دسته‌بندی نشده

با فضیلت و آثار بینظیر سوره فجر آشنا شوید

خواص و برکات سوره فجر

محتوای سوره فجر

سوره فجر هشتاد و نهمین سوره قران کریم است که مکی و دارای 30 آیه است. سوره فجر اشاره‌ ای به بعضی از اقوام طغیانگر پیشین مانند قوم عاد و قوم ثمود و فرعون؛ و انتقام شدید خداوند از آنان کرده‌ است، تا قدرت های دیگر حساب خود را برسند.

در بخش دیگر این سوره اشاره مختصری به امتحان و آزمایش انسان دارد. در پایان به مساله معاد و سرنوشت مجرمان و کافران؛ و همچنین پاداش عظیم مؤمنانی که صاحب نفوس مطمئنه هستند می‌پردازد.

آثار و برکات سوره فجر

مشخصات سوره فجر

فضیلت سوره فجر

کسى که سوره فجر را در ده شب اول ذى الحجه بخواند، خداوند گناهان او را مى بخشد، و کسى که در سایر ایام بخواند، براى قیامتش نور و روشنائى خواهد بود؛ و اگر این سوره که سوره امام حسین (ع) است را در نماز واجب و مستحب بخواند در قیامت در درجه آن حضرت (ع) از بهشت خواهد بود.

در فضیلت تلاوت سوره فجر، در حدیثى از پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «مَنْ قَرَاها فِی لَیال عَشْر غَفَرَ اللّهُ لَهُ وَ مَنْ قَرَاَها سائِرَ الاَیّامِ کانَتْ لَهُ نُوراً یَوْمَ الْقِیامَهِ»؛ (کسى که آن را در شب هاى دهگانه [ده شب اول ذى الحجه] بخواند، خداوند گناهان او را مى بخشد، و کسى که در سایر ایام بخواند، براى قیاتش نور و روشنائى خواهد بود).

و در حدیثى از امام صادق (علیه السلام) مى خوانیم: «سوره فجر را در هر نماز واجب و مستحب بخوانید که سوره حسین بن على (علیهما السلام) است، هر کس آن را بخواند با حسین بن على (علیهما السلام) در قیامت در درجه او از بهشت خواهد بود».

معرفى این سوره به عنوان «سوره حسین بن على» (علیهما السلام) ممکن است به خاطر این باشد که: مصداق روشن «نفس مطمئنه» که در آخرین آیات این سوره مخاطب واقع شده، حسین بن على (علیهما السلام) است، همان گونه که در حدیثى از امام صادق (علیه السلام) ذیل همین آیات آمده است.

و یا به خاطر این که: لیالى عشر (شب هاى دهگانه) یکى از تفسیرهایش شب هاى دهگانه آغاز محرّم است، که رابطه خاصى با حسین بن على (علیهما السلام) دارد. و به هر حال، این همه پاداش و فضیلت از آن کسانى است که تلاوت آن را مقدمه اى براى اصلاح خویش و خودسازى قرار دهند.

در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق (علیه السلام) درمورد فضیلت سوره فجر روایت شده که فرمود: سوره فجر را در نمازهاى واجب و مستحب بخوانید که این سوره امام حسین (علیه السلام) است و چنانچه کسى این سوره را بخواند روز قیامت در بهشت با امام حسین (علیه السلام) خواهد بود.

آثار سوره فجر

خواندن سوره فجر چه فضیلتی دارد ؟

آثار و برکات سوره فجر

1. آثار خواندن سوره فجر: فرزند دار شدن

هر کس آن را بنویسد و با خود همراه داشته باشد و با همسر خود همبستر شود خداوند فرزندی را که نور چشم او باشد به او عطا می کند.

آورده اند که 11 بار خواندن سوره فجر پیش ار انعقاد نطفه برای پسر دار شدن مفید است.

خواندن سوره فجر در نماز

خواند سوره فجر برای بچه دار شدن

2. در پناه خدا قرار گرفتن با خواندن سوره فجر

امام صادق علیه السلام فرموده اند: هر کس هنگام طلوع فجر سوره فجر را بخواند تا فجر روز بعد در امان خدا خواهد بود.

خواندن سوره فجر چه آثاری در زندگی دارد

خواندن سوره فجر برای دوری از شیطان

داستان سوره فجر

بحث روایتى (روایاتى درباره مراد از شفع و وتر، تسمیه فرعون به ذى الاءوتاد، آورده شدن جهنم، آمدن خدا، و …)

در مجمع البیان در تفسیر آیه (و الشفع و الوتر) آمده که بعضى گفته اند منظور از شفع، خلق است، چون فرموده: (و خلقناکم ازواجا)، و منظور از کلمه (وتر)، خداى تعالى است، نقل از ابن عباس و عطیه عوفى و ابى صالح و مجاهد و این تفسیر روایت ابى سعید خدرى است، از رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم.

بعضى دیگر گفته اند شفع و وتر هر دو نمازند، بعضى شفع و بعضى وترند، و این روایت ابن حصین است، از رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم.

بعضى دیگر درباره داستان سوره فجر گفته اند: شفع، روز عید قربان، و وتر، روز عرفه است، نقل از ابن عباس و عکرمه و ضحاک و (روایت جابر از رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم هم همین را مى گوید) و علت اینکه روز عید را شفع خوانده اند این است که روز عرفه در حکم نظیر ندارد، چون هیچ روزى دیگر مثل آن روز وقوف در عرفات واجب نیست.

ولى روز عید در حکم، که همان کوچ کردن است نظیر دارد. بعضى دیگر گفته اند شفع روز هشتم ذى الحجه یعنى روز ترویه است، و وتر روز عرفه است، و این معنا از امام باقر و از امام صادق (علیهما السلام) نقل شده.

مؤلف: سه روایت اول درباره سوره فجر را که صاحب مجمع البیان از طرق اهل سنت نقل کرده مى توان جمع کرد، و گفت منافاتى بین آن ها نیست، چون هر سه در مقام یادآورى بعضى از مصادیق شفع و وتر بوده اند.

حدیثى از امام صادق علیه السلام درباره خصوصیات قبض روح مؤمن در ذیل (یا ایها النفس المطمئنه …) و در کافى به سند خود از سدیر صیرفى روایت آورده که گفت: به امام صادق علیه السلام عرضه داشتم: فدایت شوم، یا بن رسول اللّه آیا مؤمن از مرگ و قبض روح خود کراهت مى دارد ؟

فرمود: نه به خدا سوگند، وقتى فرشته مرگ نزدش مى آید تا روحش را قبض کند، مؤمن به جزع در مى آید، و ملک الموت به او مى گوید: جزع مکن، اى ولى خدا، به آن خدایى که محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم را به نبوت مبعوث کرده من نسبت به تو دلسوزتر و مهربانتر از پدرى مهربان هستم،

اگر پدرت اینجا بود بیش از من به تو مهر نمى ورزید، چشم خودت را باز کن و ببین.

آنگاه فرمود: در آن هنگام رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم و امیر المؤمنین و فاطمه و حسن و حسین و امامان از ذریه او در برابرش ممثل مى شوند، و به وى گفته مى شود: این رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم است، و این امیر المؤمنین و این فاطمه، و این حسن و این حسین و اینان امامان از ذریه اویند، که همه رفقاى تو هستند.

فرمود: پس مؤمن چشم خود باز نموده حضرات را تماشا مى کند، در این هنگام ندا کننده اى از طرف رب العزه روح او را ندا مى کند و مى گوید: (یا ایتها النفس المطمئنه …)، اى نفسى که با دیدن محمد و اهل بیتش علیهم السلام اطمینان یافتى، به سوى پروردگارت بر گرد،

در حالى که به ولایت راضى و به ثواب مرضى هستى، پس داخل در بندگان من شو، یعنى در زمزه محمد و اهل بیتش در آى، و داخل جنت شو، پس در آن هنگام هیچ چیزى در نظرش محبوب تر از مرگ و ملحق شدن به منادى نیست.

با فضایل و آثار شگفت انگیز سوره فلق آشنا شوید

خواندن سوره ناس چه آثار و فضایلی دارد ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا