دسته‌بندی نشده

اطلاعات دارویی کامل محلول آمینولوولینیک اسید 

موارد مصرف و عوارض جانبی آمینولوولینیک اسید

آمینولوولینیک اسید (Aminolevulinic Acid) برای درمان کراتوز خورشیدی یا کراتوز اکتینیک تجویز می‌شود. کراتوز خورشیدی یک ناحیه کوچک ضخیم شده و فلس مانند بر روی پوست است. این نوع آسیب پوستی شایع‌ترین نوع آسیب ناشی از نور خورشید است. کراتوز خورشیدی به کراتوز اکتینی هم معروف است. این آسیب پوستی در ناحیه‌ای از پوست تشکیل می‌شود که در معرض بیش از حد نور آفتاب قرار داشته است.

پوست فلسی شده معمولاً بی خطر است اما احتمال اندکی نیز وجود دارد که این نواحی ملتهب خطر سرطان پوست را افزایش دهند. محلول موضعی آمینولوولینیک اسید به همراه یک نور آبی در درمان فتودینامیک با نور آبی برای درمان کراتوزهای آکتینیک پوست صورت، سر و یا اندام فوقانی استفاده می‌شود.

مقدار و روش درست مصرف محلول آمینولوولینیک اسید

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

  • دوز و مقدار داروی آمینولوولینیک اسید از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • محلول موضعی آمینولوولینیک اسید در هر جلسه درمان فتودینامیک به صورت موضعی روی پوست استفاده می‌شود.
  • مواجهه با نور خورشید، خطر سرطان پوست را بالا می‌برد، به علائم روی پوست خود توجه کنید و در صورت مشاهده علائم مشکوکی، به پزشک مراجعه نمایید.
  • برای درمان کراتوز معمولا جلسات درمان ۸ هفته‌ای با این دارو به همراه فتودینامیک با نور آبی لازم است.

Aminolevulinic Acid

موارد منع مصرف محلول آمینولوولینیک اسید

  • به تاریخ انقضای داروی آمینولوولینیک اسید توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز محلول محلول آمینولوولینیک اسید را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی آمینولوولینیک اسید را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف آمینولوولینیک اسید در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. مصرف محلول آمینولوولینیک اسید و تحت درمان بودن با فتودینامیک در دوران بارداری و شیردهی ممکن است برای کودک شما مضر باشد؛ در این دوران با مشورت پزشک تحت درمان قرار گیرید.

تداخلات دارویی محلول آمینولوولینیک اسید

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

این داروها بهتر است در دوران درمان با آمینولوولینیک اسید مصرف نشوند، زیرا احتمال حساسیت را بالا می‌برند: مخمر سنت جان، گریزئوفولوین (griseofulvin)، دیورتیک‌های تیازیدی، سولفونیلوراز (sulfonylureas)، فنوتیازین‌ها، سولفونامیدها و تتراسایکلین‌ها

هشدار درباره مصرف محلول آمینولوولینیک اسید

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف محلول آمینولوولینیک اسید ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد بچه‌دار شدن دارید و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که قرمزی، زخم یا عفونت پوست دارید.
  • در صورتی که به نور خورشید حساسیت دارید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

دارو

عوارض مصرف محلول آمینولوولینیک اسید

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض در صورت مصرف بیش‌تر از مقدار این دارو بروز می‌کنند، در‌ صورت بروز هریک از این عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • سوزش پوست
  • مشکل انعقاد
  • حساسیت به نور
  • پوسته پوسته شدن پوست و التهاب

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از محلول محلول آمینولوولینیک اسید می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد ( مسمومیت با آمینولوولینیک اسید )

این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند حساسیت پوستی، تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از محلول محلول آمینولوولینیک اسید

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • محلول موضعی را در دمای ۲۵-۲۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با کاربردهای درمانی کرم فلورواوراسیل

آشنایی با کاربردهای درمانی کرم ایمیکویمود

آشنایی با موارد مصرف داروی فلورواوراسیل

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا