دسته‌بندی نشده

با کثیف‌ ترین و آلوده ‌ترین وسایل آشپزخانه بیشتر آشنا شوید !

فضایی در منزل آلوده ترین وسایل آشپزخانه را در برگرفته است که عمدتا از نظر خیلی از افراد دور مانده و تنها فکر می کنند سینک ظرفشویی نیاز به تمیز کردن با مواد شوینده و اسکاج دارد در صورتی که محققانی که در علوم صنایع غذایی مهارت دارند کثیف ترین لوازم را به آلوده ترین وسایل آشپزخانه نسبت داده اند از این رو لازم است تا این لوازم را بشناسید.

شناخت آلوده ترین وسایل آشپزخانه

تمیزی منزل و خصوصا تمیزی آشپزخانه از جمله مواردی است که خانم ها اهمیت ویژه ای به آن می دهند و به طور اشتباهی اکثر خانم ها در فضای آشپزخانه توجه خاصی را به سینک ظرفشویی داده و در بیشتر مواقع سعی دارند تا از مواد شوینده بسیار قوی مانند جرم گیر و سفید کننده برای تمیز نمودن و ضدعفونی کردن سینک استفاده نمایند. در صورتی که طبق تحقیقاتی که محققان حرفه ای علوم صنایع غذایی انجام داده اند به این امر مهم پی برده اند که آشپزخانه می تواند دربردارنده آلوده ترین لوازم باشد.

اسامی آلوده ترین وسایل آشپزخانه

  • اسفنج
  • نمکدان
  • دستگیره ها
  • لوازمی مانند کفگیر و قابلمه و…
  • سینک ظرفشویی
  • دستمال ها
  • تخته گوشت
  • جا چاقویی
  • قهوه ساز

از جمله وسایلی می باشند که عامل جذب میکروب هایی مانند قارچ ها، لیستریا، ای کولا و سالمونلا و آلودگی در فضای آشپزخانه می شوند و اگر از این وسایل میکروب زدایی صورت نگیرد می تواند مخاطراتی را برای سلامتی خانواده ایجاد نماید. حال به شرح میزان آلودگی هر یک از وسایل نام برده پرداخته می شود.

کثیف ترین لوازم آشپزخانه

اسفنج و نمکدان آلوده ترین وسایل آشپزخانه

اسفنج جزو کثیف ترین وسایل آشپزخانه است چرا که سعی بر تمیز نمودن بسیاری از لوازم آشپزخانه با آن داشته ایم بدون آنکه بدانیم تمامی میکروب ها درون اسفنج جمع آوری می شوند. برخی از خانم ها در طول هفته تصمیم به تمیز نمودن اسفنج آشپزخانه می گیرند در صورتی که باید گفت حتی قرار دادن اسفنج در مایکروویو هم نمی تواند سبب زدودن میکروب از اسفنج شود. پس بهتر است تا در سبد خرید شما هر ۲ هفته یک بار نامی از اسفنج هم برده شود زیرا بهترین راهکار برای از بین بردن میکروب های موجود در اسفنج آشپزخانه تنها دور انداختن آن می باشد.

یکی از وسایلی که اغلب در آشپزخانه با دست انسان در تماس است نمکدان ها می باشند از این رو می توانند آلودگی های زیادی را به سایر وسایل جانبی خود این میکروب ها را منتشر نماید. برخی خانم ها همیشه بیرون نمکدان ها را تمیز می کنند و غافل از اینکه درون نمکدان سرشار از میکروب و آلودگی است و این آلودگی به بافت نمک درون ظرف نفوذ می کند و به همراه مواد خوراکی به درون دستگاه گوارش انسان ها وارد می شود. پس بنابراین لازم است تا نمکدان ها در آب با دمای ۱۳۰ درجه سانتی گراد جوشیده و سپس مورد استفاده قرار گیرند.

دستگیره ها و سینک آلوده ترین وسایل آشپزخانه

دستگیره در آشپزخانه، دستگیره کابینت ها، دستگیره ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی از جمله وسایل آلوده در فضای آشپزخانه هستند که کمتر به چشم می آیند اما لازم است بدانید همانطوری که سینک ظرفشویی با مواد ضدعفونی شسته و تمیز می شود دستگیره ها هم در فضای آشپزخانه نیاز دارند تا چند روز یک بار با مواد ضدعفونی کننده شسته و تمیز شود.

سینک ظرفشویی هر دقیقه از طول روز می تواند محلی برای تجمع ظرف های کثیف و آلوده باشد پس بنابراین می توان به جرات گفت که کثیف ترین وسایل آشپزخانه همان سینک ظرفشویی است به طوری که گفته شده است کاسه توالت به مراتب می تواند تمیز تر از یک سینک واقع در آشپزخانه باشد به گفته یکی از مدیران، عفونت بیمارستانی واقع در نیویورک سطح آلودگی سینک ظرفشویی به حدی زیاد است که لازم است هر روز یک بار با مواد سفید کننده شسته و ضدعفونی شود.

بررسی کثیف ترین لوازم آشپزخانه

دستمال ها و لوازم آشپزی آلوده ترین وسایل آشپزخانه

دستمال ها که جزو آلوده ترین وسایل آشپزخانه هستند معمولا برای تمیز کردن سطوح مختلف به کار گرفته می شوند، محل مناسبی برای تجمع و رشد میکروب ها می باشند چرا که دستمال ها اغلب نمناک هستند و می تواند محیط مناسبی را برای رشد و تکثیر میکروب ها فراهم آورد. پس بنابراین لازم است تا چند روز یک بار تمامی دستمال های مورد استفاده در آشپزخانه را درون محلولی از سفید کننده و آب بریزید تا از وجود هرگونه باکتری و میکروب زدوده شوند.

مهمترین اسامی در لیست آلوده ترین وسایل آشپزخانه کفگیرهای چوبی، در بازکن، جا چاقویی و تخته گوشت هستند که به طور مستقیم با مواد غذایی در تماس می باشند و می توانند هم گیرنده میکروب و هم انتشار دهنده میکروب باشند. چرا که به فرض مثال زمانی که با یک دربازکن در قوطی کنسرو را باز می کنیم ممکن از مقداری از محتویات داخل کنسرو به دربازکن بچسبد و خانم ها بدون آبکشی دربازکن را در کشوی کابینت قرار می دهند از این ذرات غذا به دربازکن به مرور کپک زده و این کپک را به سایر لوازم درون کشو منتقل می کنند. پس بنابراین ضروری است تا هر چند وقت یک بار تمامی لوازم آشپزخانه در دمای ۱۴۰ درجه سانتی گراد قرار گیرند که البته ماشین ظرفشویی مجهز به چنین دمایی می باشد.

بدون شک پس از سینک ظرفشویی تخته گوشت آلوده ترین وسایل آشپزخانه معرفی شده است چرا که به سبب شیارهای موجود در سطح تخته میکروب ها درون شیارها پنهان می شوند و در برش های بعدی به مواد خوراکی می چسبند و سبب انتشار آلودگی در مواد غذایی می شوند.

قهوه سازها در آشپزخانه می توانند میکروب ساز باشند چرا میکروب ها علاقه مند به مخازن نمدار و تاریک هستند و سعی می کنند آنجا را محل همیشگی خود قرار دهند از این رو می بایست هر ماه یک بار مخزن قهوه ساز را با مخلوطی از سرکه و آب جوشانده تا قهوه ساز از وجود هر گونه باکتری و میکروب در امان بماند. البته بهترین نوع ضدعفونی کردن و تمیز نمودن لوازم و وسایل آشپزخانه قرار دادن آنها در ماشین های ظرفشویی می باشد زیرا این ماشین ها قادر خواهند بود دمای آب را تا ۱۴۰ درجه سانتیگراد بالا ببرند و هر گونه باکتری و میکروب را از بین ببرد.

آلوده ترین ابزار و وسایل آشپزخانه

پس بنابراین در یک نگاه کلی لازم است تا گفته شود که ضدعفونی کردن تمام وسایل آشپزخانه کاری بسیار لازم و ضروری است زیرا سلامت خانواده در گرو سلامت فضای آشپزخانه قرار دارد.

منبع : آریاویکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا