دسته‌بندی نشده

اکبر عالمی : مروری بر زندگی شخصی و هنری اکبر عالمی منتقد سینما

بیوگرافی اکبر عالمی

اکبر عالمی کیست ؟

اکبر عالمی متولد سال 1324 در اهواز می باشد. او در رشته ی رادیو تلویزیون از دانشکده هنرهای دراماتیک فارغ التحصیل شد و تحصیلاتش را در انگلستان ادامه داد. عالمی زاده ترجمه و تألیف کتاب های فنی سینمایی و تدریس مباحث تکنیکی و تخصصی در دانشکده های سینمایی، ریاست لابراتوار وزارت فرهنگ و آموزش عالی (1375) و مسئولیت لابراتوارهای سازمان صدا و سیما (1360) را نیز عهده دار بوده است.

اکبر عالمی : مروری بر زندگی شخصی و هنری اکبر عالمی منتقد سینما

زندگینامه علی اکبر عالمی

اکبر عالمی در شهرستان دامغان خانواده ی بسیار بزرگ و قدیمی و ریشه داری به نام عالمی وجود دارد ، که همواره طی سالیان متمادی انسان های دانشمندی بوده و هستند .

افراد خاندان عالمی در هر زمینه ای که سعی کرده و وارد شده اند به بالا ترین حد آن زمینه رسیده اند . هم اکنون تعدادی از افراد این خانواده وجود دارند که در آستانه ی صد سالگی ، مدرک پی اچ دی در زمینه ی رشته های مختلف علوم از دانشگاه های بزرگ و معتبر جهان دارند .

افراد این طایفه در سالهای نه چندان دور تمام امور بسیار مهم شهر را در اختیار داشته اند و تعدادی از آنها که وارد عرصه ی سیاست شده بودند ، از وزرای نخبه و نمایندگان دانشمند و کاربلد مجلس شورای ملی قبل از انقلاب اسلامی بوده اند و یا گروه دیگری که در زمینه ی علوم دینی وارد شدند به بالا ترین درجات این علوم چه پیش از انقلاب و چه پس از آن رسیدند .

دکتر اکبر عالمی یکی از اعضای چنین خانواده ی بزرگی است ، و بی جهت نیست که تمام معیار ها و نشانه های یک ایرانی اصیل ، متین و با دانش در رفتار و منش این شخصیت ظهور می کند .

پدر اکبر عالمی احمد نام داشته و او نیز فرزند حاج شیخ میرزا آقا عالمی از مجتهدان به نام دهه های اولیه ی قرن چهارده هجری بوده است .

احمد عالمی فردی تحصیلکرده و دامپزشک بوده و با توجه به شغلش در آن سالها مجبور به مهاجرت به شهرهای مختلف کشور عزیزمان بود ه است . اکبر عالمی به سال 1324 هجری شمسی در یکی از همین شهرهای دوران مهاجرت بدنیا آمد و شاید خونگرمی دکتر عالمی به این مربوط باشد که، در شهر اهواز دیده به جهان گشوده است .

اکبر کمتر از دو سال سن داشت که دکتر احمد عالمی وخانواده اش به شهر آبا و اجدادی خویش ( دامغان ) بازگشتند . و در محله ی معصوم زاده ی این شهر ساکن شدند .اکبر دوران کودکی و نوجوانی خویش را در همین شهر گذراند تا اینکه برای ادامه تحصیلات و رسیدن به عشقش ( علوم سینمایی ) به تهران مهاجرت نمود .

او در رشته ی رادیو و تلوزیون از دانشکده ی هنر های دراماتیک فارغ التحصیل شد ولی او تشنه تر از این بود که به همین بسنده کند ، از همین رو برای ادامه ی تحصیلات خویش راهی کشور انگلستان شد و تا درجه ی دکترا پیش روی نمود . پس از آن برای تسهیم علم خویش با هموطنانش به میهن خود بازگشت .ایشان دارای دو فرزند یک دختر ویک پسر می باشند که پسر ایشان اردشیر نام دارد و گرافیست زبر دستی است .

دکتر اکبر عالمی با ورود به ایران ، فعالیت های فرهنگی و هنری خویش را از سر گرفت و در دانشگاه مشغول به تدریس علوم مختلف سینمایی گردید و بیشتر هم در زمینه ی تخصصی خویش که حوزه ی انیمیشن هست نشر علم می کرد .

مردم ایران برای اولین بار در اواخر دهه ی شصت که کم کم مباحث تئوری و علمی سینما می رفت که به بوته ی فراموشی سپرده شود ، چهره ی دکتر عالمی را در برنامه ای با عنوان “آن روی سکه ” مشاهده کردند ، که در آن از اسپشال افکت صحبت می کردند ، ولی این ” هنر هفتم ” بود که اکبر عالمی را به عنوان یک قطب علمی سینمایی به ایرانیان معرفی نمود

. “هنر هفتم ” در اوایل دهه ی هفتاد که در آن زمان ایرانیان کمتر به این عادت داشتند که ساعات اولیه بامداد را پایان شب خویش بدانند ، پنج شنبه شبها حدودا نیمه شب آغاز می شد و تا پاسی از نیمه شب گذشته ، فیلم هایی بسیار بزرگ و زیبا از سینمای جهان نمایش می داد و دکتر عالمی کارشناس و همه کاره ی این برنامه بود .

دکتر عالمی را بعد ها در برنامه های بسیاری به عنوان کارشناس ، مجری ، منتقد و … دیدیم ، که ” سینما ماورا ” که از شبکه ی چهار سیما پخش می شود یکی از آخرین و جذابترین این برنامه ها است .

بیوگرافی اکبر عالمی

ازدواج و همسر اکبر عالمی

اکبر عالمی ازدواج کرده و صاحب همسر و فرزندی به نام اردشیر است

سوابق هنری اکبر عالمی

  • ترجمه و تألیف کتاب های فنی سینمایی
  • تدریس مباحث تکنیکی و تخصصی در دانشکده های سینمایی ( دانشگاه تهران ، دانشگاه تربیت مدرس و … )
  • عضو هیئت علمی و مدیر گروه انیمیشن ( پویا نمایی ) دانشگاه تربیت مدرس
  • اجرا و کارشناسی برنامه های تخصصی سینمایی در تلوزیون
  • داور جشنواره های بین المللی فیلم و انیمیشن
  • داور و مجری جشنواره های مختلف ایران
  • دبیری همایش های ملی انیمیشن
  • ریاست لابراتوار وزارت فرهنگ و آموزش عالی (1375)
  • مسئولیت لابراتوارهای سازمان صدا و سیما (1360)

زندگینامه ی علی اکبر عالمی

فیلم‌های اکبر عالمی

تیتراژ

  • فیلم افسون(1367)
  • فیلم پرنده کوچک خوشبختی(1366)
  • فیلم دست نوشته ها(1365)
  • فیلم رابطه(1365)
  • فیلم مادیان(1364)

به عنوان صدا بردار

  • فیلم مشت مرد(1357)
  • فیلم سلام تهران(1356)
  • فیلم طغیانگر(1356)
  • فیلم فریاد عشق(1356)

به عنوان بازیگر

  • بابا نان داد(1351)

به عنوان تهیه کننده

  • قربون هرچی خوشگله(1352)

علی اکبر عالمی کیست

بزرگداشت علی اکبر عالمی

در ۸ اسفند ۱۳۹۳ همزمان با برگزاری جشن تصویر سال در خانهٔ هنرمندان ایران طی مراسمی، از یک عمر تلاش اکبر عالمی در عرصهٔ عکاسی و سینما تجلیل شد و از این استاد دانشگاه به عنوان معمار کلمه با دانشی چندوجهی یاد شد.

علت فوت اکبر عالمی

بیماری و علت فوت اکبر عالمی

اکبر عالمی فیلمساز، منتقد و مدرس سینما نیمه ی مهرماه سال جاری به کرونا مبتلا و برای ادامه درمان و بهبودی حالش راهی بیمارستان آراد شد

امیر سرایی‌مقدم کارگردان سریال “پسر و دریا” که به زودی از شبکه یک سیما پخش می‌شود خواهرزاده اکبر عالمی است؛ او در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم از بهبودی حال این فیلمساز خبر داد و گفت: سه، چهار روز دیگر باید در بیمارستان بمانند و برای ادامه درمان، مدتی هم در منزل قرنطینه خواهد شد.

او تأکید کرد: اکبر عالمی با گروهی در بیمارستان‌های تهران مشغول ساخت مستندی بودند و متأسفانه ایشان مبتلا شدند و الان روزهای درمان را می‌گذرانند. حال عمومی ایشان خوب است اما دوستان دیگر همراه ایشان هم تست داده‌اند، فعلاً منفی شده اما باز تحت مراقبت خواهیم بود.

اما متاسفانه امروز مهرماه خبر رسید که اکبرعالمی تسلیم کرونا شد و جان خود را از دست داد

اردشیر عالمی فرزند مرحوم اکبر عالمی با اعلام خبر درگذشت این هنرمند، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: پدر رفت، فقط پدر من نبود، پدر چند نسل ایران بود، تاثیر وجودش تا سال‌ها باقی خواهد ماند.

اردشیر عالمی اعلام کرده که زمان و شرایط برگزاری مراسم ترحیم پدر مرحومش به‌زودی اعلام خواهد شد.

بیوگرافی اکبر عالمی

گفتنی ها در مورد دکتر عالمی بسیار زیاد است ولی دیگر در این مقال نمی گنجد و تنها در نهایت می توان از ، متانت ، ادب ، تون صدای خاص و تاثیر گذار ، تسلط در اجرا و سخن وری ، رعایت عدالت و شکیبایی درشنیدن نظرات مخالف با نظر خویش ، مهربانی و صمیمیت در گفتار و کردار و بالاخره دانش و علم بسیار زیاد در حوزه های مختلف علوم سینمایی ، به عنوان عوامل محبوبیت و پذیرش عمومی دکتر اکبر عالمی نام برد . روحش شاد و یادش گرامی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا