دسته‌بندی نشده

انواع سرطان پوست کدامند و چگونه ایجاد میشوند ؟

سرطان پوست

مبتلایان به سرطان پوست بخش زیادی از مبتلایان به بیماری سرطان را تشکیل می دهند. سرطان پوست می تواند در هر قسمتی از پوست ایجاد شود اما معمولا در صورت بروز پیدا می کنند. برخی از مردم تصور می کنند که سرطان های پوست نمی توانند مشکل زیادی ایجاد کنند و چندان بدخیم نیستند و از طرفی برخی تا نام سرطان پوست را می شنوند سریع نگران می شوند.

واقعیت این است که سرطان پوست انواع مختلفی دارد که بعضی از آن ها بسیار کشنده و خطرناک هستند و برخی شان کشنده و خطرناک نیستند، ولی قسمتی که در آن حضور دارند را تخریب می کنند و دردسر ساز می شوند. پس می توان گفت ما درباره سرطان پوست با یک طیف مواجه هستیم که یک طرف آن، سرطان ها قدرت پخش شدن در تمام بدن را ندارند و تهاجمی نیستند و در طرف دیگر آن سرطان های پخش شونده و کشنده هستند.

انواع سرطان پوست

سرطان های پوست در حالت کلی به سه دسته تقسیم می شوند:

نوشته های مشابه
  1. سرطان سلول های لایه پایه ای
  2. سلول های سنگ فرشی
  3. ملانوم

در میان این سه دسته، ملانوم از همه آن ها بدخیم تر است. سرطان سلول های سنگ فرشی، قدرت پخش در دیگر نقاط بدن را دارد منتها شدت بدخیمی آن از ملانوم ها کمتر است. سرطان سلول های پایه ای، معمولا قدرت پخش شدن در دیگر نقاط بدن را ندارد ولی همانجا که هست می تواند تخریب ایجاد کند. مثلا اگر کنار چشم باشد می تواند به داخل چشم برود و آن را خراب کند.

این سرطان ها بیشتر کجا را درگیر می کنند ؟

سرطان سلول های سنگ فرشی و سرطان سلول های پایه ای اغلب موارد در صورت ایجاد می شوند

ولی ملانوم ها، در نژاد ما بیشتر در پا ظاهر می شود. این خود نشان دهنده آن است که اگر ما فکر کنیم تنها نور خورشید باعث ایجاد سرطان ها می شود اشتباه است.

این تفکر اشتباه که حتما نور خورشید باعث ایجاد سرطان پوست می شود و جایی که نور خورشیدبه آن سرایط نمی کند سرطان نمی گیرد، باعث می شود که ملانوم ها دیر تشخیص داده شوند.

عوامل ایجاد سرطان پوست

  1. تماس شدید با نور آفتاب در دوران کودکی، مثلا یک آفتاب سوختگی در دوران کودکی باعث می شود بعد ها در سن پنجاه سالگی فرد دچار سرطان شود.
  2. عوامل دیگری مانند ژنتیک نیز در این موضوع تاثیر گذار هستند. مثلا افرادی که ملانوم در خانواده آن ها سابقه دارد، احتمال ابتلایشان به ملانوم بالا تر است باید دائما خود را چک کنند.
  3. افرادی که دارو های سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند، افرادی اند که مستعد سرطان های پوست هستند. حتی دستگاه های برنزه کننده پوست، می توانند تاثیر گذار باشند.
  4. افرادی که به بیماری ایدز مبتلا هستند هم در معرض سرطان پوست می باشند. علت این موضوع آن است که در اصل سیستم ایمنی است که نقش مقابله با سرطان پوست را بر عهده دارد.
  5. پس به یاد داشته باشید که با قرار نگرفتن در معرض نور شدید آفتاب، استفاده کردن از کرم ضد آفتاب، کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی و پوشش مناسب در هنگام تماس طولانی مدت با تابش آفتاب، می توان از ابتلا به سرطان های پوست جلوگیری کرد.
  6. سرطان پوست معمولا به شکل یک دانه خود را نشان می دهد، این دانه معمولا با رنگ تیره یا قرمز ظاهر می شود. سرطان ملانوم بیشتر خود را به صورت زخم در پا نشان می دهد، زخمی که خوب نمی شود و خونریزی می کند.
  7. خیلی وقت ها بیماران وقتی یک دانه زائد به رنگ تیره روی صورتشان می بینند فکر می کنند که آن خال است و آن را جدی نمی گیرند و نهایتا دچار مشکل می شوند.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

وحید محقق

بیشتر بخوانید :

پیشگیری از سرطان پوست + راهکار

افزایش ابتلا به سرطان پوست در فصل گرما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا