دسته‌بندی نشده

با امگا 3 چقدر آشنا هستید؟آیا میزان مصرف امگا 3 را میدانید؟

امگا 3 و میزان مصرف امگا 3

امگا 3 و میزان مصرف امگا 3

با اینكه همه جا صحبت از فواید امگا ۳ در بدن می شود، از رادیو و تلویزیون كه در برنامه های خود به تبلیغ تخم مرغ های حاوی امگا ۳ می پردازند گرفته تا مجلاتی كه هر روز بر مصرف امگا ۳ تاكید می ورزند، اما كمتر كسی پیدا می شود كه بداند امگا ۳ چیست، چه خواصی دارد و در چه منابعی یافت می شود؟چربی ها انواع مختلفی دارند. براساس پیوند دوگانه به دو نوع اشباع و غیراشباع تقسیم می شوند.

امگا ۳ نوعی چربی غیراشباع مركب است كه در زنجیره اتصالی كربن خود یك گروه كربوكسیل و چندین پیوند دوگانه دارد و خود از سه گروه چربیALA (آلفا لینولئیگ اسید)، EPA (ایكوزاپنتانوئیك اسید) و DHA (دوكوزاهگزانوئیك اسید) مشتق می شود.بهترین منبع تامین امگا ۳ ماهی است و مقدار توصیه شده آن دو بار در هفته است.ALA كه مهم ترین نوع امگا ۳ است بیش از ماهی در جوانه گندم، گردو و دانه های روغنی (كتان و سویا) یافت می شود، اما دو نوع دیگر فقط در ماهی به ویژه در قزل آلا، ساردین، ماهی تن و آزاد موجود است.چربی امگا ۳ از تشكیل Thromboxan (عامل مهم در لخته شدن خون) جلوگیری می كند و سطح تری گلیسیرید خون را كاهش می دهد. لذا ماده بسیار مفیدی در جلوگیری از بروز بیماری های عروقی و حملات قلبی به شمار می رود.

تاثیر امگا ۳ تنها به سلامت قلب محدود نمی شود بلكه خواص دیگری نیز دارد كه اغلب از آن بی اطلاعند. چربی امگا ۳ به ویژه مشتق آن DHA با ایجاد تعادل میان حفظ مقاومت و انعطاف پذیری سلول های پوست باعث تحریك تشكیل كلاژن و بافت هم بند الاستین شده و از خشكی و چروكیدگی و پیری زودرس جلوگیری می كند و همین میزان بروز آكنه و جوش های التهابی در نوجوانان را كاهش می دهد.چربی امگا ۳ همچنین باعث استحكام استخوان ها می شود، عارضه خشكی چشم را كه بیماری شایع در سالمندان است كاهش می دهد و بالاخره بروز آلزایمر را به تعویق می اندازد. با توجه به موارد فوق دیگر هیچ جای شكی در خواص امگا ۳ باقی نمی ماند. پس از خوردن ماهی و دانه های روغنی و خشكبار به ویژه بادام زمینی و گردو غافل نشوید.

امگا 3 و میزان مصرف امگا 3

به اندازه مصرف کنید

چه کسی گفته مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها هر چه بیشتر، بهتر؟ هر چیزی اندازه‌ای دارد و اگر در مصرف امگا‌ 3 هم افراط کنید، باید در انتظار عوارضی جبران‌ناپذیر باشید.

به گفته دکتر رحمانی، مصرف مقدار زیاد امگا‌ 3 می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد بیماری‌ها و مشکلات دیگری هم بشود؛ در واقع از یک طرف امگا‌ 3 می‌تواند از بروز سرطان‌ها و تومورها پیشگیری کند، ولی از طرف دیگر اگر بیش از حد و بدون نظر پزشک مصرف شود، حتی ممکن است تاثیرات منفی‌ هم داشته باشد.

وی تاکید می‌کند: حتما باید میزان دریافت امگا‌ 3 مشخص و حساب‌شده باشد؛ به همین دلیل کارشناسان حتی در ارتباط با بیماری‌ها هم مصرف بیش از 3 گرم در روز را جایز نمی‌دانند؛ بنابراین حداکثر مقدار اسید چرب امگا‌ 3‌ که در طول روز دریافت می‌شود نباید بیش از 3 گرم باشد؛ گرچه که در موارد معمول توصیه می‌شود این مقدار به یک گرم در روز کاهش یابد.

امگا 3 و میزان مصرف امگا 3

این پزشک متخصص می‌افزاید: بیمارانی که با مشکلات قلبی عروقی درگیر هستند و از داروهای ضدانعقاد استفاده می‌کنند نیز باید با احتیاط زیاد و زیر نظر پزشک از این مواد استفاده کنند.

دکتر رحمانی توصیه می‌کند: افرادی که مشکل خاصی ندارند بهتر است یکی دو بار در هفته از ماهی‌های چرب استفاده کنند تا نیازشان تامین شود.

کسانی هم که در معرض بیماری‌های مزمن قرار دارند، باید دو سه بار در هفته و هر بار 60 تا 90 گرم ماهی مصرف کنند. همچنین خانم‌ها نیز در دوران بارداری و شیردهی باید از طریق منابع غذایی مانند ماهی‌های چرب، این ماده ضروری را دریافت کنند.

گردآوری:مجله اینترنتی دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا