دسته‌بندی نشده

اطلاعات دارویی کامل آمپول اپتی فیباتید

موارد مصرف و عوارض جانبی اپتی فیباتید | اینتگریلین

اپتی فیباتید (Eptifibatide) یا اینتگریلین به سرعت و به طور موثر از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. گاهی اوقات، لخته‌های خونی خطرناک می‌توانند در رگ‌ها تشکیل شده و منجر به مسدود شدن عروق شوند. خطر تشکیل این نوع لخته‌ها معمولاً پس از جراحی‌های خاص و یا در افرادی که تپش‌های قلب سریع و نامنظم دارند بیشتر است.

در واقع داروی اپتی فیباتید از لخته شدن ناخواسته خون جلوگیری می‌کند. در شرایطی مانند آنژین و سکته قلبی که شما را در معرض خطر لخته شدن خون قرار می‌دهد، داروی اپتی فیباتید برای شما تجویز می‌شود. اپتی فیباتید از تشکیل هرگونه لخته در رگ‌های خونی پا، ریه و قلب و همچنین از بزرگ‌تر شدن این لخته‌ها و ایجاد مشکلات بزرگ‌تر جلوگیری می‌کند.

مکانیسم اثر داروی اپتی فیباتید

اثر ضد پلاکت: ‌دارو با مهار اتصال فیبرینوژن، فاکتور فون‌ویلبراند و دیگر مولکولها به رسپتور GP IIb/IIIa روی پلاکتها، به صورت برگشت‌پذیر تجمع پلاکتها را مهار می‌کند.

فارماکوکینتیک اپتی فیباتاید

آثار ضد پلاکتی آن تا 4 ساعت بعد از توقف انفوزیون مداوم باقی می مانند. نیمه عمر حذف پلاسمایی آن حدود 5/2 ساعت است. اپتی فیباتاید تقریباً 25% به پروتئین های پلاسما متصل می شود. کلیرانس کلیوی و دفع ادراری به صورت اپتی فیباتاید و متابولیت هایش حدود 50% از کل کلیرانس بدن می باشند.

Eptifibatide

روش درست مصرف داروی اپتی فیباتید

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

  • دوز و مقدار داروی اپتی فیباتید ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • این دارو به صورت وریدی تزریق می‌شود. معمولا داروی اپتی فیباتید را باید تا ۴ روز سر یک ساعت مشحص مصرف کنید.

اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

موارد و مقدار مصرف داروی اپتی فیباتید

الف) سندرم حاد کرونر (آنژین ناپایدار یا انفارکتوس میوکارد بدون موج Q) در بیمارانی که با دارو درمان می‌شوند یا تحت پروسیجر Percutaneous Coronary Intervention) PCI ) قرار می‌گیرند.

  • بزرگسالان: میزان mcg/kg 180 به صورت بولوس وریدی به محض تشخیص و سپس ادامه درمان با انفوزیون mcg/kg/min 2 تا زمانی که بیمار از بیمارستان ترخیص شود یا تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر قرار گیرد که دارو تا 72 ساعت تجویز می‌شود. اگر بیمار تحت PCI قرار گیرد، دارو را تا زمان ترخیص یا تا مدت 24-18 ساعت، هر کدام زودتر پیش آمد، حداکثر تا مدت 96 ساعت ادامه دهید.
  • بیمارانی که بیشتر از 121 کیلوگرم وزن دارند باید یک بولوس وریدی 6/22 میلی‌گرم به همراه انفوزیون به میزان mg/hr 15 دریافت کنند.
  • تنظیم دوز: در بیمارانی که کلیرنس کراتی‌نین کمتر از ml/min 50 یا غلظت کراتی‌نین سرم بیشتر از mg/dl 2 است. mcg/kg 180 بولوس وریدی به محض تشخیص تجویز شده و سپس دارو به میزان mcg/kg/min 1 انفوزیون شود.
  • در بیمارانی با وزن بیشتر از 121 کیلوگرم حداکثر دوز بلوس دارو 6/22 میلی‌گرم و حداکثر سرعت انفوزیون mg/hr 5/7 است.

ب) درمان بیمارانی که تحت PCI قرار می‌گیرند

بزرگسالان: mcg/kg 180 به صورت بولوس وریدی بلافاصله قبل از پروسیجر به همراه انفوزیون وریدی به میزان mcg/kg/min 2 تجویز شود. دوز دوم بولوس وریدی به میزان mcg/kg 180، 10 دقیقه بعد از بولوس اول تجویز می‌شود. دارو را تا زمان ترخیص یا تا مدت 24-18 ساعت، هر کدام زودتر پیش آمد، ادامه دهید. انفوزیون حداقل 12 ساعته از این دارو توصیه می‌شود.

در بیماران با وزن بیشتر از 121 کیلوگرم باید حداکثر میزان 6/22 میلی‌گرم از دارو به صورت بولوس وریدی و انفوزیون mg/hr 15 از دارو را دریافت کنند.

تنظیم دوز: در بیمارانی با کلیرنس کراتی‌نین کمتر از ml/min 50 یا غلظت سرم کراتی‌نین بیشتر از mg/dl 2 دارو به میزان mcg/kg 180 بولوس وریدی قبل از پروسیجر، به همراه انفوزیون mcg/kg/min 1 تجویز شود. 10 دقیقه بعد از بولوس اول، دوز دوم بولوس به میزان mcg/kg 180 تجویز شود.
در بیمارانی با وزن بیشتر از 121 کیلوگرم باید حداکثر بلوس وریدی به میزان 6/22 میلی‌گرم و انفوزیون حداکثر mg/hr 5/7 دریافت کنند.

موارد منع مصرف اپتی فیباتید

  • به تاریخ انقضای داروی اپتیفیباتید توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی اپتی فیباتید را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی اینتگریلین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

دارو

مصرف اپتی فیباتید در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. در این گروه از داروها، مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو خطری بر روی جنین ندارد، اما مطالعات کافی روی زنان باردار برای میزان خطر روی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است.

تاثیر مصرف داروی اپتی فیباتید بر رانندگی

اپتی فیباتید ممکن است باعث تاری دید و سرگیجه شود، اگر این علائم را داشتید، از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید.

تداخلات دارویی اپتی فیباتید

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با اپتیفیباتید تداخل کنند، عبارتند از: آسپرین، استامینوفن، ایبوپروفن (Advil ، Motrin) ، ناپروکسن، سیکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام.

گاهی اوقات مصرف این دارو با سایر داروهای ضد انعقاد یا داروهایی با اثرات ضد پلاکتی مانند آسپرین، کلوپیدوگرل یا وارفارین می‌تواند باعث افزایش خطر خونریزی یا عوارض جانبی دیگر شود. اگر پزشک شما ترکیبی از این داروها را برایتان تجویز کرده است به طور منظم به قرارهای ملاقاتتان با پزشک بروید تا او وضعیت سلامت شما را بررسی کند.

برچسب روی تمام داروهای با نسخه و بدون نسخه‌ای که مصرف می‌کنید را بررسی کنید، زیرا این محصولات دارویی ممکن است حاوی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) یا سالیسیلات‌ها باشند، از جمله داروهای ضد درد / تب ( مانند استامینوفن) که مشابه اپتیفیباتید هستند و ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد.

هشدار درباره مصرف اپتی فیباتید

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی اپتیفیباتید ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی‌ که باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید یا در صورتی‌ که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر هرگونه مشکل کلیوی دارید و یا کلیه شما دیالیز می‌شود.
  • اگر بیماری دارید که ممکن است خطر خونریزی در شما را افزایش دهد و یا اینکه اگر در حال خونریزی هستید.
  • اگر فشار خون بالا دارید.
  • اگر سابقه سکته مغزی دارید.
  • اگر طی ۶ هفته گذشته هر نوع جراحی یا آسیب و یا اورژانس پزشکی دارید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

اپتی فیباتید

عوارض مصرف اپتی فیباتید | اینتگریلین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • خونریزی و کبودی
  • سبک سری
  • هر خونریزی که متوقف نشود
  • خونریزی در اطراف رگ یا سوند (یا در هر مکانی که پوست شما با یک سوزن سوراخ شده باشد)
  • ادرار قرمز یا صورتی
  • علائم خونریزی معده
  • مدفوع خونی
  • تاری دید
  • استفراغ یا سرفه خونی

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی اپتی فیباتید می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد با اپتی فیباتید

این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند مدفوع خونی یا سیاه، ادرار صورتی و تیره، خونریزی غیر معمول و طولانی مدت، تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

ملاحظات اختصاصی اپتی فیباتید

1- میزان هماتوکریت،‌ هموگلوبین، پلاکت، کراتینین سرم، PT، APTT، INR قبل از شروع درمان تعیین شود.
2- دارو می‌تواند از یک رگ وریدی همزمان با آلتپلاز، آتروپین، دوبوتامین، هپارین، لیدوکائین، مپریدین، متوپرولول، میدازولام، مورفین، نیتروگلیسیرین یا وراپامیل تجویز شود.
3- دارو می‌تواند از یک رگ وریدی همزمان با نرمال‌سالین یا دکستروز سالین و همچنین محلولهایی که تا meq/L 60 پتاسیم کلراید دارند تجویز شود.
4- دارو همزمان با فوروزماید تجویز نشود.
5- برای سندرم حاد کرونر و PCI دارو همزمان با آسپیرین و هپارین تجویز شود.
6- اگر تعداد پلاکت بیمار کمتر از mm3/100000 است، اپتیفیباتید و هپارین تجویز نشوند.
7- برای مطمئن شدن از خونریزی از محل رگ، هپارین و اپتیفیباتید، 4 ساعت قبل از ترخیص از بیمارستان قطع شوند.
8- انفوزیون دارو قبل از جراحی پیوند عروق کرونر قطع شوند.
9- استفاده از پروسیجرهایی که ریسک خونریزی را افزایش می‌دهد مانند تزریقات عضلانی گذاشتن لولة بینی ـ معده یا سوند ادراری را به حداقل برسانید.

نکات قابل توصیه به بیمار در رابطه با اپتی فیباتید

1- در مورد عوارض جانبی این دارو به بیمار توضیح دهید.
2- به بیمار توصیه کنید که احساس ناراحتی در قفسه سینه و سایر عوارض را سریع گزارش کند.
3- از انجام فعالیت‌هایی که ریسک خونریزی را افزایش می‌دهد، اجتناب شود.

شرایط نگهداری از داروی اپتی فیباتید

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

عوارض قرص های ضد انعقاد خون وارفارین

همه چیز در مورد قرص وارفارین یا کمادین

موارد مصرف آکسابین یا ریواروکسابان و عوارض جانبی این دارو

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا