دسته‌بندی نشده

بهترین راه رهایی از معده درد عصبی چیست؟

معده درد عصبی چیست؟

چرا معده درد عصبی می گیرید؟

استرس مهم‌ترین عامل تحریک و ترشح هورمون‌هایی است که موجب التهاب معده و در نتیجه ورم معده می‌شود. احساس پری، درد، نفخ معده، سیری زودرس و حتی گاهی احساس گرسنگی بیش از حد از علائم این بیماری محسوب می‌شود.

گلوبوس یک احساس است که فرد به صورت اشتباه تصور می‌کند که یک لقمه در گلویش گیر کرده و هرچه قورت می‌دهد هم از بین نمی‌رود، اما این احساس بر اثر برگشت اسید به داخل حنجره به وجود می‌آید.

این بیماری در همه سنین رخ می‌دهد، اما شیوع آن در کودکان کمتر بوده و در بزرگسالان نیز شیوع آن در سنین میانسالی است. زنان به علت زودرنج بودن‌شان بیشتر در معرض تحریک عصب معده قرار دارند.


علائم معده درد عصبی

موارد زیادی می‌تواند منجر به حالت‌تهوع یا معده‌ درد شود. ویروس‌ها و باکتری‌ها، عوامل فیزیکی اصلیِ حالت‌ تهوع و استفراغ هستند. ولی احساسات ما، به‌خصوص اضطراب، استرس(کاهش استرس) و هیجان نیز می‌توانند چنین تأثیری داشته باشند. برای نمونه:

  • اضطراب اجتماعی (social anxiety)

همه‌ی ما در شرایطی خاص، اضطراب اجتماعی را تجربه کرده‌ایم، مثلا در مهمانی‌ای که در آن کسی را نمی‌شناختیم یا روز اول مدرسه یا اولین روز کاری در یک موقعیت شغلی جدید.

  • اضطراب عملکردی (performance anxiety)

برای نمونه، این اضطراب در هنگام صحبت‌کردن درجلسه‌ای مهم یا آماده‌شدن برای بزرگ‌ترین مسابقه‌ی فصل ایجاد می‌شود.

استرس یا ترس به دلیل مسائلی مانند نگرانی در مورد پرداخت اقساط وام مسکن، رفتن از شهری به شهر دیگر برای شرکت در دانشگاه یا مواجهه با فردی قلدر در مدرسه ایجاد می‌شود.

  • هیجان بیش از حد

گاهی هیجان بیش از حد، موجب بروز معده درد عصبی می‌شود. این نوع هیجان‌ها در مواردی مانند پیش از برگزاری مراسم جشن ازدواج، روز فارغ‌التحصیلی یا تعطیلاتی که مدت‌ها انتظار آن را می‌کشیده‌ایم و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم، به وجود می‌آید.

بدن متناسب با احساسات، واکنش های متفاوتی نشان می دهد. به عنوان مثال وقتی عصبی می شوید تپش قلبتان بیشتر می شود، آدرنالین خون افزایش پیدا می کند و همزمان روی سیستم گوارشتان تاثیر می گذارد.

اضطراب و تنش مدام باعث می شود هورمون های استرس در بدنتان ترشح شوند، همزمان تغییرات فیزیولوژی خاصی در بدن ایجاد می شود. استرس هضم غذا را مشکل می سازد و باعث انقباض عضله های معده می شود در نتیجه احساس ناخوشایندی را تجربه می کنید که همان معده درد عصبی است.

از دیگر عوارض استرس، تشدید رفلاکس معده، سندروم روده تحریک پذیر و زخم معده است. استرس همچنین باعث ایجاد تغییراتی در عادت های غذایی و خوابتان می شود. این موارد همگی در ایجاد مشکلات گوارشی و معده درد نقش دارند بنابراین بیشتر کسانی که عصبی هستند معده درد عصبی را با درجه های گوناگون تجربه می کنند.


پیامدهای معده درد عصبی

در صورتی که معده درد شما به صورت مزمن و تکرار شونده است به متخصص مراجعه کنید تا علت بروز آن مشخص شود. در صورتی که این عارضه به دلیل عوامل ویروسی، باکتری و … نباشد؛ به چگونگی واکنش خود در شرایط استرس زا توجه کنید.

چون اگر به مدت طولانی ادامه پیدا کند احتمال ابتلا به زخم معده، ورم معده و التهاب روده افزایش پیدا می کند. علاوه بر این احتمال ابتلای شما به فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی نیز بیشتر می شود.

پیشگیری و درمان معده درد عصبی

نمی توان انتظار داشت که عوامل استرس زای زندگی را بتوان به طور کامل کنترل کرد ولی می توانید با حذف عوامل استرس زای غیر ضروری و یادگیری شیوه های مدیریت استرس و اضطراب سهم آن ها را در زندگی خود کاهش دهید و از بروز عارضه معده درد عصبی پیشگیری کنید.

درمان معده درد با فعالیت های سبک ورزشی

فعالیت های مانند یوگا و مدیتیشن با کاهش استرس، در بهبود معده درد عصبی موثر هستند. در این ورزش ها نحوه صحیح تنفس عمیق را آاموزش می بینید و می توانید تمرکز بیشتری روی بدن و ذهنتان داشته باشید. همچنین یاد می گیرید که بین بدن و ذهنتان تعادل و ارتباط برقرار کرده و از تاثیری که افکار و هیجان هایتان دارند آگاه شوید.

تغذیه مناسب جهت درمان درد معده عصبی

تغذیه سالم که سرشار از انواع ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن باشد در تسکین معده درد عصبی موثر است. دمنوش های بابونه، گل گاو زبان، سنبل الطیب، بادرنجیویه، زنجبیل، نعنا، لیمو، عصاره شیرین بیان در کاهش اسید معده و رفع دل پیچه موثر هستند.

میوه، سبزیجات، آب کافی، غلات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و برخی مواد مانند سرخ کردنی ها، غذاهای چرب، گوشت قرمز، شیرینی ها، نوشابه را تا حد ممکن از برنامه غذایی حذف کنید.

داشتن تفریح و سرگرمی جهت درمان درد معده

با وجود مشغله های کاری زمانی را برای استراحت و تفریح اختصاص دهید. یک راه ساده برای از بین بردن استرس این است که توجه خود را از مسائل تنش زا دور کنید و خود را به کارهای لذت بخش مشغول کنید.

با سرگرمی های ساده، وقت گذراندن و لذت بردن از آن ها ذهن خود را از مسائل تنش زا دور کنید. در نتیجۀ آرامش و لذتی که کسب می کنید استرس روزانه کاهش پیدا می کند.

تعیین اهداف و برنامه ریزی برای داشتن معده سالم و کاهش درد معده

زمانی که شما در زندگی خود برای رسیدن به اهداف برنامه ریزی داشته باشید کمتر دچار استرس و اضطراب ناشی از بلاتکلیفی و ابهام می شوید. چون مشخص می کنید که چه کارهایی باید انجام دهید تا به موقعیتی که می خواهید برسید.


داروهای موثر برای معده درد عصبی

برای تسکین برخی از عوارش ناشی از معده درد مانند حالت تهوع، اسهال یا افزایش اسید معده می توانید از داروهای مانند آلکا سلتزر، امترول، میلانتا، پپتو بیسمال، سیمیلاک، تامس و … تحت نظارت پزشک استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که برای همیشه نمی توان دارو مصرف کرد چون هر دارویی عوارضی دارد.

تغییر سبک زندگی جهت تکسین معده درد

همان طور که گفتیم معده درد عصبی تحت تاثیر مستقیم ذهن بر بدن است و نشان می دهد هیجان های شما چه تاثیری در بدن تان دارد. اگر سطح اضطراب و استرس در شما به اندازه ای بالاست که با درد های جسمی زیادی درگیر می شوید می توانید از خدمات مشاوره استفاده کنید.

به کمک درمانگر می توانید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا بتوانید سطح تنش ها و استرس هایتان را کاهش دهید. بهترین شیوه درمان معده درد عصبی شامل تکنیک هایی می شود که به فرد کمک می کند استرس و تنش های خود را مدیریت کند.

چون با یادگیری شیوه تنظیم هیجان و مدیریت استرس و خشم همیشه می توانید در شرایط مختلف از تکنیک های آرام سازی استفاده کنید.

همچنین بخوانید:

علت درد معده چیست؟

آیا مشکلات معده باعث کمر درد می شود؟

علت درد در ناحیه ی اطراف ناف + راه های درمان

درمان ضعف معده و زخم معده + ویدئو

علت معده درد در نیمه شب چیست؟

علائم عفونت معده

نشانه های ورم معده چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا