود را مجدداً بدست آورد. نکته:اینکار را تا هوشیاری کامل فرد ادامه دهید

نکته بسیار مهم:

اگر متوجه شدید حالت دهان فرد تغییر کرده، گوش‌هایش را بمالید تا قرمز شوند. این کار باعث تقویت جریان خون می‌شود. سپس با سوزن دو بار سوراخی کوچک در نرمه گوش ایجاد کنید تا دو قطره خون از آن به بیرون تراوش کند. چند دقیقه بعد دهان فرد به حالت طبیعی باز می‌گردد.

با انجام تمامی این مراحل شما بیمار را را نجات داده اید و حالا می‌توانید بیمار را به بیمارستان منتقل کنید.

در این رابطه بیشتر بخوانید :

سکته مغزی ؛بیماری ای که بی خبر وبی درد می آید

بیمار مبتلا به سکته مغزی میتواند روزه بگیرد؟

divider

تهیه و گرد آوری شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا