دسته‌بندی نشده

با خطرات تنها گذاشتن کودکان در ماشین آشنا شوید !

تنها گذاشتن کودک در خودرو چه تبعاتی دارد؟

به گزارش خبرنگاری ها، طی روزهای گذشته، خبر مرگ دو کودک در خودرو، خبرساز شد و البته بار دیگر ضرورت توجه به ایمنی کودکان در خودرو را یادآور کرد.

ماجرا از این قرار است که دو کودک سه و چهار ساله ، برای بازی به داخل ماشین رفته بودند که با قفل شدن درِ خودرو، در آن محبوس شدند و جانشان را از دست دادند.

این تمام ماجرا نبود، خانواده کمی پس از اینکه متوجهِ نبودن فرزندانشان شدند، تمام خانه‌های اطراف را زیر پا گذاشتند و گشتند. آن‌ها کودکانشان را صدا می‌زدند، غافل از اینکه جسم بی‌جان «همت» و «آرمیتا» داخل خودروی شیشه دودی پدر افتاده و دور از چشم والدین و اقوام در گرمای بالای ۴۰ درجه آفتاب که حالا حتماً داخل خودرو گرم‌ تر هم شده، جان می‌دهند. حادثه تلخی است؛ دو هم‌بازی که احتمالاً دست هم را گرفته بودند و با مرگ بازی می‌کردند؛ غافل از اینکه مرگ، بازی کودکانه‌ای نیست و بی‌رحمانه جانشان را می‌گیرد.

تنها گذاشتن کودک در خودرو

نهایتاً خانواده پس از چند ساعت به این خیال می‌افتند که با خودرو به جست‌وجوی فرزندانشان بروند، اما با پیکر بی‌جان «همت» و «آرمیتا» مواجه می‌شوند و آن‌طورکه پدر همت می‌گوید: «تن‌شان داغ و لب‌هایشان خشک شده بود.» دیگر کار از کار گذشته و آفتاب داغ روستای «کلک» در استان بلوچستان ، داغ دیگری روی دست اهالی روستا گذاشته بود. روز بعد، پیکر دو کودک روستای رمضان کلک که در نزدیکی نیک‌شهر واقع شده و از آب‌شرب و سالم لوله‌کشی برخوردار نیست، در زمین داغ روستا آرام گرفت.

کودک خود را تنها در خودرو رها نکنید

گرمازدگی و کمبود اکسیژن از مواردی است که سلامت کودک را در مواردی که در خودرو تنها بماند؛ تهدید می‌کند. البته کمبود اکسیژن به ندرت اتفاق می‌افتد و بیشتر خطر گرمازدگی کودکان وجود دارد. اگر شیشه‌های یک خودرو بالا بوده و به عنوان مثال دمای هوا ۲۰ درجه باشد، طی همان ۲۰ دقیقه اولیه، دمای هوا می‌تواند به حدود دو برابر افزایش پیدا کند. این موضوع به شدت می‌تواند کودک را دچار گرمازدگی کند و ریتم تنفسی و قلبی او را دچار مشکل سازد.

بعضی از خانواده‌ها تصور می‌کنند اگر کمی شیشه خودرو را پایین بیاورند، هوا به گردش درمی‌آید و دیگر خطر گرمازدگی، کودکشان را تهدید نمی‌کند؛ اما این تصور اشتباه است، زیرا فقط حدود پنج درجه با شرایط بالا بودن شیشه خودرو تفاوت دارد و کمک چندانی نمی‌کند.

خطر تنها گذاشتن بچه ها

در این شرایط نیز احتمال گرمازدگی کودک وجود دارد. زمانی که ماشین ساکن است، حتی اگر شیشه خودرو کمی پایین باشد، به سرعت دمای خودرو به خصوص در فصل تابستان و زیر آفتاب افزایش پیدا می‌کند. این گرمازدگی طی زمان ممکن است منجر به تلف شدن کودک شود. پس حتی اگر کودک داخل خودرو خوابیده است هم نباید او را تنها گذاشت و برای چند دقیقه هم از خودرو خارج شد.

گرما زده شدن کودک احتمالاً تصادفات بعدی را هم افزایش می‌دهد. تصور کنید یکی از والدین به همراه کودک داخل خودرو هستند و کودک به دلیل تنها ماندن در خودرو، دچار گرمازدگی شده است؛ حالا باید این فرد مسیری را رانندگی کند تا کودک را به یکی از مراکز درمانی یا خانه برساند. در این شرایط قطعاً کودک بیقراری می‌کند و همین فاکتور ثانویه ریسک وقوع حادثه تصادف را افزایش می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا