دسته‌بندی نشده

اطلاعات دارویی کامل در رابطه با فکسوفنادین

موارد مصرف و عوارض فکسوفنادین

فکسوفنادین (Fexofenadine) نوعی آنتی‌هیستامین برای درمان حساسیت‌ است. خشکی شدید دهان، خستگی و سردرد از عوارض مصرف قرص فکسوفنادین می‌باشد.

فکسوفنادین‌ یک‌ آنتی‌ هیستامین‌ طولانی‌ اثر رایج‌ برای‌ درمان‌ علایم‌ گوناگون‌ عطسه ‌، خارش‌ و قرمزی‌ چشم‌، آبریزش‌ بینی‌ و کهیر و همچنین درمان حساسیت‌ فصلی‌ است‌. این دارو برای جلوگیری از علایم ناشی از حساسیت، مانند تب یونجه و کهیر هم به کار برده می‌شود. این دارو در دوزهای 60 180 و 220 میلی‌گرمی موجود است. قرص فکسوفنادین یک آنتی‌هیستامین سداتیو است (به این معنی که مصرف آن شما را خواب‌آلود نمی‌کند).

نام تجاری : تلفست (TELFAST)

مکانیسم اثر فکسوفنادین

فکسوفنادین از طریق مهار انتخابی اسپتورهای محیطی گیرنده H1 عمل می‌کند.

فکسوفنادین

فارماکوکینتیک فکسوفنادین

جذب: جذب دارو سریع می‌باشد.
پخش: 70- 60 درصد دارو به پروتئین‌های پلاسما متصل می‌گردد.
متابولیسم: حدود 5 درصد دارو متابولیزه می‌گردد.
دفع: راه اصلی دفع دارو مدفوع می‌باشد و کمتر از ادرار دفع می‌گردد. نیمه عمر دفع دارو 5/14 ساعت می‌باشد.

نحوه مصرف فکسوفنادین

اگر خودتان مصرف این داروی بدون نسخه را شروع کردید، قبل از مصرف این دارو، تمام دستورالعمل های روی بسته بندی محصول را بخوانید. اگر سوالی دارید، با مسئول داروخانه مشورت کنید. اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، آن را طبق دستور پزشک، معمولا ۲ بار در روز (هر ۱۲ ساعت) مصرف کنید.

اگر از فرم مایع فکسوفنادین استفاده می کنید، قبل از هر دوز مصرف بطری را تکان دهید و هر دوز را با استفاده از وسیله اندازه گیری / قاشق دقیق، دوز را اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب دریافت نکنید. قرص / کپسول یا مایع این دارو را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. اگر از قرص حلال-سریع استفاده می کنید، آن را با معده خالی بخورید.

  • اجازه دهید این قرص که به سرعت حل میشود، روی زبان حل شود و سپس آن را با آب یا بدون آب مصرف کنید. قرص را تا زمانی که قصد نداشتید بخورید، از بسته در نیاورید.
  • اگر برای مصرف این دارو به مایع نیاز دارید (مانند هنگام مصرف قرص / کپسول)، این دارو را با آب مصرف کنید. آن را با آب میوه ها (مانند سیب، گریپ فروت یا پرتقال) مصرف نکنید زیرا ممکن است جذب این دارو را کاهش دهند.
  • دوز دارو بر اساس سن، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان تعیین میشود. دوز خود را افزایش ندهید و یا این دارو را بیشتر از دستورالعمل مصرف نکنید.
  • در طول ۲ ساعت از مصرف این دارو از آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم و منیزیم استفاده نکنید. این آنتی اسیدها می توانند جذب فکسوفنادین را کاهش دهند. اگر وضعیت شما بهبود نیافت و یا بدتر شد به پزشک خود بگویید.

مقدار مصرف داروی فکسوفنادین

فکسوفنادین‌ معمولا روزی‌ دوبار به همراه غذا یا بدون‌ آن مصرف می‌شود. برای‌ آنکه‌ مصرف‌ دارو را فراموش‌ نکنید بهتر است‌ هر روز سر ساعت‌ معینی‌ آن‌ را بخورید. اگر یک‌ نوبت‌ را فراموش‌ کردید، به‌ مجردی‌ که‌ به‌ یاد آورید، مصرفش‌ کنید. البته‌ اگر تقریبا موقع‌ نوبت‌ بعدی‌ رسیده‌ است‌، نوبت‌ فراموش‌ شده‌ را رها کرده‌ و به‌ برنامه‌ دارویی‌ معمولتان‌ بازگردید و مقدار دارو را دو برابر نکنید.

مصرف این دارو برای بزرگسالان و کودکان بالاتر از 12 سال 60 میلی‌گرم خوراکی 2 بار در روز یا 180 میلی‌گرم خوراکی یک بار در روز می‌باشد. ه
مچنین کودکان 11- 2 سال 30 میلی‌گرم خوراکی 2 بار در روز و کودکان 6 ماه تا 2 سال 15 میلی‌گرم خوراکی 2 بار در روز مصرف نمایند.

مصرف فکسوفنادین در دوران بارداری

این دارو در رده C قرار دارد و به صورت کامل مشخص نیست که به جنین آسیب می رساند یا خیر . در صورتی که باردار هستید ، در زمان تجویز این دارو ، به پزشک خود اطلاع دهید .

مصرف فکسوفنادین در دوران شیردهی

اینکه آیا فکسوفنادین از طریق شیر مادر به بدن نوزاد وارد می شود یا خیر ، هنوز یه صورت کامل مشخص نیست . اگر به کودک شیر می دهید ، در زمان تجویز دارو به پزشک خود اطلاع دهید .

قرص فکسوفنادین

در صورت فراموش کردن مصرف فکسوفنادین چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یادآوری ، قرص خود را مصرف کنید . اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورت مصرف بیش از حد قرص فکسوفنادین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا با قصد خودکشی با قرص فکسوفنادین ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با این دارو می تواند کشنده باشد . خودکشی نمایشی با فکسوفنادین روش مناسبی برای جلب توجه نیست .

عوارض قرص فکسوفنادین

هر دارویی عوارض جانبی دارد اگرچه بیشتر مردم هرگز این دچار این عوارض نمی‌شوند اما به هر حال آگاهی از آن‌ها قبل از مصرف هر دارویی لازم و ضروری است. برخی از عوارض این دارو عبارتند از:

  • خشکی شدید دهان
  • سر درد و سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • ضربان قلب نامنظم (آریتمی قلب) یا تپش قلب شدید
  • تشویش و بی‌قراری
  • خستگی
  • سوء هاضمه

چه داروهایی با فکسوفنادین تداخل دارند ؟

فکسوفنادین می تواند با سایر داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کند و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . ممکن است بتوان با تغییر ساعات مصرف داروها ، از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد . برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز فکسوفنادین ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک گزارش دهید . داروهای گیاهی و مکمل های مولتی ویتامین نیز ممکن است با این دارو تداخل ایجاد کند .

برخی از داروهایی که با فکسوفنادین تداخل دارند عبارتنداز :

کتوکونازول / اریترومایسین / آنتی اسیدها حاوی آلومینیوم یا منیزیم نباید در عرض 15 دقیقه قبل و یا بعد از فکسوفنادین مصرف شوند زیرا باعث کاهش جذب فکسوفنادین تا 50٪ می شود.

موارد احتیاط هنگام مصرف داروی فکسوفنادین

  • در صورتیکه باردار هستید و یا کودک شیرخوار دارید قبل از استفاده از این دارو پزشک را مطلع سازید.
  • در صورت سابقه‌ یا ابتلا به‌ مشکلات‌ کلیوی‌ ، سابقه‌ یا ابتلا به‌ پرفشاری‌ خون‌، بیماری‌ قند، بیماری‌های‌ قلبی‌ یا پرکاری‌ تیروئید موارد را به اطلاع پزشک معالج برسانید.
  • در حین مصرف این دارو از مصرف الکل ، داروهای خواب یا آرامبخش‌ها اجتناب کنید؛ این‌ها اثرات تخدیری فکسوفنادین را افزایش می‌دهند.
  • در صورت بروز خواب‌آلودگی بیمار باید از انجام کارهای خطرناک که نیاز به هوشیاری کامل دارد (مثل رانندگی) اجتناب نماید.
  • فکسوفنادین را دور از دسترس کودکان و دور از گرما، نور مستقیم و حرارت مرطوب نگهداری کنید (در این شرایط فکسوفنادین فاسد می‌شود)
  • بیمار نباید دوز بیشتری از مقدار توصیه شده مصرف نماید.

‎توصیه های دارویی فکسوفنادین

  1. می‌توانید دارو را تا زمان برطرف شدن علائم مصرف نمایید و پس از بهبودی کامل آن را قطع نمایید .
  2. با وجود این که فکسوفنادین نسبت به بقیه داروهای آنتی هیستامین اثر خواب آوری کمتری دارد اما در صورت ایجاد این عارضه ، از رانندگی و انجام کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارند ، خودداری نمایید .
  3. مصرف الکل در مدت درمان با این دارو می تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد.
  4. در صورتی که قصد انجام عمل جراحی، درمان یا آزمایشات بالینی خاصی (مانند تست آلرژی) را دارید، درمانگر خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید زیرا لازم است برای مدتی پیش از انجام این پروسه ها مصرف داروهای ضدحساسیت را قطع نمایید.
  5. لیست سایر داروهای مصرفی خود را به داروساز یا پزشک خود ارائه دهید تا از تداخلات ممکن با آنتی هیستامین ها جلوگیری شود .
  6. مصرف این دارو در کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی شود .

divider

بیشتر بخوانید:

از حساسیت دارویی بیشتر بدانید و مراقب باشید!

حساسیت به نیش حشرات و واکنش های آلرژیک خطرناک

حساسیت به پنی سیلین و راههای درمان آن

گردآوری نوسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا