دسته‌بندی نشده

استحکام و تقویت استخوان ها با سبزیجات و میوه‌ها

استحکام و تقویت استخوان ها را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

استحکام و تقویت استخوان

استحکام و تقویت استخوان

استخوان‌های ما در جوانی سالم و محکم هستند اما زمانی که به میانسالی می‌رسیم استخوان‌ها شروع به نازک شدن می‌کنند و این فرآیند بعد از قاعدگی در زنان سریعتر هم می‌شود.

استخوان‌ها مهم‌ترین و ضروری‌ترین اعضای بدن هستند چرا که هرچه قوی‌تر باشند، سلامت، تندرستی و تناسب اندام‌های بدن بیشتر تامین می‌شود.

استحکام و تقویت استخوان

چرا سبزیجات بخوریم؟

سبزیجات باعث تنوع و تعادل در رژیم غذایی و غنی از ویتامین‌ها هستند، به غیر از خواصی که دارند انواع سبزیجات را می‌توان در وعده‌های غذایی مختلف مصرف کرد و حتی هر کدام به نحوی می‌توانند برای تزئین غذا مورد استفاده قرار گیرند.

با سبزیجات می‌توان ده‌ها غذای خوشمزه و ارزان پخت؛ این موادغذایی مانند ریشه‌ها (تربچه، کنگر، کلم، شلغم، هویج و…)، پیاز، سیر، مارچوبه، ساقه، تره فرنگی، برگ‌ها (کاسنی، کاسنی فرنگی، کلم، شاهی، اسفناج، سالاد و …) دانه‌ها (لوبیا، عدس، نخود و لوبیا)، قارچ، میوه سبزیجات (بادمجان، کدو، خیار، گوجه فرنگی، آواکادو و …) غنی از ویتامین‌ها هستند.

استحکام و تقویت استخوان

ویتامین

*سبزیجات منبع بسیار خوبی از ویتامین‌ها و دارای مزایای بی‌شماری هستند، به عنوان یک منبع انرژی برای واکنش‌های بیوشیمیایی که در بدن رخ می‌دهد ضروری‌اند و برای حفظ تعادل بدن، تعادل اسید و باز در بدن و حفظ PH بدن به یک سطح مناسب لازم و ضروری هستند و باید حتماً در وعده‌های غذایی استفاده شوند.

*مصرف سبزیجات و میوه‌های قلیایی از اسیدی شدن بدن جلوگیری می‌کند؛ طبق مطالعات بی‌شمار مصرف نکردن سبزیجات تأثیر منفی در عملیات بدن ما دارند، باعث افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان و موجب توسعه سلول‌های سرطانی می‌شوند.

استحکام و تقویت استخوان

*سال‌های زیاد مطالعات پزشکی متعددی نشان دادند سبزیجات خطر ابتلا به حمله قلبی و سرطان را کاهش می‌دهند و در کشورهایی که مصرف سبزیجات مهم است این بیماری‌ها کمتر رایج است. به گفته منابع دیگر، گیاهخواران نیز کمتر به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند.

*سبزیجات یک منبع مهم فیبر هستند، از یبوست جلوگیری می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری روده یا سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهند.

*سبزیجات یک منبع مهم کاروتنوئیدها هستند؛ بتاکاروتن یک ماده پیش ساز ویتامین آ و محلول در چربی در بدن شناخته شده که در موادغذایی گیاهی وجود دارد،

به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی کند و موادی که به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند و مسئول پیری سلول‌ها هستند را خنثی می‌کند. بتاکاروتن پوست را زیبا می‌کند و سرعت پیری را کم می‌کند.

استحکام و تقویت استخوان

هیدراتاسیون توسط سبزیجات

آب تنها راه برای هیدراته کردن بدن نیست؛ برخی از سبزیجات نیز عمدتاً از آب تشکیل شده‌اند مانند(خیار) و یک راه عالی برای آبرسانی به بدن هستند.
سبزیجات باعث مستحکم شدن استخوان‌ها می‌شوند

مطالعات دیگر نشان داده‌اند مصرف منظم سبزیجات و میوه‌ها برای تراکم استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان مفید است. سبزیجات دارای پتاسیم و منیزیم هستند، این دو ماده معدنی باعث تقویت کلسیم می‌شوند.

استحکام و تقویت استخوان

سبزیجات از تجزیه بافت عضلانی جلوگیری می‌کنند

اثر سودمند میوه‌ها و سبزیجات در سلامت واضح است، مصرف سبزیجات در مقادیر زیادی فعالیت آنزیم‌ها که موجب تجزیه پروتئین‌های عضلانی است را کاهش می‌دهند. به عبارت دیگر کاتابولیسم بدن ( تجزیه بافت‌های عضلانی) را به خصوص در مورد افراد مسن و ورزشکاران کاهش می‌دهد.

همچنین این مطالعه انجام شده بر روی افراد مسن نشان داد افزایش مقدار سبزیجات یک اثر محافظتی واقعی در عضلات دارند.

استحکام و تقویت استخوان

سبزیجات موجب لاغری می‌شوند

سبزیجات دارای کالری کمی هستند، برای یک رژیم غذایی لاغری بسیار مناسب هستند و افرادی که می‌خواهند لاغر شوند بدون هیچ محدودیتی می‌توانند هر چقدر می‌خواهند سبزیجات بخورند.

استحکام و تقویت استخوان

توصیه‌ها:

*سبزیجات به صورت خام یا پخته باید در هر وعده غذایی گنجانده شوند زیرا سبزیجات متفاوت دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی بی‌شماری هستند.

*سوپ سبزیجات به عنوان یک وعده غذایی (شام) مملو از ویتامین‌هاست و باعث می‌شود شب راحت‌تر بخوابید.

*در فصل زمستان سبزیجات بهترین وعده غذایی هستند و به دلیل خواصی که دارند از بیماری جلوگیری می‌کنند.

*به علاوه سبزیجات به دلیل تنوع و طعم‌های متفاوتی که دارند می‌توان آنها را به روش‌های مختلف پخت.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا