دسته‌بندی نشده

با کودکی که درس نمی خواند چه کنیم ؟

رفتار با کودکی که درس نمی خواند

اکثر والدین می دانند که وادار کردن فرزندانشان به انجام تکالیف یا مطالعه برای آزمون چقدر می تواند دشوار باشد.

والدین اغلب در این فکر هستند که وقتی فرزندشان انگیزه ای برای مطالعه ندارد، چه کاری باید انجام دهند.

وقتی بچه‌های من نمی‌خواهند درس بخوانند، اولین قدم این است که فکر کنم چرا این‌طور رفتار می‌کنند. آیا به این دلیل است که آنها احساس می کنند درس خواندن خسته کننده است؟ شاید معلم آنها کار زیادی به آنها داده است، و بنابراین آنها احساس غرق شدن می کنند.

ممکن است اتفاق دیگری در زندگی آنها باشد که من از آن بی خبرم. وقتی بتوانم مشکل را شناسایی کنم، می‌توانیم با هم مشکل را برطرف کنیم.

کودکی که درس نمی خواند

برخورد با بچه ای که درس نمی خواند

نکاتی برای زمانی که کودک نمی خواهد درس بخواند

  1. پذیرش کودک قبل از داشتن توقع
  2. به علایق آنها توجه کنید.
  3. کنجکاوی آنها را تشویق کنید.
  4. تاکید بر مدرسه را حذف کنید.
  5. درس خواندن را لذت بخش کنید
  6. یادگیری با هم.
  7. حواس پرتی را به حداقل برسانید.
  8. مثبت بمان
  9. کمک بگیرید

1- پذیرش قبل از انتظارات

بهتر است از فرزندانمان بدون داشتن انتظارات زیادی پذیرش کنیم. البته ما می‌خواهیم که فرزندانمان در تمام جنبه‌های زندگی شاد، سالم و موفق باشند، اما باید به آنها فرصت داد تا به راحتی و بدون فشار از خود بهترین عملکرد را ارائه دهند.

به عنوان مثال، اگر فرزندمان در درس خواندن خوب نیست، بهتر است او را قبول کنیم و به او انگیزه دهیم که بیشتر تلاش کند. بهتر است ایده موفقیت را با آنها به اشتراک بگذاریم و آنها را به یادگیری با لذت دعوت کنیم. این کار به شما کمک می‌کند تا علاقه فرزندانتان به مطالعه را تقویت کنید.

2- به علایق آنها توجه کنید

ایده های آموزشی یا یادگیری برای هر فردی متفاوت است، اما محیط آموزشی که ما ارائه می دهیم نسبتاً سفت و سخت است. آنها به مدرسه می روند، مطالعه می کنند، یک جدول زمانی برنامه ریزی شده را دنبال می کنند، تکالیف خاصی را انجام می دهند، موضوعات خاصی را یاد می گیرند و بر اساس عملکردشان ارتقا می یابند.

اما شاید این برای فرزند شما کارساز نباشد. اگر انجام کارهای خانه را کسل کننده می داند و علاقه ای به موضوعات تدریس شده در مدرسه نشان نمی دهد، رویکرد خود را با در نظر گرفتن موضوعات مورد علاقه او گسترش دهید.

به عنوان مثال، اگر کودک شما در مورد سیارات، حیوانات یا طبیعت هیجان زده می شود، یا اگر کودک شما دوست دارد به داستان گوش کند و به خوبی به آنها پاسخ دهد؟ علایق آنها را مشخص کنید و برای پیگیری آنها وقت بگذارید.

این کار باعث می شود که کودک شما بیشتر در مورد چنین موضوعاتی بیاموزد و در نهایت به تمرکز بهتری دست یابد.

برخورد با کودک

3- کنجکاوی آنها را تشویق کنید.

بچه ها همیشه در مورد هر چیزی که اطرافشان است، کنجکاو هستند.

با تربیت خوب، می توانید کنجکاوی بچه ها را کنترل کنید، آنها را تشویق کنید و به سمت درست هدایت کنید. به بچه ها اجازه دهید که خودشان پاسخ ها را پیدا کنند و به طور مستقل در مورد موضوعات فکر کنند. به سوالاتشان با سوالات دیگر پاسخ دهید و صبور باشید. این ذهن کودک شما را درگیر می کند و او کنجکاو می شود تا چیزهای بیشتری را بفهمد. از تمایل فرزندتان به پرسیدن «چرا؟» عصبانی نشوید و همیشه با صبر به او پاسخ دهید.

این ذهن کودک شما را درگیر می کند و او کنجکاو می شود تا چیزهای بیشتری را مطالعه کند. از تمایل فرزندتان به پرسیدن «چرا؟» عصبانی نشوید. همیشه با صبر پاسخ دهید.

4- تاکید بر مدرسه را حذف کنید

مدرسه در سال های اولیه کودک شما مهم است، اما یادگیری تنها در مدرسه تمام نمی شود. اگر فرزند شما مطالعه را دوست ندارد، ممکن است در مدرسه هم عملکرد خوبی نداشته باشد. هر کودکی برای رشد به محیط متفاوتی نیاز دارد و روش های سنتی تحصیل در مدرسه برای همه مناسب نیست. به فرزندان خود اجازه دهید که علایق خود را دنبال کنند و اضطراب امتحان آنها را با حوصله مدیریت کنید و از عصبانی شدن خودداری کنید، چون این ممکن است آنها را از مطالعه منحرف کند.

5- درس خواندن را لذت بخش کنید.

برای جذب توجه بچه ها ، می‌توان از نمودارها، تصاویر کارتونی و خودکارهای رنگی استفاده کرد و آنها را به کاربردن نقشه‌های ذهنی و نمودارهای فکری تشویق کرد.

همچنین، با خلاقیت و جذابیت در ارائه مطالب، می‌توان از بچه‌ها برای شرکت فعال در فرآیند یادگیری تشویق کرد و آنها را به جای اجتناب از یادگیری، به آن علاقه‌مند کرد.

در نهایت، تربیت خوب و درک تفاوت‌های فردی نیز در این فرآیند مهم است.

6- یادگیری با هم

همانطور که خانواده با هم غذا می خورند، با هم جشن می گیرند، حتما با هم یاد بگیرید. کتاب‌های هیجان‌انگیز بخوانید، فیلم‌های مستند با موضوعات هیجان‌انگیز تماشا کنید، به موزه‌ها و باغ‌وحش بروید.

نسبت به یادگیری چیزهای جدید اشتیاق نشان دهید و ابزارهای آموزشی را کشف کنید تا فرزندتان شما را دنبال کند.

درس نخواندن کودک

7- حواس پرتی را به حداقل برسانید

تکنولوژی با ماست. از زمانی که از خواب بیدار می شویم تا زمانی که به رختخواب می رویم، ما توسط فناوری احاطه شده ایم. و از آنجایی که بچه ها به سرعت عادت می کنند، اغلب جذب این وسایل می شوند.

آنها دوست دارند بازی های ویدیویی را از طریق تلفن یا کنسول های تلویزیون انجام دهند. آنها تماشای فیلم و گشت و گذار در اینترنت را دوست دارند. پس مراقب زمان نمایش آن ها باشید و به چنین عادت هایی توجه کنید. اطمینان حاصل کنید که کودک شما زمان زیادی را با تلفن همراه نمی گذراند. عوامل حواس پرتی را به حداقل برسانید تا به آنها کمک کنید روی مطالعه خود تمرکز کنند.

8- مثبت بمان

بر نقاط قوت فرزندتان تمرکز کنید تا نقاط ضعف. یک رویکرد یادگیری مثبت را ترویج کنید که بر قابلیت ها تأکید دارد. اگر فرزندتان به موضوع خاصی علاقه مند نیست، راه دیگری برای جستجوی علایق او پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر کودک شما در ریاضیات ضعیف است، از رویکردهای متفاوت با روش های سنتی پیروی کنید.

ویدیوها را در اینترنت تماشا کنید، یا در حین بازی یا خرید شکلات به آنها آموزش دهید. به طور مشابه، اگر کودک شما به نوشتن تبلیغات زبانی علاقه دارد، او را تشویق کنید تا در مورد آن بیشتر بیاموزد. این باعث پیشرفت می شود و کودک شما احساس خودباوری را در خود ایجاد می کند که او را به جستجوی سایر حوزه های دانش نیز سوق می دهد.

9- در صورت لزوم کمک بگیرید

همانطور که قبلاً گفتیم، هر کودکی منحصر به فرد است و نیازهای آنها بر این اساس متفاوت است. بنابراین، در حالی که احساس بیزاری نسبت به مدرسه و آموزش کاملاً اشکالی ندارد، اما در برخی موارد ممکن است بیش از آنچه به چشم می آید وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، برخی از کودکان با ناتوانی های یادگیری دست و پنجه نرم می کنند که کار را برای آنها دشوارتر می کند. اگر احساس می کنید که فرزندتان ویژگی هایی از برخی ناتوانی ها را نشان می دهد، در اسرع وقت به دنبال کمک حرفه ای باشید. ناتوانی هایی مانند اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD) و نارساخوانی در کودکان شایع هستند، اما قابل کنترل هستند. درمان مورد نظر را به فرزندتان بدهید و به او کمک کنید تا مهارت های یادگیری خود را توسعه دهد.

بیشتر بخوانید

9 راهکار طلایی برای داشتن قویترین کودک دنیا !

فجایعی که والدین هلیکوپتری به بار می آورند !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا