دسته‌بندی نشده

با اضافه وزن کودک چکار کنیم؟

اگر کودک اضافه وزن داشت را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

راهی برای اضافه وزن کودک

راهی برای اضافه وزن کودک

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی چه در زمینه وسایل نقلیه، وسایل ارتباط جمعی و سرگرمی‌های کامپیوتری و چه در زمینه صنایع غذایی و ایجاد تنوع در غذاها و میان‌وعده‌های آماده و فراوری شده، مشکل تا‌زه‌ای در رابطه با سلامتی افراد، خصوصاً کودکان و نوجوانان در حال شکل‌گیری است.

اضافه‌وزن به یکی از معضلات جامعه امروز بدل شده و بدتر از همه این که کودکان ما از سنین پایین دچار آن می‌شوند و احتمال این که در آینده هم به نسل چاقی که ریسک بالای انواع بیماری‌ها را با خود دارند تبدیل شوند بالاست!

در رابطه با کودکان و نوجوانان که هنوز در حال رشد هستند اولین هدف در کنترل چاقی، ثابت نگه داشتن وزن و جلوگیری از افزایش آن است، تا به تدریج با رشد قدی به اندامی متناسب برسند.

راهی برای اضافه وزن کودک

شما می‌توانید با تشویق فرزندتان به داشتن تغذیه سالم و کمی فعالیت بدنی به این هدف دست یابید! وقتی افزایش وزن او کم‌کم کنترل شود، می‌توان به هدف بعدی یعنی کاهش وزن با سرعت خیلی کم فکر کرد.

در این راه همراهی و تشویق شما خیلی اهمیت دارد، و مسلماً کاهش وزن را برای فرزندتان خیلی راحت‌تر خواهد کرد!

بهتر است سیستم غذا خوردن سالم و فعالیت دسته‌جمعی را جزئی از زندگی کل خانواده کنید تا همه با هم به هدف سلامتی برسید و در طی این راه لذت هم ببرید!

راهی برای اضافه وزن کودک

تقریبا نصف کودکان چاق در بزرگسالی نیز افزایش وزن، بیماری فشار خون، بیماری گرفتگی عروق و همچنین دیابت خواهند داشت.

اما منظور از چاق بودن کودک این است که کالری بیش از نیاز برای تامین رشد او فراهم باشد. این کودکان غذاهای شان بسیار چرب و شیرین می باشد و هیچ گونه ورزش یا تحرکی ندارند و دائما در مقابل تلویزیون یا ویدئو و کامپیوتر می نشینند.

حال چگونه می توان سلامتی کودک را رقم زد؟
کودکان از والدین خود یاد می گیرند که چگونه حرف بزنند، راه بروند و سالم زندگی کنند. پس سعی کنیم راهنما و مثال خوبی برای فرزندان مان باشیم.

با انجام کارهای خیلی کوچک به فرزندان مان راه درست زیستن را بیاموزیم؛ مثلا به جای این که سوار ماشین شویم، منتظر بمانیم تا اتوبوس بیاید یا قسمتی از مسیر را پیاده روی کنیم و به جای این که با آسانسور به طبقه بالا رویم از پله استفاده کنیم و … .

راهی برای اضافه وزن کودک

بچه ها بازی و تفریح را دوست دارند، بنابراین پیدا کردن وسایل شادی بچه ها آن قدرها هم سخت نیست. پیاده روی ، دویدن ، دوچرخه سواری ، شنا ، اسکیت و … سبب می شوند تا کودکان تحرک داشته باشد و از غذاهای سالم استفاده کنند. در این میان وجود شما پدر و مادرعزیز بسیار مهم است که چه نوع غذایی را به کودک تان می دهید، پفک و چیپس، و یا میوه و سبزی!؟

واقعیت این است که بیشتر بچه های چاق از غذاهای پُرکالری استفاده می کنند و مواد غذایی شیرین(دارای قند) و نوشابه های گازدار مورد علاقه آنها می باشد که تمام این غذاها عامل های خطر برای چاق شدن بچه هاست و هیچ گونه ارزش غذایی ندارند، به جز آن که دارای انرژی بسیار بالایی باشند.

راهی برای اضافه وزن کودک

اگر کودک اضافه وزن داشت، چه باید کرد؟


اگر کودک شما چاق است و از اضافه وزن او برای سلامتی اش می ترسید، هیچ راهی وجود ندارد به جز این که، در عادات غذایی اش تغییری سالم ایجاد کنید.

بچه ها نباید از رژیم های غذایی مختلف استفاده کنند. آنها دوست ندارند که برخی غذاها را نخورند. ولی اگر دچار اضافه وزن خطرساز شدند، چه باید کرد؟

راهی برای اضافه وزن کودک

در این مرحله نیاز به یک متخصص تغذیه است تا کودک را به وزن مطلوب برساند و به او روش درست و سالم غذا خوردن را آموزش دهد.

بچه ها عاشق نقاشی و شعر و تفریح هستند، شما نیز می توانید با استفاده از هر کدام از این ها تمایل کودک را به مواد غذایی مفید افزایش دهید و آنها را از غذاهای خطرناک دور کنید و به طور کلی کودک را برای زندگی سالم آماده کنید.

به کودکان مان غذاهای چرب ندهیم و به آن ها آموزش دهیم که غذاهای چرب برای سلامت بدن بسیار بد است و بهتر است به جای این مواد، از غذاهای کربوهیدرات دار نظیر: نان، برنج، ماکارونی و سیب زمینی استفاده کنند.

سعی کنید در رژیم غذای کودک تان همه نوع مواد مغذی را بگنجانید. تنوع غذایی در رژیم بسیار مهم است. چه بهتر است که شما به عنوان یک مربی خوب خودتان هم این نوع رژیم را رعایت کنید، تا کودک از رژیم گرفتن خسته نشود، بلکه او به شما بگوید که چربی غذا زیاد است!!

راهی برای اضافه وزن کودک

شما می توانید برنامه غذایی یک روز کودک را بر اساس الگوی زیر تهیه کنید:

۴ واحد از مواد غذایی کربوهیدرات دار

۵ واحد از میوه جات و سبزیجات

۴ واحد از مواد غذایی پروتئینی مثل انواع گوشت ها، تخم مرغ ، شیر و فراورده های آن

۳ واحد از چربی و روغن (چربی برای سلامت بدن لازم است، زیرا برای سوخت و ساز و ترمیم بافت ها و انتقال مواد غذایی مهم است. اما مقدار آن باید به میزانی باشد که سالم باشیم و از امراض مختلف در امان بمانیم.)

لازم به ذکر است که بچه ها غذاهایی که در دهان شان صدا دهد را دوست دارند، به آنها آجیل، تخمه و میوه های خشک بدهید، اما آنها را از خوردن چیپس، پفک و شکلات دور کنید.

راهی برای اضافه وزن کودک

فقط دور کردن بچه ها از غذاهای پر خطر کافی نیست، بلکه باید برای آنها توضیح دهیم که چرا چیپس پر خطر است.

بچه ها زود یاد می گیرند و اگر چیزی را قبول کردند، زود فراموش نمی کنند. بهتر است که از همان کودکی به آنها یاد دهیم که “هیچ گفته ای را قبل از فهمیدن آن، قبول نکن!”

فراموش نکنید که سالم زیستن موجب آینده ای روشن و به دور از بیماری خواهد شد.

به امید آن که بچه هایی سالم و تندرست داشته باشیم.

راهی برای اضافه وزن کودک

چند راهکار مناسب برای این مشکل :

۱٫ فقط روی چاقی فرزندتان تمرکز نکنید

به جای آن یک جوّ متفاوت و حمایت‌کننده ایجاد کنید، مشارکت خانواده خیلی مهم است و باعث می‌شود فرزندتان احساس تنها ماندن یا محرومیت نکند. همه خانواده را موظف کنید همان غذای سالم را بخورند و فست فودها را کنار بگذارید.

هیچ چیز بدتر از این نیست که همه افراد خانواده از غذایی که شما دوست دارید بخورند و شما مجبور باشید غذای رژیمی بخورید!

بهتر است به جای این که غذای مخصوصی برای کودک چاق خود تهیه کنید، هدفتان این باشد که همه خانواده هر شب غذاهای سالم و جدیدی را امتحان کنند!

راهی برای اضافه وزن کودک

۲٫ حجم وعده‌های غذایی‌تان را کوچک انتخاب کنید

این مهم است که نشان بدهید خودتان هم همان کار را انجام می‌دهید و علاوه بر خوردن غذای سالم، حساب مقدار غذای مصرفی را هم ‌نگه می‌دارید. این کار باعث می‌شود هم از اضافه‌وزن بچه‌ها و هم از اضافه‌وزن خودتان جلوگیری کنید!

همیشه از بشقاب‌های کوچک استفاده کنید، غذا را با دیس یا قابلمه سر میز یا سفره نگذارید، با این کار در واقع همه را بدون این که متوجه باشند سیر شده‌اند یا نه، به خوردن دوباره و سه‌باره از آن تحریک می‌کنید. وقتی ظرف بزرگ غذای مورد علاقه‌تان درست دم دستتان است چطور می‌توانید به راحتی به آن نه بگویید؟!

راهی برای اضافه وزن کودک

۳٫ به بچه‌های خود انتخاب‌های سالم‌تر و خواندن برچسب غذاها را یاد بدهید

آنها را با خودتان به خرید میوه و سبزی ببرید و انتخاب مواد غذایی سالم‌تر در بین انواع غذاهای موجود در فروشگاه را به آنها آموزش دهید. تاکید کنید که به برچسب‌ها و اطلاعات تغذیه‌ای آنها و اندازه و سایز هرکدام از خوراکی‌ها توجه کنند و مواد غذایی پرکالری با اندازه کوچک‌تر انتخاب شود

میان‌وعده‌های سالم‌تر مثل بیسکویت سبوس‌دار و خرما و کشمش را به جای کیک و شکلات انتخاب کنید یا کراکر به جای چیپس و پفک! به بچه‌ها اجازه بدهید هفته‌ای یک بار یک میوه یا سبزی جدید به سلیقه خودشان انتخاب کنند. می‌توانند در تهیه غذاهای جدید به شما کمک کنند، روش آشپزی سالم هم برایشان جالب خواهد بود و هم در آینده به دردشان می خورد.

راهی برای اضافه وزن کودک

۴٫ با فرزندتان درباره گرسنگی کاذب و گرسنگی واقعی صحبت کنید

خیلی از ما در مقابل غذا خوردن از روی احساسات و استرس ضعیف هستیم، بچه‌ها هم ممکن است در برابر احساساتی مثل ناراحتی یا عصبانیت به غذا خوردن پناه ببرند. خیلی مهم است که به فرزندان یاد بدهیم تا در مقابل این عوامل از خوردن خودداری کنند، چون ترک این عادت برایشان دشوار خواهد شد.

وقتی بچه‌ها می‌خواهند میان‌وعده‌ای بخورند، از آنها در مورد این که آیا واقعاً گرسنه‌اند یا نه بپرسید. اگر آشکارا سوال کنید گاهی می‌بینید خودشان تصدیق می‌کنند که گرسنه نیستند. در مورد این که چرا غذا خوردن در زمان احساس خستگی یا اضطراب عادت خوبی نیست، برایشان توضیح بدهید.

بهتر است خریدن میان‌وعده‌های پرکالری را محدود کنید تا زیاد در دسترس بچه‌ها نباشند. فراموش نکنید اگر چنین خوراکی‌هایی درخانه نباشند فرزندتان از آنها نخواهد خورد!

راهی برای اضافه وزن کودک

۵٫ نوشابه‌های پرکالری و بی‌خاصیت را حذف کنید

نوجوانان مقدار زیادی شربت و نوشابه‌هایی که فاقد مواد مغذی و سرشار از کالری هستند مصرف می‌کنند، مثل آبمیوه‌های پاکتی. بهترین روش برای جلوگیری از چاقی ناشی از نوشیدن، این است که آب را به عنوان نوشیدنی اصلی کل خانواده در نظر بگیریم. خیلی از ما به اندازه کافی آب نمی‌نوشیم.

حتی کم‌آبی نه چندان شدید هم می‌تواند منجر به سردرد یا گیجی شود. در ضمن نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه خودشان باعث دفع آب بدن می‌شوند و نمی‌توانند جای آب را بگیرند.

می‌توانید برای بهتر شدن طعم آب و علاقه‌مند کردن بچه‌ها به نوشیدن آن، کمی آبلیمو یا آب‌میوه به آب اضافه کنید.

راهی برای اضافه وزن کودک

۶٫ زمان تماشای تلویزیون را محدود کنید

تحقیقات نشان داده بچه‌ها هرچه بیشتر تلویزیون ببینند، احتمال چاقی‌شان بیشتر است.

یکی از بهترین راههایی که به کودکتان کمک می‌کند کمتر به تماشای تلویزیون و خوردن هم‌زمان عادت کند این است که وقتی خانواده دور میز یا سفره غذا می‌نشینند، تلویزیون حتماً خاموش باشد. این روزها دیدن غذا خوردن بچه‌ها در حال تماشای تلویزیون یا انجام بازی‌های کامپیوتری چیز عجیبی نیست!

غذا خوردن خانوادگی هم افراد را به هم نزدیک‌تر می‌کند و هم به بچه‌ها این فرصت را می‌دهد که با دیدن عادات غذایی شما خیلی چیزها یاد بگیرند.

زمان تماشای تلویزیون را برای همه، حتی خودتان محدود کنید و به جای آن در یک روز تعطیل، کل خانواده با هم فعالیت بدنی و بازی‌های دسته‌جمعی انجام دهید که حتماً هیجان‌انگیزتر هم هست!

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا