دسته‌بندی نشده

اطلاعات دارویی کامل قرص ووراپاکسار

موارد مصرف و عوارض جانبی قرص ووراپاکسار

ووراپاکسار (Vorapaxar) برای کاهش ترومبوآمبولی وریدی (لخته شدن خون در رگ‌ها) و برای کاهش حوادث قلبی و عروقی ترومبوتیک در بیمارانی که دارای سابقه سکته یا بیماری شریانی محیطی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ووراپاکسار مانع از تجمع پلاکتی می شود که با ایجاد لخته های خونی باعث شکل گیری سکته ی مغزی یا قلبی می شوند.

مقدار و روش درست مصرف ووراپاکسار

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

  • دوز و مقدار مصرف ووراپاکسار از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • این دارو معمولا به صورت یک قرص در روز تجویز می‌شود که می‌توانید آن را با یا بدون غذا بخورید.
  • دوز و دوره درمان با این دارو برای هر شخص بستگی به روند درمان، وزن بیمار دارد.
  • پزشک ممکن است به بیمار سایر داروهای ضد پلاکت را هم پیشنهاد دهد مثل آسپرین یا کلوپیدوگرول.

ووراپاکسار

موارد منع مصرف ووراپاکسار

  • به تاریخ انقضای داروی ووراپاکسار توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز ووراپاکسار را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی ووراپاکسار را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.
  • این دارو را برای افرادی که سابقه سکته دارند و یا در خطر خونریزی هستند، استفاده نکنید.

مصرف ووراپاکسار در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. اگر در شرایط خاصی نیاز به این دارو داشته باشید، پزشک با انجام بررسی‌های دقیق برای شما ووراپاکسار را تجویز می‌کند.

تاثیر مصرف ووراپاکسار بر رانندگی

داروی ووراپاکسار معمولا باعث سرگیجه در شما نمی‌شود، اگر این علائم را نداشتید، نیازی نیست از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید.

تداخلات دارویی ووراپاکسار

ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

برخی از داروهایی که ممکن است با داروی ووراپاکسار تداخل کنند، عبارتند از: آپیکسابان، ریواروکسابان، دفیبروتاید، بوسنتان، آتازاناویر، داروناویر، دلاویردین، انزالوتامید، هپارین، آسپرین، استامینوفن، دیگر داروهای ضد انعقاد خوراکی، داروهای ترومبولیتیک دیگر.

هشدار درباره مصرف ووراپاکسار

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف ووراپاکسار ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر حامله هستید و یا به نوزاد خود شیر می دهید.
  • در صورتی که مشکل کبدی یا کلیوی دارید.
  • در صورتی که خطر خونریزی دارید.
  • اگر سابقه سکته دارید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی را دارید.

اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

قرص

عوارض مصرف ووراپاکسار

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • خونریزی
  • کم خونی
  • افسردگی

واکنش‌های شدید حساسیتی (علائم حساسیت به دارو مانند راش پوستی و تنگی نفس)، سردرگمی یا ضعف: اگر این علائم را داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید. اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از ووراپاکسار می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد ووراپاکسار

اگر دارو را زیر نظر پزشک و دوز تجویز شده استفاده نمایید، احتمال مسمومیت بسیار پایین است. اما اگر علائم شدیدی مانند خونریزی، لرز، تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) داشتید، سریعاً به پزشک اطلاع دهید.

شرایط نگهداری از داروی ووراپاکسار

بیشتر بخوانید:

عوارض قرص های ضد انعقاد خون وارفارین

همه چیز در مورد قرص وارفارین یا کمادین

موارد مصرف آکسابین یا ریواروکسابان و عوارض جانبی این دارو

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا