دسته‌بندی نشده

بلیچینگ بهتر است یا جرم گیری دندان ؟

تفاوت بلیچینگ و جرمگیری دندان چیست؟

به گزارش دلگرم : عوامل متعددی از جمله مصرف مواد غذایی و نوشیدنی ­های رنگی بدون مراقبت و یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به مرور زمان منجر به تشکیل جرم و ظاهر ناخوشایند دندان­‌ها می­شود. خوشبختانه با پیشرفت فن آوری، متخصصین دندانپزشکی توانسته‌­اند برای رفع بدرنگی و سفید شدن دندان­‌ها از روش بلیچینگ و جرمگیری استفاده ­کنند . هر یک از این شیوه‌­های درمانی مزایا و معایب خود را دارد. در ادامه مطب از دلگرم فرق بین این دو روش بطور کامل توضیح داده شده است.

علت لکه دارشدن و زردی دندان چیست؟

در بسیاری از افراد موارد زیر از اصلی­‌ترین علل بدرنگ شدن دندان­‌ها می­باشد:

سن یکی از دلایل اصلی لکه دارشدن و زردی دندان است

با افزایش سن و تجمع لکه‌ها با گذشت زمان ، دندان های ما دچار تغییر رنگ می‌شوند. به دلیل ساییدگی و همچنین خراب شدن نیز دندان‌های شما ممکن است تیره شوند. در حالی که نتیجه بلیچینگ دندان بر روی نوجوانان با شکوه است ، اما این روند نیاز به کمی مراقبت بیشتر برای افراد 30 سال به بالا دارد. افرادی که در دهه 50 سالگی خود قرار دارند و لکه های سرسختی روی دندان‌های خود ایجاد کرده اند ، در طی فرایند بلیچینگ دندان نیاز به مراقبت شدید دارند.

عادات غذا خوردن

مصرف عادی غذاهای با رنگ تیره و نوشیدنی هایی مانند چای ، قهوه ، زردچوبه ، هویج و پرتقال می تواند لکه هایی روی دندان ایجاد کند. غذاهای اسیدی مانند مرکبات و سرکه نیز با فرسایش مینای دندان می توانند به لکه های دندان کمک کنند. فرسایش مینا سطح دندان را شفاف می کند که منجر به دید بیشتر لکه ها می شود. این لکه های دندان را می توان با روش جرم گیری دندان یا بلیچینگ دندان از بین برد.

استعمال دخانیات

نیکوتین باعث تغییر رنگ دندان ها می شود و رسوبات قهوه ای روی دندان‌ها باقی می گذارد که به مرور زمان جمع می شوند و بسیار جذاب به نظر نمی رسند. افراد سیگاری می توانند از مراجعه به دندانپزشک خود برای بلیچینگ دندان های خود بهره مند شوند. با این حال ، این راه حل دائمی نیست ، زیرا افراد سیگاری اگر بخواهند لبخند براق خود را برگردانند ، باید سیگار را ترک کنند.

به هم زدن دندان و دندان قروچه کردن

به هم زدن دندان و دندان قروچه کردن نتیجه مستقیم استرس است که شامل به هم فشردن دندان و براکسیسم می شود. به هم فشردن دندان منجر به ایجاد ترک های بسیار ریزی در دندان می شود که منجر به تیرگی یا لکه دار شدن لبه های دندان می شود. برای کم تر کردن این لکه های دندانی می توان روش بلیچینگ دندان را انجام داد.

تروما و آسیب به دندان علت دیگر لکه دارشدن و زردی دندان

هنگامی که فرد به زمین می خورد و دچار آسیب دیدگی می‌شود ، می تواند ترک‌های قابل توجهی در دندان خود ایجاد کند و منجر به رنگ گرفتن و ایجاد ظاهر آسیب دیده بر روی دندان شود. چنین افرادی می توانند برای حل این مشکل از روش بلیچینگ دندان استفاده کنند.

استفاده بیش از حد از برخی داروها و مواد شیمیایی

در زمانی که دندان‌ها در مرحله تشکیل و رشد قرار دارند، استفاده از داروی تتراسایکلین لکه های قهوه ای تیره و خاکستری روی دندان ها باقی می گذارد که از بین بردن آن دشوار است. برای کمتر کردن این لکه ها می توان از روش بلیچینگ دندان استفاده کرد.

طبیعت شفاف دندان‌ها

برخی از افراد به دلیل ویژگی ژنتیکی دندان شفاف دارند که تأثیر آن را در سنین بزرگسالی شخص نشان می دهد. دندان های مات بهتر به روش بلیچینگ دندان پاسخ می دهند در حالی که دندان های نازک تر به دلیل داشتن رنگدانه کمتر نسبت به دیگر دندان ها به عمل بلیچینگ دندان کمتر پاسخ می دهند. چنین شفافیت دندان بیشتر مستعد لکه دار شدن است و با روش بلیچینگ دندان قابل درمان نیست.

جرم گیری دندان

چگونه دندان هایی سفید داشته باشیم ؟

انواع روش‌های سفید کردن دندان‌ها

بلیچینگ و جرمگیری دندان امروزه در صنعت دندانپزشکی در موارد مختلفی از جمله سفید کردن و از بین بردن لکه‌های بدرنگ روی دندان بکار برده می‌شود. اما اینکه تفاوت بلیچینگ و جرمگیری دندان چیست برای خیلی از افراد سوال است. بلیچینگ و جرمگیری دندان دو روشی کاملا متفاوت می‌باشند که هر کدام از این شیوه‌ها در این قسمت بطور واضح و جداگانه توضیح داده شده است:

روش جرم گیری دندان چیست و چرا انجام می‌شود؟

جرم گیری دندان برای جدا کردن لکه‌های سخت شده موجود بر روی دندان ها و لثه‌های مجاور آن ها لازم است. در جرم گیری دندان از ابزارهای دستی یا دستگاه‌های مورد استفاده در دندانپزشکی برای خراشیدن لکه‌ها استفاده می شود. یک دندانپزشکی می خواهد از روش جرم گیری دندان برای از بین بردن لکه‌ها استفاده نماید، تا دندان های فرد را از مشکلات بیماری لثه در امان نگه دارد.

از ابزار مکانیکی با نوک ریز نیز در بعضی مواقع استفاده می شود تا برای اعمال آب و ضد عفونی کننده ها به پلاک های شل دندان و خط لثه استفاده شود. این روش نه تنها در از بین بردن لکه های سخت بلکه در تمیز نگه داشتن پلاک های پریودنتال نیز مؤثر است. روش جرک گیری دندان با انجام فرآیند پولیش توسط دندانپزشک دنبال می‌شود تا از نظافت کامل دندان‌ها اطمینان حاصل شود.

حتماً بخوانید:

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان‌ها به روش بلیچینگ، همچنین به عنوان روش سفید کردن دندان‌ها نیز شناخته می شود ، معمولاً یک روش زیبایی است که می تواند دندان‌های شما را چندین سایه سفیدتر کند. این یک روش سریع و غیر تهاجمی است که لبخند شما را زیباتر کرده و آن را روشن تر و جذاب تر می کند. اما این روش یک راه حل دائمی برای تغییر رنگ دندان ها نیست و به ماندگاری کامل نیاز دارد. بلیچینگ دندان ها شامل سایه های روشنی است که فراتر از رنگ طبیعی دندان‌های فرد ممکن است باشد. پراکسید هیدروژن یا کاربامید پراکسید به عنوان مواد سفید کننده در بلیچینگ دندان‌ها استفاده می شود.

سفید کردن دندان ها در منزل

راه‌هایی که می توان دندان‌ها را سفید کرد؟

یک راه حل موثر برای سفید تر کردن دندان یا تغییر رنگ دندان ، روش بلیچینگ دندان است. بلیچینگ دندان تنها در صورتی که توسط یک دندانپزشک ماهر و متخصص انجام شود، بسیار اثر بخش بوده و بهترین تاثیر خود را می‌گذارد. معمولاً سه روش برای بلیچینگ دندان وجود دارد:

1. کیت بلیچینگ دندان در منزل

این روش ترجیحی برای بلیچینگ دندان است که در آن دندانپزشک شما از دندان‌های شما تجسم می یابد و بر اساس شرایط لازم ، سینی سفید کننده از شما ساخته می‌شود. برای این منظور یک ماده بتونی نرم به آزمایشگاه ارسال می شود. سینی سفید کننده دندان یک سینی پلاستیکی کوچک است که کاملاً روی دندان‌های شما قرار می گیرد. یک ماده سفید کننده ، ترجیحا کاربامید پراکسید ، تجویز می شود که در فواصل منظم مورد استفاده قرار گیرد.

دستورالعمل استفاده از آن توسط دندانپزشک ارائه می شود. شما نیاز به پوشیدن سینی سفید کننده برای بیش از یک ساعت تا 12 ساعت کامل ، بر اساس ماده سفید کننده و نیازهای سفید کننده خود دارید. این کیت های دندانی در منزل هنگامی که برای مدت زمان طولانی تر مورد استفاده قرار می‌گیرند ، نتایج مؤثر را ارائه می دهند. این شامل استفاده از ژل پراکسید با غلظت کم است که با سینی های سفارشی و مختص شما مانند گاردهای دهان هستند روی دندان ها اعمال می شود.

حتماً بخوانید:

چگونه دندان هایتان را سفید کنید؟

چگونه دندان هایتان را سفید کنید؟

چگونه دندان هایتان را سفید کنید؟ ، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید. چگونه دندان هایتان را…

2. بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک

دندان‌ها در مطب دندانپزشک سفید می شوند ، جایی که ماده سفید کننده مانند رنگ مستقیماً روی دندان‌ها توسط دندانپزشک پوشانده می شود. بسته به ماده سفید کننده ای که برای اهداف سفید کننده استفاده می شود ، از نور استفاده می شود تا به عنوان یک کاتالیزور عمل کند – ماده ای که باعث سرعت بخشیدن به روند سفید کردن دندان می شود.

سفید کردن دندان در مطب معمولاً یک ساعت طول می کشد و یکی از بهترین روش‌هایی است که افرادی که نتیجه فوری را ترجیح می دهند و از روند طولانی و وقت گیر بلیچینگ دندان خود راحت نیستند، مناسب است. بلیچینگ دندان در مطب باعث تغییر چشمگیر رنگ دندان در مدت زمان کوتاه می شود.

لثه ها معمولاً با سد لاستیکی روی رنگ محافظت می‌شوند و پس از آن ژل پراکساید با غلظت بالایی روی دندان ها اعمال می‌شود. از افرادی که لکه‌های دندانی محکمی دارند می توانند از شما درخواست کنند یک جلسه سفید کننده اضافی در منزل برگردند یا از آنها خواسته شود به کمک کیت‌های بلیچینگ در منزل ، دندان‌های خود را سفید کنید.

3. کیت‌های سفید کننده بدون نسخه

این کیت‌ها شامل یک کیت سفیدکننده دندان است که از فروشگاه‌ها قابل خریداری است و حاوی غلظت کم ژل پراکسید است. این روش ارزان ترین و در نتیجه مقرون به صرفه ترین و همچنین راحت ترین روش نسبت به دو روش دیگر می باشد.

ژل سفید کننده با غلظت کم می تواند با استفاده از نوارها ، سیستم‌های اعمال کننده رنگ و سینی های سفارشی که متناسب با اندازه دندان‌های شما می باشد، روی دندان‌ها اعمال شود. در بعضی مواقع ، این روش سفید کردن دندان ها در مقایسه با سایر روش‌هایی که باعث سفیدتر شدن تمام دندان‌ها می شوند ، می‌توانند فقط دندان‌های جلویی را به طور موثری سفید کنند.

حتماً بخوانید:

چگونه می‌توان نتایج جرم گیری دندان و بلیچینگ دندان را حفظ کرد؟

برای ماندگاری بیشتر بلیچینگ و جرمگیری دندان رعایت موارد زیر ضروری است:

1. توصیه می‌شود از مصرف نوشیدنی‌های با رنگ تیره خودداری کنید.

2. بعد از انجام عمل جرم گیری دندان ، بیمار باید روزانه دو بار دندان خود را مسواک بزند ، روزانه نخ دندان استفاده کند و از دهانشویه استفاده کند تا بعد از جرم گیری دندان، سفیدی دندان خود را حفظ کند.

3. ئبیمار پس از گذشت هفته اول ، باید از نی برای نوشیدن نوشیدنی‌های تیره رنگ استفاده کند تا در صورت امکان ، پس از گذشت هفته اول ، اثر بخشی نتایج بلیچینگ دندان و جرم گیری دندان را افزایش دهد.

4. بیمار همچنین باید بهداشت دهان و دندان استثنایی را انجام دهد. مسواک و نخ را مطمئناً هر بار بعد از خوردن یک وعده غذایی و قبل از خواب ، انجام دهد.

عوارض جرم گیری دندان و بلیچینگ

جرم گیری دندان و بلیچینگ چه عوارضی دارد ؟

خطرات مربوط به جرم گیری دندان و بلیچینگ دندان شامل چه مواردی می باشد

روند جرم گیری دندان و بلیچینگ دندان‌ها اغلب شما را در معرض خطراتی مانند شل شدن دندان، سوختگی‌های شیمیایی و درد در لثه قرار دهد. در اینجا نگاهی به خطرات احتمالی که شما می توانید هنگام انجام جرم گیری دندان و بلیچینگ دندان در معرض آن ها قرار گیرید، آورده شده است:

تحریک و درد در لثه ها در اثر بلیچینگ دندان‌ها

افرادی که از ژل های سفید کننده پراکسید استفاده می کنند بیشتر مستعد تحریک در لثه‌ها هستند. این تحریک لثه ناشی از مصرف غلظت زیاد یا تماس با سینی‌های سفارشی است.

بلیچینگ دندان‌ها می تواند منجر به ایجاد دندان‌هایی با رنگ مختلف و متفاوت شود

بلیچینگ به تاج‌های موجود ، پروتزها یا پر کننده های موجود پاسخگو نیست. آنها رنگ قهوه ای مایل به زرد معمول خود را حفظ می کنند در حالی که دندان های طبیعی یا سالم اطراف آنها سایه روشن تر و سفید تر را با سفید شدن به دست می آورند. بهترین نتیجه از سفید شدن یا بلیچینگ دندان‌ها تنها پس از گذشت دو هفته می تواند مشاهده شود.

برای جلوگیری از این مشکل ، از شما خواسته می شود که ترمیم‌های رنگی دندان را جایگزین کنید. به خانم های باردار توصیه می‌شود که از بلیچینگ دندان‌ها خودداری کنند، زیرا اثرات این روش روی جنین به صورت کامل مطالعه نشده است.

جرم گیری غیر اصولی و نادرست می تواند دندان‌ها را شل کند

جرم گیری دندان‌ها توسط دندانپزشکان بی تجربه و یا به روش غیر صحیح می تواند باعث شل شدن برخی از دندان‌ها شود ، خصوصاً در مواردی که در حال برداشتن لثه است.

جرم گیری دندان باعث می‌شود دندان‌ها در برابر بیماری‌های لثه، آسیب پذیرتر شوند

جرم گیری دندان که به درستی انجام نشده است می تواند باعث ایجاد پلاک بیشتر شود و منجر به مشکلات لثه بیشتر شود.

جرم گیری دندان و سفید کردن دندان در افراد دیابتی

افرادی که از دیابت رنج می‌برند باید هنگام انجام جرم گیری یا سفید کردن دندان بیش از حد مراقب باشند. ابزارهای مورد استفاده در این فرایندها باید تمیز و بهداشتی شده و سپس به کار گرفته شوند. علاوه بر این ، اگر هر یک از روش‌ها به شیوه مناسب انجام نشود، دیابتی‌ها در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند.

حتماً بخوانید:

عوارض جانبی بلیچینگ کردن

عوارض جانبی بلیچینگ کردن

مضرات بلیچینگ دندان (سفید کردن دندان) با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با مضرات بلیچینگ دندان آشنا شوید. بلیچینگ دندان چگونه اثر می‌کند؟ مطالعات…

آیا بلیچینگ و جرمگیری ، حساسیت دندان را نسبت به غذا و نوشیدنی‌های سرد و گرم افزایش می‌دهد؟

بلیچینگ دندان و جرم گیری دندان باعث افزایش حساسیت دندان‌ها به دما ، فشار و لمس می‌شود. این اتفاق بیشتر در مورد بیمارانی رخ می دهد که از ژل سفید کننده با غلظت بالا استفاده می کنند. دردهای خود به خود و عودکننده به نام زینگر در مواقعی در وسط دندان‌های جلویی رخ می دهد. بیمارانی که مشکلات لثه ای دارند بیشتر در معرض حساسیت به جرم گیری دندان و بلیچینگ دندان هستند.

اگرچه حساسیت به بلیچینگ دندان معمولاً به مدت دو روز ادامه دارد ، در بعضی مواقع می تواند تا یک ماه ادامه یابد که مداخله دندانپزشک شما ضروری است. جرم گیری دندان همچنین می تواند باعث ایجاد حساسیت و تورم در لثه‌ها و افزایش حساسیت دندان‌ها شود. خمیر دندان با نیترات پتاسیم اغلب برای این شرایط تجویز می شود.

آیا سفید کردن دندان‌ها همیشگی است؟

هیچ یک از این مراحل دندانپزشکی دائمی نیست. بسته به وضعیت دندان‌های بیمار و بهداشت دندان سفیدی دندان‌ها می تواند از 3 ماه تا 3 سال دوام داشته باشد. مصرف نوشیدنی هایی مانند قهوه ، و مواد غذایی حاوی زردچوبه و زعفران ، به مقدار زیاد و علاوه بر این ، استعمال سیگار می تواند باعث ایجاد لکه های دندانی شود و اثرات سفید کننده دندان را کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا