دسته‌بندی نشده

اطلاعات مفید درمورد ارزش غذایی و خواص طالبی

همه چیز درمورد طالبی

طالبی یکی از بهترین منابع ویتامین آ است و مملو از بتاکاروتن بوده که در بدن تبدیل به ویتامین آ می شود. بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان بسیار عالی است که از سرطان پیشگیری می کند، کلسترول را کاهش می دهد و درصد بیماری های قلب و عروق را به طرز چشمگیری کم می کند.

طالبی نوعی صیفی جات است و با آنکه در ایران طرفداران بی شماری دارد، اما در اصل از فرانسه و چند کشور دیگه وارد ایران شده است. این میوه شیرین و آبدار را هم به صورت قاچ شده مصرف می کنند و هم با آن خوراکی های دیگری نظیر فالوده، اسموتی و… تهیه می کنند.

البته استفاده های طالبی به همین موارد ختم نشده و حتی از پوست آن هم در طب سنتی استفاده می شود. هر چند برخی از افراد نسبت به آن آلرژی دارند اما همچنان یکی از پر فروش ترین میوه های بازار می باشد.

کالری و ارزش غذایی طالبی

مقدار 100 گرم
کالری ۳۶
کل چربی ۰.۱ گرم
چربی اشباع ۰ گرم
چربی چند غیر اشباع ۰.۱ گرم
چربی تک غیر اشباع ۰ گرم
کلسترول ۰ میلی گرم
سدیم ۱۸ میلی گرم
پتاسیم ۲۲۸ میلی گرم
کل کربوهیدرات ۹ گرم
فیبر غذایی ۰.۸ گرم
قند ۸ گرم
پروتئین ۰.۵ گرم

طالبی/کالری طالبی/ارزش غذایی طالبی/خواص طالبی/فواید طالبی/خواص درمانی طالبی

بیشتر بخوانید:

آشنایی با کالری، ارزش غذایی و خواص شگفت انگیز خربزه

مقدار کالری هندوانه و تخمه هندوانه + رژیم لاغری با هندوانه

طالبی/کالری طالبی/ارزش غذایی طالبی/خواص طالبی/فواید طالبی/خواص درمانی طالبی

خواص طالبی

1. بهبود سلامت قلب با طالبی

طالبی به دو طریق به سلامت قلب کمک می‌کند. فیبر خوراکی موجود در طالبی به پایین آوردن کلسترول بد یا همان ال‌ دی‌ ال کمک می‌ کند. در نتیجه این موضوع تا حدی مانع از گرفتگی رگ‌ ها می‌شود.

وجود مقدار زیاد پتاسیم هم که مثل یک رگ‌ گشا عمل می‌کند، باعث کاهش فشار خون در بدن می‌شود. در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری‌ های قلبی عروقی یا حملات و سکته قلبی به حداقل می‌ رسد.

2. طالبی کمک به هضم غذا و جلوگیری از یبوست

همان طور که گفتیم طالبی سرشار از فیبر محلول خوراکی است که می‌ تواند به دفع زاید مواد و درمان یبوست و سایر مشکلات مربوط به روده کمک کند. علاوه بر این فیبر موجود در طالبی به شما احساس سیری می‌دهد و از پرخوری جلوگیری می‌کند. در نتیجه طالبی برای رژیم‌ های کاهش وزن بدن مناسب است.

3. طالبی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

ویتامین سی موجود در طالبی باعث افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. ویتامین آ، کاروتنوئید و بیوفلاوونویدها (زردینه) هم به‌عنوان آنتی اکسیدان از بدن در برابر بیماری‌ ها محافظت می‌ کنند.

این مواد مغذی قدرت این را دارند که رادیکال‌های آزادی که باعث بروز سلول‌های سرطانی می‌شوند را از بین برده و خنثی کنند. طالبی حاوی ترکیبات اورگانیک است که به‌ طور مستقیم به کاهش خطر ابتلا به سرطان دهان، سرطان ریه، سرطان روده و سرطان سینه کمک می‌کند.

4. طالبی و تقویت بینایی

یکی دیگر از خواص طالبی برای سلامت بدن، تقویت بینایی است. ویتامین آ که به میزان کافی در طالبی وجود دارد، به طور خاص از بینایی و سلامت چشم انسان محافظت می‌کند. بتاکاروتن می‌ تواند از بروز دژنراسیون ماکولا (از‌ دست‌ دادن بینایی در مرکز دید)، آب مروارید و آسیب‌پذیری در برابر اشعه‌ی فرابنفش (UV) جلوگیری کند.

5. کنترل دیابت با طالبی

وجود پکتین یکی دیگر از خواص طالبی است که از ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کند. پکتین و دیگر گونه‌های فیبر خوراکی به تنظیم قند خون کمک می‌ کند. در نتیجه افرادی که دچار دیابت یا درصدد مبتلا به دیابت هستند، در برابر خطر افزایش قند خون که می‌تواند برای سلامتی مضر باشد، در امان هستند.

6. سلامت پوست با طالبی

طالبی نه تنها برای سلامت بدن مفید است بلکه کلاژن‌ های موجود در طالبی به ترمیم سریع پوست و زدودن سلول‌های مرده کمک زیادی می‌کند. مصرف طالبی به صورت روزانه باعث می‌شود پوست شما همیشه تازه و محکم بماند.

7. طالبی و استخوان و دندان‌های سالم

در هر ۱۰۰ گرم طالبی ۱۵ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد. کلسیم برای کمک به فرایند ساخت استخوان و دندان‌ ها مهم است. مصرف طالبی به صورت روزانه به شما کمک خواهد کرد استخوان‌های محکم‌ تر و دندان‌های درخشان‌تری داشته باشید.

8. طالبی و لاغری و کاهش وزن

طالبی میوه ای است که کالری کمی در آن وجود دارد و می تواند در برنامه های کاهش وزن مورد استفاده قرار گیرد. البته مقدار زیاد طالبی همچنین می تواند باعث کاهش انرژی بدن شما گردد و مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. اضافه کردن غذاهای غنی از پروتئین به طالبی به کنترل کلی کالری های بدن کمک خواهد کرد.

9. افزایش انرژی بدن با طالبی

ویتامین‌ های گروه B در آزاد شدن انرژی کربوهیدرات در سلول‌ ها موثر هستند و فیبر غذایی نیز به تحویل تدریجی کربوهیدرات (قند) موجود در مواد غذایی به جریان خون بسیار کمک می‌ کند.

از این رو طالبی که منبع خوبی از فیبر خوراکی و ویتامین های گروه B می‌باشد، میوه‌ ای عالی برای تولید انرژی حاصل از متابولیسم کربوهیدرات و حفظ قند خون در حد مطلوب و به بیان ساده «افزایش انرژی پایدار» به شمار می رود.

10. خواص طالبی در بارداری

خوردن طالبی در بارداری مجاز است و مشکلی ایجاد نمی کند. طالبی بسیار مفید است و مواد مغذی زیادی نیز دارد. کالری آن متوسط و مواد مغذی آن فراوان است بنابراین برای خانم های باردار مفید است. این میوه برای رشد و تکامل جنین نیز مفید است.

اما اگر پزشک خوردن طالبی را ممنوع کرد تعجب نکنید زیرا احتمال وجود باکتری لیستریا بیرون آن وجود دارد. اما در صورت پوست کردن آن مشکلی ایجاد نمی شود.

طالبی/کالری طالبی/ارزش غذایی طالبی/خواص طالبی/فواید طالبی/خواص درمانی طالبی

بیشتر بخوانید:

آشنایی با خواص طالبی

۱۳ خاصیت بی نظیر آب طالبی برای سلامت بدن

آشنایی با خواص و مضرات مصرف طالبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا