دسته‌بندی نشده

با این بازی ها خشم کودکان را کنترل کنید

بازی برای کنترل خشم کودکان

والدین از همان دوران کودکی می‌توانند مهارت‌های کنترل پرخاشگری در کودکان را به کودک خود آموزش دهند. بسیاری از متخصصان از بازی برای کنترل خشم کودکان استفاده می‌کنند.

خشم کودک مانند یکی از هیجان‌های طبیعی در انسان می‌باشد، خشم حتی در مواقعی، برای بقا لازم است. بروز خشم، در زمان و مکان مناسب، به فرد کمک می‌کند که هیجانات خود را متعادل نگه داشته و با تخلیه هیجانی سلامت روان وی حفظ شود.

اما نحوه ابراز خشم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آموزش مهارت کنترل خشم کودکان، عمدتا به وسیله بازی انجام می‌شود. با دلگرم همراه باشید.

چه بازی هایی برای کنترل خشم کودکان مفید است ؟

حباب بازی برای کنترل خشم کودکان

حباب بازی، یکی از بازی‌ های ساختن و خراب کردن است. کودکان برای ساختن حباب، مجبورند تنفس آرام، طولانی و آهسته داشته باشند و همین مسئله، به آرامش کودک کمک می‌کند. این بازی برای کودکان 3 تا 5 ساله مناسب است.

گِل بازی و خمیر بازی برای کنترل خشم کودکان

یکی از بهتری بازی‌ها برای پرورش و تربیت کودک، گِل بازی و خمیر بازی است. متاسفانه این روزها والدین، کودکانشان را به خاطر مسائل بهداشتی از گل بازی منع می‌کنند،

اما در صورت رعایت نکات بهداشتی، گِل بازی و خمیر بازی، هم برای رشد خلاقیت کودک و هم برای تخلیه هیجانی و کنترل خشم او موثر است.

بهتر است در این بازی از قالب‌های آماده استفاده نکنید تا کودک هیجاناتش را به راحتی و بدون هیچ تسهیل کننده‌ای ابراز کند. این بازی برای سنین 3 تا 11 سال مناسب است و به کاهش پرخاشگری کودکان کمک می‌کند.

بازی برای کنترل خشم کودکان: پاره کردن روزنامه

برای کودکتان مقداری روزنامه باطله تهیه کرده و به او بگویید هر وقت عصبانی شد و خواست واکنش نشان دهد، روزنامه‌هایش را تا آنجا که می‌تواند پاره کرده و ریز ریز کند.

بادکنک‌ های خشم برای کنترل پرخاشگری در کودکان

این بازی، بیان مستقیم خشم است. کودک با نفس‌های سنگین و عمیق به داخل بادکنک، می‌تواند انتقال خشم خود به داخل بادکنک را لمس کند و ببیند. والدین باید به او بفهمانند که نفس‌های او، همراه با خشم است که در حال پر کردن بادکنک می‌باشد.

سپس از او بخواهید که بادکنکش را بترکاند. او بدون اینکه به کسی آسیبی برساند خشم خود را تخلیه کرده است. همچنین کودک می‌تواند با تخلیه باد بادکنک و مشاهده آن، خالی شدن خشم را مشاهده کند.

بازی برای کنترل خشم کودکان

کنترل خشم کودکان با بازی

بازی پا کوبیدن برای کنترل خشم کودکان

در این بازی کودک مجاز است که پاهایش را به هرشکلی که می‌خواهد به زمین بکوبد. باید سعی کنید که سلامت کودک به خطر نیافتد و یا کفش پای او باشد یا در زمینی نرم به این کار بپردازد.

به او بگویید که عصبانیت و خشمش، با هر ضربه از پاهایش خارج شده و روی زمین پخش می‌شود.

بازی لاک پشت ماورا برای کنترل خشم کودکان

این بازی بر اساس قصه درمانی است و به کودک می‌گوییم که لاک پشتی در گذشته‌ها زندگی می‌کرده که مانند تو عصبانی می‌شده و از خود پرخاشگری نشان می‌داده است.

تا این که روزی پدربزرگش او را صدا می‌زند و به او الگوهایی یاد می‌دهد. بعد از توضیح داستان به بیان مراحل آن خواهیم پرداخت.

  • در مرحله اول به کودک یاد می‌دهیم که وقتی عصبانی شد صحنه را ترک کند و و از جمع خارج شود. سپس مقداری فکر کند و خود را آرام کند.
  • در مرحله دوم به او آموزش می‌دهیم که چند نفس عمیق بکشد.
  • در مرحله سوم بتواند دست خود را بر روی شکمش گذاشته و 3 ثانیه نفس خود را حبس کند و با 3 شماره هوای درون ریه‌های خود را تخلیه کند.
  • در مرحله چهارم کودک باید به این مسئله فکر کند که در آن لحظه چه کاری می‌توانسته انجام دهد و در آخرین مرحله کودک به جمع و گروه باز می‌گردد.

اسباب بازی برای کنترل خشم کودکان

عروسک های بادی برای کنترل خشم کودکان

این عروسک ها معمولا به اشکال حیوانات مختلف تولید می شوند، در مقابل ضربه ها حالت ارتجاعی دارند و از اسباب بازی های مناسب برای گروه های سنی بالای ۲ سال می باشند.

اسباب بازی قصر عروسکی برای کنترل خشم کودک

انواع قصر عروسکی که معمولا نمایی کوچک شده از یک منزل مسکونی هستند، دارای عروسک های کوچک و سایر لوازم منزل می باشند که کودک را در موقعیت نقش آفرینی قرار می دهند.

با دقت کردن به دیالوگ های کودک با عروسک ها کاملا می توان از درونیات و دل مشغولی های کودک با خبر شد.

عروسک حیوانات برای کنترل خشم کودک

این عروسک ها که به صورت حیوانات اهلی، وحشی، آبزیان و . . . تهیه شده علاوه بر افزایش دانش کودکان درباره جانوران، باعث تخیله هیجانات آنها در جریان یک شکار (حمله یک شیر به یک گوسفند) می شود

و فکر کودک را آرام آرام درگیر محیط هایی نظیر جنگل و مزرعه می کند.

بازی برای کنترل خشم کودکان

اسباب بازی مخصوص کنترل خشم کودکان

دارت مغناطیسی برای کنترل خشم کودک

این بازی که در دسته اسباب بازی ورزشی قرار دارد علاوه بر تقویت فرآیند هدفگذاری در کودکان و هماهنگی عضلات دست و چشم، زمینه پرتاب کردن هدفمند را برای کودک ایجاد می کند

و در واقع نوعی تصفیه (جایگزینی) برای رفتارهای پرخاشگرانه کودک نظیر پرتاب کردن فراهم می کند.

خمیر بازی و گل بازی برای کنترل خشم کودک

در این بازی ها انگشتان کودک برای ساخت یک طرح یا شکل به کار گرفته می شود و علاوه بر آرام کردن کودک مهارت های مربوط به سمت راست مغز را تقویت می کند.

اسلحه های فومی و ژله ای و آب پاش

با وجودی که برخی از والدین مخالف این دسته از اسباب بازی ها یعنی تفنگ و اسلحه هستند، اما نمونه های بی خطر آن برای تخلیه هیجانی و افزایش تحرک کودکان توصیه می شود.

خصوصا اسلحه های آب پاش که فضای بسیار شاد و پر نشاطی را برای تابستان های کودکان فراهم می کند.

کنترل خشم کودک با حباب سازهای ساده

این اسباب بازی های ارزان و کارآمد با تمرکز بر تنفس و شمرده کردن آن، برای آرام کردن کودکان عصبانی بسیار مفید می باشد، خصوصا اینکه می توان از کودکان خواست حباب های تولید شده را بترکانند و با این کار احساسات منفی خود را تخلیه کنند.

انواع اسباب بازی های توپی برای کنترل خشم کودک

این دسته از اسباب بازی ها از تور دروازه و توپ نرم و سبک فوتبال تا پرتاب کردنی های انگشتی را شامل میشود که با در نظر گرفتن مهارت های رشدی و توانمندی ها و علایق کودکان قابل استفاده می باشد.

طبل و بلز برای کنترل خشم کودک

ایجاد سر و صدا هم برای برخی از کودکان جذاب است خصوصا کودکانی که تمایل دارند هنگام عصبانیت سر و صدا کنند و داد و فریاد راه بیندازند. آنها با این اسباب بازی های پر سر و صدا می توانند به نحو مثبت تری به چشم بیایند.

اسباب بازی های بیرون از منزل برای کنترل خشم کودک

پارک هایی که دارای تاب، سرسره و وسایل بازی ایمن هستند نیز می توانند انرژی زیاد کودکان را در خلال بازی آزاد کرده و آنها را آرام تر و منطقی تر کنند.

البته زمانی این اسباب بازی ها می توانند برای کنترل خشم کودک مفید باشند که توسط والدین به خوبی هدایت شده و از نظر کلامی و رفتاری سرنخ های لازم برای آرامش کودک به آنها داده شود.

برای مثال وقتی کودکی در حال پا کوبیدن است می توانیم به او بگوییم به نظرت اگر این توپه رو شوت کنی تا کجا میره بعد با کمک کودک چند روزنامه باطله را به صورت توپ مچاله کنیم و به او بدهیم تا پرتاب کند.

نحوه دعوت کودک به مشارکت در بازی و یا تشویق و کنجکاو کردن او به بازی های انفرادی و گروهی از جمله این تدابیر هستند.

بازی برای کنترل خشم کودکان

بازی هایی برای کنترل خشم در کودکان پرخاشگر

وظیفه والدین برای کنترل خشم کودکان

نکته بسیار مهم در استفاده از بازی برای کنترل خشم کودکان این است که کودک به تنهایی موضوع را یاد نمی‌گیرد، بلکه کاملا وابسته به آموزش والدین هستند.

بنابراین، والدینی که به روش‌های تربیتی مسلط نباشند و نتوانند یا نخواهند برای آموزش این مهارت‌ها به کودک خود وقت بگذارند، در آینده نمی‌توانند انتظار رفتار منطقی و معقول از او داشته باشند.

به کودک یاد بدهید که در وهله اول، سعی کند از محیط خارج شود و برای آرام شدن صبر کند. همچنین لازم است که والدین در طول این بازی‌ها، به کودک، هیجان خشم را توضیح داده

و در طول بازی‌ها، به او نشان دهند که چگونه خشم از سر و بدن او به نوک انگشتان می‌آید و با کاری که می‌کند، از بدن او خارج می‌شود. کنترل خشم، مهارتی است که اگر درست آموخته شود، تضمین یک زندگی سالم و بی دردسر را در آینده خواهد داد.

همچنین بخوانید:

راه‌های کنترل خشم کودکان و پیشگیری از بهانه گیری

بررسی درمان عصبانیت کودکان با اصلاح تغذیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا