دسته‌بندی نشده

اطلاعات دارویی قطره چشمی آزیترومایسین

موارد مصرف و عوارض جانبی قطره‌ چشمی آزیترومایسین

قطره‌ چشمی آزیترومایسین (Azithromycin eye drops) برای درمان ملتحمه باکتریایی چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. قطره چشم آزیترومایسین برای کشتن باکتری‌های عامل عفونت‌های چشمی به کار می‌رود. عفونت چشم به دلیل وجود میکروارگانیسم‌هایی همچون باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها به وجود می‌آید که ممکن است بخشی از چشم یا نواحی اطراف آن را تحت تأثیر قرار دهد. به طور مثال این عوامل می‌توانند باعث عفونت چشم بر روی قرنیه، غشای مرطوب نازک جلوی چشم یا بر روی پلک‌های داخلی شوند.

عفونت‌ چشم شایع‌ترین علت ورم ملتحمه چشم می‌باشد. در ورم چشم، چشم‌ها ملتهب و اشک‌آلود می‌شود در این شرایط سفیده چشم قرمز، پلک‌ها متورم و در هنگام برخاستن از خواب در صبح زود به علت ترشحات چشمی چسبناک می‌شوند.

قطره چشمی آزیترومایسین برای درمان عفونت‌های چشمی که مقدار زیادی چرک تولید می‌کنند و همچنین عفونت‌هایی که توسط باکتری کلامید یا تراکوماتیس ایجاد می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. قطره چشم آزیترومایسین برای کودکان و بالغین در تمامی سنین تجویز می‌شود.

مکانیسم اثر قطره چشمی آزیترومایسین

سنتز پروتئین وابسته به RNA در مرحله افزایش طول زنجیره را مهار می کند؛ به زیرواحد 50S ریبوزومی متصل می شود که باعث مهار ترانس پپتیداسیون می شود. این دارو روی سنتز نوکلئیک اسید اثری ندارد. در فاگوسیت ها و فیبروبلاست ها غلظت پیدا می کند؛ مطالعات in vivo نشان می دهد این افزایش غلظت در فاگوسیت ها می تواند در توزیع دارو به بافت های دچار التهاب کمک کند.

قطره چشمی

فارماکوکینتیک قطره چشمی آزیترومایسین

فراهمی زیستی این دارو از راه خوراکی حدود40 درصد است. جذب دارو همراه با غذا در شکل کپسول ( نه قرص ) کاهش می یابد. اوج غلظت سرمی دارو تا 2 ساعت بعد حاصل می شود. این دارو به طور وسیع در بافت ها منتشر می شود. به طوری که غلظت ان در بافت ها بیش از پلاسما خواهد بود.این دارو به مقدار کم در کبد متابولیزه و بقیه به صورت تغییر نیافته عمدتاً از راه صفرا دفع می شود.

موارد منع مصرف قطره چشمی آزیترومایسین

  • زمانی که قطره چشمی آزیترومایسین را در چشمانتان می‌ریزید، دچار تاری دید می‌شوید، بعدازاینکه تاری دید شما از بین رفت، رانندگی کنید.
  • به تاریخ انقضا قطره چشمی آزیترومایسین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز قطره چشمی آزیترومایسین را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • دارو را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک، مصرف نکنید.
  • تداخل دارویی دارو را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

تداخلات دارویی قطره چشمی آزیترومایسین

  • تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.
  • دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

آزیترومایسین

نکاتی که قبل از مصرف قطره چشم آزیترومایسین باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف قطره چشم آزیترومایسین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که قبلاً به هر نوع دارو از جمله آنتی بیوتیک ها و قطره‌های چشمی حساسیت داشته‌اید.
  • اگر از سایر داروها استفاده می‌کنید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض جانبی احتمالی قطره چشم آزیترومایسین

تمام داروها در کنار تأثیرات مثبتشان، می‌توانند مسبب عوارض ناخواسته‌ای در بدن شوند هر چند که این عوارض در همه افراد به وجود نمی‌آید. اگر پس از دریافت دارو تغییری منفی در وضعیت سلامتی شما پدید آمد بهتر است که با پزشک خود مشورت نمایید. بسیاری از عوارض ممکن است با علائم سایر بیماری مشابهت داشته باشد.

  • خارش چشم، سوزش چشم: این حالت معمولاً در دقایق اولیه مصرف دارو اتفاق می‌افتد و عارضه بلند مدت نیست.
  • تاری دید: در این شرایط از رانندگی کردن و کار با ابزار خودداری نمایید.
  • احساس چسبندگی یا اینکه چیزی در چشم فرو رفته باشد: این حالت زودگذر است.

نحوه نگه‌داری قطره چشم آزیترومایسین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.
  • ظرف‌های حاوی قطره‌های تک دوز را پس از مصرف دور بریزید.

بیشتر بخوانید:

عفونت چشم و راههای ساده پیشگیری از آن

بهترین راه درمان عفونت چشم نوزادان در منزل

درمان عفونت چشم در اثر گذاشتن لنز چشم+عوارض لنز چشم

عفونت چشم به همراه درمان خانگی

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا