دسته‌بندی نشده

انواع ماسک خانگی برای جای جوش

زیبایی و شادابی پوست صورت برای هر کسی حائز اهمیت است. به همین دلیل همه‌ی افراد به دنبال روش‌هایی هستند تا بتوانند به کمک آن‌ها پوست صورت خود را شاداب و جوان نگه دارند و از بروز عارضه‌های پوستی و علائم پیری جلوگیری کنند. استفاده از محصولات مراقبتی و آرایشی با کیفیت و داشتن روتین پوستی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توان با آن از پوست خود محافظت کرد. روتین پوستی مناسب با پوست صورتتان و فشیال ماهانه می‌تواند سلامت پوست شما را تضمین کند.

یکی از مشکلاتی که اکثر افراد با آن مواجه هستند، جای جوش است. مدت زمان زیادی نیاز است تا جای جوش از بین برود، البته این مدت زمان با توجه به روش درمانی که استفاده می‌کنید می‌تواند کاهش یا افزایش پیدا کند. در این بلاگ قصد داریم تا در رابطه با جوش صورت، روش‌های خانگی از بین برنده جای جوش، ماسک‌های خانگی و… اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

علت ایجاد جای جوش

یکی از اختلالات پوستی که معمولا از سنین نوجوانی شروع می‌شود و تا پایان میانسالی ادامه پیدا می‌کند، جوش و آکنه است. جوش می‌تواند در نواحی مختلف بدن چون بینی، گونه‌ها، پیشانی، بین دو کتف و… ایجاد شود.
عوامل بسیاری می‌تواند موجب جوش روی بدن و صورت شود. تغییرات هورمونی، تغذیه، استفاده محصولات آرایشی و مراقبتی بی کیفیت، آلودگی، بیماری و…. ازجمله دلایل بروز جوش روی صورت و بدن هستند.

جوش‌های صورت انواع مختلفی دارند:

جوش چرکی: جوش‌های چرکی به صورت التهابی و قرمز رنگ خود را نشان می‌دهند. دلیل آن هم می‌تواند باز بودن منافذ و نفوذ باکتری و آلودگی به زیر پوست باشد.

جوش ندولار: یکی از شدیدترین و رایج‌ترین جوش‌های صورت، ندولار است. دلیل ایجاد چنین جوشی روی صورت، بسته شدن منافذ توسط بافت‌های چربی و تجمع آلودگی و باکتری زیر سطح پوست است. این نوع جوش به جوش‌های کیستیک هم معروف هستند.

جوش عادت ماهانه: در 80 درصد خانم‌ها پیش از عادت ماهانه، جوش‌های ریزی روی صورت ایجاد می‌شوند که غالبا دردناک هستند. این جوش‌ها به دلیل تغییرات هورمونی بدن ایجاد شده‌اند و بعد از اتمام عادت ماهانه از بین می‌روند. اما ممکن است جای جوش باقی بماند.

جوش سرسیاه: این نوع جوش زمانی خود را نشان می‌دهند که منافذ باز پوست توسط غده‌های چربی، سلول‌های مرده و چربی اضافی بسته شوند. اکسید شدن سطح این جوش‌ها می‌تواند موجب تغییر رنگ آن‌ها و سیاه شدنشان شود.

جوش سرسفید: یکی از رایج‌ترین نوع جوش‌های صورت، جوش سرسفید است. لایه بسیار نازکی روی سطح پوست ایجاد می‌شود که عفونت و چرک در زیر این لایه به صورت سفید رنگ خود را نشان می‌دهند. جوش‌های سرسفید از خفیف‌ترین نوع جوش‌های صورت هستند.

جای جوش و آکنه‌ها انواع و اقسام مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • اسکار قرمز: این نوع اسکار به صورت فرورفتگی‌های کم عمق، روی صورت آشکار می‌شود. اسکار قرمز بیشتر روی گونه‌ها و بینی ظاهر می‌شود و دوره درمانی آن‌ها 6 ماهه است.
  • اسکار آکنه: یکی از بدترین شکل‌های جای جوش، اسکار آکنه است. این نوع عارضه به دلیل آسیب زیاد و التهاب شدید بافت‌های زیرین پوست به وجود می‌آیند. اسکارها به دو شکل فرورفته و برآمده روی پوست صورت خود را نشان می‌دهند که می‌توان با درمان‌های پزشکی و ماسک‌های خانگی آن‌ها را درمان کرد.
  • لکه‌های تیره: این نوع لکه‌های روی سطح پوست صورت کمی حالت برجسته دارند. رنگ قهوه‌ای این لکه‌ها نشان دهنده تولید بیش از حد ملانین توسط سلول‌های آسیب دیده پوست صورت است.
  • لکه‌های قرمز: این لکه‌ها نشان دهنده آن هستند که جوش صورت به تازگی بهبود پیدا کرده است. این نوع لکه‌ها حدود 6 ماه زمان نیاز دارد تا از روی پوست محو شوند. البته در این 6 ماه استفاده از محصولات پوستی و مراقبتی هم تاثیر بسزایی خواهد داشت.

آیا ماسک خانگی در از بین بردن جای جوش موثر است؟

ماسک‌های خانگی از ترکیبات طبیعی و بدون مواد شیمیایی ساخته می‌شوند، به همین دلیل قطعا می‌توانند در از بین بردن جای جوش موثر باشند. اما در ساخت این ماسک‌های خانگی از مواد مختلفی استفاده شده که برای برخی افراد می‌تواند موجب بروز حساسیت و آلرژی شود. به همین دلیل اگر قصد استفاده از این ماسک‌ها را دارید بهتر است قبل از هرگونه اقدامی تست آلرژی آن را انجام دهید. اگر به ترکیبات آن واکنش نشان ندادید، می‌توانید با اطمینان خاطر آن را مصرف کنید.
به این نکته توجه داشته باشید که برای رسیدن به یک نتیجه معقول باید برای مدت 6 تا 8 ماه از این ماسک‌ها به صورت روتین استفاده کنید. ماسک‌های خانگی با وجود اینکه عوارض کمی دارد اما دوره درمان آن کمی طولانی‌تر از روش‌های پزشکی است.

معرفی بهترین ماسک های خانگی برای از بین بردن جای جوش

 در این بخش قصد داریم تا بهترین ماسک‌های خانگی برای از بین بردن جای جوش صورت را معرفی کنیم:

ماسک عسل و دارچین

 یکی از بهترین ماسک‌های از بین برنده جای جوش صورت، ماسک عسل و دارچین است. برای ساخت این ماسک به عسل و دارچین نیاز دارید که هردوی آن‌ها خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارند و می‌توانند به بهترین شکل ممکن موجب درمان جای جوش صورت شوند.

ماسک آلوئه ورا

 آلوئه ورا یکی از پرخاصیت‌ترین گیاهانی است که می‌توان از آن برای از درمان هر عارضه پوستی استفاده کرد. آلوئه ورا می‌تواند موجب روشنی پوست صورت، از بین بردن لکه‌های تیره و جای سوختگی و… شود. برای تاثیرگذاری بیشتر می‌توانید آلوئه ورا را با زرچوبه ترکیب کنید و به صورت ماسک هفته‌ای سه تا چهار مرتبه روی پوست صورت خود از آن استفاده کنید.

ماسک سرکه سیب

 شکر، سرکه سیب، چای سبز و عسل از مواد تشکیل دهنده این ماسک هستند. هرکدام از این مواد فواید خاصی برای پوست دارند. شکر می‌تواند یک لایه‌بردار قوی باشد، عسل خاصیت ضدالتهابی دارد، سرکه سیب هم می‌تواند منافذ باز پوست و سلول‌های مرده را از بین ببرد. از این ماسک به صورت روزانه و به مدت 10 دقیقه روی پوست صورتتان استفاده کنید تا بعد از گذشت 6 ماه نتیجه آن را ببینید.

ماسک پوست پرتقال

 پوست پرتغال مقدار زیادی رتینول دارد که می‌تواند موجب شادابی، روشنی و لایه‌برداری پوست صورت شود. برای ساخت ماسک پوست پرتغال باید پوست پرتغال خشک شده را با شیر ترکیب کنید تا به صورت یک لایه‌بردار قوی عمل کند.

ماسک دو جو سر

استفاده از ماسک جوی دو سر هم در از بین بردن و محو کردن لکه‌های پوستی تاثیرگذار است. مقداری جوی دوسر را پخته و بعد از سرد شدن برای 30 دقیقه آن را روی پوست صورتتان قرار دهید.

ماسک آرد نخودچی

پروتئین‌های موجود در آرد نخودچی می‌تواند موجب روشن شدن پوست صورت شود. برای ساخت ماسک آرد نخودچی به کمی آبلیمو و روغن زیتون نیاز دارید که خاصیت آنتی اکسیدان آرد نخودچی را بیشتر کنند.

ماسک آووکادو

 آووکادو سرشار از ویتامین A، B، C، K و E، اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان است که در جوانسازی و شادابی پوست نقش بسیار مهمی دارند. استفاده از ماسک آووکادو می‌تواند جای جوش و لکه‌های پوستی را محو کند.

سایر روش های از بین بردن جای جوش

تنها استفاده از ماسک‌های خانگی نمی‌تواند درمان کننده این عارضه و از بین برنده جای جوش روی صورت باشد. از دیگر روش‌های درمانی که در علم پزشکی به اثبات رسیده‌اند و در مدت زمان کوتاه‌تری به نتیجه معقول می‌رسید می‌توان استفاده کرد.

طبق مطالب منتشر شده در وب‌سایت کلینیک صدف با موضوع از بین بردن جای جوش: در حال حاضر میکرودم، سابسیژن، درماپن، پانچ، آکوتان، نانوفت، میکرونیدلینگ، لیزر فرکشنال و پی آر پی از بهترین روش‌های درمان جای جوش از نظر پزشکی هستند.
هرکدام از این روش‌ها با توجه به روند درمانی و شرایط مراجعه کننده می‌توانند عوارض و مزایای خاص خود را داشته باشند. برای انتخاب یک روش درمانی درست و اصولی بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا با مشورت با پزشک، یک انتخاب درست داشته باشید.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم تا اطلاعات کامل و مفیدی در رابطه با جوش صورت، علت ایجاد جوش روی صورت و…. را در اختیارتان قرار دهیم. اما یکی از روش‌های قطعی برای از بین بردن جای جوش میکرونیدلینگ است. طبق بلاگ منتشر شده در رابطه با جای جوش : میکرونیدلینگ یک عمل زیبایی است که طی آن، از سوزن‌های ریز استریل‌شده برای ایجاد سوراخ‌های ریز روی پوست استفاده می‌شود. زخم‌های کوچک ناشی از میکرونیدلینگ باعث تولید بیشتر کلاژن و الاستین می‌شوند. ترشح این مواد باعث بهبود پوست شده و جوانی و شادابی را برای آن به ارمغان می‌آورد. بدین ترتیب می‌تواند جای جوش و لکه‌های پوستی را برطرف کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا