دسته‌بندی نشده

با کم پشتی مو در کودکان چه کنیم؟

با کم پشتی مو در کودکان چه کنیم؟

با کم پشتی مو در کودکان چه کنیم؟

موی کودک، بر حسب نوع آن از جمله خشک، چرب و… نیاز به مراقبت های متفاوتی دارد. حتی کودکانی که موی کم پشتی دارند نیز به مراقبت منظم نیاز دارند.در صورت ریزش مو یا شکستگی آن و جوش های مکرر در پوست سر به متخصص کودکان مراجعه کنید. در این مطلب به چند روش در زمینه مراقبت از موی کودک اشاره شده است.موی کودک را با آب ولرم و شامپوی ملایم بشویید. با نوک انگشتان شامپو را روی پوست سر بمالید، مراقب باشید پوست سر کودک را ناخن نکشید.

سر کودکانی که موهای چرب دارند به شست وشوی روزانه نیاز دارد.اگر موی سر نوزاد کثیف است، بر اثر خشکی شوره دارد، یا تکه های پوسته روی سر دارد، از شامپوی ملایم استفاده کنید. با برس نرمموهای او را تمیز کنید تا پوسته ها در بیاید؛ سپس سر او را با آب شست وشو دهید.با شانه ای که دندانه های آن پهن است، موی کودک را شانه کنید.

موهای کودک را باز بگذارید تا پیاز مو رشد کند. بستن محکم موی کودک به پوست سر وی آسیب می رساند.كم مویی كودكان می تواند علل متعددی داشته باشد. با توجه به اینكه سوءتغذیه یكی از علل عمده كم مویی در كودكان است بنابراین كمبود پروتئین و ویتامین مهم ترین بخش تغذیه كودكان در رشد مو محسوب می شود.جگر گوساله، جوانه گندم، تخم مرغ، شیر، ماهی و حبوبات،

منابع كاملی از پروتئین ها به شمار می روند. در میان خانواده ویتامین ها، ویتامین های E، C و A و ید از اهمیت بیشتری در رشد موی كودكان برخوردارند.شلغم، كلم و بادام زمینی را ذخایر ارزشمندی ید است سبزیجات و میوه جات، آجیل و دانه های خوراكی نیز دارای ویتامین های E، C و A هستند.مواد معدنی مانند سیلیس، كلسیم و آهن از جمله مواردی هستند كه مانع از ریزش مو می شوند. سیلیس در جو خام، پوست سیب زمینی، فلفل سبز، خیار و جوانه حبوبات به وفور یافت می شود.

با کم پشتی مو در کودکان چه کنیم؟

برگه میوه ها، آب آلبالو، جگر، گوشت، اسفناج، تخم مرغ، خرما و كشمش نیز از منابع غنی آهن است. شیر نیز به عنوان مهم ترین منبع تأمین كننده كلسیم در بدن افراد محسوب می شود.در ادامه بررسی روند كم مویی كودكان، وسواس كندن مو، استرس و دلواپسی، كم خوابی، شیمی درمانی و بیماری های سیستم ایمنی از دیگر علل كم مویی و با كچلی كودكان عنوان شده است. در كچلی معروف به «آلوپشی آرآنت» موضعی كه ریزش مو به صورت مقطعی در

ناحیه سر و یا ابرو بروز می كند، انگل ها و یا كمبود ویتامین علت بروز عنوان شده است كه با تغذیه مطلوب جایگزین می شود.چنانچه این بیماری موجب ریزش همه موهای بدن شود، غیر قابل بازگشت است.از نظر پزشكان ریزش اولیه موی نوزادان كاملاً طبیعی است در شیرخواران نیز ضعیف بودن ریشه موی ناحیه پشت سر به علت سایش با بالش دچار ریزش می شود كه این موضوع نیز قابل بازگشت است.

عفونت ها و قارچ ها از دیگر عوامل ریزش موضعی مو می باشد كه در این شرایط، درمان سریع و به موقع، مشكل را برطرف می كند و تأخیر در درمان ممكن است كه كچلی موضعی را به دنبال داشته باشد.شامپو تأثیری در رشد یا ریزش مو ندارد متخصصان پوست عوامل ارثی و ژنتیكی را شایع ترین علت ریزش مو می دانند و به گفته آنان با تجویز داروهای خاص می توان از ریزش موی ناشی از عوامل ارثی جلوگیری كرد اما هیچ درمان قطعی برای ریزش موی ارثی وجود ندارد.

رویش و ریزش تعدادی از موهای سر را در مدت زمان خاص طبیعی است. به طور طبیعی 90درصد موی سر افراد در تمام طول عمر در فاز رویش و 10درصد آن در حال ریزش است.ریزش بیشتر از صد تار مو در روز زنگ خطری برای ریزش مو است. افرادی كه دچار ریزش های ناگهانی مو به میزان بیشتر از صد تار مو در روز می شوند باید به پزشك متخصص مراجعه كنند.

با کم پشتی مو در کودکان چه کنیم؟

عوامل ژنتیك و هورمونی شایع ترین علت ریزش موی سر است. این نوع ریزش مو از سنین 20سالگی به بالا شروع می شود و به طور دقیق مشخص نیست كه چرا ریزش موی ناشی از عوامل ژنتیك در برخی از افراد در سنین پایین و در برخی در سنین بالا اتفاق می افتد.می توان با تجویز برخی داروهای خاص از ریزش موی ناشی از عوامل ارثی پیشگیری كرد، اما هیچ درمان قطعی برای كنترل این عارضه وجود ندارد.

بیماری ها و مصرف داروهای خاص از دیگر علل ریزش مو است. بیماری های فقر آهن، فقر اسیدفولیك، حاملگی و زایمان، جراحی ها، بیهوشی، كم كاری و پركاری تیروئید و در نهایت مصرف برخی داروهای خاص منجر به ریزش مو می شود كه در این موارد با درمان بیماری، رشد مو به حالت طبیعی خود برمی گردد.عوامل روانی از علل دیگر ریزش موی سر است.

در این نوع ریزش، تكه هایی از موی سر و ریش افراد به طور ناگهانی می ریزد و استرس می تواند این نوع ریزش را تشدید كند اما علت اصلی این نوع ریزش مشخص نیست2.درصد از افراد جامعه دچار ریزش موی ناشی از علل فكری هستند، كه به جز در 5درصد موارد، با تجویز یك سری داروهای خاص می توان ریزش موی ناشی از عوامل فكری را درمان و برطرف كرد.برخی ریزش های مو ناشی از عوامل پوستی مانند قارچ، سوختگی و سایر بیماریهای پوستی است كه می توان با درمان این بیماری ها ریزش مو را برطرف كرد.

تعویض شامپو تأثیری در رشد مو یا توقف ریزش مو ندارد. بسیاری از افراد تصور می كنند می توانند با تعویض مداوم شامپو رشد مو را زیاد و از ریزش آن جلوگیری كنند در صورتی كه این اقدامات به هیچ عنوان مؤثر نیست.متأسفانه بسیاری از افراد جامعه در رژیم های غیراصولی خود نیاز مو به مواد غذایی پروتئینی، میوه جات و سبزیجات جهت رشد طبیعی آن را در نظر نمی گیرند و این امر باعث ریزش شدید موی سر در این افراد می شود.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا