دسته‌بندی نشده

با لنزهای چشمی بیشتر آشنا شویم

لنز چشم

لنزهاي تماسي يك ابزار پزشكي هستند كه بايد توسط چشم پزشک تجويز شوند. چشم پزشك چشم شما را معاينه كرده و مطمئن می شود براي استفاده از لنز تماسي مشكلي نداريد و سپس لنز را براي شما نسخه می كند.

لنز چشم

لنزهاي تماسي از انواع مختلف پلاستيك ساخته شد ه اند كه به دو گروه اصلي نرم و سخت تقسيم می شوند. لنزهاي نرم ۲۵ تا ۷۹ درصد آب دارند، كاملاً راحت هستند و استفاده كننده خيلي سريع به آنها عادت می كند.لنزها بر حسب جنس، فاصله زماني كه قابل استفاده اند و قابليت خوابيدن با لنز در شب تقسيم بندي می شوند.

انواع جديد لنزهاي تماسي

لنزهايي كه به طور مداوم به مدت ۳۰ روز استفاده می شوند يك نوع جديد از لنزهاي نرم هستند كه ميزان زيادي اكسيژن را به چشم رسانده و بسيار راحت و ايمن هستند.

لنزهاي شارژی

لنزهايي هستند كه شكل قرنيه را تغيير داده و ديد شما را بدون استفاده از لنز يا جراحي كامل می كنند كه به نام اورتوكراتولوژي يا CRT خوانده می شوند. اين لنزها در طول شب استفاده می شوند و در اين مدت شكل قرنيه را تغيير داده و در طول روز با اينكه از لنز تماسي استفاده نمی كنيد ديدتان بهتر می شود.

لنزهاي تماسي قابل تعويض

لنزهاي قابل تعويض براي مدت زمان مشخصي قابل استفاده اند و سپس دور ريخته می شوند و يك جفت لنز جديد جايگزين آنها می شود. اين لنزها در سال ۱۹۸۷ معرفي شدند و امروزه بيشترين نوع لنز تماسي قابل استفاده اند. لنزهاي قابل تعويض به سه دسته كلي تقسيم می شوند. لنزهاي قابل تعويض كه هر دو هفته یک بار دور ريخته شده و به جاي آنها از لنز نو استفاده می شود. لنزهاي قابل تعويض مكرر كه هر ماه يا هر سه ما ه يك بار تعويض می شوند.

و لنزهاي تماسي با روش سنتي كه هر ۶ ماه يا يك سال ي كبار تعويض م یشوند. لنزهاي قابل تعويض يا روزان هاند و يا ممتد استفاده می شوند. فرم روزانه فقط طي روز زده می شود و در هنگام خواب درآورده می شود ولي فرم ممتد در هنگام خواب نيز استفاده می شود. لنزهايي كه در شب استفاده می شوند ريسك عفونت بيشتري نسبت به لنزهاي روزانه دارند چون ارگانيسمهاي خطرناكي كه از طريق انگشتان، پلك يا محلو لهاي لنز وارد چشم می شوند زير لنز تماسي تجمع يافته و در شب بهتر رشد كرده و شانس عفونت قرنيه زياد می شود.

چرا لنزها را دور می اندازيم؟

باید بدانید هرچه زودتر لنزهاي تماسيتان را عوض كنيد، چشمهاي شما سالمتر و راحتتر خواهد بود زیرا موادي مانند پروتئين، كلسيم و چربيها در اشك به طور طبيعي يافت می شود كه می تواند روي لنز رسوب كند. این امر هم موجب احساس ناراحتي در چشم شده و هم چشم را مستعد عفونت می كند.

كدام نوع لنز قابل تعويض براي شما مناسبتر است؟

برنامه تعويض لنز هر فرد بستگي به چشم او دارد. بعضي از چشمها پروتئين و چربي بيشتري توليد می كنند پس لنز بايد زودتر جايگزين شود. همچنين اگر فرد آلرژي داشته باشد بايد زود به زود لنزش را عوض كند. به هرحال ارزيابي دقيق و كاملت وسط چشم پزشك می تواند بهترين برنامه جايگزيني لنز را به شما پيشنهاد كند.

چگونه لنزمان را پشت و رو در چشم نگذاريم؟

براي اينكه مطمئن شويد لنزتان را پشت و رو در چشم نمی گذاريد آ ن را روي انگشت در مقابل چشمانتان قرار دهيد. اگر لنز شكل U داشته باشد پشت و رو نيست اما اگر لب ههاي U به خارج كشيده شده باشد لنزتان پشت و رو است.

مراقبتهاي لنز نرم: در هنگام استفاده از لنز نرم دانستن مراقبتهاي آن بسيار مهم است چون عدم مراقبت كافي سبب عفونت می شود كه حتي ممكن است به كوري منجر شود. امروزه استفاده از محلو لهاي چند منظوره و لنزهاي قابل تعويض روزانه كار مراقبت را آسان کرده است. قبل از تغيير روش مراقبت از لنز با چشم پزشکتان مشورت كنيد.

مراحل تميز كردن لنز نرم

۱) دستهايتان را كاملا بشوييد تا كثيفي و جرمهاي آلوده را به چشمانتان وارد نكنيد. دستهایتان را با حول هاي خشك كنيد كه پرز نداشته باشد.

۲) ابتدا لنز يك چشم را خارج کرده و سپس با محلول مخصوص تميز كنيد تا مواد آرايشي شسته شود. بعضي محلولها نياز به سایيدن لنز دارند ولي بعضي ديگر فقط با ريختن محلول روي لنز تمام رسوبات راپاک می كنند.

۳) دوباره لنز را بشویيد.

۴) لنز را در جا لنزي تميز بگذاريد و آن را با محلول مناسب و محلول ضدعفوني كننده پر كنيد.

۵) تمام اين مراحل را براي لنز چشم دیگر هم انجام دهيد.

3 نکته مراقبتی

۱) بسته به نوع لنزي كه استفاده می كنيد و ميزان پروتئيني كه روي لنز شما رسوب می كند پزشك ممكن است محلو لهايی را براي از بين بردن پروتئينها پيشنهاد كند. هرچه عمر لنز بيشتر باشد نياز به اين محلو لها بيشتر می شود ولي لنزهاي قابل تعويض معمولاً نياز به اين محلو لها پيدا نمی كنند.

۲) برای از بين بردن خشكي و تحريك چشمها از قطرههاي چشمی لنز تماسي استفاده كنيد.

۳) اگر نسبت به مواد شيميايي موجود در محلو لهاي لنز تماسي آلرژي پيدا كرديد، بهتر است از محلو لهاي بدون نگهدارنده استفاده کنيد.

اگر با لنز خود احساس راحتي نمی كنيد، چه كنيد؟

خيلي از افراد با لنز احساس راحتي نمی كنند.ا گر چشم شما قرمز، دردناك يا متورم ا ست يا ترشحات دارد سريعاً لنزتان را برداريد و ديگر از آن استفاده نكنيد و به پزشك مراجعه نماييد. بسيار مهم است كه چشم و لنز تماسي با هم درست كار كنند يعني لنزي كه خوب جاي گرفته باشد در يك محيط سالم، درست عمل می كند. مسایلي مانند آلرژي و بيماريهايي مثل شوگرن، مشكلات تيرویيد يا تغييرات هورموني هنگام يائسگي موجب بروز مشكلات چشمی مانند سوزش چشم می شوند.

احساس ناراحتي بيماران از لنز تماسي می تواند ناشي از درست پاك نكردن لنز يا درست ضدعفوني نكردن آن باشد. همچنين نوع محلول هم مهم است چون بعضي از محلو لها لنز شما را به خوبي تميز نخواهند كرد و باعث تغيير كيفيت آن هم می شوند پس حتماً در تغيير محلول لنز با پزشك مشورت كنيد.

محلو لهايي كه حاوي نگهدارنده هستند ممكن است حساسيت نسبت به نگهدارنده به مرور پيدا شود. اگر شما در محيط آلوده كار می كنيد، مواد زايد به راحتي بين لنز و چشم قرار می گيرد و باعث ناراحتي می شود. سيگار كشيدن نیز احتمال خشكي چشم را زياد می ک‌ند و استفاده زياد از كامپيوتر به خاطر كم پلك زدن، موجب احساس خشكي چشم می شود.توصیه می شود در صورت وجود هر نوع ناراحتي به چشم پزشك مراجعه كنيد تا علت دقیق آن مشخص شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا