دسته‌بندی نشده

با تپه تاریخی کولغان بیشتر آشنا شویم

با تپه تاریخی کولغان بیشتر آشنا شویم

کولغ در زبان محلى به معنى چاله است که در زمين مى‌کنند و در آن هيزم آتش مى‌کنند و زغال به دست مى‌آوردند. اين نام به چاله‌هاى سنگى دست‌کنده که براى جمع‌آورى و حفاظت آب باران کنده مى‌شود نيز اطلاق مى‌شود.

با تپه تاریخی کولغان بیشتر آشنا شویم

کولغان مجموعه‌اى است که در ارتفاع 30 مترى کوهى سنگى در کنار جاده و در 3 کيلومترى شهر قشم قرار دارد. در تختگاه اين کوه چندين حوض سنگى به شکل بيضى بسيار بزرگ در پيکره کوه به عمق 2 تا 3 متر کنده شده و نيز آبراهه‌اى به عمق و عرض 4 متر و درازاى تقريبى 100 متر با کنده‌کارى و حجارى شکل گرفته است.

آثار ديواره‌هاى ويران شده‌اى از لاشه و قلوه‌سنگ در عرصه مجموعه پراکنده شده، و پلکانى تراشيده شده در سنگ کوه در بالا دست وجود دارد که عاشق کنجکاو ميراث فرهنگى را به اين تختگاه مى‌رساند. در پندار و باور مردم قشم، اين مجموعه به قبل از اسلام نسبت داده مى‌شود و نمونه سفال‌هاى جمع‌آورى شده، هم از قبل و هم بعد از اسلام است.

با تپه تاریخی کولغان بیشتر آشنا شویم

در قسمتي از اين تپه ها، قبرستان منظمي با قبرهايي در دو رديف با فاصله دو متر از يكديگر وجود دارد. نشانه هاي باقي مانده از اتاقك هاي به جا مانده در اين منطقه، گوياي آن است كه اين محل احتمالا بازاري بوده كه رونق بسيار داشته است. در كنار ويرانه هاي به جا مانده، سه حوض حفر شده در داخل سنگ وجود دارد كه بزرگ ترين آنها ۱۲ متر طول و ۴ متر عرض دارد. عده اي از اهالي بومي منطقه معتقدند كه اين مكان نيايشگاه ناهيد بوده است.

اين مجموعه راز و رمزهاى زيادى دارد و نيز تاريخى مبهم که پس از بررسى‌هاى دقيق باستان‌شناسى مى‌توان به پاسخ قطعى يافت.

گرداوری: مجله اینترنتی دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا