دسته‌بندی نشده

اگر میخواهید از بیماری ها در امان باشید عناب بخورید

عناب چیست ؟

عناب میوه ای پر از مواد مغذی است که غذای بسیار قدرتمند و مجموعه ای از مواد سالم برای میلیون ها نفر است که ارزش غذایی آن را می دانند. اگرچه نام های رایج این میوه خرمای قرمز یا خرمای کره ای است، نام آن در طبقه بندی علمی Ziziphus jujube می باشد. عناب معمولا یک درختچه کوچک یا درخت کوچک با گلبرگ های زرد و سبز و میوه های افتاده در اندازه خرما و از قهوه ای تا سیاه نارنجی است. این میوه بومی جنوب آسیا از جمله جنوب و مرکز چین است. با این حال در حال حاضر به بقیه جهان به ویژه اروپا معرفی شده است و در بسیاری از فروشگاه های مهم میوه های وارداتی دردسترس است.

چیز عجیبی درمورد میوه عناب این است که ده هزار سال از تاریخ وجود داشته است و بیش از 400 نوع از آن وجود دارد. از نظر آشپزی عناب به عنوان میوه، خشک شده یا در شکل عصاره استفاده می شود. در برخی کشورها هسته آن جدا می شود و گوشته آن با شکر و میوه های دیگر به کیکی تبدیل می شود که می توان آن را در آفتاب خشک کرد.

خواص درمانی عناب چیست ؟

صرف نظر از طریقه مصرف عناب، آنتی اکسیدان های قدرتمند و ترکیبات ارگانیک موجود در این میوه شگرف، طیف گسترده ای از اثرات مثبت را به شما اهدا می کند. اکنون ، نگاهی عمیق تر به خواص بسیار عناب می کنیم.

کمک به خوابیدن با عناب

مصرف دانه های عناب برای کسانی که از بی خوابی یا بی قراری رنج می برند، می تواند درمانی مناسب باشد. ماهیت مسکن ترکیبات ارگانیک موجود در این میوه مفید می تواند بدن و ذهن را آرام کند. بنابراین اگر متوجه شدید که قادر به خوابیدن در شب نیستید، احتمالا عصاره عناب دقیقا همان چیزی است که شما به آن نیازمندید.

عناب به تنظیم گردش خون کمک میکند

میوه عناب منبع غنی از آهن و فسفر است که جزء کلیدی گلوبول های قرمز هستند. اگر از کم خونی یا کمبود آهن در خون رنج می برید شما دچار نشانه هایی از قبیل ضعیف عضلانی، خستگی، سو هاضمه ، سرگیجه و سردرگمی می شوید. به واسطه افزایش میزان جذب آهن و فسفر میوه عناب، شما می توانید جریان خون را افزایش دهید ، بنابراین اکسیژن سیستم بدنتان موثرتر می شود.

خواص عناب
میوه عناب

تقویت تراکم استخوانی

با افزایش مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و آهن (که عناب سرشار از همه آنها است) ، می توانید اطمینان حاصل کنید که استخوان های شما مقاوم و محکم باقی بمانند. وقتی در سنی هستیم که به سمت پوکی استخوان و دیگر شرایط ضعف استخوانی پیش می رویم، بنابراین با اضافه کردن میوه عناب به رژیم غذاییتان، شما می توانید این روند را کند و یا معکوس نمایید.

عناب و کنترل وزن

خوردن میوه و سبزیجات یک روش رایج برای کسانی است که سعی در کاهش وزن دارند، و عناب غذای دیگری است که می تواند به راحتی به لیست اضافه شود. با میزان کالری کم و پروتئین و فیبر بالا، عناب می تواند نیازهای تغذیه ای تان را برآورده کند و شما را سیر کند تا شما را از خوردن میان وعده هایی دیگر بی نیازتان کند. این به شما کمک خواهد کرد تا رژیم غذاییتان را حفظ کنید و از افزایش وزن جلوگیری نمایید.

افزایش ایمنی

عناب توانایی فایده رسانی به سیستم ایمنی بدن را از طرق مختلف به ویژه با توجه به محتوای آنتی اکسیدان بالا شامل ویتامین ث ویتامین آ و اسیدها و ترکیبات ارگانیک مختلف دارد. این آنتی اکسیدان ها قادر به خنثی سازی رادیکال هلی آزادی هستند که مسئول بسیاری از بیماری های مزمن و بیماری درون بدن می باشند. ویتامین ث همچنین باعث تولید گلبول های سفید به عنوان اولین خط سیستم ایمنی بدن ما، می شود.

کاهش استرس و اضطراب

اثرات ضد اضطراب و تسکین دهنده عناب بر روی بدن ثابت شده است. استفاده از عصاره یا خود میوه عناب می تواند به خودی خود بر سطح هورمونی تاثیر بگذارد و باعث احساس آرامش و آرامش بخشی ذهن و بدن شما می شود. برای افرادی که دائما از استرس و اضطراب مزمن رنج می برند، خوردن عناب خشک به عنوان میان وعده یا استفاده از مکمل عناب می تواند به راحت کردن ذهنشان کمک کند و از بدنشان در مقابل عوارض ناشی از در معرض هورمن های استرس بودن محافظت کند.

خواص عناب
عناب

خواص عناب برای سرطان

درمان سرطان با عناب

اگرچه مکانیسم دقیق و ارتباط ویژه عناب و سرطان هنوز در حال مطالعه است اما نتایج اولیه نشان دهنده ارتباط مستقیم بین ترکیبات زیست فعال عناب و کاهش فعالیت رادیکال های آزاد و کاهش گسترش سلول های سرطانی است. آنتی اکسیدان های موجود در عناب، این میوه را روشی بسیار موثر و پیشگیرانه برای سرطان و سایر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی می سازد.

خواص عناب برای پوست

مراقبت از پوست

از آبمبوه و عصاره عناب به صورت موضعی برای درمان التهابات و آسیب های پوستی مختلف از جمله سوریاس، اگزما و آکنه استفاده می شود. شما می توانید میوه عناب را مصرف کنید تا اثرات مشابهی داشته باشد. همچنین به جلوگیری از ظهور چین و چروک ها کمک می کند ، همچنین به واسطه پراکسیين کردن خون موجب شاداب ماندن پوست می شود.

کمک به هاضمه

میوه عناب به واسطه فیبر موجود در خود، به بهبود فرآیند گوارش در بدن نیز کمک می کند. ساپونین ها و تریترپروئیدها نیز با بهینه سازی جذب مواد مغذی و بهبود حرکات سالم غذا از طریق روده ها نقش مهمی را در هضم غذا ایفا می کند. این امر می تواند به جلوگیری از یبوست، دلدرد، نفخ و تورم شکم و همچنین بیماری های گوارشی نظیر سرطان کولونکتال کمک می کند.

خواص عناب
میوه عناب

تصفیه خون با عناب

ساپونین ها و آلکالوئیدها موجود در میوه عناب به طور مستقیم با خالص سازی خون و حذف سم های مضر از سیستم بدن در ارتباط هستند. این اثر آنتی اکسیدانی می تواند به جلوگیری از تعداد زیادی از بیماری ها و همچنین کاهش فشار بر سیستم ایمنی و لنفاوی بدن کمک کند.

احتیاط
عناب می تواند برای کسانی که به دیابت مبتلا هستند خطرناک است، زیرا حاوی کربوهیدرات های پیچیده‌ی زیادی است و می تواند سطح قند خون را تحت تاثیر قرار دهد. عناب به طور کلی عوارض جانبی کمی دارد مگر برای کسانی که دارای حساسیت طبیعی هستند. قبل اینکه تغییر عمده ای در مصرف میوه یا مکمل خود داشته باشید، با یک پزشک متخصص مشورت منید تا اطمینان یابید که انتخاب خوبی برای شماست.


حالا که با خواص عناب آشنا شدید سعی کنید بیشتر از میوه فوق العاده استفاده کنید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا