دسته‌بندی نشده

اعمال ماه رجب،اعمال مشترک ماه رجب و عبادت ها

اعمال ماه رجب:ماه رجب یکی از ماه های حرام است که در روایات برای آن فضایل زیادی ذکر شده است.اعمالی که برای این ماه در روایات ذکر شده، به دو گونه است؛ قسمتی از این اعمال مربوط به همه روزهای ماه است؛ مانند روزه گرفتن و بعضی از اذکار و ادعیه و قسمت دیگر آن مربوط به زمان های مخصوصی از این ماه، مانند اعمال و دعاها و نمازهایی که برای هر شب و روز این ماه وارد شده است و همچنین اعمالی که در ایام البیض (روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری) سفارش به انجام آن شده است.

اعمال ماه رجب

اعمال ماه رجب

الف)اعمال مشترک ماه رجب:

نوشته های مشابه

روزه:

1.امام صادق(ع)فرمود:حضرت نوح(ع)در روز اول ماه رجب سوار بر کشتی شد و به همراهان دستور داد، این روز را روزه بگیرند و فرمود هر که این روز را روزه بدارد آتش جهنم یک سال از او دور شود و کسی که هفت روز از این ماه را روزه بدارد هفت درب جهنم بر او بسته شود و اگر هشت روز روزه بدارد هشت درب بهشت به روی او باز می شود و کسی که پانزده روز روزه بدارد خداوند حوایج او را بر آورده کند و کسی بیشتر از این مقدار روزه بگیرد خداوند افزون به او عنایت کند.

2.امام کاظم (ع)فرمود:رجب، نام رودى است در بهشت که از شیر سپیدتر و از عسل شیرین‏تر است، کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند متعال از آن رود به او مى‏نوشاند.

3.و فرمود: ماه رجب، ماه بزرگى است که در آن (پاداش) حسنات چند برابر است و گناهان (آدمى) در آن آمرزیده مى‏شود. کسى که یک روز در ماه رجب روزه بگیرد، آتش جهنّم به اندازه یک صد سال از او فاصله مى‏گیرد، و کسى که سه روز (در این ماه) روزه بگیرد، بهشت براى او واجب مى‏شود.

روایات در فضیلت روزه ماه رجب بسیار است که به همین مقدار بسنده می کنیم.

اذکار و اوراد مخصوص:

1. رسول خدا (ص)فرمود:کسی که در ماه رجب صد مرتبه این ذکر را بگوید” أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ”و بعد از پایان آن انفاقی کند، خداوند امر او را به رحمت و آمرزش پایان برد و … و هنگامی که خداوند را در روز قیامت ملاقات کند خداوند به او گوید: به سلطنت من اقرار کردی پس هر درخواستی داری بنما تا اجابت کنم که کسی جز من نمی تواند خواسته های تو را برآورد.

2.حضرتش در روایت دیگر فرمود:کسی که هزار مرتبه در این ماه”َلا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ”بگوید خداوند صد هزار پاداش در نامه عمل او می نویسد و …

اذکار و اوراد این ماه نیز فراوان است که به کتب ادعیه که در این زمینه نگاشته شده مراجعه نمایید.

ب)اعمال مخصوص ماه رجب:

از اعمال مخصوص این ماه نمازهایی است که در هر شب باید خوانده شود و کیفیت آن در روایات آمده است.

از جمله اعمال مخصوص:”غسل شب اول، شب پانزدهم، شب آخر،نمازهای شب جمعه اول ماه رجب(لیلة الرغائب)

نمازهای شب سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم(لیالی البیض)

انجام عمره،

زیارت امام حسین (ع)

زیارت امام رضا(ع)است.

اعمال ماه رجب

دیگر اعمال ماه رجب

از دیگر اعمال مهم و ارجمند این ماه خواندن اذکار دعا هایی است که از سوی معصومین ( علیهم السلام ) روایت شده است . از جمله آنکه :

۱ – اعمال ماه رجب:در طول ماه هزار بار خواندن این دعا : استغفرالله ذوالجلال و الاکرام من جمیع الذنوب و الاثام . شیخ صدوق در این باره روایت کرده است که هر کس این دعا را در رجب هزار بار بخواند خداوند به او می ‌گوید : اگر تو را نیامرزم خدای تو نیستم ، خدای تو نیستم .

اعمال ماه رجب

۲ –اعمال ماه رجب:خواندن سوره توحید ده هزار یا هزار بار که هر کس در رجب این سوره را هزار بار بخواند در قیامت پاداشی برابر عمل هزار پیامبر و هزار فرشته خواهد داشت و هیچ کس از او به خدا نزدیک تر نخواهد بود جز آنکه پیش از این سوره را خوانده باشد .

اعمال ماه رجب

۳ – اعمال ماه رجب:گفتن هزار بار لا اله الا الله و روایت شده هر کس در رجب هزار بار لا اله الا الله بگوید خداوند صد هزار حسنه برای او می ‌نویسد و صد کاخ بهشتی به او می‌ دهد .

اعمال ماه رجب

۴ – اعمال ماه رجب:صد بار خواندن این دعا : استغفرالله الذی لا اله الا هو وحده لا شریک له و اتوب الیه که روایت شده هر کس این دعا را صد بار بگوید و پس از آن صدقه انفاق نماید خداوند کارش را با بخشش و آمرزش پایان دهد و اگر همان را چهارصد بار بگوید خداوند پاداش صد شهید را به او می‌ دهد .

اعمال ماه رجب

۵ –اعمال ماه رجب: به پیروی از امام سجاد ( علیه السلام ) در همه ماه در سجده‌ های خود این دعا را بخواند : عظم الذنب من عبدک فلیحسن العفو من عندک .

اعمال ماه رجب

۶ –اعمال ماه رجب: از جمله اعمال دیگر ماه رجب که دارای فضیلت بی شماری است خواندن دعای یا من ارجوه لکل خیر بعد از هر نماز واجب است این دعا در مفاتیح الجنان ذکر شده و برای فرد فضیلت‌ های بی شماری را به همراه دارد .

اعمال ماه رجب

۷ – اعمال ماه رجب:خواندن دعای اللهم انی اسالک صبر الشاکرین لک در هر روز . در کتاب اقبال در مورد این دعا آمده است که معلی از حضرت امام صادق ( علیه السلام ) خواست تا دعایی به او بیاموزد که تمام معارف شیعه را در برداشته باشد امام خواندن این دعا را به او توصیه کرده است .

اعمال ماه رجب

۸ –اعمال ماه رجب: هر روز این دعا را خواندن : یا من یملک حوائج السائلین .

اعمال ماه رجب

۹ – اعمال ماه رجب:خواندن دعای اللهم انی اسألک بمعانی جمیع ما یدعوک به ولاه امرک که از دست خط حضرت ولی عصر نقل شده است و دعایی است با مضامین بسیار بلند و نیکو که در هایی از علم و معرفت را به روی آنکه اهل آن باشد می‌ گشاید .

اعمال ماه رجب

۱۰ –اعمال ماه رجب: خواندن دعای ارجمند و پر مضمون اللهم یا ذالمنن السابغه …

اعمال ماه رجب

۱۱ –اعمال ماه رجب: زیارت حضرت امام حسین (علیه السلام) در آغاز و در میان ماه .

اعمال ماه رجب

۱۲ –اعمال ماه رجب: به جای آوردن نماز های ویژه ماه .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا