دسته‌بندی نشده

استازولام چیست و چرا تجویز می شود؟

موارد مصرف و عوارض جانبی استازولام

استازولام ( Estazolam ) داروی خواب آور است و برای درمان کوتاه مدت بی خوابی استفاده می شود.استازولام در طبقه داروهای بنزودیازپین ها قرار دارد و از عوارض شایع این دارو خواب آلودگی و سرگیجه می باشد.

استازولام یک بنزودیازپن است که روی مواد شیمیایی مغز تاثیر می گذارد و دارای خواص آرام بخشی عضلانی ، ضد تشنج ، خواب آور است و برای درمان علائم بی خوابی از جمله مشکل در خواب استفاده می شود.

قرص استازولام ممکن است به شما کمک کند تا سریعتر بخوابید. استفاده استازولام معمولا محدود به دوره های درمانی کوتاه مدت 1 تا 2 هفته یا کمتر است. اگر بی خوابی شما برای مدت زمان طولانی تری ادامه داشته باشد ، با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا به درمان دیگری نیاز دارید یا خیر.

مکانیزم اثر استازولام

این دارو مانند سایر بنزودیازپین ها با گیرنده های گاما آمینوبوتیریک اسید همپوشانی دارد. به همین دلیل تریازولام با اتصال به گیرنده های گابا باعث تحریک و تقویت اثر آن می شود. انتقال دهنده های گابا بر روی سیستم عصبی اثر مهار کننده و بازدارنده دارد. به این ترتیب این دارو با تحریک اثر آن باعث مهار سیستم عصبی شده و تاثیر آرامبخش دارد. از دیگر قرص های رایج و پرمصرف این خانواده می توان به آلپرازولام اشاره کرد.

فارماکوکنتیک استازولام

متابولیسم کبدی استازولام منجر به تولید 11 متابولیت غیر فعال می گردد و اتصال پروتئینی 93% دارد و نیمه عمر آن 10 تا 24 ساعت میباشد.

نحوه مصرف استازولام

  • دوز ها و مقدار این دارو را کم یا زیاد نکنید.
  • استازولام اعتیاد آور است. این دارو برای درمان های کوتاه مدت استفاده می شود.
  • اگر برای چندین ساعت خواب آماده هستید از این دارو استفاده کنید زیرا ممکن است در صورت مصرف دارو خیلی سریع بخوابید.
  • اگر علائم بی خوابی بعد از 7 تا 10 شب بهبود نیافت با پزشک خود تماس بگیرید. بدون توصیه پزشک استازولام را بیشتر از 12 هفته مصرف نکنید.

قرص

مقدار و موارد مصرف استازولام

دوز معمول بزرگسالان برای بی خوابی

  • 1 تا 2 میلی گرم به صورت خوراکی هنگام خواب استفاده کنید . این دوز مصرف برای درمان کوتاه مدت بی خوابی استفاده میشود.

دوز معمول سالمندان برای بی خوابی

  • 1 میلی گرم در زمان خواب میباشد. در بیماران مسن یا ناتوان یک مقدار شروع 0.5 میلی گرم میبایست در نظر گرفته شود. این دوز مصرف برای درمان کوتاه مدت بی خوابی استفاده میشود.

چه اتفاقی می‌افتد اگر یک نوبت مصرف استازولام را فراموش کنم؟

اگر خواب خود را بدون مصرف استازولام از دست دادید و بعد از مدتی خواب بیدار شده‌اید، وعده فراموش‌شده را رها کنید و مطابق با دستور قبلی استازولام را مصرف کنید. وعده فراموش‌شده را زمانی مصرف کنید که چندین ساعت (۳ الی ۴ ساعت) برای خواب زمان‌دارید.

چه اتفاقی می‌افتد اگر استازولام را بیش‌ازحد مجاز مصرف کنم؟

درصورتی‌که مشکوک به مصرف بیش‌ازاندازه هستید از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. مصرف بیش‌ازحد استازولام می‌تواند باعث مرگ شود. نشانه‌های مصرف بیش‌ازحد این دارو ممکن است شامل: خواب‌آلودگی شدید، گیجی (غش)، لکنت زبان، ضعف یا کم‌عمقی تنفس باشد.

در طول مصرف استازولام از انجام چه‌کارهایی باید اجتناب کنم؟

  1. استازولام می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند که ممکن است به تفکر یا عکس‌العمل‌های شما آسیب برساند. هنگام رانندگی یا هر کاری که نیاز به‌دقت دارد، هوشیار و مراقب باشید.
  2. از مصرف الکل خودداری کنید زیرا ممکن است عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کند.
  3. تأثیرات آرام‌بخش این دارو ممکن است در افراد مسن طولانی‌تر باشد. زمین خوردن یا افتادن ناگهانی در افراد مسن که بنزودیازپین مصرف می‌کنند رایج است. برای جلوگیری از زمین خوردن یا حادثه تصادفی مراقب باشید.

دارو

عوارض جانبی استازولام

استازولام ممکن است یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. اگر دچار آلرژیک شدید سریعا با اورژانس تماس بگیرید. نشانه هایی از واکنش های آلرژیک میتواند کهیر ، استفراغ ، تنفس سخت است.عوارض شایع ممکن است شامل موارد زیر میباشد:

  • مشکلات حافظه
  • سرگیجه ، خواب آلودگی
  • خشکی دهان ، معده ناراحت
  • مشکلات بد خوابی
  • افکار غیر معمول
  • سردرد
  • عوارض ممکن است در بزرگسالان مسن بیشتر می باشد.

تداخلات دارویی با استازولام

مصرف استازولام با داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی شما شده یا تنفس شما را کند کند ، می تواند عوارض خطرناکی را ایجاد کند. قبل از مصرف قرص خواب ، داروی ضد درد ، داروهای ضد سرفه ، داروی آرامبخش ماهیچه یا داروی اضطراب ، افسردگی یا تشنج با پزشک مشورت کنید.

قبل از تجویز استازولام توسط پزشک می بایست در مورد تمام داروهای فعلی خود و هر گونه استفاده یا شروع مصرف آن را به پزشک خود بگویید به ویژه:

استفاده از این دارو با هر یک از داروهای زیر معمولا توصیه نمی شود. اما ممکن است در بعضی موارد نیاز باشد. اگر هر دو دارو با هم تجویز شود ، پزشک بهترین تصمیم را برای تجویز دوز آنها خواهد گرفت.

آلفنتانیل ، آموباربیتال ، بنژیدروکودون ، برومازپام ، برموپرید ، بوپرنورفین ، بوتاباربیتال ، بوتالبیتال، بوتورفانول ، کاربینوکسامین ، کلرید هیدرات ، کلرزوکسازون ، کلاریترومایسین ، کلوبازام ، کدئین ، دانترولن ، دی هیدروکودین ، اسکاتامین ، فنتانیل ، هیدروکودون ، لوورفانول ، لوفکسیدین ، لوکساپین ، مپریدین ، مفتنسین ، متاکسالون ، متادون ، متوکاربامول ، متوکلوپرامید ، میدازولام ، مورفین ، اکسی کدون ، پنتوباربیتال ، فنوباربیتال ، پروپوفول ، ترامادول ، ترازودون ، زولپیدم

قرص خواب

موارد منع مصرف استازولام

  • استازولام را در صورت مصرف دارو بعضی از داروها و بیماری ها نباید استفده کرد و در صورت مصرف این دارو عوارض جدی بوجود خواهد آمد. در صورتی که از ایتراکوازول یا کتوکونازول استفاده می کنید نباید از استازولام استفاده کنید.
  • در مواردی همچون بارداری که استازولام باعث نقص نوزاد هنگام تولد و بروز علائم خطرناک میشود نباید مصرف شود. این دارو در هنگام شیردهی نیز به دلیل انتقال این دارو به شیر مادر ، نباید مصرف شود و یا اگر نیاز به مصرف استازولام باشد می بایست شیردهی را متوقف کنید. البته بهتر است قبل از تجویز این دارو توسط پزشک این موارد را به پزشک خود بگویید تا بتواند بهترین تصمیم را برای تجویز خود بگیرد.
  • در مورادی مشاهده شده است که مصرف استازولام باعث بروز حساسیت شده است. اگر به این دارو حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید.
  • اگر به بیماری های آپنه خواب مبتلا هستید نباید از این دارو استفاده کنید. آپنه خواب شرایطی است که ماهیچه ها و بافت های اطراف گلو شما شل میشوند و مانع عبور هوا می شوند و باعث می شود نفس شما به مدت 10 ثانیه یا بیشتر در طول خواب متوقف شود.
  • آسم و بیماری انسداد مزمن ریوی از جمله بیماری هایی می باشند که در صورت مبتلا به آنها نباید از استازولام استفاده کنید. همچنین بیماری های کبدی و کلیوی به دلیل اینکه به سختی میتواند استازولام را از بدن خارج کنند و باعث میشود مقدار بیشتری استازولام در بدن شما باقی بماند ، در صورت ابتلا به این بیماری ها نباید از استازولام استفاده کنید.
  • اگر می خواهید رانندگی کنید و یا کارهایی انجام دهید که به تفکر و دقت و هوشیاری احتیاج دارد این دارو را مصرف نکنید.

اقدامات احتیاطی مصرف استازولام

  • استفاده از این دارو در حین بارداری میتواند به نوزاد متولد نشده اسیب برساند. اگر در حین مصرف باردار شدید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. البته در هنگام شیردهی از این دارو استفاده نکنید.
  • در هنگام استفاده از این دارو نباید از کتوکونازول استفاده کنید. مصرف این دارو به همراه استازولام احتمال بروز عوارض جدی را افزایش میدهد.
  • اگر در هنگام مصرف استازولام ، افکار و رفتارهای غیر معمول یا عجیب و غریب ایجاد کرده اید حتما در مورد این رفتار ها با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر در طی 7 تا 10 روز وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد با پزشک مشورت کنید.

نحوه نگهداری استازولام

استازولام را در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما و نور نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد قرص خواب آور زوپیکلون

با موارد مصرف و عوارض قرص خواب ترازودون آشنا شوید

قرص راملتئون | موارد مصرف + عوارض جانبی داروی خواب آور راملتئون

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا