دسته‌بندی نشده

اطلاعات دارویی کامل کپسول میگلوستات

میگلوستات چیست و چرا تجویز می شود؟

میگلوستات (Miglustat) برای درمان موارد خفیف تا متوسطِ «بیماری گوشه نوع ۱» در بالغینی بکار می‌رود که جایگزینی آنزیم در آنها مقدور نیست یا آنزیم‌ درمانی برایشان مناسب نیست.

بیماری گوشه (Gaucher disease) در نتیجه‌ی تجمع انواع خاصی از مواد چربی در تعدادی از اندام‌ها به‌ویژه طحال و کبد ایجاد می‌شود. این امر موجب بزرگ‌شدگی اندام‌های مذکور گشته و می‌تواند عملکرد آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. مواد چربی ممکن است در بافت استخوان نیز تجمع یافته و تضعیف استخوان و افزایش احتمال شکستگی آن را به دنبال داشته باشد. هم‌چنین بیماری ممکن است با درگیر کردن مغز استخوان، موجب اختلال در انعقاد خون شود.

در افراد مبتلا به بیماری گوشه آنزیم تجزیه‌کننده‌ی مواد چربیِ مذکور، عملکرد صحیح ندارد. درمان بیمار نیز اغلب شامل تجویز جایگزین آنزیمی است. این ناهنجاری موروثی در میان مردم یهود نژاد شرقی و اروپای مرکزی (آشکِنازی) شیوع بالایی دارد. علائم بیماری در هر سنی می‌تواند ظاهر شود.

میگلوستات همچنین نخستین دارویی است که برای درمان عوارض نورولوژیک پیشرونده در بیماری نیمن پیک، نوع سی (NPC) بکار گرفته می شود.

نام‌های تجاری: Zavesca

قرص

مکانیسم اثر میگلوستات

میگلوستات از تشکیل مادهٔ گلوکوسربروزید (که در اثر ناتوانی آنزیم گلوکوسربروزیداز رخ می‌دهد) جلوگیری می‌کند که به اینگونه درمان، «درمان از طریق کاهش سوبسترا» می‌گویند.

نحوه مصرف میگلوستات

  • می توان دارو را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.
  • در صورت بروز اسهال از مصرف غذاهایی که مقادیر بالای کربوهیدرات (قند) دارند اجتناب کنید

موارد و مقدار مصرف میگلوستات

الف) درمان موارد خفیف متوسط بیماری گوشه تیپ I، در کسانی که امکان جایگزینی آنزیم موجود نیست

ب) درمان تظاهرات نورولوژیک پیش رونده بیماران Niemann-Pick تیپ C دوز: ۱۰۰ میلی گرم سه بار در روز به صورت خوراکی مصرف می شود.

مصرف میگلوستات در دوران بارداری و شیردهی

برای دارو های گروه X در دوران بارداری مطالعات در حیوانات یا انسان بیانگر ایجاد اختلالات و ناهنجاری های جنینی بوده است، یا عوارض جانبی گزارش شده، موید ایجاد خطرات در جنین است، به دلیل این خطرات به طور واضح مصرف این داروها در دوران حاملگی ممنوع است و بعنوان داروهای ممنوعه در بارداری هستند.

مصرف در شیردهی: ترشح دارو در شیر مشخص نیست. با احتیاط استفاده شود.

دارو

موارد منع مصرف میگلوستات

افرادی که دچار بیماری‌های مغز و اعصاب یا مشکلات کلیوی هستند، زنان باردار و همچنین مردان یا زنانی که قصد دارند بچه‌دار شوند، نباید میگلوستات مصرف کنند

عوارض جانبی میگلوستات

عوارض جانبی جدی در این دارو شاملِ درد، سوزش، بی‌حسی و سوزن‌سوزن شدنِ دست‌ها، بازوها و پاها، لرزش غیرقابل‌کنترل دست‌ها، تغییرات بینایی و احتمال خونریزی است.

عوارض شایع عبارتند از عوارض گوارشی (اسهال، دل‌آشوب، نفخ و گاز شکم، بی‌اشتهایی، یبوست)، خشکی دهان، مشکلات عضلانی (ضعف، کرامپ و گرفتگی ماهیچه بخصوص در پاها، احساس سنگینی در دست‌ها و پاها، عدم استواری بدن هنگام راه رفتن)، پشت‌درد، گیجی، عصبی‌شدن، سردرد، اختلالات حافظه و قاعدگی نامنظم یا دشوار.

توصیه های دارویی مصرف میگلوستات

  • کپسول ها باید کامل بلعیده شوند، نباید از خرد یا باز کردن آن ها خودداری کنید.
  • می توان دارو را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.
  • دارو را در زمان مشخصی از روز مصرف کنید.
  • ممکن است دارو سبب سردرد، گیجی، لرزش ،تهوع، استفراغ، اسهال و کاهش وزن شود.
  • در طول درمان تغییرات وزن خود را مد نظر داشته باشید و در صورت مشاهده ی کاهش وزن شدید و مداوم حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.
  • هم چنین در صورت بروز عوارضی مانند اسهال مداوم و احساس بی حسی یا مورمور شدن دست ها و پاها را حتماً با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

نحوه نگهداری میگلوستات

دارو را در جای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد بیماری نیمن پیک (Niemann–Pick disease)

علائم بیماری نیمن پیک چیست؟ آیا این عارضه قابل درمان است؟

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا