دسته‌بندی نشده

بالا بردن اشتها برای افزایش وزن با چند استراتژی ساده

بالا بردن اشتها برای افرادی که از لاغری رنج می برند همانقدر دشوار است که جلوگیری از پرخوری برای افراد چاق سخت است. اما هر دوی این موارد راه حل های مخصوص به خود را دارد که به راحتی با طی کردن آنها می توان به نتیجه دست یافت. اما در این متن می خواهیم راهکارهایی برای بالا بردن اشتها را برایتان بیان کنیم. با ما باشید.

افزایش اشتها

چطوری اشتهای خود را افزایش دهیم؟

گاهی به دلایل متعدد، اشتهای فرد از دست می رود و در پی آن مشکلاتی مانند ضعف، سرگیجه، کسلی و بی حالی را برای فرد ایجاد خواهد کرد. این موضوع اگر برای طولانی مدت ایجاد شود مشکلات گوارشی و بدنی بساری را ایجاد خواهد کرد. این مشکلات به شکل زخم معده، ناراحتی کلیوی و کبد ممکن است بروز داده شوند. اما دلایلی برای کاهش اشتها نیز وجود دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
⦁ حالات روحی فرد در اشتها کاملا موثر است که در صورت شایط استرس زا و مضطرب بودن تشدید خواهد شد
⦁ عصبی بودن یا عصبی شدن فرد در بازه ای از زمان نیز می تواند دلیلی برای کاهش اشتها باشد
⦁ در برخی موارد ابتلا به بیماری خاصی ممکن است سبب افت اشتها شده باشد؛ ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، مشکلات گوارشی نظیر التهاب معده و روده سبب کاهش اشتها می شوند
⦁ در برخی از خانم ممکن است بارداری دلیلی برای کاهش اشتها باشد
⦁ برای برخی موارد سقط جنین در زنان کاهش اشتها را به همراه خواهد داشت
⦁ شرایط آب و هوایی نیز بر اشتها تاثیر به سزایی دارد

برای افزایش اشتها باید چه کار کرد؟

با وجود دلایل بیان شده، اولین گامی که برای افزایش اشتها می توان برداشت، رفع این موارد است. بهتر است دلیل اصلی اشتها نداشتن را تشخیص داد تا بتوان آنرا سریعتر بهبود بخشید. اما راهکارهایی بای این موضوع وجود دارد که می توان از آنها کمک گرفت و در ادامه آنها را برایتان معرفی کرده ایم.

از اشتها آورهای طبیعی کم بگیرید

یکی از مواردی که می توان از آن کمک گرفت برای افزایش اشتها، مواد غذایی طبیعی است. برخی از مواد غذایی هستند که به شدت باعث ضعف و باز شدن اشتها می شوند. این موراد شامل گزینه های زیر می شود:
⦁ سیب یکی از بهترین مواردی است که می توانید برای افزایش اشتها مصرف کنید
⦁ کرفس را به صورت آبپز شده یا خام بخورید تا تاثر آن بر افزایش اشتها را ببینید
⦁ ترب را رنده کنید و مقداری نمک و آبلیمو به آن اضافه کنید و بخورید تا در عرض نیم ساعت اشتهایتان باز شود
⦁ دمنوش هایی مانند چای سبزی می توانند اشتها را باز کنند
⦁ یکی دیگر از اشتهاآور های طبیعی عرق یونجه برای افزایش اشتها می باشد

قبل از غذا خوردن شیرینی جات مصرف نکنید

یکی از بدنترین و کشنده ترین مواردی که برای اشتها و میل به غذا وجود دارد، مصرف شیرینی و شکلات است. خوردن شیرینیجات باعث بالا رفتن قند خون و در نتیجه آن پیام سیری را به مغز مخابر می کنند. باید تا جای ممکن از مصرف این گروه از مواد غذایی قبل از غذا پرهیز کرد. مساله ای نیست اگر از انها به عنوان دسر بعد از غذا آن هم به اعتدال مصرف کرد، اما پیش از غذا سیری کاذب را برای فرد ایجاد خواهند کم. در واقع می توان گفت شیرینی و قند سم اشتها هستند.

به موقع آب بنوشید

باید این نکته را در نظر داشته باشید که آب نیز برای افرادی که رژیم کاهش وزن دارند توصیه می شود که باید پیش از غذا برای کنترل پرخوری مصرف کنند. اما برای افرادی که اشتهای خود را از دست داده اند لازم است که تا نیم ساعت قبل از غذا از آب مصرف نکنند. حتی مصرف آب بین غذا نیز سبب حجم گرفتن غذا می شود ممکن است به فرد احساس سیری دست بدهد که بهتر است برای پیشگیری از این موضوع به هیچ وجه بین غذا آب مصرف نکند.

تنقلات نخورید

از دیگر مواردی که به شدت اشتها را کور می کند و اجازه نمی دهد تا مواد غذایی مفید مصرف کنید، تنقلات هستند. این گروه از مواد غذایی شاید ضرر چندانی را در کوتاه مدت نداشته باشند اما منابعی غیر مفید هستند و فایده ای را جز احساس سیری دروغین به همراه ندارند. افرادی که نیاز به وزن گرفتن دارند بهتر است تنقلات را جایگزین میان وعده های سالم یا حتی وعده های غذایی اصلی خود نکنند. به جای این موارد می توانند از پسته خام، سیب، گوجه و… برای افزایش اشتها استفاده کنند.

غذای مورد علاقه خود را استفاده کنید

غذاهایی که علاقه دارید را تهیه کنید

یکی از بهترین راهکارهایی که می توانید برای بالا بردن اشتهای خود به کار ببرید به تهیه غذاهایی مربوط می شود که به آنها علاقه دارید. برای این موارد بهتر است لیستی از غذاهایی که دوست دارید را تهیه کنید و در اولین فرصت ساده ترین آنها را بپزید و نوش جان کنید. سعی کنید چربی کمتری در آن به کار ببرید که با او لین لقمه احساس سیری نکنید. این راهکار یکی از جوابگوترین راهبردهایی است که میتوانید امتحان کنید. تا چند وعده از این ترفند استفاده کنید.

کنترل احساسات

یکی از دلایلی که در اکثر موارد سبب بالا نرفتن وزن می شود، احساسات است. اغلب احساسات خوب نیست که سبب کاهش اشتها می شود، بلکه حالات روحی افسردگی، مضطرب و ناراحت است که سبب کور شدن اشتها می شود. پیشنهاد می کنیم از راهکارهای مفید در زمینه مدیریت استرس که توسط متخصصین تجویز می شوند استفاده کنید. گروه درمانی، گفتاردرمانی و حتی در مواردی درمان دارویی می توانند در این زمینه یاری رسانی کنند.

نکات تکمیلی

دلایل متعددی برای کاهش اشتها و وزن نگرفتن وجود دارد. راهکارهای بیان شده آسیبی به همراه ندارند اما در مواردی که پای یک مشکل اساسی مانند ابتلا به سرطان یا بیماری های گوارشی در میان باشد هیچ نتیجه ای از این راهکارهای کسب نمی شود. اگر روند بی اشتهایی تا یک ماه ادامه دار شود حتما باید از پزشکان برای درمان و تشخیص علت اصلی بی اشتهایی کمک گرفت. در بسیاری از موارد دوزهایی از داروهای افزایش دهنده اشتها پس از چند روز مشکل را برطرف خواهد کرد اما نباید خودسرانه از انواع داروها مصرف کرد.

منبع : Quickfit

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا