دسته‌بندی نشده

الکترولیت‌ چیست + ۶ غذایی که الکترولیت های بدن را بازسازی می کند

نقش الکترولیت‌ها در بدن انسان

  • از بهترین منابع غذایی برای الکترولیت‌ها سدیم نخستین الکترولیتی است که به واسطه تعریق از دست می دهید. در نتیجه، از دست دادن این الکترولیت بزرگترین نگرانی برای افرادی است که ورزش می کنند.
  • در علم شیمی، الکترولیت‌ها موادی هستند که دارای یون آزاد که باعث هدایت الکتریکی آن‌ها می‌شود، هستند. یکی از رایج‌ترین الکترولیت‌ها محلول‌های یونی هستند.
  • الکترولیت‌ها حتما نباید به صورت مایع باشند بلکه به فرم جامد نیز یافت می‌شوند. الکترولیت‌ها چیزی جز مواد معدنی مانند پتاسیم، سدیم، کلسیم و ... نیستند که درون خون انسان یا هر مایع دیگری حل شده‌اند.
  • وقتی مواد معدنی در درون خون (یا هر مایع دیگری) حل می‌شوند به ذرات کوچک‌تری به نام یون شکسته می‌شوند، این یون‌ها باعث ایجاد ویژگی هدایت الکتریکی در مایع می‌شوند.
  • دلیل آن این است که یون‌ها با خود بار مثبت و منفی حمل می‌کنند و همین باعث تولید الکتریسیته در بدن انسان و هادی بودن بدن نسبت به الکتریسیته می‌شود. اگر بگوییم که الکترولیت‌ها باتری‌هایی دربدن انسان و حیوان هستند حرف نادرستی نزده‌ایم.
  • یون‌ها تنها در محلول‌های نمکی وجود ندارند بلکه می‌توان آن‌ها را در محلول‌های اسیدی و بازی نیز یافت. (به صورت یون‌های هیدرونیم و هیدروکسید)
  • الکترولیت‌ها برای بدن انسان بسیار مهم هستند و دلیل آن، نقش مهم الکترولیت‌ها در نگهداری و ایجاد ولتاژ میان پوسته‌ی سلول‌ها و عبور بار الکتریکی از یک سلول به سلول دیگر است.
  • کلیه‌ها در بدن مسئولیت تنظیم غلظت الکترولیت در خون، فیلتر الکترولیت اضافی و یا جایگزین کردن الکترولیت از دست رفته بر اثر فعالیت‌های روزانه می‌باشد.
  • وقتی شما فعالیت بدنی ‌سنگینی انجام می‌دهید احساس خستگی می‌کنید، چون بدنتان الکترولیت‌هایی چون پتاسیم وسدیم را از دست داده است که باید این الکترولیت از دست رفته توسط نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت جایگزین شود.
  • برای همین است که بسیاری از نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشیدنی‌های مخصوص ورزش دارای الکترولیت بسیاری هستند.
  • یعنی وقتی شما الکترولیت زیادی را در اثر بیماری از دست می‌دهید باید به سرعت آن را با توسط مایعات حاوی الکترولیت جایگزین کنید تا دچار حملات ناگهانی در بدن نشود.
  • بدن انسان به مقدار معینی از ترکیبات شیمیایی برای آن که به خوبی کار کند احتیاج دارد. از مهم‌ترین الکترولیت‌های مورد نیاز بدن سدیم، پتاسیم و کلرید است.
  • هر چقدر بدن انسان سالم‌تر باشد الکترولیت موجود در بدن در فرآیند‌های بیش‌تری شرکت می‌کند. بسیاری از فرآیندهای قلبی و عصبی، هماهنگی عضلات و توانایی بدن به جذب مایعات بستگی به غلظت این ذرات در بدن دارد.
  • کلسیم، منیزیم، پتاسیم و کلرید از الکترولیت‌های رایج در بدن انسان می‌باشد.

فواید الکترولیت در بدن چیست؟

  • میزان الکترولیت در بدن نباید از حد مجاز بیش‌تر یا کمتر باشد؛ اگر بدن انسان درصد زیادی الکترولیت جذب کند، کلیه شما آن را فیلتر می‌کند. هورمونی نیز در بدن انسان است که مسئول تنظیم و مصرف صحیح الکترولیت در بدن انسان را داراست.
  • کم یا زیاد شدن الکترولیت باعث بیماری‌های کلیوی و بیماری‌های خطرناک دیگری می‌شود.
  • برای مثال نامناسب بودن درصد سدیم موجود در خون بیماری‌هایی چون هایپر یا بیش‌فعالی(Hyper) یا وجود درصد بیش از حد پتاسیم باعث بیماری هایپوکالمیا (hypokalemia) می‌شود. نوشیدن بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی نیز می‌تواند باعث بی‌نظمی درصد الکترولیت در بدن انسان شود.
  • الکترولیت‌ها به عنوان کاتالیزور نیز در بسیاری از واکنش‌های آنزیمی در بدن انسان شرکت دارند؛ برای مثال در تبدیل پروتئین‌ها به آمینواسید در درون سلول‌ها شرکت شایانی دارند.
  • سیستم عصبی انسان نیز به الکترولیت برای هماهنگی بیش‌تر احتیاج دارد؛ تغییراتی که در درون پوسته‌ی سلول‌های عصبی انجام می‌گیرد توسط الکترولیت‌های پتاسیم و سدیم صورت می‌پذیرد که باعث انتقال اطلاعات و پیام‌های عصبی می‌شود.
  • پس بهتر است دفعه بعد که شروع به خوردن می‌کنید مواظب مقدار کالری مصرفی خود باشید و فراموش نکنید که بدن انسان به الکترولیت احتیاج دارد.

منابع غذایی سرشار از الکترولیت

1. سوپ های تهیه شده از آب گوشت

سدیم نخستین الکترولیتی است که به واسطه تعریق از دست می دهید. در نتیجه، از دست دادن این الکترولیت بزرگترین نگرانی برای افرادی است که ورزش می کنند. سدیم به حفظ مایع بدن کمک می کند و از گرفتگی ها پیشگیری می کند.

یک سوپ تهیه شده از آب گوشت می تواند بین 300 تا 600 میلی گرم سدیم تامین کند و افزون بر آن به آبرسانی بدن نیز کمک می کند.

الکترولیت


2. شیر شکلات سرشار از الکترولیت

پس از ورزش، شیر برخی از الکترولیت ها مانند کلسیم (که به استخوان سازی کمک می کند و در انتقال عصبی و همچنین عملکرد قلب نقش دارد)، سدیم، و پتاسیم (برای انقباض عضلانی ضروری است) را تامین می کند.

نگران قند افزوده ناشی از شکلات نباشید. شیر شکلات نسبت ایده آل 3:1 از کربوهیدارت ها به پروتئین که ورزشکاران برای ریکاوری مناسب به آن نیاز دارند را ارائه می کند.

الکترولیت


3. میوه ها سرشار از الکترولیت

موز و همچنین پرتقال و ملون منابع خوبی برای پتاسیم هستند، از این رو گزینه هایی ایده آل برای مصرف پس از ورزش هستند. همچنین، این میوه ها حاوی کربوهیدارت هستند و به افزایش قند خون پیش از ورزش برای ریکاوری سریع‌تر نیز کمک می کنند.

الکترولیت


4. یک سالاد بزرگ

از مواد تشکیل دهنده رایج در سالاد می توان به سیب زمینی شیرین، سبزیجات برگدار، لوبیای سیاه، و چغندر اشاره کرد که همگی سرشار از پتاسیم هستند.

زیتون، گوجه فرنگی و کاهو سرشار از کلرید هستند که این الکترولیت به همراه سدیم در حفظ تعادل مایع بدن نقش دارد. با افزودن مقداری برنج قهوه ای و مغزهای خوراکی به سالاد خود می توانید فواید آن را بیشتر کنید.

مغزهای خوراکی و غلات کامل سرشار از منیزیم هستند که بدن برای انقباضات عضلانی و تولید پروتئین و انرژی به آنها نیاز دارد.

الکترولیت


5.دانه های کدو تنبل سرشار از الکترولیت

دانه های خوراکی همانند یک نیروگاه غذایی هستند. اما در انتخاب آنها باید عاقلانه عمل کنید و دانه های کدو تنبل یکی از بهترین منابع برای منیزیم هستند و دو قاشق غذاخوری از آن حاوی 74 میلی گرم منیزیم است.

این میزان 25 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای منیزیم را تامین می کند. پیش از ورزش می توانید دانه های کدو تنبل را مصرف کنید تا ذخایر الکترولیت خود را افزایش داده و استقامت بیشتری را تجربه کنید.

الکترولیت


6. ماست یونانی سرشار از الکترولیت

سلول های شما برای تولید انرژی نیازمند الکترولیتی به نام فسفات هستند. افراد بسیاری نیاز خود به فسفر را با مصرف غذاهای سرشار از پروتئین تامین می کنند. اما ماست یونانی که سرشار از فسفر و کلسیم است، انتخاب بهتری محسوب می شود.

حدود دو ساعت پیش از ورزش این ماده غذایی را مصرف کنید. از این طریق هم برای مدتی طولانی‌تر احساس سیری و پری را تجربه خواهید کرد و هم زمان کافی برای گوارش وجود دارد.

پس از ورزش نیز می توانید برای کمک به بازسازی عضلات ماست یونانی مصرف کنید زیرا این محصول دارای 12 تا 16 گرم پروتئین در هر 4 اونس (113 گرم) است.

الکترولیت

همچنین بخوانید:

موارد مصرف و عوارض بی‌کربنات سدیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا