دسته‌بندی نشده

اقامت ترکیه : شرایط اخذ اقامت ترکیه چگونه است ؟

اخذ اقامت ترکیه

راههای اخذ اقامت ترکیه و راههای مهاجرت به ترکیه کدام است ؟ آیا می خواهید در خصوص راههای اخذ اقامت ترکیه اطلاعاتی داشته باشید ؟

اگر میخواهید بیش از ۹۰ روز در ترکیه بمانید، باید مجوز اقامت را درخواست کنید. اگر یک ویزای معتبر دارید، فقط در صورتی که ویزیت در طول اقامت خود منقضی شود و اگر اقامت شما بیش از ۹۰ روز باشد، فقط باید برای راههای اخذ اقامت ترکیه درخواست بدهید.

انواع مختلف اقامت ترکبه

در اینجا انواع مختلفی از اجازه اقامت وجود دارد:

  1. اجازه اقامت کوتاه مدت
  2. اجازه اقامت خانوادگی
  3. مجوز اقامت دانشجویی
  4. اجازه اقامت طولانی مدت
  5. اجازه اقامت انسان دوستانه

اگر شما در حال حاضر در ترکیه هستید، می توانید به طور انحصاری برای مجوز اقامت با مقامات محلی درخواست کنید. اگر میخواهید برای راههای اخذ اقامت ترکیه درخواست دهید، یک گذرنامه / اسناد مسافرتی حداقل ۶۰ روز پس از انقضای مجوز اقامت درخواست شده و دو نسخه از آن لازم میباشد. علاوه بر این، اگر شما یک فرم درخواست و پر شده دارید، حداقل چهار عکس دارای اندازه گذر گذرنامه (به صورت ایمن، هشت)، ویزای شما نیاز دارید. بسته به نوع اجازه اقامت، ممکن است مستندات بیشتری (مثلا گواهینامه کارفرما، مدرسه، دانشگاه، بانک، و غیره) داشته باشید.

اجازه اقامت شما بین ۶ ماه تا ۵ سال معتبر خواهد بود، بسته به نوع مجوز و دلیل درخواست شما. هزینه ها ممکن است متفاوت باشد، اما تقریبا € ۶۰ / $ ۸۰٫

تمدید اقامت ترکیه

اگر میخواهید مجوز اقامت خود را تمدید کنید، باید ۶۰ روز قبل از پایان مجوز آن را در مقامات محلی انجام دهید. شما یک سند رایگان ارائه خواهید کرد که نشان می دهد درخواست شما برای تمدید در حال انجام است و شما مجاز به ترک در ترکیه تا زمانی که تصمیم گرفته اید، حتی اگر مجوز شما تا آن تاریخ منقضی شده باشد. مجوز جدید دقیقا از تاریخ انقضاء مجوز سابق معتبر خواهد بود. با این حال، در هیچ شرایطی نباید تلاش کنید که مقامات ترکیه فریب اعتبار مجوز اقامت خود را افزایش دهند – شما خطر اخراج را به کشور خود و یا یک دوره در سیستم زندان بدنام ترکیه دارید.

درخواست مجوز دیگری در موارد خاص، شما ممکن است برای یک مجوز اقامت دیگری درخواست کنید. برای مثال اگر یکی از والدین شما ترک است و شما ۱۸ ساله هستید، می توانید بلافاصله درخواست مجوز اقامت کوتاه مدت درخواست کنید. تنها لازم است که شما حداقل سه سال در ترکیه زندگی کرده باشید. در بحث راههای اخذ اقامت ترکیه اگر از یک شهروند ترکیه جدا شده اید و می خواهید در ترکیه بمانید، می توانید درخواست مجوز اقامت کوتاه مدت نیز بدهید.

شما باید در مدت ۳ سال در ترکیه زندگی کنید، مگر اینکه شما قربانی خشونت خانگی شده اید. با این حال، در هر دو مورد، درخواست مجوز دیگری اختیاری است، زیرا مجوز خانواده به زودتر از زمانی که شما ۱۸ ساله یا طلاق گرفته اید، منقضی نمی شود.

اقامت طولانی مدت ترکیه

اجازه اقامت طولانی مدت ترکیه اگر می خواهید برای اقامت طولانی مدت اقامت ترکیه درخواست بدهید، باید شرایط زیر را انجام دهید:

  • ۸سال اقامت داِئم درترکیه
  • بدون دریافت کمک اجتماعی در۳سال گذشته
  • درآمدکافی وپایداربرای حفظ خودو(خانوادتان)
  • بیمه معتبر(برای متقاضیان زیر۶۵ سال)
  • تهدیدعمومی

کسانی که جز خارجی نیستند، تحت شرایطی که توسط هیأت سیاست های مهاجرت تعیین شده است، که در هشت سال گذشته در یک مجوز کار مشغول ترکیه بوده اند و اگر همچنان ادامه پیدا کند بدون دریافت کمک اجتماعی برای سه سال گذشته با مقررات مناسب منبع درآمد و داشتن یک بیمه بهداشتی معتبر بدون تهدید به نظم عمومی و امنیت، آنها “مجوز اقامت طولانی مدت” توسط فرمانداران را به تصویب وزارتخانه صادر می کنند.

اصطلاح بدون وقفه هشت سال اقامت در ترکیه بر اساس مجوز محاسبه می شود. طبق ماده ۳۸ قانون با توجه به نصف زمان اقامت مجاز دانشجویان و تمام وقت مجوز های اقامت دیگر؛ برای کسب حقوق در مورد امنیت اجتماعی محاسبه می شود، با توجه به قوانین قابل اجرا در زمینه بهره مندشدن از حقوق مشابه به شهروندان ترکیه به عنوان قوانین ومقررات مربوط به مناطق خاص و خدمات اجباری نظامی، حق رای و انتخاب، ورود به خدمات عمومی و معافیت از وظایف سفارشی هنگام وارد کردن وسایل نقلیه داده میشود.

لغو مجوز اقامت طولانی مدت به موجب قانون برای کسانی که خارج از ترکیه هستندو بیش از یک سال از نظر سلامت، تحصیلات و خدمات عمومی در کشورشان اقامت دارند و یا دارای یک امنیت عمومی یا نظم عمومی هستند، اجباری است. این لغو با تصویب وزارت امور خارجه برای اجازه اقامت طولانی مدت انجام می شود. این امر برای مجددا درخواست مجوز اقامت طولانی مدت نیز اعمال می شود.

روند مجدد درخواست برای لغو مجوز اقامت طولانی مدت در سفارتخانه ها در خارج از کشور انجام می شود و با توجه به حسن نیت ارائه سرویس هشت ساله در ترکیه، به والی ولایتی تحویل نمی شود. این برنامه ها برای نهایی شدن اجازه اقامت طولانی مدت در اولویت با ماه مورد نظر قرار می گیرند.

اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه و شرایط آن

قبل از اعطای اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه شرایط زیر را در نظر بگیرید:

  • ۱. ارائه مدارک مستند برای اقامت آنها در ترکیه و اجازه اقامت ترکیه همراه با نرم افزار.
  • ۲. به موجب ماده ۷ قانون، اجازه ورود به ترکیه را نداشتند.
  • ۳. شرایط زندگی خارجی باید از استانداردهای بهداشت عمومی و استانداردهای ایمنی آزاد باشد
  • ۴. برای ارائه مدارک ثبت احوال برای هر گونه جرم جنایی که در کشور شهروندی یا محل اقامت قانونی خود در کشور اقامت در ترکیه ارائه شده است.

اجازه اقامت کوتاه مدت ترکیه نیز ممکن است به دلایل زیرداده شود:

  • ۱. بازدید از ترکیه برای انجام تحقیقات علمی
  • ۲. اگر او مالک دارایی غیرقانونی در ترکیه است
  • ۳. اگر ارتباطات تجاری یا تجاری برقرار کرده است،
  • ۴. بازدید از ترکیه برای شرکت در برنامه های آموزشی در محل کار
  • ۵. بازدید از ترکیه برای شرکت در برنامه های آموزشی یا مشابه به غیر از برنامه های تبادل دانش آموز یا موافقت نامه هایی که ترکیه بخشی از آن است.
  • ۶. بازدید از ترکیه برای اهداف گردشگری (با روشن شدن مدت اقامت برای زندگی و محل اقامت جایی که آنها قصد اقامت دارند.
  • ۷. بدون ترک اعتیاد به درمان های عمومی، به ترکیه می پیوندد.
  • ۸. هر درخواستی که توسط مقامات قضایی برای تصمیم گیری در انتظار یا توسط مقامات اداری ارائه می شود.
  • ۹. مایل به انتقال مجوز اقامت خانوادگی به اجازه اقامت کوتاه مدت.
  • ۱۰. خارجیانی که مایل به مطالعه دوره زبان ترکی هستند (مجوز اقامت مجاز فقط دو بار).
  • ۱۱. اگر بیگانه از ترکیه برای برنامه آموزشی، تحقیق، کارآموزی یا هر دوره از طریق آژانس عمومی بازدید می کند.
  • ۱۲. اگر یک خارجی برای مدت اقامت در کوتاه مدت درخواست شارژ را از تاریخ فارغ التحصیلی برای برنامه تحصیلات عالی در ترکیه درخواست کند، این اجازه اقامت را نیز می توانید برای یک بار در یک سال اعطا کنید.

اگر یک خارجی در یک سال در خارج از ترکیه بیش از ۱۲۰ روز اقامت داشته باشد و اگر تصمیمی برای حذف یا ورود ممنوعیت در ترکیه بر روی او اجرا شود، اگر مجوز اقامت در خارج از ترکیه برای مقاصد دیگری مورد استفاده قرار گیرد، در این مورد اقامت کوتاه مدت اجازه رد خواهد شد، لغو خواهد شد و هرگز تمدید نخواهد شد.

اقامت خانوادگی در ترکیه

با توجه به اجازه اقامت در ترکیه ،شهروندان ترکیه که تحت ماده ۲۸ قانون شماره ۵۹۰۱ قرار دارند و یا خارجی هایی که دارای مجوز اقامت در ترکیه هستند ، پناهندگان و متقاضیان راههای اخذ اقامت ترکیه حمایت متقابل، همسر خارجی، فرزندان خارجی نابالغ، كودكان كوچك وابسته كه بالغ از حامي هستند، واجد شرايط اجازه اقامت در كشور ترکيه مي باشند .

حامی مالی که در بالا ذکر شد باید درآمد ماهانه حداقل دستمزد را داشته باشد و حداقل کمتر از حداقل دستمزد در هر عضو خانواده باشد. باید پوشش بیمه های پزشکی همه اعضای خانواده را داشته باشد و مدارک ثبت احوال باید ارائه شود و هیچ جرمی علیه اعضای خانواده مرتکب نشده باشد. باید حداقل یک سال اقامت در ترکیه داشته باشد و باید با سیستم ثبت نام مبتنی بر آدرس ثبت شود.

دارندگان حقوق زیر ۱۸ ساله مؤسسات آموزشی ابتدایی و متوسطه نیازی به درخواست مجوز اقامت دانشجویی ندارند زیرا به آنها مجوز اجازه اقامت خانوادگی می دهند. کسانی که در دوره ای بیش از سه سال در ترکیه اقامت داشته و به سن ۱۸ سالگی برسند و مجوزاقامت خانوادگی رادارد می توانند برای انتقال اجازه اقامت کوتاه مدت درخواست دهند

اجازه اقامت در خانواده می تواند به یکی از همسران و برای همه فرزندان در مورد ازدواج چند زنی داده شود . مجوز اقامت خانوادگی برای مدت حداکثر ۲ سال صادر می شود و در مورد مجوز اقامت اسپانسر تجاوز نمی کند.

اجازه اقامت دانشجویی

  • به خارجیانی که در هر دوره تحصیلی در ترکیه تحصیل میکنند، مجوز اقامت دانشجویی را اعطا می شود.
  • همانطور که در شرایط مندرج در ماده ۳۹ قانون مجوز اقامت، خارجیانی که مایل به تحصیل در ترکیه هستند و تحصیلات ابتدایی و متوسطه دارند، مجاز به تحصیل یک ساله دانشجویی ترکیه می باشند و می توانند در آغاز سال آینده تمدید شوند. (خارجیانی که مجوز اقامت دارند و مایل به دریافت و مطالعه تحصیلات ابتدایی و تحصیلی می باشند، می توانند بدون داشتن مجوز اقامت تا ۱۸ سالگی تحصیلات خود را ادامه دهند و پس از ۱۸ سالگی برای اجازه اقامت درخواست می شود کسانی که تحصیلات متوسطه دارند)
  • دانشجویان خارجی که مایل به تحصیل در ترکیه هستند و در رشته های کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، آموزش تخصصی پزشکی در ترکیه و یا آموزش تخصصی دندانپزشکی در ترکیه شرکت می کنند، درصورت شرکت دانشجودر دوره آموزش کامل که توسط دانشجودرخواست شده ، مجوز تحصیل دانشجویان را اعطا میشود.
  • دانشجویانی که وارد ترکیه می شوند، مایل به تحصیل در مقطع کارآموزی و برنامه جوانان اتحادیه اروپا (برنامه های Erasmus +) “اجازه اقامت دانشجویی” را صادر می کنند و برای مجوز اقامت کوتاه مدت دانشجویان صادر می شود.
  • دانشجویان خارجی که مایل به تحصیل در ترکیه هستند (TOMER) یا تحصیل در ترکیه به موجب ماده ۳۱ قانون، با توجه به وضعیت درخواست مجوز اقامت برای TOMER، “اجازه اقامت طولانی مدت” برای یک سال یا دوبار صادر می شود .
  • دانش آموزانی که مایل به تحصیل در ترکیه مانند تحصیلات تکمیلی، برنامه فارغ التحصیلی، برنامه تحصیلات تکمیلی یا دکترا می باشند، می توانند پس از اخذ مجوز کار را انجام دهند.
  • دانشجویان خارجی که شرایط لازم را دارند و در زمینه خاص هر موسسه عالی آموزشی شرکت می کنند، “اجازه اقامت کوتاه مدت” در ترکیه اعطا می شود.

اقامت بشردوستانه در قوانین مهاجرت ترکیه

اجازه اقامت بشردوستانه برای مدت حداکثر یک سال در یک دوره و مجازات توسط استان دیگر به غیر از شرایط سایر انواع مجوز اقامت و پس از تأیید وزارت تحت موارد زیر صادر می شود؛

  • ۱. با در نظر گرفتن بهترین منافع کودک.
  • ۲. خارجی ها نمی توانند برداشته شوند و عزیمت آنها منطقی یا امکان پذیر نیست.
  • ۳. در غیاب تصمیم حذف در مورد خارجی به عنوان ماده ۵۵
  • ۴. انتقال متقاضی به اولین کشور پناهندگی یا یک کشور ثالث ایمن.
  • ۵. در مورد یک خارجی که اجازه ورود به ترکیه را در شرایط اضطراری یا در حمایت از منافع ملی به دلائل نظم عمومی و امنیت، در صورت عدم دریافت سایر اقامت اجازه اقامت خود را داده است که مانع از صدور مجوز اقامت می شود.
  • ۶. تحت هر شرایط فوق العاده ای

خارجیانی که مایل به درخواست مجوز اقامت بشردوستانه میباشند نباید بیش از ۲۰ روز از روز کاری از تاریخ صدور پروانه ثبت نام در سیستم ثبت نام مبتنی بر آدرس استفاده کنند. هنگامی که اجازه اقامت بشر دوستانه صادر می شود، خارجی ها می توانند برای شرایط اقامت به جز اجازه اقامت طولانی مدت برای اجازه اقامت درخواست دهند. با توجه به تصویب وزارت، اجازه اقامت بشردوستانه را می توان لغو کرد و هرگز توسط استان ها در شرایط قانع کننده تمدید نخواهد شد.

دراین رابطه بیشتر بدانید:

۱۳کشور برتر برای مهاجرت کدامند؟

چک لیست کار هایی که قبل از مهاجرت به آلمان باید انجام دهید

مهاجرت به کانادا : روش ها و شرایط مهاجرت به کانادا کدامند؟

شرایط مهاجرت به جزیره ی نیوفاندلند کانادا

وکیل مهاجرت کیست ؟ چه خدماتی را وکیل مهاجرت انجام میدهد؟

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا