دسته‌بندی نشده

اشکالات سفره های غذای ایرانی شماره 1

رفتار غذایی ایرانی نه از مواهب سنت برخوردار است و از منافع غذاهای مدرن، و البته معایب و آفت های هر دو را هم دارد، این وضعیت باعث شده است بیماری های قلبی و عروقی و گوارشی و بدن های چاق ارمغان این وضعیت برای ایرانیان باشد.

اشکالات سفره های غذای ایرانی

عادت غذایی ایرانیان نیز همانند دیگر ابعاد زندگی آنها، ملغمه ای از سنت و مدرنیسم است، این رفتار غذایی که نه از مواهب سنت برخوردار است و از منافع غذاهای مدرن، و البته معایب و آفت های هر دو را هم دارد، این وضعیت باعث شده است بیماری های قلبی و عروقی و گوارشی و بدن های چاق ارمغان این وضعیت برای ایرانیان باشد.

اشکالات سفره های غذای ایرانی

نوشتار زیر، به بررسی علمی رفتار غذایی مرسوم ایرانی پرداخته است.

1- زرشک پلو با مرغ و باقلا پلو با ماهی

هر دوی این غذاها، بسیار سرد هستند و به مرور زمان در صورت مصرف زیاد، غلظت خون ایجاد کرده و مقدار زیادی اخلاط نابجا و مضر بلغم و سودا در بدن تولید می کنند. ماهی، مرغ، برنج، زرشک، باقلا، روغن نباتی همگی سرد و بلغم زا هستند.

حال اگر همراه این غذاها، سالاد، ماست یا ترشیجات هم مصرف گردد، مشکل چند برابر خواهد شد. در صورت مصرف چنین غذاهایی، حتما بایستی ادویه ها و مواد غذایی گرم مثل فلفل سیاه، زنجبیل، آویشن، سیاه دانه، عسل، کنجد و خرما مصرف نمایید.

2 خوردن ماست و دوغ همراه با غذاهای گوشتی

مصرف همزمان ماست و غذاهای گوشتی، یکی از ممنوعات طب است.خوردن ماست و دوغ با غذای گوشتی، گوشت گوسفند، مرغ، ماهی، بسیار مضرات و طبق گفته ی حکما خلط خام و بلغم فراوان تولید می کند- یکی از علل مهم پیسی یا برص یا _
( ویتیلیگو ) از نظر طب اسلامی مصرف دوغ و ماست با گوشت ذکر شده است. در سالاد طب سنتی برای گرم شدن از روغن زیتون استفاده می شود. ( سالاد را می شود کمی با غذا خورد به شرط اینکه با مصلحات باشد و در فصل گرما باشد ).

3-خوردن زیاد عدسی:

عدس غذای سودازا است و غلظت خون ایجاد می کند- در صورت استفاده از مصلح آن استفاده کنند- در عوض به جای عدس می توان از نخود استفاده نمود- نخود صفرازا،گرم و خون ساز است- در طب سنتی از حبوباتی مثل لوبیا، عدس، … تاکید چندانی نشده ولی برای نخود بسیار تاکید شده است زیرا خواص آن بسیار زیاد است از جمله افزایش حافظه، تقویت قلب. خون سازی- استخوان سازی- افزایش توان جنسی- سم زدایی بدن- جلوگیری از سفدی مو و دهها خاصیت دیگر- هفته ای 1 بار( غلظت خون در همه ی تبعها می تواند باشد ) به همین دلیل در تغذیه ی سنتی ایران نخود جایگاه ویژه ای داشته که امروزه برعکس شده است.

گردآوری و تنظیم :مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا