دسته‌بندی نشده

بررسی کامل عوارض ترامادول برای درمان زودانزالی مردان

عوارض ترامادول در درمان زود انزالی

قرص ترامادول توسط پزشک برای تسکین درد های شدید در بزرگسالان استفاده می شود اما متاسفانه ترامادول در بین جوانان رواج پیدا کرده است. ترامادول اعتیاد آور می باشد وترک آن بسیار مشکل است.

انزال زودرس (Premature ejaculation) یکی از متداول ترین مشکلات جنسی مردان است و بیست و پنج درصد از مردان دچار آن می شوند.

تاخیر انزال به مدت یک دقیقه یا کمتر، عدم کنترل انزال، و عواقب روانی منفی ناشی از انزال از جمله استرس، خستگی یا رفتارهای اجتنابی می باشد.

به عنوان یک فرآیند فیزیولوژیک، انزال پروسه ای پیچیده است که توسط شبکه ای از مسیرهای شیمیایی عصبی هماهنگ می شود.

سروتونین نقش کلیدی در واکنش های عصبی ایفا می کند و شواهد زیادی مبنی بر اثر بازدارنده سروتونین در کنترل شهوت ، انزال، و ارگاسم وجود دارد .

درمان های دارویی زود انزالی شامل استفاده از بی حسی های موضعی (تاخیری) و درمان های سیستمیک از جمله استفاده از دارو های مهارکننده های گزینشی بازجذب سروتونین (SSRIS) و سایر مهارکننده ها میباشد هرچند که این درمان ها برای این منظور به طور کامل تائید نشده اند.

ترامادول در انزال زودرس

در بعضی کشورهای اروپایی ترامادول در موارد خاصی در درمان زود انزالی تائید شده است.

یکی از روش های درمانی جدید انزال زودرس (زیر نظر پزشک) کاربرد ترامادول است که نوعی مسکن مصنوعی مخدر با عملکرد مرکزی است که با دو مکانیزم می تواند انزال را به تاخیر بیندازد که عبارتند از : شبیه سازی گیرنده M1 یا متابولیت آن و با مهارکردن بازجذب سروتونین و نورآدرنالین .

در یک مطالعه بالینی که به بررسی کاربرد ترامادول برای جلوگیری از انزال زودرس پرداخته شده ؛ 823 بیمار تحت بررسی قرار گرفته اند .

مصرف کنترل شده ترامادول با دوز خیلی پایین٬ در مقایسه با تست های بی اثر و سوری باعث تاخیر انزال و هم چنین افزایش رضایتمندی زوجین از رابطه جنسی شد .

گرچه ترامادول یک آگونیست مخدر است اما در بسیاری کشورها به عنوان یک ماده زمانبندی شده طبقه بندی می شود. از آنجایی که متابولیت M1 اگونیست اصلی برای گیرنده های مخدر μ محسوب می شود تاخیر آگونیست باعث کاهش وابستگی می شود.

اثرات بازجذب نورآدرنالین نیز ممکن است در کاهش وابستگی و اعتیاد به دارو نقش داشته باشد.

ترامادول سال هاست که حتی بدون برچسب برای درمان انزال زودرس استفاده می شود٬ اما ماهیت سالم و بی خطر ان هنوز مورد تایید قرار نگرفته و همچنین بیمارانی که به منظور کاهش درد ترامادول مصرف می کردند از تاخیر زمان انزالشان خبر دادند.

نتیجه ای که می توان از عمرکوتاه این ماده گرفت این است که ترامادول راه حل قطعی و همیشگی برای جلوگیری از (Premature ejaculation) نمیباشد ٬ مگر اینکه پزشک شما آن را به منظور راه حلی مقطعی توصیه کرده باشد.

عدم توانایی در کنترل و تسلیم انزال در حداقل پنجاه درصد از مقارت های جنسی تا زمانی که زوجه به ارضای جنسی برسد ، به عنوان انزال زودرس تعریف می شود چرا که تنها سی در صد از زنان طی مقاربت به ارگاسم می رسند البته بدون در نظر گرفتن میزان توانایی شریک جنسی شان در کنترل و به تاخیر انداختن انزال و بدون استفاده از داروی تحریک جنسی زنان و مردان .

استفاده از هیدروکلرید ترامادول در دوزهای خیلی کم در حدود 25mg برای درمان انزال زودرس راه حلی مقطعی است که صرفا پزشک شما میتواند با توجه به آزمایشاتی که بر روی شما انجام می‌دهد آن را تجویز نماید.

مصرف خود سر و کنترل نشده این دارو می‌تواند اثرات سوء جدی در پی داشته باشد. به علاوه این مطالعه تحلیل های بیشتری را نیز برای تصدیق این روش لازم میداند .

ترامادول و دیر انزالی

این را به یاد داشته باشید که درمان زود انزالی مصرف ترامادول نمی باشد و مصرف این داروباعث می شود که مشکلی بر مشکلات شما افزوده شود بهترین کار برای درمان بیماری شما این است که بدون هیچ خجالتی به یک اورولوژیست (برای آقایان)و متخصص زنان و زایمان (برای خانم ها) مراجعه کنید و همچنین به بعضی از متخصصان روانپزشک را دارند می توانید مراجعه کرده و برای درمان خود اقدام کنید.

عوارض ترامادول در مردان

عوارض ترامادول چیست ؟

اگر دوز مصرف آن بالا برود مسمومیتی شبیه به مواد مخدر پدید می آورد و با مصرف طولانی مدت آن به اعتیاد تبدیل می شود.

این دارو در ابتدا به عنوان یک داروی بیضرر برای تسکین درد برای موارد ضروری مورد استفاده قرار می گرفت ولی آمارها نشان می دهد که این دارو در میان معتادان در مقادیر بالا استفاده می شود که باعث آسیب های فراوان شده است .

دلیل استفاده از ترامادول

دلایلی که بعضی از افراد ترامادول را به صورت خودسرانه استفاده می کنند و به آن معتاد می شوند:

  1. کسانی که کار سنگین دارند وبرای رفع خستگی به اشتباه از این داروی مخدر استفاده می کنند .
  2. بعضی افراد برای جلوگیری از بیماری زود انزالی از این دارو استفاده می کنند .
  3. کسانی که در ابتدا برای بیماری و درد این دارو را استفاده کرده و سپس بعد از بهبودی به مصرف خود سرانه به مصرف این دارو می پردازند.
  4. کسانی که معتاد به مواد مخدر هستند ودر حالت ترک برای کاهش علائم از این دارو استفاده می کنند که باعث دو چندان شدن مشکلشان می گردد.

از عوارض ترامادول می توان به افت فشار خون ،تشنج،اختلال در تعادل اشاره کرد. همچنین باعث یائسگی زودرس در زنان ،ضایعات جلدی مانند خارش،اختلال در دید ، اختلال در خواب،بی اشتهایی نیز می شود. نگرانی ،ضعف عمومی ،گیجی،اختلال تنفسی، افسردگی هم از دیگر عوارض آن است.

این دارو برای کسانی که مشکل در کبد و کلیه دارند و زنان باردار(بروز ناهنجاری جنین) و کسانی که تشنج دارند ممنوع می باشد.و همچنین مصرف آن با الکل و داروهای خواب آور و مواد مخدر خطرناک وتداخل دارد .

پس از مصرف طولانی مدت ترامادول اعتیاد به آن به وجود می آید و ترک آن بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد .

جالب این جاست که بیشتر پزشکان از تجویز آن خودداری می کنند ولی در داروخانه ها بدون نسخه به راحتی به فروش می رسد .

ترامادول معمولا فاقد عوارض جانبی خیلی شدید است و عوارض احتمالی آن هم به‌شکل موقتی بروز می‌یابند.

  • حالت تهوع
  • یبوست
  • سرگیجه
  • سردرد
  • نشئگی
  • سوء هاضمه
  • گرفتگی ماهیچه‌ها
  • ضعف
  • خواب آلودگی
  • استفراغ

سایر عوارض جانبی کمتر شایع مصرف هم به‌شرح زیر است:

  • خارش پوست
  • خشکی دهان
  • عرق کردن
  • اسهال
  • تحریک و اذیت‌شدن پوست
  • دیدن هاله پیرامون اجسام

عوارض ترامادول در مردان

مصرف مواد مخدر بر روی اسپرم مردان تاثیر می گذارد .در پزشکی پی برده اند که مواد مخدر شکل اسپرم آقایان را تغییر می دهد و همچنین روی سرعت حرکت اسپرم نیز موثر می باشد و آن را از حالت طبیعی خارج می کند شما می توانید در این زمینه از پزشکان اورولژیست و متخصص زنان وزایمان کمک بگیرید.

ترک ترامادول

جهت ترک مصرف ترامـادول توصیه شده است که از روش کاهش دوز مصرف در طی چند هفته استفاده شود.و برای کاهش دادن علایم احتمالی ترک ترامـادول ، مصرف داروهای ضد درد مانند ایبوبروفن بلامانع می باشد.

زیرا قطع ناگهانی ترامـادول پس از مصرف طولانی مدت آن سبب ایجاد علایم قطع مصرف(علائم شبیه ترک مورفین) در بدن مانند بی خوابی، تحریک پذیری، اضطراب، تعریق،تشنج، لرزش، تهوع، استفراغ،اسهال، رعشه، توهم، اختلال خواب و مشکلات تنفسی، درد عضلات و درد شکم و… می شود.

بهترین راه همینه که کم کم با پایین اوردن دوز مصرف دارو موفق به ترکش بشی. و بهتره وقتی مصرفتو نهایتا به روزی ۲ یا ۳ تا رسوندی از مسکن دیگه ای به همراه دیکلوفناک و کلونیدیوم سی جهت جلوگیری از اسهال و مشکلات گوارش و کلوندین برای جلوگیری از بقیه علائم ترک ترامـادول با دوز کم به جای مسکن ترامادوک استفاده کنی.

از مصرف کردن خودسر و کنترل نشده ترامادول برای درمان انزال زودرس و دیگر شرایط پزشکی پرهیز کنید٬ شما مجاز به تصمیم گیری در مورد تجویز این دارو یا هرگونه داروی دیگری نمی‌باشید.
با پزشکان دلگرم درباره بیماری خود در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید :

عوارض ترامادول: لیست کامل عوارض ترامادول + علائم اوردوز ترامادول

ترک ترامادول : چگونه مصرف ترامادول را ترک کنیم ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا