دسته‌بندی نشده

اطلاعات دارویی کامل ویال تزریقی گولیموماب

موارد مصرف و عوارض جانبی گولیموماب

گولیموماب (Golimumab) برای کاهش درد و تورم بیماری‌های التهابی خاص (مانند آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک، اسپوندیلیت آنکیلوزان) و بیماری خاص روده (بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو) استفاده می‌شود.

گولیموماب متعلق به دسته داروهای مسدود کننده تومور نکروزیس فاکتور (TNF) است و با مسدود کردن TNF (ماده ساخته شده توسط بدن که مسبب التهاب است) التهاب را کاهش می‌دهد.

اشکال دارویی: آمپول، ویال تزریقی

نام تجاری: Simponi

مقدار و روش درست مصرف داروی گولیموماب

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامع دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی گولیموماب از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. دوز این دارو بر اساس وزن و وضعیت بیماری تجویز می‌شود.

ویال تزریقی گولیموماب زیر نظر پزشک ( 4 هفته بعد از دوز اول و سپس 8 هفته بعد) و به صورت وریدی (طی 30 دقیقه) تزریق می‌شود. پزشک تا یک ساعت بعد از تزریق این دارو، علائم بیمار را تحت نظر قرار می‌دهد.

آمپول گولیموماب به صورت زیر جلدی تزریق می‌شود. 30 دقیقه قبل از تزریق، این دارو را از یخچال در آورید تا یا دمای اتاق هم دما شود. آمپول گولیموماب را نباید به ناحیه‌ای از پوست که دچار زخم یا جراحت شده است، تزریق کنید.

قبل از تزریق گولیموماب محل مورد نظر را تمیز کرده و الکل بزنید. سعی کنید دوزی از داروی گولیموماب را از دست ندهید.

Golimumab

موارد منع مصرف گولیموماب

  • به تاریخ انقضای داروی گولیموماب توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی گولیموماب را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی گولیموماب را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف گولیموماب در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. مصرف داروی گولیموماب در دوران بارداری ممکن است برای جنین خطرناک باشد.

تاثیر مصرف داروی گولیموماب بر رانندگی

داروی گولیموماب موجب تغییر بینایی یا خواب آلودگی در شما نمی‌شود، اگر این علائم را نداشتید نیازی نیست از رانندگی کردن بپرهیزید.

تداخلات دارویی گولیموماب

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

داروی گولیموماب با داروهای زیر ممکن است تداخل داشته باشد:سرکوب کننده‌های سیستم ایمنی (مانند سیکلوسپورین، آباتاسپت (abatacept)، آناکینرا (anakinra))، برخی واکسن‌های زنده مانند BCG و واکسن آنفولانزا، دیگر مسدود کننده‌های TNF (مانند اتانرسپت، سترولیزومب، آدالیمومب، اینفلیکسیماب)

هشدارها درباره مصرف گولیموماب

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی گولیموماب ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد بچه‌دار شدن دارید و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که سابقه عفونت خاصی (توبرکلوزیس (سل)، هپاتیت B) دارید.
  • در صورتی که سابقه بیماری سرطان دارید.
  • اگر مشکل قلبی دارید
  • در صورتی که تعداد سلول‌های خونی شما کم است.
  • اگر مشکل مربوط به مغز استخوان دارید.
  • اگر سابقه تشنج دارید.
  • در صورتی که مبتلا به بیماری لوپوس هستید.
  • در صورتی که مشکل سیستم عصبی (بیماری ام اس یا صرع) دارید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

دارو

عوارض مصرف گولیموماب

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • خارش،تورم، قرمزی و درد در محل تزریق

تشنج، مشکل تنفسی، خونریزی یا سکته مغزی، بی حسی یا سوزش دست و پا، بی قراری، ضعف ناگهانی عضلانی، تغییرات بینایی، درد عضلانی و مفصلی، بثورات روی بینی و گونه‌ها، علائم نارسایی قلبی (از جمله تنگی نفس، تورم پا و مچ پا)، علائم عفونت (مانند تب، لرز، سرفه، گلودرد مداوم، عرق کردن غیرعادی)، علائم آسیب کبدی (از جمله ادرار تیره، تهوع و استفراغ مکرر ، از دست دادن اشتها) ، معده و درد شکمی، زردی چشم یا پوست: در صورتی که چنین علائمی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی گولیموماب می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد گولیموماب

گولیموماب را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از داروی گولیموماب

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

داروهای ضد درد و ضد التهاب کدامند؟

انواع قرص مسکن : ۲۰ قرص مسکن قوی برای درمان انواع دردها

مسکن درد مفاصل : ۷ مسکن قوی و تاثیر گذار برای درمان درد مفاصل

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا