دسته‌بندی نشده

اطلاعات دارویی کامل در مورد قرص کلماستین

معرفی موارد مصرف قرص کلماستین

کلماستین (Clemastine) از داروهای آنتی‌هیستامین است که به منظور درمان آلرژی فصلی و آبریزش بینی، کهیر، سرماخوردگی، آنژیوادم، التهاب ملتحمه چشم و خارش پوست تجویز می‌شود. این دارو جزء داروهای خواب‌آور بوده که برای کاهش حساسیت‌های پوستی و کهیر استفاده می‌شود. کلماستین با مهار کردن اثر هیستامین به کاهش علائم حساسیت کمک می‌کند.

کلماستین به دو صورت قرص و آمپول در دسترس است.

نام تجاری: Tavegil

موارد مصرف کلماستین

مکانیسم اثر کلماستین

آنتی هیستامین‌ها با هیستامین جهت تصاحب رسپتور H1 موجود در عضلات صاف برونش ، دستگاه گوارش، رحم و عروق خونی بزرگ؛ رقابت کرده، به رسپتورهای سلولی متصل می‌شوند، آنها را از دسترس هیستامین خارج می‌کنند و از این طریق منجر به سرکوب علائم آلرژیک ایجاد شده توسط هیستامین می‌شوند ولی اثری بر آزادسازی هیستامین ندارند.

فارماکوکینتیک کلماستین

جذب: از دستگاه گوارش به راحتی جذب می‌شود. زمان شروع اثر طی 30-15 دقیقه و اوج اثر آن طی 7-2 ساعت حاصل می‌شود.
دفع: از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود.

کلماستین

پیش از مصرف کلماستین

  1. با وجود اینکه تهیه کلماستین بدون نسخه ی پزشک از داروخانه امکان پذیر می باشد، اما پیش از تهیه و شروع مصرف آن لازم است به نکات زیر توجه فرمایید:
  2. در صورت بارداری، اقدام به بارداری و یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید تا داروی ضدحساسیت مناسب شرایط شما را برایتان تجویز نماید.
  3. در افراد بالای ۶۵ سال حساسیت به عوارض این دارو بیشتر دیده شده و ممکن است منجر به خواب آوری عمیق در فرد گردد.
  4. در صورت سابقه مشکلات کبدی، کلیوی، قلبی، چشمی (آّب سیاه یا گلوکوم )، مشکلات پروستات یا هرگونه مشکل در دفع ادرار، صرع، مشکلات مزمن تنفسی مانند آسم و برونشیت و سایر موارد حتما پزشک خود را مطلع سازید.
  5. در صورتی که مبتلا به انسداد روده ی کوچک می باشید (حتی از نوع خفیف)حتما پزشک خود را مطلع سازید.
  6. از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.

مقدار مصرف کلماستین

نشانه‌های آلرژی، رینیت

بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال: از راه خوراکی، مقدار یک میلی‌گرم دو بار در روز، یا دو میلی‌گرم 3-1 بار در روز، بر حسب نیاز، مصرف می‌شود (حداکثر مقدار مصرف mg/day 6 است). از راه تزریق عضلانی ، مقدار mg/day 4-2 مصرف می‌شود.

کودکان: کودکان کوچکتر از 12 سال ، از راه خوراکی، مقدار 1-5/0 میلی‌گرم هر 12-8 ساعت، بر حسب نیاز، مصرف می‌شود. از راه تزریق عضلانی، مقدار mg/day 2-1 برحسب سن بیمار، مصرف می‌شود.

مصرف کلماستین در سالمندان: بیماران سالمند نسبت به اثر تسکین‌بخش (Sedative) این دارو حساس‌تر هستند. این بیماران باید به آهستگی و به تدریج تغییر وضعیت بدهند. بیماران سالمند ممکن است بیش از افراد جوان دچار سرگیجه یا کاهش فشارخون شوند.

مصرف کلماستین در کودکان: مصرف کلماستین در نوزادان یا شیرخواران زودرس توصیه نمی‌شود. کلماستین می‌تواند موجب بروز تحریک‌پذیری غیرمعمول، بخصوص در کودکان کوچکتر ار شش سال شود.

مصرف کلماستین در دوران بارداری و شیردهی

  • B ( در این گروه از داروها، مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو خطری بر روی جنین ندارد، اما مطالعات کافی روی زنان باردار برای میزان خطر روی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است.)
  • مصرف در شیردهی: آنتی هیستامین‌ها ، از جمله کلماستین، نباید در دوران شیردهی مصرف شوند. اکثر این داروها در شیر مادر ترشح می‌شوند و شیرخوار را در معرض بروز تحریک‌پذیری غیرمعمول قرار می‌دهند. احتمال بروز تشنج در نوزادان زودرس قابل ملاحظه است.

عوارض جانبی کلماستین

  • اعصاب مرکزی: خواب‌آلودگی، رخوت.
  • قلبی ـ عروقی: کاهش فشارخون ، طپش قلب ، تاکیکاردی.
  • پوست: بثورات پوستی، کهیر.
  • دستگاه گوارش: دیسترس اپی‌گاستر، بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، یبوست، خشکی دهان.
  • ادراری – تناسلی: احتباس ادرار.
  • خون: کم خونی همولیتیک، ترومبوسیتوپنی، آگرانولوسیتوز.
  • تنفسی: افزایش غلظت ترشحات نایژه‌ای.

قرص کلماستین

اثر کلماستین بر آزمایشهای تشخیصی

مصرف کلماستین باید چهار روز قبل از انجام آزمون‌های پوستی قطع گردد. آنتی هیستامین‌ها می‌توانند باعث جلوگیری، کاهش و یا مخفی ماندن پاسخ مثبت در نتایج آزمون‌های پوستی شوند.

ممکن است باعث کاهش سطح هموگلوبین و هماتوکریت شوند.می‌تواند سطح پلاکت و گرانولوسیت‌ها را نیز پایین بیاورد.

تداخلات دارویی کلماستین

  • داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAO) با تداخل با دتوکسیفیه شدن، اثرات آنتی کولینرژیک و تضیعف کننده CNS این دارو را طولانی و تشدید می کنند.
  • کلماستین ممکن است اثرات ترکیبات سولفونیل اوره را کاهش داده و به طور نسبی با اثر ضد انعقادی هپارین مقابله کند.
  • مصرف همزمان با سایر داروهای تضعیف کننده CNS، مانند الکل، باربیتورات ها، آرام بخش ها، داروهای خواب آور و یا داروهای ضد اضطراب ممکن است موجب تشدید اثرات تضعیف کننده CNS شود.
  • آلپرازولام , آمی تریپتیلین , ترانیل سیپرومین , سالمترول , فنوباربیتال , کلردیازپوکساید , کلوزاپین , کافئین , ایزوکربوکسازید , پتاسیم سیترات

موارد منع مصرف کلماستین

  • حساسیت به دارو
  • مشکلات دستگاه تنفسی

هشدارها در مورد مصرف کلماستین

  1. احتمال بروز سر گیجه ، تسکین بیش از حد ، اغتشاش شعور و کمی فشار خون ناشی از مصرف این دارو در سالخوردگان بیشتر است.
  2. مصرف طولانی مدت کلماستین باعث خشکی دهان و گلو و پوسید گی دندان وجود دارد.
  3. در صورت مصرف این دارو تشخیص اپاندیسیت و علایم سمی بر گوش ناشی از مصرف سایر دارو ها مشکل می گردد.

مسمومیت با کلماستین و درمان آن

تظاهرات بالینی: تضعیف CNS (رخوت ، کاهش هوشیاری، آپنه و کلاپس قلبی – عروقی ) و یا تحریک CNS (بی‌خوابی ، توهم، لرزش یا تشنج )، نشانه‌های آنتی کولینرژیک (خشکی دهان ، برافروختگی پوست، مردمک ثابت و گشادشده) و نشانه‌های گوارشی (بخصوص در کودکان شایع است).

درمان: عبارتند از واداشتن بیمار به استفراغ با شربت ایپکا (در صورت هوشیار بودن بیماران) و به دنبال آن تجویز ذغال فعال برای کاهش جذب بیشتر دارو. در صورت عدم هوشیاری بیمار و یا بی‌اثر بودن شربت ایپکا ، معده را باید شستشو داد. کاهش فشارخون را می‌توان با داروهای تنگ‌کننده عروق درمان و تشنج را با فنی‌توئین یا دیازپام کنترل کرد. از مصرف داروهای محرک باید خودداری کرد.

توصیه های دارویی کلماستین

  • کلماستین می تواند خواب آلودگی و گیجی شدیدی در شما ایجاد کند. در صورتی که این اتفاق برای شما رخ داد، تا زمانی که اثر دارو از بین نرفته از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط بیشتری دارند خودداری کنید .
  • مصرف الکل عوارض خواب آوری کلماستین را تشدید می نماید به همین دلیل از مصرف الکل و فرآورده های الکلی در زمان درمان با این دارو خودداری نمایید .
  • در صورتی که قصد انجام عمل جراحی، درمان یا آزمایشات بالینی خاصی (مانند تست آلرژی) را دارید، درمانگر خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید زیرا لازم است برای مدتی پیش از انجام این پروسه ها مصرف داروهای ضدحساسیت را قطع نمایید.
  • در مدت درمان با این دارو حساسیت بدن شما به نور بیشتر می شود لذا تاجای ممکن درمعرض نور مستقیم قرار نگیرید و از کرم های ضدآفتاب و عینک آفتابی استفاده نمایید.
  • پیش از شروع هر داروی جدید، پزشک یا داروساز خود را در جریان مصرف کلماستین قرار دهید تااز تداخلات دارویی و بروز عوارض دارویی جلوگیری نمایید.
  • به منظور کاهش تحریک گوارشی همراه غذا ، آب یا شیر مصرف گردد .
  • در صورت مصرف به عنوان ضد سر گیجه حداقل نیم ساعت قبل از مسافرت استفاده گردد.
  • در صورت بروز خواب آلودگی از کار هایی که نیاز به تمر کز حواس دارند ، خودداری گردد.

شرایط نگهداری کلماستین

همه داروها خصوصاً داروهای خواب آور،داروهای اعصاب و داروهای با بسته بندی و رنگ جذاب را حتماً دور از دسترس اطفال نگهداری کنید .

divider

بیشتر بخوانید:

آشنایی با داروی ضد حساسیت پزودوافدرین

موارد مصرف و عوارض داروی ضد حساسیت دسلوراتادین

همه چیز در مورد قرص لوراتادین و عوارض مصرف این دارو

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا