دسته‌بندی نشده

بعض احراز و عوذات (دعا برای دفع بلا ، ترس و وحشت)

بعض احراز و عوذات (دعاهای حفظ از بلاها و بیماری ها)

به دلیل اینکه انسان همیشه در معرض خطرها و بلاهاست، این حرز ها که از طرف ائمه معصومین علیهم السلام دستور آن صادر شده، عامل محافظت کننده از خطرها و بلاها می باشند که یا آن را می خوانند یا به صورت نوشته همراه خود می برند.
تعویذ در لغت به معنای پناه بردن، پناه دادن و در امان نگه داشتن است و در اصطلاح به معنای دعا خواندن و حرز آویختن بر آدمیان، جانوران یا اشیا برای محافظت از آنهاست .
درباره تفاوت حرز و تعویذ و دعا باید گفت این ها مفاهیمی متداخل اند و مرز آن ها با یکدیگر چندان مشخص نیست.

ادعیه منتخب کافی، فصل نهم: امامان علیهم السلام در بعضی حرزها و عوذات چنین فرموده اند:

بعض احراز و عوذات

1- احراز و عوذات در هنگام ترس و وحشت :

روایت شده است، فردی خدمت امام صادق (ع)‏ از مبتلا شدن به وحشت و ترس شکایت کرد، حضرت فرمود: آیا شما را به چیزى خبر ندهم که اگر آن را بگویید وحشت نخواهید کرد نه در شب و نه‏ در روز؟

بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ تَوَکَّلْتُ عَلَى اللَّهِ اِنَّهُ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللَّهَ بالِغُ اَمْرِهِ

به نام خدا و به خدا، و بر خدا توکّل کردم، که هرکه بر خدا توکّل کند، خدا او را بس است، به درستى که خدا به پایان رساننده کار خویش است.

قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْئٍ قَدْراً اَللّهُمَّ اجْعَلْنى فى کَنَفِکَ وَ فى جِوارِکَ وَاجْعَلْنى فى اَمانِکَ وَ فى مَنْعِکَ.

خداى براى هر چیزى اندازه اى قرار داد، خدایا مرا در حمایت و جوارت و در امان و نگهدارى ات قرار ده.روایت شده است، مردى سى سال این دعا را مى‏ خواند شبى آن را ترک کرد، در آن شب عقرب او را گزید.

2- تنها ماندن در خانه :

کسى‏ که شب تا صبح در خانه یا اتاقى تنها بود، آیة الکرسى بخواند و بگوید:

اَللّهُمَّ آنِس وَحشَتِى،وَ آمِن رَوعَتى، وَ اَعِنِّى عَلَى وَحدَتِى.

خدایا! انیس تنهایی من باش و ترسم را آرام کن و بر تنهایی ام کمکم کن.

3- خواندن احراز و عوذات برای در امان بودن از شر حسود :

روایت شده است، پیامبر اکرم صلى اللّه علیه و آله امام حسن و حسین علیهما السّلام را به این کلمات تعویذ فرمودند :

اُعیذُ کُما بِکَلِماتِ اللَّهِ التآمَّةِ وَاَسْمآئِهِ الْحُسْنى کُلِّها عآمَّةً مِنْ شَرِّ السّآمَّةِ وَالْهامَّةِ وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ عَیْنٍ لامَّةٍ وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ اِذا حَسَدَ.

پناه مى ‏دهم شما را به کلمات کامل خدا، و همه نام هاى نیکویش جملگى از شرّ هر گزنده و خزنده، و از شرّ هر چشم بد چشم و از شرّ حسود زمانی که حسودی ورزد.

ادعیه احراز و عوذات

4- مواجهه شدن با حیوانات درنده :

از امیرمؤمنان علی (ع) روایت شده است هنگامی که جانور درنده ‏اى را مانند شیر و پلنگ ‏و گرگ و امثال آنها دیدى بگو:

اَعُوذُ بِرَبِّ دَانیَالَ وَ الجُبِّ، مِن کُلِّ اَسَدٍ مُستَأسِدٍ.

پناه می برم به خداوند دانیال و چاه از هر شیر درنده ای.
از امام صادق (ع) روایت شده است هنگامی که جانور درنده ای دیدى در این صورت آیة الکرسى بخوان و به او بگو:

عَزَمْتُ عَلَیْکَ بِعَزیمَةِ اللَّهِ وَعَزیمَةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ عَزیمَةِ سُلَیْمانَ بْنِ داوُدَ

اگر گرفتن رژیم برای شما سخت است با این روش سریع و راحت لاغر شوید. تو را سوگند می دهم به اراده استوار خدا، و اراده محمّد (درود خدا بر او و خاندانش)، و اراده سلیمان بن‏ داود،

وَ عَزیمَةِ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ عَلِىِّ بْنِ اَبى طالِبٍ عَلَیْه السَّلام وَالاَْئِمَّةِ الطّاهِرینَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ مِنْ بَعْدِهِ

و اراده امیر مؤمنان على بن ابیطالب (درود خدا بر او) و امامان پاک (درود خدا بر ایشان) پس از او.ان شاء اللّه آن حیوان از تو روى گردان خواهد شد.

حتماً بخوانید:

5- هنگام مواجهه شدن با مهلکه و بلا :

روایت شده است، رسول خدا صلى اللّه علیه و آله به امیر مؤمنان علیه السّلام فرمودند : یا على هرگاه به مهلکه یا بلایى دچار شدى بگو:

بِسمِ اللّهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیمِ وَ لَا حَولَ وَ لَا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللّهِ العَلِىِّ العَظِیم.

به نام خدای بخشاینده ی مهربان و هیچ جنبش و نیرویی نیست جز به مدد خداوند والا و بزرگ. پس به درستى که خداوند عزوجل آنچه را از انواع بلا بخواهد از تو دور مى ‏کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا